(19.00 hodin)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Žádná další faktická poznámka již není, proto poprosím pana ministra vnitra, který se přihlásil s přednostním právem, aby vystoupil v obecné rozpravě.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji vám, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, vážené poslankyně, vážení poslanci, já se pokusím být také velmi věcný na základě nahromaděných připomínek, které jsem si tady během vašich proslovů opatřil. Na začátek mi ale přece jenom dovolte jednu věc. Víte, ono je občas dobré tady být celou dobu, poslouchat celou dobu výroky všech opozičních poslanců, mnohokrát ze stejných stran, mnohokrát poslouchat to vzájemné protiřečení si, mnohokrát poslouchat ve slovech politiků z jedné politické strany absolutně opačná východiska, která mají vést vždycky k tomu samému závěru, a to je jednoznačná kritika vlády typu kolovrátku - vláda to nezvládla. K tomu vedou všechny závěry, mnohokrát jenom ze zcela obrácených logických pólů.
Zaslechli jsme tady věty - přece jsme nikdo nemohli být na takovou krizi připraveni. Takovou větu jsme trochu překvapivě dnes slyšeli z opozičních úst. Nemohli jsme přece mít na takovou krizi připraveny plány. No, pouze konstatuji, že jako ministr vnitra po osmi letech, kdy jste tady spoluvládli, jsem takové plány skutečně nenašel. To je jenom konstatování. Nebudu řešit, jestli jste je mohli, nebo nemohli mít připraveny. Konstatuji, že migrační plán pro krizi velkého rozsahu hovořil o 20 000 lidech měsíčně. Tedy naopak z toho by mělo ve větě B - a to se nestalo - vyplývat, že vláda samozřejmě musela na počátku přijít s plánem velmi rychlým, velmi rychlým konceptem toho, jak situaci řešit, a ten uvádět postupně v život. A to se také stalo. To, že tady vzniklo Národní asistenční centrum, krajská asistenční centra, to nebylo samo sebou, to nevznikne samo. To někdo musí nastavit, vymyslet, uvést v život. Ještě jednou děkuji všem občanům, přes starosty a hejtmany, že to zvládli v život také uvést.
Další poznámka, kterou bych chtěl říci hned na začátku. Víte, tady se říká: Vláda nemá systém, strategii, plán. A co jiného je lex Ukrajina II, který dneska předkládáme? Co jiného to je než výsledek strategického plánování? Co jiného to je než výsledek strategického uvažování nad celou krizí jako takovou? Přicházíme se sérií opatření, která mají právě strategicky problémy, které v souvislosti s migrační krizí do České republiky vznikly, řešit. To je přece strategický přístup.
Oceňuji některé poslance i z opozičních stran, že sami od začátku říkají: Ano, lex Ukrajina je krok správným směrem, někde s nějakou konkrétní výhradou. To je přirozené, to je normální, o tom se pojďme bavit, diskutujme o pozměňovacích návrzích a podobně. Ale je to strategický, a zdůrazňuji, strategický krok správným směrem. Objevuje se tady celá spousta ne úplně přesných výroků. Neřešená situace na Hlavním nádraží - říkejme fakta. Na Hlavním nádraží, kde bylo nějakých 600 lidí denně, teď máme nějakých 150 lidí denně, o které je postaráno. Uzavírá se humanitární městečko na Hlavním nádraží. Je vytvořeno jedno stanové město v Praze - Troji, kam jsou dopravováni lidé čekající na lustraci, druhé městečko v Malešicích, o které samozřejmě musíme také nějak pečovat, a tam putují lidé, kteří mají v podstatě statut bezdomovce v České republice. Neziskové organizace s nimi pracují dále právě tím principem, aby ti lidé pokud možno co nejrychleji Českou republiku opustili.
Byl jste někdo na Hlavním nádraží, byl jste se někdo podívat, co ti lidé dostávají dnes do ruky? Dostávají leták v maďarštině, který jim říká, že v České republice nemají nárok na žádnou sociální pomoc, na žádnou podporu, že se tady fakticky stávají bezdomovci. Na tom letáku je přesně vyčísleno, jakou podporu dostanou v Maďarsku, pokud se tam vrátí. To dostávají. Zároveň jsou instruováni v tom ohledu, kdy jedou vlaky do Maďarska, z jakých přepážek, z přepážky 12, 13. Tam jsou zástupci Ministerstva dopravy, kteří jim pomáhají kupovat lístky a pomáhají je na Hlavním nádraží odbavit. Jsou tam smíšené čtyřčlenné hlídky. Dvě z nich jsou policisté v civilu, policista, policistka, aby to bylo přívětivější, žádné uniformy. Pracují s nimi dva zástupci romského neziskového sektoru. Dělají terénní práci na Hlavním nádraží, poskytují informace, poskytují pomoc, poskytují veškeré informace, které ten člověk potřebuje k tomu, aby se zorientoval v prostředí, kam přišel.
Jak to, že jsme nic pro to neudělali? Co je náš hovor s ukrajinskou stranou, s ministrem vnitra? Co je práce ukrajinských pohraničníků, kteří už na hranici dávají lidem jedoucím do České republiky informace o tom, že Česká republika je kapacitně vyčerpaná, Praha úplně? Informují je o tom, že pokud mají dva pasy, i ten maďarský, nemají v České republice nárok ani na korunu. Od té chvíle klesly proudy mířící do České republiky.
Pokud tady někdo kritizuje malešické městečko, tak kde ty lidi máme nechat, kteří mají maďarský pas, jsou to v uvozovkách lidé, kteří tady mohou pobývat na tento pas zcela volně v rámci schengenského prostoru, ale stávají se bezdomovci, protože my jim nemůžeme nijak pomoci a žádnou sociální pomoc dát. Tak buď zůstanou spát na nádraží na podlaze, což nechceme, to tady bylo v minulých týdnech nazýváno vámi téměř humanitární katastrofou. Ano, my to tak vnímáme, matky s dětmi opravdu nemají být na nádraží na zemi. No, tak co se jako reakce na to udělá? Zřídí se nějaké místo, kde ti lidé mohou pobývat v teple, s jídlem a kde se s nimi pracuje tak, aby se pokud možno co nejrychleji vrátili do země původu. To je systém, který funguje, a od 31. 5. žádné humanitární městečko ani žádná rozsáhlá humanitární činnost na Hlavním nádraží není. Je tam vstupní dashboard, kde mimochodem pracují i zástupci sociálně-právní ochrany dětí, tedy dítěti v nouzi, které se tam může vyskytnout, je okamžitě poskytována nějaká pomoc. Neříkejme, že se ta situace neřeší.
Nepřesné informace máte i ohledně focení, které jste tady zmiňovali. Už nevím, kdo to byl, mluvilo vás hodně, focení příchozích do České republiky. Od samého počátku byli foceni všichni příchozí bez dokladů. Ještě jednou opakuji, od první minuty byli foceni všichni příchozí bez dokladů. Od 22. 3. byli foceni všichni starší 15 let. Od konce března byli foceni všichni, včetně dětí. Takže opět to byly nepřesné informace, které máte k dispozici. Toto je oficiální informace od cizinecké policie, můžete si ji ověřit. Prosím, uvádějme zde přesná fakta. To je jenom konkrétní reakce na to, co se tady objevilo. Samozřejmě ti, kteří neměli doklady, byli řešeni přes Europol, byly jim snímány otisky prstů, další biometrické údaje, byli ztotožňováni v systémech Europolu a byli ztotožňováni v systémech ukrajinské protistrany, která byla kontaktována.
Potom tady stále slyšíme větu: Vy nemáte přehled, kde uprchlíci jsou. No a já se ptám, jestli nějaká země v téhle uprchlické krizi může takovou stoprocentní představu mít? Pokud máme nějakých 75 až 80 % lidí tam, kde mají být podle průzkumu a pilotního projektu, tak jsou to data, z kterých budeme moci po zpřesnění u školního zápisu, případně u nějaké další povinnosti, která bude vázána na výplatu některé z dávek, data můžeme zpřesnit, dostaneme se na 85 % této znalosti a dál už se nedostaneme. To je to maximum, co uděláme.
Já jsem si dneska četl údaje z Německa. Víte, kolik Němci, které dostáváme za vzor, jakou mají představu o přesném ubytování svých občanů uprchlíků na svém území? Němci, které si dáváme za vzor? Kolem 50 %. Nemají více. To znamená, že pokud my se pohybujeme někde okolo 80 nebo 75 %, abych nepřeháněl, tak jsme naopak mezi těmi nejlepšími zeměmi ohledně přehledu toho, kde lidi máme.
Ale já chápu pana hejtmana, a má pravdu. Potřebují zpřesněné údaje, potřebují nová data, potřebují to i starostové. A to je to, proč na tom zpřesnění teď také pracujeme, to je také to, proč zítra jedu kromě jiného na jednání s paní eurokomisařkou, jestli evropský registrační systém, který nám prokáže duplicity, bude zprovozněn opravdu 1. 6., jak nám Evropa dlouhodobě slibuje. Protože pokud tam objevíme duplicity, člověka, který je registrován v Německu i v Čechách, v tu chvíli dochází k místnímu šetření na obou stranách hranice a v tu chvíli, pokud je zjištěno, že ten člověk není tam ani tam, tak mu může dokonce zaniknout i nárok na dočasnou ochranu, k čemuž mimochodem nám dnes schválený lex Ukrajina také výrazně pomůže. Pokud ten člověk bude dohledán na jedné straně a na druhé straně, může být řešen i tím způsobem, že je podezřelý z nějakého podvodného jednání. To je další věc, která nám přece výrazně umožní ty údaje zpřesnit, protože budeme v rámci evropského systému prokazovat duplicity a reálně místním šetřením zjišťovat, kde se ti lidé, u kterých se duplicita prokáže, nacházejí. ***