(12.50 hodin)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Také děkuji, paní poslankyně. Otevírám obecnou rozpravu, do které se mi zatím nikdo nehlásí... Paní předsedkyně Schillerová.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové. V této chvíli můžeme diskutovat, diskutujeme nad návrhem zákona, který je reakcí na směrnici Rady EU 2021/514 ze dne 22. března 2021, kterou se mění směrnice 2011/16 EU o správní spolupráci v oblasti daní, takzvaná směrnice DAC 7. Mě moc mrzí, že tady není ministr financí. Rozumím, vy jste se dneska stal takovým všeobecným předkladatelem, tu modely, tu správa daní, nezávidím vám to. Ale škoda, protože bychom si s panem ministrem určitě na to téma něco řekli.
Za implementaci této směrnice jsem se zasadila ještě jako ministryně financí v naší vládě. Digitální ekonomika a její vztah k daňové problematice je nám velice blízký a v době, kdy jsem byla ministryní financí, jsme byli jedním z lídrů otevírání této problematiky v kontextu Evropské unie. Předložená novela zavádí pravidla sloužící k posílení transparentnosti ve vztahu k jednotlivým digitálním platformám, které budou oznamovat příjmy jednotlivců, ale i podniků, které získaly prostřednictvím těchto platforem takovým způsobem, aby nedocházelo k nenahlášení těchto příjmů, a v důsledku toho, aby tyto příjmy nebyly součástí ekonomiky, která byla nezdaněna.
Směrnice DAC 7 se týká zejména případů, kdy digitální platformy působí ve více zemích současně. Bez našeho zásahu by totiž značná část těchto příjmů zůstala nezdaněna a Česká republika by přicházela o příjmy do veřejných rozpočtů. Současně by však byly znevýhodněny poctivě podnikající subjekty. A tady chci zdůraznit, že těch poctivých je naprostá většina. Takto odvádění daní a poctivé podnikání nesmí být konkurenční nevýhodou.
Tato předložená směrnice je plně v souladu s politikou hnutí ANO, kdy jsme se snažili o nárůst příjmů veřejných rozpočtů, a to prostřednictvím zvýšení efektivnosti výběru inkasa daní. Cílem novely při správě daní je modernizovat a zefektivnit mezinárodní spolupráci, a to jednak v kontextu posilování role sdílených platforem a současně v digitalizaci ekonomiky. Hlavní částí návrhu je rozšíření aktuálně platného rámce mezinárodní automatické výměny informací v oblasti digitálních ekonomik. Správce daně v České republice bude díky naší novele pravidelně získávat informace o jednotlivých prodejcích, kteří na těchto platformách získávají příjmy z poskytnutí služby nebo prodeje zboží, z pronájmu nebo jiného poskytnutí nemovitosti nebo dopravních prostředků.
Jednotlivé informace týkající se identifikace prodejce a informace o celkových výdajích a příjmech generovaných na digitálních platformách budou jednou ročně zaslané od digitálních platforem přímo specializovanému finančnímu úřadu. Směrnice DAC 7 tedy reaguje na dynamicky měnící se prostředí, a to především na důsledky nárůstu role sdílených platforem a digitalizace ekonomiky. Jednotlivé orgány daňové správy členských států Evropské unie totiž v současnosti nemají dostatek informací k tomu, aby mohly správně vyměřit daň z příjmů dosažených z obchodní činnosti prováděných prostřednictvím digitálních platforem, jako jsou Liftago, Airbnb, Uber, Bolt a jiné. Samotné posílení správní spolupráce v daňové oblasti je založené na zefektivnění a modernizaci stávajících institutů využívaných v rámci mezinárodní spolupráce při správě daní.
Současně však novelou dochází k zavádění nových institutů, které mají za úkol reagovat na měnící se ekonomické podmínky a potřeby moderní správy daní ve 21. století. Při posilování opatření na dodržování povinností podle zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní pak předložený návrh zákona pak obsahuje také zpřesnění transpozice Rady 2010/24/EU o vzájemné pomoci při vymáhání pohledávek vyplývajících z daní, poplatků, cel a jiných opatření a vyjasňuje působnost zákona o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek, pokud jde o vymáhání sankcí uložených v daňovém řízení.
V konkrétní rovině lze předložený návrh zákona rozčlenit na vícero tematických celků. Těmi jsou automatická výměna informací získaných od provozovatelů platforem, mezinárodní výměna informací při správě daní včetně takzvaných skupinových žádostí, další formy mezinárodní spolupráce při správě daní včetně daňové kontroly, která je prováděna společně s orgány členských států Evropské unie nebo smluvních států, ochrana osobních údajů a náprava porušení jejich bezpečnosti, mezinárodní pomoc při vymáhání daňových sankcí, změna zákona o finanční správě České republiky spojená s úpravou institutu takzvaného kontrolního nákupu, což jsou vlastně ty nejvýznamnější instituty, které z hlediska kontrolního a vymáhacího se v DACu 7 zavádí.
Předložený návrh zákona zvýší daňové příjmy veřejných rozpočtů, bude mít pozitivní dopad na férovou konkurenci a je příkladem, jak má docházet k zefektivňování výběru daní. Je logické, když tady řeknu, že hnutí ANO podporuje tento návrh zákona, protože největší díl práce byl odpracován za naší vlády. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Ptám se, jestli je někdo, kdo se ještě hlásí do obecné rozpravy? Ano, prosím, pane poslanče.
Poslanec Martin Kukla: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové. Jsem rád, že tady už vidím pana ministra financí.
K tomu zákonu, jsem také rád, že hnutí ANO na tom odpracovalo nejvíce práce. Škoda že se to předkládá až nyní. K tomu zákonu. Ten zákon je vlastně čistě implementační, který je reakcí na směrnici rady EU 2021/514, kterou se mění směrnice 2011/16 o správnosti spolupráce v oblasti daní. Samotný návrh zákona pak obsahuje opatření na posílení správní spolupráce v daňové oblasti.
V konkrétní rovině lze pak návrh zákona rozčlenit na vícero tematických celků, kterými jsou: automatická výměna informací získaných od provozovatelů platforem, mezinárodní výměna informací při správě daní včetně takzvaných skupinových žádostí, další formy mezinárodní spolupráce při správě daní včetně daňové kontroly, která je prováděna společně orgány členských států Evropské unie nebo smluvních států, ochrana osobních údajů a náprava porušení jejich bezpečnosti. Mezinárodní pomoc při vymáhání daňových sankcí a změna zákona o finanční správě České republiky spojená s úpravou institutu takzvaného kontrolního nákupu.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, je souborem novel těchto zákonů, jejichž gestorem je právě Ministerstvo financí. ***