(15.50 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

Takže jsou tam i relevantní programy, jak v programovacím období 2021, 2027 za MMR a jinak tam je celý ten just transition fund, pardon, Modernizační fond, u něhož se tedy očekávalo, že tam bude 250 miliard, bude tam 400. Z těch devíti pilířů bych byl radši, kdyby se tam ještě objevily nějaké další, velká část je věnovaná právě té transpoziční době přes plyn, velká část je tam na ekologizaci veřejné dopravy, z tohoto fondu peníze na to budou také uvolněné.

Takže je to jakýsi mix nástrojů, které se dají skutečně využít k dosažení cíle, který není absolutní, ano, je to podíl nově nakoupených. Ani to není reflexe, že v tuto chvíli máte povinnost obměnit třetinu vozového parku, který využíváte nebo ho poskytujete k veřejné dopravě. Takže ten extenzivní výklad, který jsem třeba i někde viděl v médiích, není úplně pravdivý. Samozřejmě není to bez nějakých nároků jak na rozpočet, tak třeba i na budování související infrastruktury, ať už to bude nějaký způsob plynného pohonu, nebo třeba elektromobilita. A vy jste chtěl reagovat.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, ale já zde mám s faktickými ještě před panem poslancem Kubíčkem dvě přihlášky - paní poslankyně Peštová, pan poslanec Adamec a poté tedy pan poslanec Kubíček. Máte slovo.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Já bych tedy spíš chtěla navázat na tu věcnou stránku. Když jsem ještě působila na Ministerstvu životního prostředí, tak jsme se snažili alternativní vozy protlačit do státní správy. Tenkrát to bylo nařízení vlády, kdy jsme chtěli, aby 25 % z celkového vozového parku každé ministerstvo s tím svým portfoliem mělo těch alternativních vozů. Nebudu vám říkat, jak jsme dopadli, jak sedláci u Chlumce, bylo to strašné, prosadit to, protože některé ministerstvo mělo jeden alternativní vůz, další nemělo nic. Takže jsme se snažili opravdu to vyjednat, udělat novelizaci nebo jsme se snažili prosadit nové nařízení vlády s tím, že tam byla velká jednání jak s Ministerstvem pro místní rozvoj - možná že budete mít aktuální informace - protože to se stavělo zásadně proti tomu, ale opíralo to hlavně o ÚOHS, který řekl, že nemůžeme. Tenkrát se jednalo o veřejnou správu, respektive o státní správu, nešlo to na obce, a ty už nám tenkrát říkaly, pokud to budeme chtít rozšířit a budeme to chtít rozšířit na obce jako takové, nemůžeme přikázat malé obci, která má v součtu třeba pět automobilů, aby jedno z toho bylo alternativní, protože jsme právě chtěli těch 25 %. Takže tam jsme naráželi s tím, že přes ÚOHS to bylo neprosaditelné. Nevím, jestli vy jste měli nějaké jednání s ÚOHS, mě by to docela zajímalo, protože my jsme to tenkrát neprorazili, protože když jsme chtěli razit 25 %, tak když mám 100 %, ze čtyř aut musí být jedno na alternativní (pohon) a na ty malé obce jsou to neskutečné náklady.

Takže jestli můžu poprosit, jestli jste tímto směrem taky šli a jakou zpětnou odezvu máte nebo zpětnou vazbu k ÚOHS. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Další s faktickou je přihlášen pan zpravodaj Adamec, poté pan poslanec Kubíček a poté paní poslankyně Dostálová.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, znovu zopakuji to, co je největší problém. Největší problém jsou peníze, to si řekněme na rovinu. Tady furt slyším dotace, dotace, dotace, ale pokud má něco fungovat v rámci tržního prostředí, tak to nemůžou být dotace. A problém je, že dneska ještě třeba ty alternativní pohony mají buď slevu na spotřební daň, nebo nemají žádnou spotřební daň. Elektrika se dá řešit různě, my jsme ji řešili tak, že máme přímo dráty z elektrárny na nabíjení autobusů, ale to všechno bylo v době před krizí, kdy jsme očekávali nějaký normální standardní vývoj, a ne zlomy v cenách energií, jak přišly teď.

A je potřeba říkat k tomu to B. Všichni chceme mít hezkou přírodu, všichni víme, že jsou potřeba ty alternativní pohony, ale teď je otázka, jestli to máme tlačit tak na sílu. A to je ten problém i této směrnice, jestli to má být takto rychlé, nebo máme zpomalit v tuto chvíli. A my opatrnější, kteří máme zkušenosti, říkáme: Zpomalme, než bude pozdě. Brzděme, brzděme, protože myšlenka je správná, ale realizace je ekonomicky sebevražda. A pokud si myslíme, že to vyřešíme dotacemi, tak musím říct, že jednou ty dotace skončí. Už nebudou žádné dotace, protože už to ani nevybereme, ty peníze na dotace. Pokud to nebude fungovat samo o sobě, tak to prostě existovat nemůže. Chápu, že v počátcích jsou potřeba dotace, je potřeba to podporovat, to je u všech oborů lidské činnosti. Ze začátku do toho (společnost) musela strkat peníze, aby to mohlo fungovat, a když se to podaří, tak to přežije - když se to nepodaří, tak to umře. Ale zatím tady prostě nevidím světlo na konci tunelu, protože peníze tak, aby to fungovalo v tržním prostředí, prostě tady v tom oboru nefungují. A když to nebudeme říkat a budeme tlačit na pilu - já jsem si myslel, že Fit for 55 zpomalí nebo se zastaví tenhle program, protože něco jiného je Green Deal do roku 2050, to máme dost času, ale tady už toho času moc není a my se tváříme, jako že se nic nestalo - a to mě na tom štve. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Kubíček s faktickou.

 

Poslanec Roman Kubíček: Ještě jednou děkuji za slovo, pane předsedající. No, pane ministře, já s vámi určitě v rozporu nejsem v tom, co jste vyprávěl, já jenom prostě říkám jednu záležitost. Dneska je nákladovost jednotlivých vozidel asi na dvojnásobku normálního benzinového či naftového vozidla. A proč si to ty obce kupovaly? Protože dostaly dotace. My jsme v Českých Budějovicích nakupovali a udělali dvě linky elektromobility v rámci malých busů. Je to výborné, je to báječné, ale je to prostě udělané na základě dotace, která k tomu přišla. K tomu máte udržitelnost, najetý počet kilometrů, když vám to zhavaruje, zhavarují vám dvě vozidla, což se může stát, tak to pak musíte dohánět. Nebudu říkat, že se musí jezdit v noci, aby to fungovalo. A v globálu každý z těch starostů by měl znát ten budoucí náklad, protože starostové mají svoje budovy, svoje ulice, svoje zařízení, školy, školky, tam musí dávat peníze, a teď když jim něco odebere tahle alternativa, tak na to musí být připraveni. Buď na to bude - Ivan Adamec to tady dobře řekl, prostřednictvím pana předsedajícího - anebo na to nebude. A co uděláme potom? Tady máme nějaký papír, který nám řekne, jak to máme udělat. Když to nebudeme moci udělat, tak to neuděláme. A já jsem teď zvědavý na podzim a jsem zvědavý, jak lidem zakážeme v kamnech topit uhlím a dřevem. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Další paní poslankyně Dostálová a poté pan poslanec Bartoš, obojí faktické.

 

Poslankyně Klára Dostálová: Děkuji ještě jednou za slovo. Já bych si spíš chtěla jenom objasnit, co pan ministr tady říkal, že v médiích to není potřeba tak extenzivně vykládat. Já bych se chtěla jenom zeptat, já bych před tímhle trošku varovala, před tímhle vyjádřením, protože my to musíme splnit jako republika - 29,7 %. A kdyby každý vzal vaše slova vážně, bude čekat, co udělá ten druhý, a nebude nakupovat, protože samozřejmě když jeden z nás bude nakupovat na 10 % v uvozovkách a druhý na 20, tak se jako republika k tomu počtu nikdy nedostaneme. A já se ptám, jestli tedy takhle uvažujeme z pozice státu, že nejdřív to necháme nakoupit obce a pak se k tomu třeba když tak přikloní stát, nebo jak to budeme dělat, abychom těch skoro 30 % splnili.

Takže já si tedy nemyslím, že to je tak, jak vy jste říkal. Já si naopak myslím, že to musejí vzít všichni vážně, abychom se k těm 30 % za republiku vůbec dohrabali. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr Bartoš s faktickou.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych chtěl jenom v rychlosti zareagovat, možná mě paní poslankyně Dostálová špatně rozuměla. Já jsem se snažil hovořit o tom, že ve veřejném prostoru koluje spousta mýtů a polopravd. Já jsem hovořil o těch výjimkách. Například se objevilo, že to jsou všechny autobusy, ovšem nevztahuje se to na ty dálkové. Jsou tam vyspecifikované třídy, že se jedná o nové nákupy, že je to u těch nadlimitních nad 5,5, takže pokud si obec kupuje jedno či dvě auta, tak se to tady nevztahuje. Takže v tomto směru jsem právě popisoval, že to samozřejmě má nějaké náklady, nicméně to není, že k danému datu dojde ke kompletní obnově vozového parku, naftové a benzinové zahoďme a musíme tady mít prostě v danou chvíli třetinu existujícího parku ještě v nízkoemisních nebo do budoucna bezemisních vozidel.

A jenom druhá věc k paní poslankyni Peštové. To bylo vyjádření ÚOHS právě k nařízení vlády, že nařízení vlády jako instrument nelze aplikovat na ty, jež nejsou podřízeni jednotlivým ministryním nebo ministrům. Naopak tato transpozice potom funguje takto a z ÚOHS to prošlo bez jakýchkoliv complains, vyjádření nebo rozporů. Takže to se vztahovalo k tomu nařízení.

A ještě jedna věc. I ta transpozice je stavěna tak, že se nesnažíme nebo ani ta transpozice se nesnaží říkat, co máte koupit, že to musíte, ale jakým způsobem. Proto i ta škála - v první fázi jsou ty nízkoemisní, pak už se hovoří o bezemisních, ale jak se ukázalo ve veřejném diskurzu, bezemisní může být i spalovací motor, pokud do pěti let technologie bude taková, že v tom budou zpracovaná syntetika, nikoli klasické ropné produkty. Takže jenom, ta směrnice skutečně je v pořádku směrem k aplikaci i třeba k těm pořizovatelům, samosprávám, což samozřejmě to vládní nařízení nešlo použít v plné míře s tímto výkladem. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP