(11.10 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)
V okamžiku, kdy se nám povede ve stavu legislativní nouze tento návrh přijmout v obou komorách Parlamentu a připojí podpis pan prezident, nebude potřeba k naplňování plynových zásobníků využívat nouzového stavu. To je první důležitá část tohoto návrhu zákona.
Druhá důležitá část se týká režimu dodavatele poslední instance. Bohužel, v loňském roce zhruba milion domácností získalo osobní zkušenost s tímto režimem. Musíme říct, že tento režim zafungoval a že nakonec nikdo nezůstal bez dodávek plynu či elektřiny. Nicméně přicházíme s parametrickými změnami, které jsou ve prospěch spotřebitelů. Za prvé ten zákon je limit šesti měsíců, kdy odběratel v režimu dodavatele poslední instance zkracujeme na tři měsíce. Pokud si vzpomenete na šok z toho, když se to stalo, tak byly příliš vysoké zálohy, protože ty zálohy se nerozpočítaly na dvanáct měsíců, jak je to obvyklé u standardního kontraktu, u standardní smlouvy, ale pouze na šest měsíců, kdy maximálně může trvat režim dodavatele poslední instance, a tudíž byly matematicky minimálně dvakrát vyšší, než je potřeba. Současně přichází vylepšení, které je ve prospěch těch, kteří řádně platí. Pokud se jim stane, že spadnou do režimu dodavatele poslední instance a budou řádně platit, nemusí o nic žádat, nemusí nikam chodit a po třech měsících se stanou standardním zákazníkem dodavatele poslední instance, který jim poskytuje službu, respektive dodávku v tomto režimu. Zdůrazňuji, že podmínkou je, že řádně platí. Tam dostane ze zákona, pokud ho schválíme, standardní smlouvu na dobu neurčitou jako kterýkoliv jiný zákazník toho dodavatele, který si vybral dodávky, ať už plynu, nebo elektřiny, na dobu neurčitou.
To jsou dvě základní věci, které přináší tato novela. Mohu potvrdit slova pana poslance Kubíčka, ano, v této chvíli probíhají práce na další novele energetického zákona, ale tato dvě opatření jsme potřebovali udělat mimořádně rychle. Proto jsme zvolili - a jsem rád, že Poslanecká sněmovna tomuto návrhu vyhověla - výjimečný režim projednávání návrhu zákona v legislativní nouzi. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Hospodářský výbor, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán, rozhodnutím předsedkyně jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo doporučeno jako sněmovní tisk 225/1. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru, poslanec Ivan Adamec, také aby nás informoval o projednání tohoto návrhu ve výboru a aby odůvodnil případné pozměňovací návrhy. Prosím.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Vážení páni ministři, kolegyně, kolegové, pan ministr financí tady vysvětlil základní princip obsahu zákona, který máme v tuto chvíli předložen ke schválení. Já bych se ho pokusil doplnit v tom smyslu, co vlastně včera proběhlo na hospodářském výboru. Chtěl bych také potvrdit slova pana poslance Kubíčka, že nás čeká na rozdíl od jiných, kteří budou mít možná milostivé léto, tak nás čeká horké léto, hospodářský výbor, protože se budeme muset potýkat s novým nastavením energetické legislativy. To je realita, která nás čeká, která nás nemine, a tak s tím budeme muset počítat.
Co se týká toho projednání, diskuse trvala cirka hodinu a čtvrt k tomuto návrhu zákona s tím, že jsme se rozhodli, že podpoříme pozměňující návrh, který podala skupina poslanců z hospodářského výboru se mnou v čele, který se týká Energetického regulačního úřadu. Navrhujeme tam změnit pravomoci a postavení rady Energetického regulačního úřadu, a ty důvody jsou zcela prosté. Pokud jste sledovali situaci s pádem Bohemia Energy, tak jste zjistili - a členové hospodářského výboru to zjistili již dříve - že tím, že jsme z rady udělali kolektivní orgán s kolektivní odpovědností, tak se z toho stala kolektivní nezodpovědnost. To je potřeba takto vnímat. My jsme říkali, že ten systém je nastaven nedobře, že je potřeba ho změnit, že bude muset být někdo zodpovědný za rozhodování Energetického úřadu tak, aby bylo v souladu se zákony. Bude tam - je tam nastavena - možnost odvolání jednotlivých členů a předseda rady se zároveň stává jakýmsi ředitelem úřadu, v našem případě regulačního úřadu, a víceméně zodpovědnost je na konkrétních osobách. Podle mě je to správně, já si pamatuji na ten výkyv, když se to stalo. Tehdy skončila paní předsedkyně Vitásková, tak tehdy jsme změnili systém na kolektivní orgán. Ukázalo se, že v době krize tento kolektivní orgán prostě nefunguje, neplní své pravomoci, a ani neměli zájem, když říkali, že nemají kompetence, abychom ty kompetence tady v Poslanecké sněmovně upravili.
Ten pozměňovací návrh více méně schválili všichni přítomní členové hospodářského výboru a já musím říct, že ta materie není úplně jednoduchá. Chápu, že řada z nás se v energetice nepohybuje, že to téma jim možná není úplně vlastní, a on je to opravdu složitý proces, protože jsme nastavili takové procesy, které po nás vyžadovala Evropská unie, a ty procesy skutečně nejsou jednoduché. Takže některé věci, které se zdají, že se dají udělat velmi snadno, realita taková není, a chtěl bych připomenout, že právě jsme si schválili - někdy před týdnem, nebo kdy to bylo - nouzový stav a nařízení pana ministra o plnění zásobníků může fungovat takto pouze v nouzovém stavu, který nám za pár dní opět skončí. Je potřeba to upravit zákonem a tento zákon takto připraven je.
Požádal bych Poslaneckou sněmovnu, aby podpořila tento návrh zákona včetně pozměňovacího návrhu, který schválil hospodářský výbor, protože je to ku prospěchu České republiky a našich občanů. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče.
Nyní se rozhodneme, zda povedeme k tomuto projednávanému materiálu obecnou rozpravu.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, že povedeme obecnou rozpravu? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 43. Přihlášeno je 152 poslankyň a poslanců, pro návrh 117. S tímto návrhem byl vysloven souhlas.
A já tedy otevírám obecnou rozpravu, kde eviduji dvě přihlášky s přednostním právem. Nejprve vystoupí pan místopředseda Havlíček, po něm paní místopředsedkyně Kovářová. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, úvodem řeknu, že zákon podpoříme, je to správný krok. Změny, které tam jsou, a to ve všech třech oblastech, ať už se to týká režimu doplňování, tak co se týká DPI, tak i co se týká ERÚ. Jsem toho názoru, že energetický zákon je zcela zásadní věc, že bychom si na něm neměli vylamovat politické zuby, že k tomu jsou jiné příležitosti. A navíc vycházím ještě z toho, že zde dnes není ministr průmyslu, tak ctím určitá pravidla. Myslím, že by nebylo fér, abychom se tady špičkovali na detailech, které pan ministr financí nemusí mít. To je do úvodu.
Nicméně využiji toho, že tento zákon se teď prodiskutovává, a využívám i toho, že je zde ministr financí, a poprosil bych ho o reakci na tři výzvy, které zde v tomto kontextu uvedu.
Ta první se bezprostředně týká změn, které během několika dalších desítek minut určitě odsouhlasíme, a to je to vlastní doplňování. Ono musí být, tento režim ještě doplněn tím, že obchodníci, kteří si to tam budou rezervovat a kteří to budou muset využívat, by měli mít určité garance, ideálně garance cen toho, aby kdyby se ta cena pohnula - v tomto případě pochopitelně dolů - tak aby v tom nezůstali takzvaně viset. Nejde o to, že by v tom zůstali viset a že by to neustáli, jde o to, že by to potom s největší pravděpodobností promítli do cen. Čili já rozumím tomu, že je to mimořádné opatření - jsme v mimořádné době a to odpovídá tomu, co se teď děje, nicméně mělo by to být vyváženo ještě diskusí s těmi obchodníky. Tak to je jedna věc, ale pokud mám správné informace, tak tato diskuse probíhá. ***