(12.30 hodin)
(pokračuje Vladimíra Lesenská)
Jsme přesvědčeni o přínosu tohoto zákona a z tohoto důvodu SPD bude hlasovat pro jeho přijetí již v prvním čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a prosím dalšího přihlášeného - a to je pan poslanec Patrik Nacher.
Mezitím ještě přečtu některé omluvy, a to pana ministra zdravotnictví Vlastimila Válka ve středu čili dnes od 11 do 12 z pracovních důvodů. Dále opravujeme omluvu u pana poslance Hellera, a to dnes až od 13 hodin ze zdravotních důvodů, dále omlouváme pana poslance Staňka od 12 do konce jednacího dne z pracovních důvodů, od 12 do konce jednacího dne z pracovních důvodů rovněž omlouváme pana poslance Bureše a omlouvá se ještě pan poslanec Kott z pracovních důvodů, a to od 12.30 do 14 hodin.
A nyní tedy už prosím pana poslance Nachera. Máte slovo.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, dámy a pánové, jsem rád, že dneska tady můžeme projednat, a rovnou dokonce i schválit v rámci jednoho hlasování milostivé léto, takzvané milostivé léto II. Dovolím si tady udělat takový exkurz k tomuto tématu. Omlouvám se, není to asi tady pro to torzo těch poslanců, kteří tady ještě zůstali sedět, ale je to spíš pro lidi zvenku, protože se nás na to ptají, a tak bych se s vámi podělil jednak o nějakou chronologii té věci a i o nějaké logické vysvětlení, a to z toho důvodu, že tento návrh, to milostivé léto, nevyvolává klasické pnutí mezi koalicí, opozicí, takže hrozí, že to může být méně zajímavé pro média a pro novináře, takže o to více si to musíme odpracovat tady, zejména my tři a další kolegové, kteří o to mají zájem, protože to prostě nevyvolá takovou tu klasickou hádku mezi námi, a tím, že se na tom shodujeme, by to mohlo zapadnout.
Co je milostivé léto, už tady bylo řečeno. Jenom zopakuji, protože dotazy se stále opakují a chodí nám všem asi stejné nebo podobné: milostivé léto se týká všech dlužníků, kteří dluží veřejnoprávním věřitelům, ale u kterých to vymáhá soukromý soudní exekutor. My jsme pak narazili samozřejmě na případy, typicky třeba u VZP, kdy VZP vymáhá dluh svépomocí, a to už tam nespadá. Tak to jenom aby bylo jasné, jaké případy tam spadají. Sem také nespadají soukromoprávní věřitelé, jakkoli se oni mohou dobrovolně do milostivého léta přihlásit. Má to samozřejmě ten limit, že v té chvíli oni nemají zaručenou odměnu exekutora, která byla předtím 750 plus DPH, teď 1 500 plus DPH, a ten exekutor jim může naúčtovat odměnu dle tarifu, takže pak je otázka, jestli soukromý věřitel přes prvotní výzvu v tom setrvá. Ale my jsme za to byli rádi, že se k tomu některé banky přihlásily.
Třetí podmínka, že exekuce musí být do 28. října 2021. To je odpověď na potenciální námitku, že tím, že tady je milostivé léto II, by teoreticky někdo mohl teď přestat platit, jít do exekuce, protože ví, že se mu to nějakým způsobem odpustí. Takováhle situace nastat nemůže, exekuce musí být zahájena do 28. října 2021. To datum není náhodné, to je to datum, od kdy začalo milostivé léto I. To znamená nějaké přípravy a kalkulace k tomu: Teď budu nezodpovědný a vyřeším to milostivým létem II, tady v tomhle případě nehrají žádnou roli.
Na začátku, proč jsme vlastně s tím přišli: úplně prvotní impulz měl kolega Výborný, proto se to také jmenuje milostivé léto. To je další odpověď na otázku, proč milostivé léto, když jednou to bylo na zimu, teď je to na podzim. To vychází terminus technicus z bible a odpuštění dluhů svým dlužníkům. Dneska jsme se přeli na podvýboru, jestli to bylo jednou za 49 let, nebo jednou za 25 let, to já nechám odborníkům přes bibli, ale tam z toho se rekrutuje ten pojem milostivé léto. Nesouvisí to s letními měsíci, prosím pěkně, to bych chtěl ještě tady říct.
No a na začátku - já jsem si tady napsal tři základní důvody, proč tenkrát jsme pak do toho šli společně a vygenerovali tenhle pozměňovací návrh milostivé léto I. Za prvé, že stát má jít příkladem. Já tady připomenu, že posledních pět let kultivujeme prostředí exekucí a insolvencí, ale často to dopadá na soukromé věřitele. A my jsme si řekli, že stát má jít příkladem, když tedy něco říkáme, co má dělat soukromý věřitel, tak by stát a státní veřejné instituce měly jít příkladem, a ne aby to nařizovaly někomu jinému. Za druhé je to reakce na to - a už o tom mluvil tady kolega Výborný - nafouklé příslušenství. Mimochodem, ta čísla, která máme z VZP a z Dopravního podniku hlavního města Prahy, nám jasně ukazují, že to, co zaplatili dlužníci v rámci milostivého léta, se jim ušetřilo desetinásobně na příslušenství, takže jsme měli pravdu v tom, že to příslušenství více než zdesetinásobí původní dlužnou jistinu. Třetí důvod tehdy byl covid. Jenom připomenu, že jsme o tom rozhodovali, když tady byl covid a kdy hrozí a hrozilo - a teď to bude mít nějakou setrvačnost - že bude větší počet lidí v exekuci, a my musíme řešit ta opatření preventivně.
Jenom připomenu, protože to se také neví, co všechno jsou veřejnoprávní věřitelé. To jsou ti, jak jsem řekl, že by měli jít příkladem. Je to Česká republika, územní samosprávné celky, to znamená kraje, města, obce, státní příspěvkové organizace, Státní fond, veřejné vysoké školy - to se málo ví, dobrovolný svazek obcí, příspěvkové organizace územních samosprávných celků, ale třeba i taková Česká televize, Český rozhlas, zdravotní pojišťovny či právnické osoby, v nichž má stát nebo územní samosprávný celek většinovou majetkovou účast, to jsou typicky třeba dopravní podniky. Statisticky se to týká - my jsme si dělali takovou statistiku před milostivým létem I - asi 33, 34 % všech exekucí, to znamená třetina. Když potom uděláte rozbor té třetiny exekucí, které jdou za veřejnoprávními věřiteli, tak v absolutních částkách 15 % mají zdravotní pojišťovny a ministerstva a další ústřední orgány, včetně veřejných vysokých škol, České televize, Českého rozhlasu, 9 %, dopravní podniky potom 3 %. To znamená, že ve výsledku tady skutečně směřujeme na třetinu exekucí, třetinu exekucí, která je takhle rozvrstvená napříč různými institucemi.
Na výtku, že milostivé léto I snad nebylo úspěšné, jen připomenu pro kontext, že milostivé léto I na rozdíl od této dvojky byl jeden z třiceti - ať mě kolega opraví, jestli to bylo 30, 32 - pozměňovacích návrhů. To byl jeden z pozměňovacích návrhů, to nebyla celá novela, to nebyl nový kodex nebo něco takového, to byl jeden pozměňovací návrh. Pak jsou tam jiné pozměňovací návrhy, typicky třeba zastavování marných bagatelních exekucí, kde se bavíme o stovkách tisíc zastavených exekucí od 1. ledna. Jenom připomenu, je to jeden z pozměňovacích návrhů, a jak už tady bylo řečeno, jenom u dvou podniků nebo dvou institucí, které tady byly vyjmenovány, VZP a Dopravní podnik hlavního města Prahy, se zastavilo 30 000 exekucí, respektive 30 000 dlužníků se zastavily exekuce, což mi přijde, že na to, že to je jeden pozměňovací návrh, tak mi přijde jako slušné číslo, jakkoli kdybychom vzali procento z toho celku, já jsem také čekal, že to bude lepší. Ale musíme to dát do nějakého kontextu. ***