(12.20 hodin)
(pokračuje Robert Stržínek)
Byl bych také rád, kdyby se diskutovalo na úrovni garančního výboru o osobě pověřené výkonem státní správy ve věcech sportovních létacích zařízení, protože i tady máme dvě instituce, které jsou jasně definovány, a mělo by se o tom debatovat, jak je v této novele nastavit. Tedy prosím, buďte vůči modelářům vstřícní, protože modelařina dělá z kluků chlapy, a jednou, až budou stavět domy, dálnice, mosty anebo mrakodrapy, tak se jim tyto dovednosti budou velice dobře hodit. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za vaše vystoupení. Myslím, že leckdo si po dnešním vystoupení koupí model a bude o víkendu svoje první letadlo skládat. Ale nyní poprosím ještě kolegu Kubíčka, aby vystoupil v obecné rozpravě.
Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, pochopitelně, byli jsme také osloveni předsedou Klubů leteckých modelářů, a protože jsme nečekali na Ministerstvo dopravy, které do určité doby nekomunikovalo - tak to bylo - takže ten pozměňovací návrh jsme napříč spektrem připravili a podílejí se na tom poslanci ze všech klubů, jako Jana Pastuchová, pan poslanec Stržínek, pan poslanec Adamec, pan poslanec Brázdil, pan poslanec Vích, pan poslanec Lochman, pan poslanec Teleky, pan poslanec Kučera a paní poslankyně Olga Richterová. A pochopitelně další se můžou připsat.
Problém nastal v tom, že to byla čistá interpretace práva EU, a na modeláře se úplně zapomnělo. Nemáme asi problémy s tím, co tam Ministerstvo dopravy dalo ohledně regulace dronů, poplatků a tak dále, v tomto to vůbec nerozporujeme. Na druhou stranu mě trošku překvapilo - a to tady budu potvrzovat, prostřednictvím pana předsedajícího, slova pana kolegy Adamce, který říkal, že to opravdu asi nikdo nečetl - protože toto je tak zásadní věc, že kdyby to prošlo bez povšimnutí Poslanecké sněmovny, tak bychom vlastně tuto činnost, vlastně i sport, úplně zabili. Takže já přesto, že Ministerstvo dopravy, ústy pana ministra kultury, bude pracovat na pozměňovacím návrhu, tak já ho podám stejně pro hospodářský výbor a pojedeme o něm nějakou diskusi.
Já tedy se tady ještě obracím, prostřednictvím pana předsedajícího, na svého pana předřečníka, kde s ním nebudu úplně ve všech věcech souhlasit. Má to své pro a proti. Například používání kamer na modelech není úplně jednoduchá záležitost, protože ono to patří do systému GDPR, a to vyrobí pro modeláře tak velký problém, že ten sport přestane fungovat také. Byl bych v tom opatrný, protože na to snímání - a ta výjimka, která je na ty akrobatické modely - se dá dělat jinak. Jde to dělat jinou formou, nemusí to být takovouhle formou v zákoně.
Další věc, která k tomu je, že opravdu Svaz modelářů má asi 15 000 členů. Pro ně je to záležitost velmi existenční v tuto chvíli a pochopitelně asi přivítáme účast těch dvou pánů, protože já jsem informace, které tady předložil můj předřečník, pan kolega Stržínek, jim poslal, oni se k tomu vyjadřovali jiným způsobem. To znamená, musíme vést debatu. A teď je prostě jenom otázka - což by se nemělo stávat - že jsem přesvědčený o tom, že Ministerstvo dopravy tuto novelu mělo připravit dobře a správně. To znamená, že už tam tahle věc měla být obsažena, měla fungovat, protože podle informací vím, že ten Svaz leteckých modelářů s nimi komunikoval už půl roku, jo? To je trošku problém, neříkám pana ministra, říkám některého úředníka, který to prostě čistě implementoval.
A další věcí, která k tomu je, je skutečně věkový limit, a ten já také doporučuji, a budeme o tom diskutovat, snížit, protože skutečně ti modeláři se rekrutují od dětí řeknu školního věku. Já jsem s tím také kdysi začínal, jestli si ještě někdo pamatujete firmu Revell, která dělala první modely plastové, které jsme lepili, první stíhačky druhé světové války a tak dále. Já jsem tenkrát byl hrdý, měl jsem SR-71 velikou a potom se z tohoto přecházelo na to létání modelářské, kde se začínalo na nějakých letounech, které měly malý motorek. Byly to tenkrát stavebnice, které kupovali, a pochopitelně až do dnešní doby, kdy už je ten systém natolik sofistikovaný, že jsou schopni postavit model tryskového proudového letadla. Jestli jste někdo viděl, dokonce jsou schopni s tím dělat skupinovou akrobacii. Je to velké osvěžení při leteckých dnech a má to velkou popularitu mezi mládeží, ale i mezi dospělými.
Já se přiznám, že se na to také rád dívám, protože to je opravdu paráda, a to, co umí oni udělat s těmi malými akrobatickými letadly, neudělá ani to velké. To můžu potvrdit, protože jsem ta velká letadla pilotoval. Takže si myslím, že podporu jsme nalezli úplně všude, a teď je už jenom potřeba postavit ten pozměňovací návrh správně. Nějakým způsobem ho tam dáme, bude se projednávat na hospodářském výboru. Pan předseda hospodářského výboru přislíbil podporu, za což mu děkuji, tak si myslím, že to nebude nic konfliktního. A současně, jestli Ministerstvo dopravy bude připravovat pozměňovací návrh, tak by bylo dobré, kdyby nám ho předložilo dopředu, abychom to porovnali a případné neshody odstranili.
Znova opakuji, bylo by pro mě asi snazší, kdybychom jenom opravovali návrh Ministerstva dopravy, bylo to tam připraveno a mohli jsme vést třeba debatu jenom o té věkové hranici, takže to mě trošku mrzí, ale to tady nebudu vyčítat panu ministru kultury, protože jeho ústy mluvil pan ministr dopravy.
Takže to je za mě všechno. Co se týká celkového návrhu zákona, i z pozice klubu ANO podporujeme regulaci dronů, podporujeme veškeré věci, které jsou tam, kde jsou stanovené správní poplatky, jsou tam stanovené požadavky na piloty dronů, jsou tam stanovená pravidla, jsou tam i stanovené sankce, což je velmi důležité, protože pochopitelně ty drony se dají používat různým stylem, včetně toho, že se dají zneužívat, a víme, co je kybernetická bezpečnost a co je snímkování různých objektů. Dneska asi není velký problém koupit dron s kamerou řádově za částku několika tisíc korun a ta kamera je schopna dělat minimálně fotografie, jako dělá mobilní telefon - kvalitní. Takže tam to jednoznačně bude, doplníme-li pozměňovací návrh, tak si myslím, že s tím zákonem nebude problém.
A moc děkuji předsedovi Svazu leteckých modelářů, který byl urputný, urputný, a všechny nás obeslal. Předpokládám, že jste ten e-mail dostali úplně všichni. Pochopitelně ne každý tomu rozumí, ale ti, co tomu rozumí, se na to okamžitě přihlásili a já jsem za to velmi rád. A kdyby se nalezla u více věcí takováto shoda, tak by to bylo chvályhodné. Děkuji za slovo a pustíme další.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. S přednostním právem se hlásí pan ministr kultury. Já myslím, že při druhém, ale při třetím čtení už určitě budou mít jednotliví řečníci s sebou už svůj model tady, aby podpořili svoje vystoupení. Pane ministře, prosím.
Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji. K tomu bych samozřejmě normálně nic nedodával, ale když tady pan poslanec Kubíček říkal ty modely Revell, tak přidám to, že jsem lepil české modely výrobního družstva Směr a to byly takové ty klasické, na které se musely kupovat barvičky, zatímco Revell byla vyšší liga.
Dámy a pánové, jenom považuji za svou povinnost vzhledem k tomu, že kolegové z Ministerstva dopravy mi posílají nějaké informace, aby v rozpravě tady zazněl i tento hlas, tak jenom tlumočím zprávu, že modely právo Evropské unie chápe jako bezpilotní systémy. Chápání modelů tedy vyplývá z práva EU a k tomu je zapotřebí takto připravovat.
A potom je ještě jedna věc. Pokud klub modelářů v rámci žádosti o udělení oprávnění spolku bude počítat s nižším věkem dálkově řídících pilotů a zajistí bezpečnost takového provozu ve svém rámci, může to být připuštěno a oprávněný s tím může počítat. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Další do obecné rozpravy je přihlášen pan poslanec Brázdil a připraví se pan poslanec Lochman.
Poslanec Milan Brázdil: Děkuji za slovo, nebudu dlouhý. Nejsem modelář, ačkoliv jsem třicet let na palubě letecké záchranné helikoptéry pracoval, třikrát jsem s ní spadl. Ale mám doma syna, který je profík. - Ano, třikrát jsem spadl. - Mám doma syna, který je profík ve smyslu dronového létání a možná má dva největší drony v republice, tak tady ta přísnost a ověřitelnost dovedností a tak dále musí být.
Já bych chtěl jenom v duchu mých předřečníků říct, že taktéž jsem za to, aby modeláři a modelařina byla přístupnější a aby modely, které jsou do 25 kilogramů, prostě byly z toho nějak vyjmuty. Tudíž asi nějak bude někdo něco navrhovat, pozměňovací návrh, nebo vrácení, to uvidíme, ale chtěl jsem jenom se připojit k tomu - tedy nejsem modelář, ale mám blízko k létání a pozdravuji všechny modeláře.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkujeme. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Stržínek, tak ho poprosím. Vaše dvě minuty, pane poslanče. ***