(10.30 hodin)
(pokračuje Monika Oborná)
U zajíců probíhá také pasivní monitoring na tularémii, v roce 2021 z celkového počtu 34 zajíců byla tularemie potvrzena u čtyř. Nebezpečným parazitem pro člověka je trichinella, rizikové může být zejména maso prasat divokých, proto je v České republice prováděno povinné vyšetřování všech ulovených prasat divokých na přítomnost vývojových stadií trichinell. Za rok 2021 byly zjištěny pouze dva pozitivní případy u prasat divokých, ale jednalo se o zvířata dovezená z Polska.
Já doufám, že z mého vystoupení je zřejmé, že rizika nákazy zvířat není dobré podceňovat a že je nutné je brát nanejvýše vážně. V návaznosti na to bych chtěla vyzdvihnout nezbytnosti nákazového fondu, který má jako náplň podporu vybraných činností zaměřených na ozdravení chovu hospodářských zvířat a opatření a kompenzace za újmy vzniklé chovatelům a zpracovatelům v souvislosti s nákazami v chovech prasat a drůbeže. Jedná se o dotační program, který má pro tento rok k dispozici prostředky 1,4 miliard korun. Pro tento rok byl po zkušenostech z předchozích let navýšen a já bych chtěla apelovat tady na tomto místě na pana ministra, aby i v následujících letech přikládal v boji proti nákazám, ale i nákazovému fondu patřičnou důležitost.
Děkuji za pozornost, považovala jsem za vhodné dát k diskusi k veterinárnímu zákonu i tento rozměr. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně.
A ještě než dám slovo panu poslanci Kučerovi, přečtu omluvy. Omlouvá se z pracovních důvodů dnes mezi 9.30 a 23.59 pan poslanec Jan Kuchař z pracovních důvodů, dále pan poslanec Kolovratník mezi 11. a 12. dnes z pracovních důvodů, a dále paní místopředsedkyně Jana Mračková Vildumetzová se omlouvá dnes mezi 10.30, pardon, tady je to trošku komplikovanější, čili dnes se omlouvá mezi 10.30 a 12, a to z pracovních důvodů. Snad jsem to správně pochopila z této omluvy.
A nyní vystoupí pan poslanec Michal Kučera. Prosím, máte slovo.
Poslanec Michal Kučera: Ještě jednou dobrý den, dámy a pánové. Děkuji, paní předsedající, za slovo. Já už jenom velmi krátce, protože ta diskuse byla velmi bohatá. Já bych chtěl velmi ocenit práci členů zemědělského výboru, kteří přispěli významně k rozšíření a vylepšení té novely, která původně byla pouze technickou novelou, respektive transakcí Evropské směrnice, takže toto je velmi pozitivní. Zmínil bych dvě věci, které považuji za velmi důležité, respektive tři.
Jedna z nich je to, že se podařilo do Centrální evidence psů zajistit přístup samospráv, to je jednoznačně pozitivní záležitost a bylo to odpracováno členy zemědělského výboru, že se podařilo vyřešit, respektive že tady se objevil návrh na porážku na farmě. Myslím si, že to je věc, která je dlouhodobě diskutována. Nicméně já už dlouho nebudu zdržovat, protože debata už byla poměrně dlouhá. Nicméně chtěl bych zmínit jednu věc, kterou považuji za zásadní a která nebyla vyřešena, a to je právě zodpovězení otázky čipování pokusných psů.
My jsme slibovali, respektive byli osloveni, že se to pokusíme vyřešit už v této novele. Nicméně tam ten pozměňovací návrh se nepodařilo kvalifikovaně připravit, respektive nebyly zodpovězeny všechny otázky právě z té sféry čipování pokusných psů. Jak už tady říkal můj předřečník, pan poslanec Bendl, my se tímto tématem budeme zabývat v následujícím období a při nejbližší možné příležitosti, novele zákona, kde bude příhodné tohleto vyřešit, už předložíme kvalifikovaný pozměňovací návrh, který bude právě čipování pokusných psů řešit, respektive se k tomuto nějak postaví. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeji pěkné dopoledne. To byl poslední přihlášený v obecné rozpravě a ptám se, zda někdo další se hlásíte do obecné rozpravy. Prosím, pan zpravodaj. Máte slovo.
Poslanec Pavel Bělobrádek: Děkuji, pane předsedající. Já jsem chtěl jen požádat, já chápu, že v některých klubech musíte vystoupit všichni členové výboru a vyjadřovat se, ale nemyslím si, že je to úplně nutné, a číst tady nějaké statistiky. Nicméně věcně k problematice, která se týká nákaz, můžu říct, že nákazami se Státní veterinární správa a její předchůdkyně věnovaly už desítky let. Díky eradikačním programům se podařilo vymýtit choroby, které jinak v Evropě ještě jsou. Monitoring je skutečně nastaven. Nevidím žádný důvod, proč by jakýmkoliv způsobem mělo docházet k jakýmkoliv změnám. Například u ptačí chřipky tomu se dá zabránit jen velmi obtížně, protože ty nákazy přicházejí od volně žijících ptáků. To znamená, vystřílet je úplně nemůžeme, a tak bych mohl pokračovat. Nicméně k čemu bych se chtěl vyjádřit, je problematika laboratorních zvířat, popřípadě pokusných zvířat, v tomhle případě pokusných psů. My jsme o tom diskutovali i na schůzce, která se týkala primární Centrální evidence psů. Je to tak, že každý pokus musí být schválen. Máme tady ústřední komisi na ochranu zvířat. Všechny pokusy jsou přísně sledovány, jsou zaznamenávány a ta zvířata jsou označena, proto i v tom pozměňovacím návrhu je, že jsou buď čipovány, nebo tetovány. To znamená, u těch psů konkrétně je to tetování, to označení tam je.
To, že by došlo k nějakým excesům, je velmi málo pravděpodobné. Státní veterinární vzor je prováděn. To znamená, i u těch zvířat, u kterých se jednalo, to znamená, proč by neměla být čipována zvířata, která jsou třeba v zařízeních Ministerstva vnitra nebo obrany, dává smysl. Ona označována jsou, jenom nebudou čipována, protože by tam zase musel chodit soukromý veterinární lékař, což je v zásadě vyloučeno. Třeba u specifických zvířat, která jsou bez patogenů, jak bych to řekl laicky, která nemají fyziologický mikrobiální profil, tam prostě vstoupit běžný soukromý veterinární lékař ani nemůže z důvodů technických a nákazových, a že by zrušili vlastně tyhle věci.
Takže já myslím, že se tím zabývat jistě můžeme, ale jsem přesvědčen, že současná úprava je dostatečná a že k tomu dochází. Jistě můžeme dát nějakou větu, která uklidní veřejnost, ale i u těch zvířat pokusných to označení je, a že by došlo k takovým excesům na území České republiky, si myslím, ta pravděpodobnost limitně blíží nule. A to říkám jako člověk, který se ochranou zvířat v rámci Státní veterinární správy zabývá.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, jestli je tomu tak, tak končím obecnou rozpravu.
A ptám se, zda pan navrhovatel nebo pan zpravodaj v této chvíli, chcete závěrečná slova? Není tomu tak.
V tom případě zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňující a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být odůvodněny. Jako první v podrobné rozpravě vystoupí pan poslanec Karel Smetana a připraví se pan poslanec David Pražák. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Karel Smetana: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který je v systému uveden pod číslem 831. Je to pozměňovací návrh, který reaguje na současnou situaci na pracovním trhu a vychází z obecného nedostatku úředních veterinárních lékařů. Navrhuje, aby výkon státního veterinárního dozoru byl nově umožněn i osobám, které nejsou úředními veterinárními lékaři, respektive veterinárními inspektory, a to za předpokladu, že tyto osoby budou mít vysokoškolské vzdělání získané studiem v magisterském programu v oboru oblasti ochrany zvířat a pohody zvířat.
A budou mít specializační vzdělávání a budou pověřeni výkonem dozoru podle zákona na ochranu zvířat proti týrání a tato osoba získá osvědčení o způsobilosti po úspěšném složení zkoušek dle § 26 odst. 1 zákona na ochranu zvířat proti týrání. ***