(Jednání pokračovalo v 10.24 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, budeme pokračovat v dnešním jednání. Než zahájíme další body, přečtu omluvy. Omlouvá se pan ministr Jan Lipavský dnes od 10.24 do konce jednacího dne z pracovních důvodů. Dále se omlouvá pan ministr Blažek po celý jednací den z pracovních důvodů. Omlouvá se také pan poslanec Benešík od 10.30 do 11.30.
Ještě než začneme projednávat první zařazený bod, jenom osvětlím situaci. Za prvé, omlouvám se za to, že jsem připustila hlasování ne tak, jak mělo být. Zároveň shrnu, jak tedy byly body zařazeny, respektive onen sporný bod, sněmovní tisk 237. Tento sněmovní tisk je v programu schůze zařazen na osmé místo, schválili jsme ho sice jako bod sedmý, ale byl ještě předřazen bod druhý, což je veřejné zdravotní pojištění. To znamená, že zákon o důchodovém pojištění je zařazen jako osmý bod a napevno je zařazen na středu 13. 7. v 9 hodin. Znamená to tedy, že jsme nejprve zařadili tento sněmovní tisk jako sedmý bod a potom jsme odhlasovali jeho pevné zařazení na středu 13. 7.
A nyní se budeme věnovat bodu
1.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 58/5/ - vrácený Senátem
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy, jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 58/6. Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty. Vítám mezi námi paní senátorku Hanu Žákovou.
Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil ministr dopravy Martin Kupka. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych vám rád představil pozměněnou podobu návrhu zákona, respektive novely zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě. My jsme projednali tuto novelu 13. května letošního roku. Jedná se o návrh, který implementuje do českého právního prostředí celou řadu předpisů Evropské unie, zejména z takzvaného balíčku mobility.
Senát na své schůzi 15. června přijal k návrhu zákona dva pozměňovací návrhy. Jeden z nich se týkal podmínek zápisu změněných údajů a koncesí do živnostenského rejstříku, registru živnostenských oprávnění, s tím, že právě Ministerstvo průmyslu a obchodu nachystalo úpravu, která významně přispívá k odstranění zbytečné administrativy a byrokracie, která by byla spjata s implementací toho zákona, protože právě na základě toho pozměňovacího návrhu bude možné celou řadu údajů zapsat automaticky, aniž by se o nich vedlo samostatné řízení.
Druhý pozměňovací návrh reaguje na směrnici, která ovšem byla přijata a zapsána později, teprve 16. května letošního roku, a nebylo možné ji tedy v rámci legislativního procesu přijímání původní novely zahrnout do té naší právní novely, s tím, že se jedná o směrnici Evropského parlamentu a Rady týkající se užívání vozidel najatých bez řidiče pro silniční přepravu zboží, do českého právního řádu.
V té směrnici zároveň byla určena poměrně krátká implementační lhůta a zapojení jak toho návrhu Ministerstva průmyslu a obchodu, tak této konkrétní úpravy významně přispěje ke zjednodušení všech dalších kroků v rámci České republiky. Já bych si vás dovolil požádat o schválení vládního návrhu zákona ve znění, jak jej upravil Senát, tedy ve znění těch pozměňovacích návrhů schválených Senátem. Děkuji mnohokrát za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. A nyní prosím, aby se slova ujala paní senátorka Hana Žáková. Prosím, paní senátorko, máte slovo.
Senátorka Hana Žáková: Dobrý den. Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, milí kolegové, byla jsem pověřena Senátem, abych vám odůvodnila pozměňovací návrhy, které vám vracíme se zákonem, který tady velice podrobně odcitoval pan ministr dopravy. Musím říct, že na obou pozměňovacích návrzích jsme úzce spolupracovali jak s Ministerstvem dopravy, tak s Ministerstvem průmyslu a obchodu, a budu ráda, pokud je podpoříte, protože hlavně v tom druhém bodě se jedná o 90 692 podnikatelů, kteří by si museli díky té změně toho zákona přijít na živnostenský úřad, udělat nové oprávnění na svou koncesi, a tohle by se mohlo krásně udělat automatem a nemusely by být zatíženy jak tyhle úřady, tak i zbytečně naši podnikatelé. ***