(10.40 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)
A teď si opět, řekněme, jak to je. Když pracuje ve státní službě do tří let, dostane tři platy, když do šesti let, dostane šest platů - takže když jste tam dali pět let, je jasné, že všichni budou odcházet se šesti platy navíc - do devíti let devět platů, nad devět let dvanáct platů. Takže vy vlastně tady vybudováváte mašinerii, která samozřejmě bude stát státní rozpočet obrovské peníze, protože když to vlastně skutečně vezmu tak, jak to asi bylo myšleno, aby každých pět let si mohla tedy nová vláda vyměnit úředníky už od pozice ředitele odboru, tak ten bazén, to bude tedy jako mega půl, jo? To bude opravdu jako velký bazén, kam by se nám všichni vešli. A bude to stát státní rozpočet opravdu nemalé peníze.
Další věcí, která se mění, jsou striktnější podmínky výběrových řízení. Rozšíří se významně okruh žadatelů. Dále je upraveno služební volno k individuálnímu studiu na pět dnů. Ale opět, zase, asi jak to bylo šité horkou jehlou, úředníci si jen požádají, oni vůbec nemusí dokládat, na co si to individuální volno vzali. Takže se obávám, že prostě v každém úřadu jsou lidé, kteří samozřejmě významně zneužívají systému, a budou to mít státní tajemníci určitě velmi těžké. Takže i tady bych doporučovala to nějakým způsobem ošetřit.
Nově jsou do zákona dány požitky, to je opravdu novinka. Takže státní tajemník, náměstci ministra, vrchní ředitelé sekce mají nárok na služební auta, a to jak s řidičem, tak bez řidiče. Mají nárok samozřejmě na všechny počítače, mobilní telefony, sekretariát a tak dále. Znova opakuji, vrchní ředitel sekce je skutečně v řídící hierarchii, to znamená, on je zodpovědný vůči státní službě, má své podřízené a tak dále. Náměstek ministra nic takového nemá, žádnou zodpovědnost, žádnou starost o úředníky, nic. Ten tam skutečně je jenom pro blaho konkrétního ministra.
Náměstek vlády nebo náměstek člena vlády - nově není určen počet. Opět tady opakuji, že současný zákon hovořil o maximálním počtu dvou, aby byla samozřejmě zastupitelnost na vládě. Nově je to neomezený počet. Takže když si představím ministerstvo, které má sedm sekcí, bude tedy sedm vrchních ředitelů sekcí, tam samozřejmě s veškerou odpovědností a tak dále, a nad nimi může být sedm, osm, devět politických náměstků, které bude státní rozpočet platit nemalými zdroji. Nikdy se samozřejmě na tyto lidi nebudou vztahovat ani možnosti evropských fondů ani žádné takové věci, to znamená, pouze ze státního rozpočtu.
Další problém jsou přechodná ustanovení. O tom už tady velmi podrobně a dobře hovořila paní zpravodajka. Je potřeba si uvědomit, že ke dni účinnosti zákona vrchní ředitelé sekce a ředitelé odborů budou považováni, že jsou jmenováni na dobu určitou. Pokud již uběhla lhůta od jmenování, to znamená, pokud jsou tam už ředitelé odborů a vrchních ředitelů sekcí déle jak pět let, tak se všichni budou muset přesoutěžit do dvanácti měsíců, a to se týká vedoucích úřadů, vrchních ředitelů sekcí a ředitelů sekcí, a do osmnácti měsíců potom personální ředitel sekce a ředitel odboru. Rozjetá výběrová řízení na představené se skončí a vyhlásí se znovu podle nových podmínek. Je otázka, jestli to opravdu nezavádí určité diskriminační přístupy, protože se někdo hlásil za určitých podmínek, najednou se mu to zruší a bude se hlásit podle nových. Co se týká řadových zaměstnanců, referentů, ta se dokončí podle původní úpravy. Tady opět vidíte, samozřejmě, referenti podle původní, představení - zřejmě je potřeba na vyšší pozice co nejrychleji dostat konkrétní lidi.
My vnímáme, a znova to tady opakuji, my vnímáme, že by zákon o státní službě se měl změnit, ale mělo by to proběhnout na základě debaty, abychom se vyvarovali kiksů, kterých je v předložené novele celá řada. Zároveň se novela vůbec nevěnuje pozici státního tajemníka, který je nejbližším spolupracovníkem ministra. Proč například o jeho přijetí nebo odvolání nemůže rozhodnout přímo ministr, když například úřad neplní stanovené úkoly? Tímto se ale novela vůbec nezabývá. Novela se zabývá pouze pozicemi, které jsou na ministerstvech, to znamená odborní náměstci, ředitelé odborů, to znamená tyto vrcholné pozice manažerské, kterým se říká představení.
Co vlastně přináší ta narychlo spíchnutá novela? Tady si půjčím slova mého kolegy, který - cituji: "Likvidují se kvalitní státní úředníci a přicházejí průměrní lidé navázaní na pětikoalici. Rychlá změna služebního zákona je toho pouze dokladem. Pět stran má stovky podporovatelů, lobbistů a šíbrů, kteří pomohli ve volbách a teď potřebují posty. Potřebují rychle státní zakázky a kontrolu nad nimi. To je jediný důvod, začíná další vlna klientelismu, tentokrát je to ale doslova tsunami."
Z důvodu mnoha nedořešených problémů, ať už je to problém s ústavou, neúspěšní státní úředníci ve výběrových řízeních, takzvaný bazén, což znamená opravdu obrovskou zátěž pro státní rozpočet, nedoložitelná praxe - aspoň bychom se měli zabývat tím, že budou nějakým způsobem definovány manažerské pozice, můžeme se inspirovat zákoníkem práce, navrhuji vrátit k přepracování, aby návrh přišel jako vládní návrh po projednání s Evropskou komisí a připomínkovými místy. Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad ANO.)
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Také děkuji. Krásné dopoledne, vážený pane ministře, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Mám to, paní poslankyně, brát jako návrh v obecné rozpravě, paní poslankyně Dostálová? Ano, takže padl zde návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. O tom samozřejmě budeme hlasovat až po ukončení obecné rozpravy.
Vaše vystoupení vyvolalo dvě faktické poznámky. První, kdo přijde k faktické poznámce, je paní Berenika Peštová a připraví se Jan Berki.
Než dorazí k řečnickému pultu, dovolím si přečíst dvě omluvy. První se omlouvá pan poslanec David Pražák, a to dnes mezi 12. a 14. hodinou z pracovních důvodů, a dále se omlouvá paní Barbora Urbanová, a to dnes mezi 9.30 až 13.30, důvod zde není uveden. Děkuji, to byly omluvy.
Paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, paní předsedající. V každém případě bych chtěla volně navázat na svojí předřečnici Kláru Dostálovou. I já jsem byla odborným náměstkem osm let, to určitě není žádné tajemství, a jenom bych tak chtěla pro ilustraci, abyste si uvědomili, co v současné době nastává. Já jsem měla pod sebou šest ředitelů, víc jak 115 referentů, samozřejmě i s vedoucími odboru, a toto jsem všechno řídila sama jako odborný náměstek. Mám na to patřičné vzdělání, jak vysokou školu, tak doktorát a tak dále.
Jelikož samozřejmě agenda narůstala, tak jsem uvolnila - jelikož každý náměstek má nárok na tajemníka a sekretářky - tak jsem jednu sekretářku a tajemnici uvolnila, tudíž tato místa jsem dala k dispozici sekci, protože agenda narůstá, a samozřejmě už to s tím počtem lidí nezvládali, takže tito lidé vlastně byli nahrazeni, to, co já jsem řekla, že nepotřebuji. Auto jsem si řídila sama, neměla jsem řidiče. Celých osm let jsem si řídila auto sama. Neříkám, že od vás čekám nějakou pochvalu, ale jenom teď vám řeknu: střih - dnešní doba. Moji práci v současné době dělají tři náměstci. Moji práci dělají tři náměstci! Každý náměstek má svého řidiče, každý náměstek má svoji sekretářku a ten aparát, který potřebuje.
Tak jenom abyste si to tak nějak dali do souvislosti, proto je zde předkládána tato novela, aby toto všechno bylo krásně zlegalizováno. Takže já bych docela ráda, abychom se nad tím zamysleli. A to, co tady řekla Klára Dostálová, opravdu tento zákon si zaslouží, aby šel řádným legislativním procesem, protože jste tady neustále vyzývali, jaké to byly paskvily, co jsme tady předkládali nebo co předkládalo ANO... (Předsedající: Paní poslankyně, čas.) Já se přihlásím znovu, děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Další, kdo se hlásí s faktickou poznámkou, je pan Jan Berki. Poprosím ho, aby přišel k řečnickému pultu. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jan Berki: Paní předsedající, děkuji. Milé kolegyně, milí kolegové, já vlastně děkuji paní poslankyni Dostálové za tu analýzu, byť třeba s některými závěry nebo argumenty nesouhlasím, ale byla poměrně korektní. O druhém vystoupení tak už úplně asi říct nemůžu, ale jenom mi není jasná jedna věc. V zásadě se shodneme na tom, že ministr přichází na ministerstvo, aby prosazoval politickou vůli. V zásadě se shodneme na tom, že náměstky tam má od toho, aby mu pomáhali prosazovat politickou vůli. Tedy jsme se shodli na tom, že náměstek má vlastně politickou činnost. Zároveň jsme se shodli na tom, že si má právo přivést svůj tým. Považuji to za poměrně logické a není vysvětlovat proč. Co mi ale není jasné, jak si svůj tým může přivést přes výběrové řízení, což jste v tom svém vystoupení naznačila, a tomu nerozumím. ***