(10.20 hodin)
Poslanec Karel Tureček: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Kolegové a kolegyně, já bych se chtěl jenom obecně zamyslet nad tímto předkládaným veterinárním zákonem. Samozřejmě z hlediska národní legislativy jsou asi nejdůležitější čtyři takové základní okruhy, co daná novela zákona přináší. Je to samozřejmě péče o zdraví zvířat, předcházení vzniku a šíření nákaz a jiných onemocnění zvířat a jejich tlumení, dále důležitou podstatou je ochrana zdraví lidí před nemocemi přenosnými ze zvířat na člověka a v neposlední řadě i ochrana území České republiky před zavlečením nákaz a nemocí přenosných ze zvířat na člověka a před dovozem zdravotně závadných živočišných produktů a krmiv.
Samozřejmě vstupem České republiky do Evropské unie se veterinární zákon rozšířil o takové dva základní okruhy, a to je sice oblast obchodu, obchodování zvířat, jejich přemisťování, ať už v rámci členských států, či nečlenských států, samozřejmě zahrnuje i obchodování živočišných produktů a dalšího veterinárního zboží v rámci členských států Evropské unie. A v neposlední řadě dovoz a tranzit uvedených komodit ze třetích zemí na území Evropské unie.
Dále samozřejmě, co se týče veterinárního zákona - to přinesla nová doba - veterinární zákon se rozšířil i o ten základní okruh, který je většinou i veřejností nejvíc vnímán, a to je chov domácích mazlíčků, zvířat. Prostě to je doba, která rozšířila obsah toho veterinárního zákona. Chci jenom zdůraznit, a to samozřejmě zejména, co se týče pozměňovacího návrhy kolegy Kotta, že je dobře, že se snažíme v rámci této novely zařadit a rozšířit problematiku domácích porážek, a byl bych rád, aby se Ministerstvo zemědělství s pozměňovacím návrhem kolegy Kotta ztotožnilo.
Chci zdůraznit, že aniž bychom si to dneska uvědomili, samozřejmě růst cen potravin je v tuhle chvíli zcela zásadní téma pro všechny obyvatele České republiky, ať už jde o rostlinné komodity, které samozřejmě z logiky věci reagovaly na ten tlak cenový, na poptávkové spekulace mnohem rychleji, tak také ale samozřejmě na živočišné produkty a samozřejmě to už ošetřuje samotný veterinární zákon. Chci říct, že samozřejmě vzhledem k tomu, že vláda nereaguje, aby pomohla nějak obyvatelům s potravinovou drahotou, která tady nastala po nástupu vlády pana Petra Fialy, tak část obyvatelstva se samozřejmě uchýlí a vrátí se zpět k chovu, k zvýšení chovu drobných hospodářských zvířat i hospodářských zvířat, a v té chvíli samozřejmě dojde i ke zvýšení procenta domácích porážek všech druhů hospodářských zvířat. Takže v tomhle si myslím, že to bude reakce obyvatel na dnešní dobu, kdy se ceny potravin zvětšují, a samozřejmě opět tady vzroste význam pěstitelství a chovatelství v rámci jednotlivých rodin.
Takže to je asi k tomuhle. Já bych byl rád, kdyby ten pozměňovací návrh byl podpořen jak na jednání zemědělského výboru v úterý 21. června, tak nakonec při třetím čtení, a v tomto ohledu my se pak postavíme celkově k podpoře či podpoře novely veterinárního zákona. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, nyní vystoupí paní poslankyně Monika Oborná a pak tu mám přihlášku pana poslance Kučery. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Monika Oborná: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Kolegové a kolegyně, dovolte mi, abych se i já vyjádřila k veterinárnímu zákonu. Dovolím si zde navázat na kolegu Turečka. My jsme tady dnes proto, abychom projednali veterinární zákon ve druhém čtení. Tento návrh souvisí s nařízením Evropského parlamentu a Rady EU o nákazách zvířat v oblasti zdraví zvířat. V návrhu se také řeší upřesnění kompetencí orgánů v oblasti předcházení a tlumení nákaz, ukládání opatření, pravidel pro dozor, statuty území nákazy a povolování výjimek. Upřesnění se také týká přemisťování zvířat, živočišných produktů a dalšího veterinárního zboží mezi členskými státy EU včetně povolování výjimek.
Já bych se tady ráda zastavila u toho, co je vlastně hlavním účelem veterinárního zákona. Hlavním účelem bezesporu je péče o zdraví zvířat, předcházení vzniku a šíření nákaz a jiných onemocnění zvířat a jejich tlumení, ochrana zdraví lidí před onemocněním přenosným ze zvířat na člověka.
Proč tady vystupuji? Mám dojem, že v rámci diskusí, které se tady vedou ohledně veterinárního zákona, nám hlavní smysl této právní normy trošičku uniká. Pokud je tento zákon v legislativním procesu, měli bychom diskutovat, zda jsou opatření proti šíření nákaz vhodná a zda je ochrana zvířat, a hlavně lidí v tomto ohledu dostatečná. Nebezpečné nákazy zvířat se bohužel v České republice nevyhýbají a situace není tak dokonalá, jak by se na první pohled mohlo zdát. V roce 2021 došlo v České republice k výraznému nárůstu počtu ohnisek vysoce patogenní ptačí chřipky, a to jak v chovech drůbeže, tak u volně žijících ptáků. Celkem bylo potvrzeno 48 ohnisek. Po více než deseti letech byla v roce 2021 potvrzena u drůbeže také nízce patogenní ptačí chřipka.
Dobrou zprávou je, že v minulém roce se přes zhoršující situaci v okolních zemích nevyskytl africký mor prasat, a to ani v chovech prasat domácích, ani v populaci prasat divokých. I nadále tak platí, že poslední tuzemský případ této nákazy byl zaznamenán v roce 2018 u uhynulého prasete divokého. Nadále je však nezbytný monitoring afrického moru prasat u uhynulých a ulovených prasat divokých.
Pozornost je nutné věnovat také onemocněním, která mohou být přenášena hmyzem. V chovech skotu, ovcí a koz jsou občasně indikovány případy Q horečky, u koní se provádí plošné sledování výskytu protilátek proti západonilské horečce, které se ojediněle v České republice vyskytuje i u lidí. V loňském roce byl z celkového počtu 844 vyšetřených koní pozitivní výsledek zjištěn u 21 koní. ***