(15.10 hodin)
(pokračuje Petr Fiala)
Já ale samozřejmě musím říct, že ta situace není jednoduchá a já úplně nejsem spokojen s tím, jak dosud Česká pošta fungovala, a nejenom z hlediska toho, jak fungovala třeba pro klienty ve všech případech, ale i to, že za loňský rok ten podnik počítá se ztrátou 800 milionů korun. To samozřejmě je zlepšení proti roku 2020, kdy hospodaření pošty skončilo se ztrátou 1,3 miliard korun po zdanění, ale pořád to není situace, ve které bychom asi Českou poštu rádi viděli. Česká pošta na to reaguje, snaží se hledat úspory v personální struktuře, omezuje především manažerské a úřednické posty a tak dál. Snaží se, aby úsporná opatření neměla velký dopad na občany, ale samozřejmě celková situace dobrá není. Loni v březnu pošta zrušila asi 2 300 pracovních míst, propustila okolo 1 500 lidí a ve střednědobé strategii plánuje podnik do roku 2025 zredukovat počet pracovních míst o 7 000. Takže mělo by docházet k nějaké větší efektivitě činnosti České pošty, aniž by přitom docházelo ke zhoršování služeb.
Abych byl také pozitivní, chci říct, že jsem třeba velice spokojen, jak na pobočkách České pošty fungují Czech POINTy, a je to něco, co si myslím, že určitě oceňuji nejenom já, ale i řada dalších českých občanů.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane předsedo. Zeptám se paní poslankyně, zda chce položit doplňující otázku? Vidím, že ano. Paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Vladimíra Lesenská: Vážený pane premiére, otevírací doba pošt v celé republice jednotně řešená není, ale to můžu pak doložit na konkrétních příkladech. Některé pobočky, ano, jsou otevřené aspoň dvakrát nebo jednou v týdnu do šesti hodin, některé pobočky do 16.30 a tak dále a tak dále. Nicméně když člověk dojíždí do zaměstnání, a nedej bože je úředník, který musí být do pěti hodin na svém pracovišti a který dojíždí i autem cirka hodinu, tak zkrátka poštu ve všední den otevřenou nenajde. Já bych měla spíš malou prosbu, jestli byste se přece jenom nezamysleli nad tím, aspoň na nějaký čas pošty otevřít i v sobotu, nejenom pro tyto úředníky.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji paní poslankyni za položení doplňující otázky a nyní bych požádala o odpověď pana premiéra. Pane premiére, máte slovo.
Předseda vlády ČR Petr Fiala: Děkuji za doplňující otázku. No, z těch dlouhodobých průzkumů je zřetelné, že typický poštovní klient využije pobočku České pošty maximálně dvakrát až třikrát za měsíc, a pokud by Česká pošta zachovávala původní modely, tak by ty pobočky zase nebyly atraktivní pro aktivní a pracující klienty, kteří si zejména objednávají zboží z e-shopu formou balíkových služeb, a tito klienti využívají primárně odpolední možnosti pro vyzvednutí zásilek, a tady Česká pošta se snaží právě této silné klientské skupině vyhovět. Výrazně klesá poptávka po tradičních poštovních službách, jako jsou dopisy a peněžní poukázky, a proto byl zvolen nový model, kdy se střídá dopolední a odpolední otevírací doba, a to pro poštu se zdálo být jediným přijatelným řešením, tedy ekonomicky přijatelným řešením, které reaguje na potřeby klientů trhu balíkových služeb, a zároveň se nenavyšují příliš náklady podniku, které i tak jsou, jak jsem tady připomenul, ztrátové. Čili pondělky a středy jsou otevřeny tak, aby se daly využívat klienty v odpoledních hodinách, pondělí, čtvrtek, pátek si vyřizují svoje zájmy dopolední klienti, což jsou senioři či maminky na rodičovské dovolené. Ale samozřejmě, váš podnět je zajímavý, budeme se tím zabývat. Mě tady upozornil pan poslanec Vomáčka, který je také starostou, že se touto problematikou bude zabývat podvýbor pro rozvoj venkova. Bude se zabývat jak poštami, tak zajištěním obvodních lékařů v malých obcích, takže když tak doporučuji, abyste se podívala i na jednání podvýboru a tam ty podněty můžeme uplatnit.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji. S další interpelací vystoupí poslankyně Berenika Peštová a připraví se pan poslanec Radek Rozvoral. Paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Vážený pane premiére, někteří dodavatelé energií rozesílají zákazníkům nové výše záloh na odběr plynu a elektřiny, přičemž si řada lidí měsíčně připlatí o stovky i tisíce korun. Ne všichni ale na tyto platby mají. Pražská plynárenská nově zavedla zálohy, někdy i o 60 %. E.ON předpokládá, že zvýšení záloh se letos dotkne asi 500 000 zákazníků. Zhruba polovina z nich už má nyní navýšené zálohy. Zvýšení záloh se pohybuje v průměru od 10 do 15 %. Lidem, kteří se ocitli ve finanční tísni, nabízí distributoři individuální splátkové kalendáře a doporučují využít dostupné sociální pomoci od státu. Zejména kvůli nepředvídatelnému vývoji na východě od nás je těžké predikovat, jak se bude situace na energetických trzích v Evropě dál vyvíjet. Přesto odborníci očekávají rapidní zdražení. Někteří hovoří o bouři, jejíž fronta se přežene přes naše území ke konci tohoto roku. Porostou ceny nájmů, hypotéky budou čím dál nedostupnější, neboť úroková sazba stoupá, čeká nás vlna zdražení potravin a energií a ten náraz bude pro obyčejné lidi neskutečně velký. Zvedne se laťka energetické chudoby a s výdaji na energie bude mít velký problém mnohem větší podíl domácností. Neumím si představit v Ústeckém kraji, jak tuto situaci zvládne obyčejná rodina, jejíž zálohy se zvednou na plyn na 10 000 korun, k tomu se zvednou ceny elektřiny, potravin, pohonných hmot. Takovéto rodině nezbude nic jiného než se jít pást. Jaké konečně systémové opatření nabízíte pro tyto občany a jestli už jste pokročili dál (Předsedající: Čas.) než s tím "cedníkem", který jste lidem nabídli. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Také děkuji za přednesení ústní interpelaci paní poslankyni a nyní bych požádala o odpověď pana předsedu vlády. Pane premiére, máte slovo.
Předseda vlády ČR Petr Fiala: Děkuji, paní poslankyně. No, nemůžeme si plést pojmy a já to beru jako přeřeknutí. Je to Deštník proti drahotě, nikoliv samozřejmě tak, jak jste to nazvala vy. A správně jste to připomenula, protože to je přesně ta forma pomoci, kterou lidem nabízíme. My jsme si dobře vědomi toho, že ceny energií rostou, a jsme si dobře vědomi toho, že s tím řada rodin má - a logicky musí mít - problémy. Děláme všechno pro to, abychom za prvé zajistili dostatek energie, to je věc, která vůbec není jednoduchá, protože energetická bezpečnost České republiky není příliš dobrá a předcházející vláda v tom tedy opravdu mnoho neudělala, takže jednáme o to, abychom měli dostatek plynu, dostatek ropy, z ropy dostatek výrobků, které potřebují naši občané a naše firmy, což je třeba nafta. Děláme dost pro to, abychom měli jadernou energii. Tendr na dostavbu Dukovan vyhlásila naše vláda. Naplňujeme zásobníky plynu, hledáme možnosti na dostavbu plynovodu Stork II, na kapacity v LNG terminálech a další věci. Tohle není banální věc. Musíme mít dostatek energie pro naše občany, pro naše firmy a musíme to zajistit, to je prvořadý úkol vlády, a budeme-li to dělat dobře, cena energie bude do budoucna také přijatelná. Ale to, co děláme teď, je, že pomáháme občanům, kteří se dostali do problémů s cenami energií. ***