(13.00 hodin)
(pokračuje Petr Bendl)

Odchyt toulavých a opuštěných zvířat ve veřejném zájmu nebo v zájmu ochrany zdraví lidí a zvířat je prováděn na žádost obce, Policie České republiky nebo obecní policie a v součinnosti s nimi, § 42 odst. 1 písm. b) zákona 166/1999 Sb. Zároveň je stanoveno, že obec hradí náklady spojené s odchytem zvířete v případech, kdy jeho majitel není znám, to je § 46 písm. d) zákona 166/1999 Sb. Občanský zákoník upravuje povinnost nálezce zvířete v případě, kdy nelze poznat, komu má být zvíře vráceno, tak, že nálezce oznámí nález bez zbytečného odkladu obci, § 1058 odst. 1 zákona 89/2012 Sb. Obec má následně povinnost vyhlásit nález a také rozhoduje o tom, jak bude s nálezem naloženo. Současně je odchyt toulavých a opuštěných zvířat osobou odborně způsobilou upraven v § 13b zákona 246/1999 Sb. v souvislosti s opatřeními, která obec může provádět při regulaci populací toulavých a opuštěných zvířat.

Tolik k těm pozměňovacím návrhům, omlouvám se, že jsem byl možná trošku delší, ale jsem rád, že mám příležitost okomentovat ještě tyto návrhy, které zemědělský výbor svým usnesením nepodpořil. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Budeme pokračovat v projednávání tohoto bodu, byly dvě faktické poznámky. Nejprve vystoupí pan poslanec Josef Kott, potom paní poslankyně Nina Nováková. Prosím.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. My jsme naopak rádi, že nám to kolega Petr Bendl osvětlil, dovysvětlil a představil možná podrobněji, než jsme měli možnost na zemědělském výboru. Já jenom za poslanecký klub ANO chci říct, že jsme si nechali udělat nechci říct analýzu, ale určitou záležitost týkající se kupírování ocásků u koz a ovcí. Ti chovatelé skutečně volají po tom, že to je významný problém, ať už je to bezprostředně, anebo i do budoucna, jak už zde říkal kolega ohledně zabřezávání, takže jsme nechci říct přehodnotili náš postoj, ale do jisté míry ano, a věřím, že většina poslanců poslaneckého klubu ANO podpoří tento pozměňovací návrh, který kolega předložil. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Nyní tedy faktická poznámka paní poslankyně Niny Novákové. Prosím.

 

Poslankyně Nina Nováková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, dovolte, abych měla drobnou poznámku k tomu, o čem tady před chvílí hovořil pan poslanec Bendl, to byl pozměňovací návrh, ke kterému se nakonec rozhodl nepřihlásit. Týkal se možnosti výcviku zvířat, takzvaných volně žijících zvířat, a jejich využití potom například při natáčení filmů. Před chvílí jsme mluvili o tom, že natáčení filmů není vůbec zanedbatelná položka jak kulturní, tak ekonomická. A ačkoliv nejsem členem zemědělského výboru, dovolím si říct ještě dvě takové poznámky.

V rámci práce na strategii rodinné politiky pro Středočeský kraj jsem hledala - a v rámci vlastně covidové situace jsem hledala spolu s ostatními nejlevnější způsoby a nejdostupnější způsoby, jak celá rodina může trávit volný čas. Proto jsem objela všechny zooparky ve středních Čechách a hovořila jsem s jejich majiteli, a tak dále, a oni říkali, jaký dopad - že očekávají velmi neblahý dopad na to, že nejen je zákaz cvičení těch zvířat, ale také zákaz odchovu. A já se domnívám, že to bude, doufám tedy, součástí dalšího jednání, jak se o tom zmiňoval pan poslanec Bendl. A třetí souvislost je - my teď budeme projednávat vysokoškolský zákon a součástí tohoto zákona je také otázka vzdělávání. Padl tam pojem welfare zvířat. A já patřím k těm, kteří jsou přesvědčeni právě po konzultaci s majiteli zooparků, že k welfare zvířat patří jejich psychická aktivizace a pohybová aktivizace. Čili jestliže výcvik probíhá v souladu s jejich fyziologickými možnostmi - (Předsedající upozorňuje na čas.) - je to v pořádku. Ale já doufám, že to bude jednání, které bude předmětem zákona na ochranu zvířat, proti týrání zvířat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Nyní vystoupí pan poslanec Karel Tureček, v současné době poslední přihlášený do rozpravy. Prosím.

 

Poslanec Karel Tureček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Kolegyně a kolegové, já si myslím, že už zaznělo tady hodně i vhodných předřečníků. Já bych chtěl vyjádřit stanovisko, oficiální stanovisko klubu ANO, k jednotlivým pozměňovacím návrhům a k návrhu zákona jako celku.

Co se týče pozměňovacích návrhů, které byly přijaty garančním výborem, zemědělským výborem, které jsou uvedeny pod označením A1 až A60, jsou to pozměňovací návrhy, které byly vypracovány v součinnosti s Ministerstvem zemědělství, ten návrh podal na zemědělském výboru poslanec pan Smetana. A ty pozměňovací návrhy obsahují zejména technické úpravy, je to reakce na změny v evropské legislativě, problematika čipování, výkon soukromých veterinárních lékařů v praxi, chovatelé psů a jejich povinnosti, implementace novelizačních bodů, úprava závěrečných ustanovení. V tomto směru v souladu i s doporučením zemědělského výboru jako garančního klub ANO tyto pozměňovací návrhy uvedené pod označením A1 až A60 kladně podpoří hlasováním.

Dále bych se chtěl vyjádřit k pozměňovacím návrhům pana Smetany označeným pod B1 až B6. Kolega navrhuje, aby výkon státního veterinárního dozoru byl nově umožněn i osobám, které nejsou úředními veterinárními lékaři, respektive veterinárními inspektory. Je to prostě problematika, která je dneska z pohledu výkonu veterinární praxe docela závažná. Já mohu jenom potvrdit, že k těmto pozměňovacím návrhům zaujímáme také kladné stanovisko, a podpoříme je tudíž.

Dále jsou to pozměňovací návrhy kolegy zpravodaje Bělobrádka uvedené pod písmenem C. Je to problematika informačního systému Centrální evidence psů, že nebude veřejně přístupný, ale navrhuje se, aby do něj měl přístup orgán veřejné moci za účelem nahlížení v souvislosti s výkonem své působnosti. V tomto směru tento pozměňovací návrh pod písmenem C také podpoříme.

Pak je to pozměňovací návrh kolegy Kotta uvedený pod písmenem D, je to návrh, který omezuje domácí porážky skotu mladšího 72 měsíců na nejvýše tři kusy ročně. Samozřejmě v tomto směru tento pozměňovací návrh má naši podporu.

Pak jsou to pozměňovací návrhy kolegy Bendla, tam se samozřejmě budeme držet jaksi usnesení zemědělského výboru, to znamená, že u pozměňovacího návrhu E1 a E3 tyto návrhy klub nepodpoří, budeme k nim zaujímat záporné stanovisko. Je to doplnění do definice útulku pro zvířata a zpřesnění úlohy obcí při péči o zvířata v návaznosti na další špatné (?) legislativní úpravy. Naopak u pozměňovacího návrhu E2, který umožňuje obcím nahlížet do registru psů, a pozměňovací návrh E5 - navrhuje se vypustit možnost kastrace samců mladších 8 týdnů u skotu, ovcí, koz nebo králíků - tam máme kladné stanovisko. A zároveň kladné stanovisko budeme mít nakonec, kde zemědělský výbor nepřijal stanovisko u pozměňovacího návrhu E4, což je problematika kupírování ocasu ovcí.

Takže tolik k pozměňovacím návrhům, tolik oficiální stanovisko klubu ANO. A samozřejmě jako celek tento návrh zákona my budeme podporovat. Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP