(18.40 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. S další faktickou vystoupí paní poslankyně Berenika Peštová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Myslím si, že budu krátká. Chtěla bych zareagovat na pana ministra. Mohu přímo - vidím, že teď nedává pozor. V každém případě, pane ministře, jestli mohu poprosit o vaši pozornost? Aha, tak se omlouvám.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Pan ministr slyší, takže můžete pokračovat.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Pan ministr slyší, ale nedbá. Fajn. Já jsem jenom chtěla zareagovat na tu vaši výtku vůči paní poslankyni Schillerové. Víte, když už chcete poučovat a chcete tady někomu něco říkat, pan ministr Šalomoun vám také řekl, že to, co budete přijímat, je proti zákonu. A jak mi odpověděl? No, odpověděl mi tak, že vláda je kolektivní orgán a byl přehlasován. Takže na co si to tady hrajete?

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní s přednostním právem vystoupí paní předsedkyně Schillerová.

Než vám udělím slovo, přečtu ještě omluvy. Omlouvá se pan ministr Kupka dnes od 18.45 do konce jednacího dne z pracovních důvodů a pan ministr Rakušan od 16 do konce jednacího dne z pracovních důvodů.

Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Pane ministře, nepoučujte mě, co mohu nebo nemohu říkat. Já jsem stejně zvolená jako vy a budu si říkat na půdě Poslanecké sněmovny, co já uznám za vhodné. Takže to jenom na začátek.

A teď k tomu nezákonnému rozhodnutí. Ano, já jsem prominula DPH za listopad a za prosinec, bylo to moje právní rozhodnutí, mně žádný - já nevím, o jakém guru mluvíte, nevím, koho myslíte, zřejmě vy jste na to zvyklý, nějaký guru - takže mně nikdo nic nenařizoval, nikdo nic nesliboval, bylo to moje rozhodnutí, dokonce právní. Znova vám zopakuji, že jsem ve své době spoluautorkou několika komentářů k daňovému řádu, že tam zazněly určité názory, to já nezastírám, především to, že je to v rozporu s právem Evropské unie, nicméně já i v tom pořadu, kde jsme spolu naposledy byli, jsem vám ukazovala, že už v říjnu 2021 Evropská komise to doporučovala a současně s tím a v souladu s usnesením vlády jsme připravili novelu zákona o DPH, kterou vy jste hodili pod stůl, kde jsme to chtěli nastavit legislativně. Stojím si za tím.

Kuriózní na tom přezkumném rozhodnutí, které jsem nečetla, o které se opíráte - znovu opakuji, že to je váš poradní orgán - já jsem několikrát se rozhodla jinak a rozhodující je to, že to, co jsem četla ve veřejném prostoru, že jste to zrušil ex nunc, to znamená až od účinku toho rozhodnutí o přezkumu. Takže co je výsledkem? Dopad, zaplaťpánbůh, na poplatníky to nemá žádný kromě toho, že jsme díky tomu snížili inflaci a pomohli jim těmi 5 miliardami, protože jim to zůstalo v peněženkách, pane ministře. A jiný dopad to nemá než ten, že o tom můžete pořád mluvit. Bylo to vaše rozhodnutí a moje bylo jiné. Je to střet dvou právních názorů.

A teď ještě k tomu rozpočtu. Vůbec tomu nerozumím, co jste tady řekl. My se utkáme o rozpočet, rozhodně, tak jako jsme se utkali doposud, utkáme se zase, ale nerozumím tomu, co říkáte. Vy mi říkáte: Pojďme se hádat až nad tím rozpočtem, co pošleme do Poslanecké sněmovny. No bezesporu, to budeme, ale rozpočtová pravidla říkají, jak se má postupovat. Já bych byla pro, to udělali svého času na Slovensku, kdyby se změnila. Mně také vždycky připadal ten první návrh rozpočtu zbytečný, protože stejně nezohledňoval makroekonomickou predikci ze srpna. Stejně tam byla celá řada věcí, které jsem tam nemohla dát, protože v podstatě nebyly vyjasněné, jako třeba platy. Já tomu rozumím, ale to je legitimní debata, která se může vést. Je to nanic, pojďme změnit pravidla. Musím říct, že bych tomu byla i ochotna naslouchat. Bavme se až o rozpočtu, který pošle - možná se můžeme bavit o jiném termínu, můžeme se vrátit k jaru, abychom neměli ten problém, který se stává každý rok ve volebním roce, pojďme se o tom bavit. To budu považovat za legitimní. Kdybyste mi takto odpověděl, řeknu: Ano, rozumím jako bývalá ministryně financí po čtyřech letech. Ale tak, jak jste mi odpověděl - nezlobte se, já vás nechci dehonestovat - to je laciné, jak jste mi odpověděl: O tom se nebavme. Já vím, že to je svým způsobem otrava, ten rozpočet, ale rozpočtová pravidla to takhle řeší. Slováci to kdysi, já jsem se o tom kdysi s bývalým ministrem financí - myslím, že to byl Kažimír - bavila a on mi tehdy říkal: My jsme to na Slovensku změnili, protože jsme to měli stejně a bylo to k ničemu. Tak se o tom pojďme bavit, ale neodpovídejte mi, že to vlastně dělat nemusíte, protože bohužel to dělat musíte. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní předsedkyně. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Končím tedy obecnou rozpravu.

Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Pan ministr? Nakonec ne, pan zpravodaj také ne.

Nezazněly žádné návrhy, o kterých bychom měli hlasovat. Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako výboru garančnímu? Není tomu tak. Já zagonguji a přivolám kolegy z předsálí.

 

Nyní bychom přistoupili k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu?

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Hlasování číslo 21, přihlášeno 140 poslanců a poslankyň, pro 135, proti žádný. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji tedy, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Není tomu tak. Konstatuji, že jsme tedy přikázali tento tisk k projednání rozpočtovému výboru.

Končím projednávání tohoto tisku.

 

Nyní bychom přistoupili k projednávání dalšího bodu, a tím je

 

9.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 67/2013 Sb., kterým se upravují
některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů
a nebytových prostorů v domě s byty, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 199/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Kolegyně a kolegové, já vás prosím o klid! Ještě probíhá jednání. Děkuji. Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já vám děkuji, paní předsedající. Hezký podvečer, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Dovolte, abych stručně uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon č. 67/2013 Sb., kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostor v domě s byty, ve znění pozdějších předpisů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP