(10.20 hodin)
(pokračuje Marek Benda)

Ano, koncepce, se kterou přichází navrhovatelé zákona, je jiná než dosavadní koncepce, to je jasné. My jsme s touto koncepcí přicházeli od počátku projednávání zákona o státní službě od roku 2014 a říkáme: vedení ministerstva je politické, je dosazováno ministrem a s ním přicházející, o to se soutěží ve volbách, o to soutěžíme před voliči, kteří nám říkají: Vybereme hnutí ANO, nebo vybereme ODS, nebo vybereme SPD, nebo vybereme STAN, abych šel takhle, a pak tam přichází uskupení, které politicky řídí rezort. To, co je a má být odpolitizováno, je výkon státní správy. Tam je jasné, že to musí být, a to jsou požadavky, které na nás má Evropská komise. Výkon státní správy musí být odpolitizován, a proto máme zákon o státní službě, proto zůstávají vedoucí státní služby na jednotlivých úřadech, jednotlivých ministerstvech, kteří rozhodují o tom, kdo je tam přijímán, a tato sféra je skutečně odpolitizovaná.

Poznámka, která mě překvapuje na to, kolik tady vystupovalo bývalých ministrů, náměstků, kteří mně všemožně říkali: Co tam tedy ti političtí náměstci budou dělat? Podle § 84 zákona o státní službě může náměstek člena vlády ukládat služební úkoly, řídit a kontrolovat jejich plnění. Neřídí personálně, ale může ukládat služební úkoly, řídit a kontrolovat jejich plnění, takže se netvařme, že ti náměstci tam jsou úplně k ničemu. Doposud to rozdělení bylo zcela umělé, říkal to tady pan docent Svoboda. Máme prostě náměstka člena vlády, který někdy byl pověřen řízením sekce, někdy nebyl. My toto chceme oddělit, nestanovujeme počty náměstků, připadá nám to nesmyslné tak stanovovat v zákoně o státní službě, zejména v zákoně o státní službě, jsou ústavními činiteli z tohoto hlediska, nikoliv činiteli podle zákona o státní službě, respektive jenom v nějakém omezeném rozsahu a omezené části jsou podle zákona o státní službě, jinak vycházejí z ústavy a z toho, že náměstek může zastupovat ministra. A bude to, ano, zodpovědnost toho kterého ministra, kolik tam bude mít náměstků. Zase bylo to tady připomenuto - zažil jsem Ministerstvo obrany za vašich časů, které mělo devět náměstků, z nichž se všichni tvářili, že jsou odborní, ale bylo jich devět. Za mých vlád nikdy žádný rezort, který by měl devět náměstků, neexistoval. Tak to je první poznámka k těm náměstkům. Ano, přicházíme s tezí - ministr soutěží ve volbách, po volbách má přijít na rezort, má přijít se svým týmem a má ten rezort politicky řídit. To, co má být odpolitizováno, je výkon státní správy.

Druhá věc, kterou pokládám za důležité říct, už jsem to tady zmiňoval včera, je to hlavně odpověď paní kolegyni Vildumetzové, ale i dalším. Od roku 2020 není třeba, aby Evropská komise schvalovala změny, musí být dodržovány ty tři principy - profesionalizace, depolitizace a stabilizace. Všechny ty tři principy jsou v novele zákona o státní službě zachovávány s tím, že náměstci jsou tou úrovní řízení ministerstva, která přichází a odchází s ministrem. Na úrovni státní správy, a samozřejmě tím pádem i správy veřejných peněz, z hlediska Evropské unie stabilita, depolitizace i profesionalizace zůstává.

Můžeme se hádat o tom, jestli pravidelné vyhlašování a přesoutěžování vedoucích pracovníků je správně nebo není správně. Já jsem osobně hluboce přesvědčen, že správně je a že vede k tomu, aby výkon byl zvyšován, aby ti lidé podléhali konkurenci. Jenom bych upozornil na to, že omezené funkční období nejvyšších úřednických pozic má v Evropě patnáct států a jenom na dobu určitou má dalších pět států. Je to naprosto běžné, naprosto běžné v zemích Evropské unie, že se ty pozice soutěží a že jednou za čas - stejně jako my jednou za čas obhajujeme, stejně jako obhajují ředitelé škol, stejně jako obhajují předsedové soudů, mohli bychom vypočítat x takových kategorií - jednou za čas procházejí konkurencí a procházejí tím, jestli má nebo nemá docházet k nějakému...

Třetí poznámka. Bylo tady hodně mluveno o zákonu o úřednících, jestli nemá být nějakým způsobem napodoben. Já jsem klidně pro zahájit debatu i s opozicí, která má možná větší zkušenosti než já se zákonem o úřednících, protože jsem nikdy ani obecním, ani krajským zastupitelem nebyl a nijak se tím netajím, ale myslím, že to nepatří do zákona o státní službě, a klidně se můžeme bavit, že principy, které jsou tady promítnuty, můžou být promítnuty i do zákona o úřednících. Například ty páté až deváté třídy, že opravdu vybírá představený, mi připadá jako naprosto rozumné opatření, na tyto středoškolské pozice soutěžit a hrát si na výběrové řízení mi fakt připadá úplně zbytečné.

Nevím, jestli je ještě něco, na co bych měl v tom svém - právě že nechci říct závěrečném slovu, protože to si nechám případně na závěr - ale chtěl jsem, aby byla možnost v rozpravě ještě reagovat na to, co říkám. Myslím, že ta zjednodušení tady nakonec pochválili úplně všichni.

A to, že dochází k dalšímu otevírání výběrových řízení, že se mají zkrátit a že se má uznávat delší praxe, to je přece naprostou logikou vývoje této společnosti, kde vidíme, že jsou osmileté periody střídání jednotlivých politických garnitur. Pokud si tam někdo dá těch osm let, že musí mít prokázanou praxi za osm let, tak dochází k tomu, že pak už mi tam zůstávají jenom... k tomu fakt nevidím žádný důvod, proč, když jsem před deseti lety byl ve státní správě, tak se najednou mám tvářit, že jsem tam nikdy nebyl a že jsem tam nikdy neseděl. Dělá se to upřímně řečeno u všech profesí, které znám, že pokud mám dokazovat nějakou praxi, dokazuji ji celoživotně, a ne v posledních letech. Dělá se to u živnostenských oprávnění, u všeho možného, co si představím, tak tady mi to omezení opravdu nepřipadá rozumné a myslím si, že je správné, pokud ten člověk něco v životě má, tak to prokazuje za celý svůj život, ne za poslední vymezené období.

Tolik asi moje reakce na to, co zaznělo v rozpravě, a doufám, že jsem snad reagoval tak, abych nikoho neurazil a nenadzvedl, nesnažím se do toho tahat ty osobní souboje.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji moc, pane předsedo. Nyní s faktickou paní poslankyně Ožanová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, paní předsedající. Já bych chtěla říct jedno nezvyklé slovo ve sněmovně - děkuji navrhovateli zákona, že se zabývá tím, že bychom mohli propojit některé zjednodušující principy i do zákona o úřednících. A já bychom jenom připomněla, že je tam ještě jeden ten princip, který zmínil na konci, a to je prokazování u vedoucích úředníků toho, kde pracovali ve vedoucích funkcích a podobně, tam je těch osm let, takže to by bylo dobré jenom přibrat.

Nicméně děkuji, že poslouchal názory zpravodaje, a já si myslím, že jsme to vrátili zpátky do debaty a do tónu, jaký tato debata má, a je důstojná. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní se řádně přihlásila paní poslankyně Peštová a připraví se paní poslankyně Válková. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Tak já to zase vrátím do té odborné části, respektive včera jsem se zde zamýšlela nad spoustou věcí a další věc, nad kterou jsem se zamyslela poté, co mi pan poslanec Michálek, prostřednictvím paní předsedající, sdělil, že autorem nebo tvůrcem této novely zákona je Ministerstvo vnitra, tak mně stále vrtalo hlavou, proč Ministerstvo vnitra nedotáhlo celý ten legislativní proces do konce - protože gestorem je Ministerstvo vnitra, je to jeho zákon, proč nedotáhlo kompletně celý proces podle legislativních pravidel, která tady samozřejmě byla také včera vzývána? ***




Přihlásit/registrovat se do ISP