(12.30 hodin)

 

Poslanec Robert Stržínek: Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, já to vnímám jako závazek ze strany pana ministra, byť tlumočený přes zprávy od dalších, že opravdu jak ministerstvo, tak i hospodářský výbor se tímto bude zabývat.

Samozřejmě, jednotlivé připomínky mají vždycky své pro a proti, kameru ano, kameru ne, za jakých podmínek. To je opravdu o odborné diskusi. Jedna věc je GDPR, druhá věc je řekněme potřeba pilotů si natáčet některé akrobatické prvky očima toho letadla tak, aby potom mohli ty sestavy vyhodnotit. Ale tady si myslím, že se nebudeme do krve hádat, to bude řeč argumentů a některých dalších navazujících zákonů, které jsou s tím spjaty.

Já si dovolím využít času, který mám, ještě k jedné věci: aby snad někdo, kdo pojede kolem Valašského Meziříčí 16. července, se zastavil k nám na letecký den, který na sportovním letišti budeme pořádat. Hlavní hvězdou bude Martin Šonka, náš extra pilot série Red Bull Air Race, kterého tam také uvidíte, takže 16. července letecký den ve Valmezu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Doufám, že se nestrhne lavina pozvánek na víkendové akce. Poprosím pana poslance Lochmana, který nás pravděpodobně pozve do Mnichova Hradiště.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, no, v Mnichově Hradišti máme také akci v sobotu, ale nebudu vás zvát, protože jsem vás nepřišel pozvat ani na akce, ani nikoho pozdravovat. Prosím vás, nejsem členem žádného klubu modelářů, nicméně jenom tu diskusi chci podpořit. Rozhodně bychom se měli v hospodářském výboru tím zabývat. Myslím, že je to transpozice evropské normy, kde je vidět, že se musíme podívat na detail. My v klubu STAN rozhodně chápeme, že ta dynamicky rozvíjející se část dopravy z hlediska dronů potřebuje mít jasná pravidla a současně to nemůže odnést tak tradiční volnočasové vzdělání, které tady máme, jímž je modelařina. Je to také podpora technického vzdělání.

Mimochodem, já jsem v parlamentním shromáždění NATO, tamhle vidím pana kolegu Králíčka, který se také hlásí, a tam vidíme, že i v rámci dronů a v rámci vojenské aktivity ta technická, když se bavíme o dronech, tak toto technické vzdělání a tato modelařina - mimochodem, i na Ukrajině se ukazuje, že většina toho proškolení, takového drobného, se z těchto míst dostává.

Každopádně jsem chtěl říct, že za nás, za klub STAN, chápeme, že transpozice je potřebná, chápeme, že je potřeba ji nějakým způsobem nastavit, implementovat, ale souhlasím tady s kolegy a mluvil jsem také s panem kolegou Kubíčkem, my podporujeme pozměňovací návrh, který by vedl k tomu, aby toto tradiční technické vzdělání nebylo nijak omezeno, toto volnočasové. Myslím, že je na Ministerstvu dopravy, abychom našli společnou řeč v této věci, ať už to bude pozměňovací návrh tady napříč politickým spektrem, nebo to bude pozměňovací návrh či úprava z Ministerstva dopravy.

Jsme připraveni v hospodářském výboru se tomu věnovat, v podvýboru pro dopravu, a věřím, že mezitím všichni navštívíme různá zajímavá místa, kde budou různé lety s modely, ale současně že vyřešíme to, co potřebujeme, a to tedy tento zákon. To jenom za nás, za STAN, a doufám, že už se můžeme posunout dál. Věřím, že v hospodářském výboru to brzy vyřešíme.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. S přednostním právem se hlásí paní předsedkyně Schillerová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Nejsem modelářka, já bych na to neměla trpělivost, ale mám velký respekt ke všem modelářům. Obdivovala jsem vždycky ta díla, samozřejmě několik jich znám. Ani nechci nikoho nikam pozvat, ale velice pečlivě jsem poslouchala debatu, zejména tady ctihodného pana předsedu hospodářského výboru, pana poslance Adamce.

Já si tedy nejsem jista, jestli to úplně půjde zhojit s pozměňovacím návrhem. Já si myslím, a proto jsem se rozhodla navrhnout, aby se naopak návrh vrátil - můj návrh je zamítnout v prvním čtení, protože si myslím, že by to chtělo, aby se tvůrci nad ním pořádně zamysleli, aby si třeba pozvali i různé modelářské asociace a vyslechli experty, kteří tomu rozumějí, to já určitě nejsem.

Pokud mi nebude s tímto procesním návrhem vyhověno slovutnou Poslaneckou sněmovnou, tak si myslím - a zase dávám za pravdu předsedovi hospodářského výboru panu poslanci Adamcovi - že by tady měl sedět, a to není nic proti vám, pane ministře, by tady měl sedět ministr dopravy, protože to je jeho, jak se říká lidově, byznys. Takže můj druhý procesní návrh je, aby bylo toto jednání přerušeno do přítomnosti ministra dopravy. Nechť rozhodne Sněmovna. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Čili já vnímám z vaší strany dva návrhy, nicméně ten druhý chápu jako procedurální, to přerušení do doby přítomnosti pana ministra dopravy. O tom bychom podle mého názoru měli hlasovat okamžitě bez rozpravy. Co se týče zamítnutí v prvním čtení, s tím se vypořádáme na konci obecné rozpravy.

Jestli souhlasíte s tímto postupem, zagonguji, aby se mohli dostavit i ostatní kolegové.

Ano, eviduji žádost o odhlášení, takže vás všechny odhlásím a poprosím, abyste se svými identifikačními kartami opětovně přihlásili.

Zopakuji, co paní předsedkyně navrhla. Jednak tu z její strany máme procedurální návrh na přerušení jednání do doby přítomnosti pana ministra dopravy Martina Kupky, následně po ukončení rozpravy bychom hlasovali její návrh na zamítnutí v prvním čtení.

 

Zatím se nacházíme v otevřené obecné rozpravě a budeme hlasovat procedurální návrh na přerušení jednání tohoto tisku do doby přítomnosti pana ministra Kupky.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový procedurální návrh? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 54, bylo přihlášeno 145 poslanců, pro hlasovalo 61, proti 80. Tento návrh nebyl přijat.

 

Nyní se vracíme do obecné rozpravy. Hlásí se pan poslanec. Prosím.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych se vrátil k časové ose, jak tento návrh zákona, tato novela, byla připravována. Ono to tady padlo už v úvodu, ona je z minulého volebního období. Dlouho ležela tady ve Sněmovně, nebyla zařazována, a je to transpozice evropské směrnice i s tím problémem, který tam samozřejmě je. Nechci tady nikomu říkat, že za to může, to bych si nedovolil a není to v mém stylu, ale je pravda, že tu novelu připravovala už minulá vláda a že ten relativně dlouhý čas, než návrh doputoval sem na první čtení - já bych to skutečně zkusil upravit po dohodě s Ministerstvem dopravy. Já tam mám ještě jeden problém, který bych chtěl vyřešit, ale s tím vás nechci zatěžovat. Myslím si, že jsme schopni to vyřešit a případně můžeme, pokud by se to nedařilo, použít jiné nástroje k tomu, aby tato novela v této podobě prostě nespatřila světlo světa. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, čili vnímám, pane předsedo hospodářského výboru, že nedáváte žádný návrh ani na zamítnutí, ani na stažení. Děkuji pěkně.

Ještě se do obecné rozpravy s přednostním právem přihlásil pan ministr Baxa.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji. Já jenom tady solidárně s panem ministrem Kupkou chci prezentovat nejenom názor, který mi teď napsali kolegové z Ministerstva dopravy, ale který se týká i mých předpisů. Jedná se o implementaci, která již měla být projednána před poměrně dlouhou dobou. Samozřejmě ctím právo paní předsedkyně Schillerové takový návrh předložit, ale opravdu se jedná o jeden z četné řady zákonů, který měl být projednán už v minulém volebním období. Z toho důvodu určitě je důležité, aby projednání návrhu zákona pokračovalo.

Jak už říkal pan předseda Adamec, při vší vážnosti a respektu k tématu leteckého modelářství, které tady zaznělo, je třeba zdůraznit, že v rámci celé novely se jedná řekněme o nějakou konkrétně vymezenou dílčí část, kterou je možné vyřešit prostřednictvím pozměňovacího návrhu. Gros toho zákona, zdá se, tady není předmětem nějaké kritiky, tak by určitě bylo dobře, aby ten zákon prošel dnes prvním čtením a dál se o něm jednalo. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP