(Schůze zahájena ve 13.30 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové a členky vlády, zahajuji 31. schůzi Poslanecké sněmovny.
Aby byla zaznamenána naše účast, nejprve vás všechny odhlásím a poprosím nyní o opětovnou přihlášku vašimi identifikačními kartami.
Náhradní karty a jejich čísla platí tak, jak bylo řečeno v předchozí 30. schůzi.
Tuto schůzi svolala paní předsedkyně Poslanecké sněmovny podle § 51 odst. 4 našeho jednacího řádu na základě žádosti 106 poslanců. Pozvánka vám byla rozeslána v úterý 28. června tohoto roku elektronickou poštou.
A nyní přistoupíme k určení dvou ověřovatelů této schůze. Navrhuji, abychom jako ověřovatele určili pana poslance Stanislava Berkovce a pana poslance Toma Philippa. Má někdo nějaký jiný návrh? Není tomu tak.
Takže já jen zagonguji, přivolala jsem poslance a poslankyně z předsálí.
A my tedy budeme moci přistoupit k hlasování o ověřovatelích této schůze.
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro určení těchto dvou poslanců jako ověřovatelů této schůze? Kdo je proti?
V hlasování číslo 1 bylo přihlášeno 103 poslanců a poslankyň, pro bylo 100, proti 0.
Čili konstatuji, že jsme ověřovateli 31. schůze Poslanecké sněmovny určili pana poslance Stanislava Berkovce a pana poslance Toma Philippa.
Ještě co se týče případných omluv z tohoto jednání, ty platí tak, jak byly načteny na 30. schůzi, většinou se týkaly celého jednacího dne.
A nyní přistoupíme ke stanovení pořadu 31. schůze, jehož návrh je uveden na pozvánce. (V sále je hluk.) Já jen poprosím... Děkuji za ztišení. A připomínám, že podle § 54 odst. 7 zákona o jednacím řádu rozhodne Sněmovna pouze o pořadu uvedeném v žádosti. Nelze navrhnout žádnou změnu ani doplnění pořadu a rovněž tak nelze rozšiřovat schválený pořad.
Protože nevnímám přihlášky s přednostními právy, přistoupíme k hlasování o celém návrhu pořadu 31. schůze Poslanecké sněmovny. Opět přivolám z předsálí.
A budeme tedy hlasovat o celém návrhu pořadu 31. schůze Poslanecké sněmovny tak, jak byl písemně předložen. Již jsme se tady sešli v dostatečném počtu.
Zahajuji hlasování o návrhu pořadu. Kdo je pro? Kdo je proti návrhu pořadu 31. schůze Poslanecké sněmovny?
V hlasování číslo 2 bylo přihlášeno 118 poslanců a poslankyň, pro bylo 86, proti 2, zdrželo se 30.
Čili konstatuji, že pořad schůze byl schválen.
A nyní tedy přistoupíme k prvnímu bodu pořadu, kterým je
1.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 37/2021 Sb., o evidenci
skutečných majitelů
/sněmovní tisk 248/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s tímto návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.
Mám zde informaci, že z pověření vlády uvede předložený návrh pan ministr financí Zbyněk Stanjura, a poprosím ho, aby se rovnou ujal slova. Prosím, pane ministře.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci. Ještě jednou omlouvám svého kolegu, pana ministra spravedlnosti Pavla Blažka, který je z dnešního jednání řádně omluven, ale zkusím ho v úvodním slově i v průběhu celé rozpravy, případně v hlasování zastoupit.
Evropská komise zahájila řízení o porušení povinnosti pro nesprávné provedení směrnice, jinými slovy, protože jsme nesprávně implementovali směrnici. Vytkla České republice celkem tři body, a to definici skutečného majitele, potom oblast, která se týká společností kótovaných na regulovaném trhu, a potom nesprávné provedení čl. 30 AML směrnice týkající se povinnosti skutečných majitelů.
Česká republika se pokoušela vyjednat a vysvětlit svou pozici k těmto třem bodům. V jednom z těch tří případů jsme byli úspěšní, to znamená, tato novela se netýká těch společností kótovaných na burze.
Zákon přináší dvě zásadní změny, které se pak promítají v několika dalších následujících paragrafech, případně přinášejí další technické zpřesnění či formulační změny. Klíčová část se týká definice skutečného majitele, kdy my jsme vlastně měli tu definici rozloženou do dvou částí. Nepodařilo se to Evropské komisi vysvětlit, takže navrhováno je, abychom použili přesnou textaci z AML směrnice.
Druhá věc: zužuje se okruh společností a institucí, kterým byla v původní české implementaci poskytnuta výjimka. Je to opět v souladu s požadavky komise. Ono to vypadá jako formulační či technický spor, ale má to velké finanční souvislosti. To znamená, dokud se nám nepovede tu implementaci dát do souladu s tím, jak si představuje Evropská komise, nedostaneme peníze z Národního plánu obnovy. Jedná se celkem o 180 miliard, nicméně v letošním roce chceme požádat o první platbu. Tak aby ta první platba byla obdržena a aby projekty, které jsou úspěšné a budou úspěšné v rámci Národního plánu obnovy, tato novela musí být implementována v českém právním řádu k datu 1. října. To je také důvod, proč vláda požádala Poslaneckou sněmovnu, aby tento návrh zákona projednala zrychleně a schválila již v prvém čtení podle § 90 odst. 2 našeho jednacího řádu.
Myslím, že jako vstupní informace to úplně stačí. Pak jsem určitě připraven reagovat na nějaké dotazy, připomínky. Mám tady poměrně podrobné zdůvodnění těch změn. Musím říct, že to bylo debatováno i zástupci opozice předtím, než ten zákon šel do vlády, a že velmi podrobně se tomu věnovala vláda jako celek. Takže to není pouze materiál ministra spravedlnosti, ale opravdu jsme to debatovali tak, abychom dospěli k těm požadavkům, abychom odstranili pochybnosti o správnosti implementace, kterou zvolila Česká republika, tak, abychom uvolnili finanční zdroje, které jsou důležité zejména pro investiční akce, které připraví mnozí žadatelé z Národního plánu obnovy.
Děkuju a hned na začátek vás poprosím jménem vlády, abyste umožnili projednání a schválení tohoto návrhu zákona již v prvém čtení tak, aby ty desítky miliard, které nutně potřebujeme, nebyly ohroženy. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já také děkuji a nyní poprosím, aby se slova ujal pan zpravodaj pro prvé čtení, a sice pan poslanec Radek Vondráček. Prosím, ujměte se slova. ***