(16.20 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)
Zároveň bych se chtěla zeptat, protože to, že se přepracoval lex Ukrajina 2, tak bych se také ráda zeptala, jestli se k tomu měli právě možnost vyjádřit hejtmani, starostové prostřednictvím organizací Asociace krajů, Svaz měst a obcí, Sdružení místních samospráv, jestli měli možnost se k tomu vyjádřit, jestli máte od nich třeba popřípadě písemné kladné stanovisko, jestli jsou v tom všechny věci, po kterých oni volají, protože například kdybych teď přeskočila do humanitární dávky, která je 5 000 korun, který tedy ten, kdo přijde do České republiky a získá statut dočasné ochrany, může tuto humanitární dávku pobírat až šest měsíců, a já jsem zaregistrovala v mnoha debatách například od pana hejtmana Netolického a dalších, že volají po tom, aby došlo ke sjednocení té dávky v rámci ostatních států EU, kde neustále uvádějí Polsko, Maďarsko, že humanitární dávka je tam daleko nižší, a to v částce okolo 75, 80 eur. Já jsem se dnes ptala i na výboru, zda by bylo možné nám doložit, jak je to v ostatních státech EU, nejenom v těch dvou, abychom viděli a mohli jsme tedy popřípadě udělat to porovnání. V tuto chvíli neříkám, jaká ta částka by měla být, já pouze říkám, jestli se nějakým způsobem reagovalo na požadavek hejtmanů, který velmi silně zazníval i v médiích.
Pak bych chtěla požádat to, co jsme dneska rozdiskutovali také na bezpečnostním výboru, že mě velmi mrzí, že plán, který neexistuje - ale vy říkáte, že ano - tak proč tento plán neprojednaly další výbory, které by se jím měly zabývat, ať už je to zdravotní výbor, školský výbor, hospodářský výbor, výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Nejsem určitě skvělý odborník na zdravotnictví, ale jsem přesvědčena o tom, že tento dokument, pokud přišel do systému 19. května, a zároveň popřípadě věc, která se dotýká právě zvládnutí této migrační krize, jsou to dva dokumenty, kterými by se měly i ty ostatní výbory zabývat. Já si myslím, že tam jsou lidé na takové odbornosti, že i oni by nám určitě mohli předat řadu podnětů, na které by pak se mohlo nějakým způsobem reagovat, ať již v lex Ukrajině 2, popřípadě v tom daném neexistujícím plánu. Zároveň když vy budete říkat, co nám tam chybí, tak my pořád říkáme to samé - to, co jsme se pokoušeli tady na minulém jednání Poslanecké sněmovny v rámci prodloužení nouzového stavu prosadit - a to je, aby obsahem toho plánu bylo, abychom se dozvěděli, kolik lidí na území jednotlivé obce, kraje se nachází, jaké ti lidé mají vzdělání, jaké jsou profese a další věci v rámci toho, jestli chtějí, nebo nechtějí zůstat, a aby to bylo navázané samozřejmě na ty další věci, o kterých jsem hovořila.
Další důležitou věcí, která mě trochu znepokojuje, a jestli by bylo možné na ni odpovědět, je, že hejtmani do současné chvíle na věci spojené s uprchlickou krizí - myslím tím na krajská asistenční centra, která velmi dobře připravili, myslím si, organizačně a patří jim za to obrovské poděkování - do současné chvíle prý není vypsán žádný dotační program a zatím neobdrželi v rámci toho žádné finanční prostředky.
Dále musím říct, že paní Novotná z odboru azylové migrační politiky dneska velmi dobře na výboru reagovala ohledně jednotlivých opatření v rámci zrušení místa hlášení pobytu. Velmi mě potěšila opatření, která se snažila právě z praktického hlediska do lex Ukrajiny nějakým způsobem překlopit. Musím to opravdu říci, že ta opatření jsou správná. Otázkou je, že i když ten člověk nebude popřípadě na té adrese, tak mu bude odebrán prakticky ten pobyt. Tím, že nebude mít trvalý pobyt, přijde o tu humanitární dávku, ale pořád bude mít statut dočasné ochrany. Tak jestli i k tomu byste se mohl, pane ministře, ještě nějakým způsobem vyjádřit.
Zároveň bych ráda, kdyby mohlo dojít nějakým způsobem k vysvětlení věci ohledně právě humanitárního příspěvku, protože jak jsem řekla, my nevíme, kolik tady těch lidí je, a vy v současné lex Ukrajině tedy navrhujete, že pokud krajské ředitelství úřadu práce vyzve daného uprchlíka z Ukrajiny, že se má dostavit na pobočku k ověření fakticity pobytu, tak to bude probíhat tak, že mu přijde zásilka, a až on si ji převezme - otázkou je, kdy si tuto zásilku převezme - tak se do osmi dnů bude muset dostavit na příslušný úřad práce, a pokud se na úřad práce nedostaví, tak že by mu mohla být humanitární dávka odebrána. Tady bych měla následující dotaz. Chtěla bych se zeptat, jestli je to myšleno, když získává první dávku po dočasné ochraně, nebo popřípadě, pane ministře, jestli je to, už když získává druhou, třetí, čtvrtou, protože on ji může získávat až těch šest měsíců a na děti se to vztahuje po celou dobu šesti měsíců. To znamená, jestli mi to potvrdíte, pokud tedy ta maminka nebo někdo, kdo sem přišel, jde již pracovat, ztrácí humanitární dávku v tu chvíli, ale děti dostávají tu humanitární dávku dál. Je tomu tak? Jestli i na to bych mohla dostat nějakou potvrzující odpověď. Já si totiž nedokážu moc představit při zahlcenosti úřadů práce, jakým způsobem to bude probíhat, a jsem přesvědčena o tom, že by ta kontrola měla být především tam, kde ti lidé bydlí, tam, kde nějakým způsobem nahlásili svoji adresu trvalého pobytu. Byť jste dneska řekl, že tam bude kontrola policie, nedokážu si představit, že úřady práce budou posílat 300 000 dopisů a že těchto 300 000 lidí přijde na úřad práce, a ještě tam prostě vidím pořád to riziko, že tedy ten člověk se tam musí dostavit, až když si převezme tu zásilku, ano? Ano, určitě je nějaký institut doručení po nějaké době, takže může to tam být, ale pořád, pokud chceme i řešit ty problémy sociální turistiky, tak je otázka, jestli tímto opatřením se vám to v uvozovkách povede, ano?
Zároveň budou ještě po mně vystupovat pan Drahoslav Ryba a pan Milan Brázdil, kteří budou navrhovat dva pozměňovací návrhy. První se bude dotýkat ohledně přijímání, respektive nepřijímání žádostí občanů Ruska a Běloruska, ohledně jednotlivých výjimek, k tomu se bude vyjadřovat pan Drahoslav Ryba, a ten druhý, který už se otevřel na bezpečnostním výboru, se dotýká zdravotního pojištění, kde se přichází s návrhem, aby se zkrátila doba, pro kterou cizinec má placené zdravotní pojištění, a to na 180 dní. Dneska zaznělo na bezpečnostním výboru právě z úst mého kolegy, že pokud deklarovaným cílem je motivovat tyto lidi, aby se zapojili do pracovního procesu, tak že by s vámi tady určitě chtěli vést diskusi, zda by ta lhůta neměla být ještě kratší. Určitě vás s tím návrhem pan Brázdil seznámí. ***