(18.40 hodin)
(pokračuje Vladimír Zlínský)

Ze znění zákona lze vyvodit tento závěr: Možné ohrožení vnitřního pořádku a bezpečnosti jste způsobili vy sami tím, že jste nebyli schopni provádět dostatečnou a účinnou filtraci přicházejících ukrajinských migrantů vzhledem k místu jejich trvalého pobytu na Ukrajině a možného bezpečnostního rizika, které by tyto osoby mohly představovat pro naši bezpečnost.

Gradací tohoto problému se jeví příchod početných skupin osob romského původu s maďarskými pasy za účelem čerpání dávek, které jsou vyšší než na Slovensku, v Maďarsku nebo v Polsku, či jiná dávková turistika. Je otázkou, proč se nastavila taková hodnota těchto dávek u nás, když muselo být jasné, že to podnítí přesně takové vyústění, jaké nyní můžeme pozorovat. Jsou v naší republice skutečně o tolik vyšší životní náklady oproti ostatním zemím V4, aby bylo nutno mít u nás dávky dvakrát až třikrát vyšší než v těchto zemích? Odpovědné vládní orgány mohla varovat analogní situace, která se opakovala dříve v západoevropských zemích, kde většina migrantů mířila do zemí s nejvíce štědrým sociálním systémem. Nerovnováha v těchto dávkách mezi jednotlivými státy postiženými migrací je potom zákonitým vyústěním současné situace a základnou pro organizovaný příchod dalších osob, jejichž jedinou motivací je čerpání štědrých finančních prostředků, které jim vláda nabízí, nikoliv úprk před válečným běsněním. Toto může ukazovat buď na neschopnost a vnitřní vyprázdněnost vlády, nebo na záměrné nalákání co největšího počtu migrantů do naší republiky. Je bohulibým záměrem těchto snah ukázat to, že tato vláda umí konat dobro stejně, jako jejich západoevropské vzory, nebo snaha trvale získat levnou pracovní sílu do naší ekonomiky trpící personální bídou? Pokud tato vláda skutečně podporuje Ukrajinu a prioritní je pro ni její obnova, potom je třeba přesvědčit všechny ukrajinské migranty k návratu do země jejich původu ihned po skončení bojů, protože obnova jejich země bez nich bude těžko možná.

Tvrdíte, že nouzový stav se našich občanů nikterak nedotkne. Rád bych tomu věřil, ale přece jenom předchozí život mě naučil určité ostražitosti. Prostřednictvím vašeho konání roztáčíte zakletý kruh, kdy nezamýšleným či případně záměrným konáním vytváříte problémy, a tím si otevíráte cestu k použití prostředků, které vám skýtají výhody pro snadná řešení možných vážných komplikací v blízké budoucnosti. Toto se zcela zásadně týká i současného nouzového stavu, který může být využit pro zvládání a potlačení občanských nepokojů v důsledku vážného zhoršení ekonomické situace našich občanů způsobené mimo jiné i vaší dosavadní činností, či spíše nečinností.

Nicméně i když jako určitý negativista chci skončit pozitivně, a proto vám, vážení představitelé koalice, říkám: mějte odvahu a zkuste vládnout bez nouzového stavu v rámci běžného legislativního rámce. Ukažte našim občanům, že vaše předchozí neslané a nemastné výkony byly pouze přípravnou fází na to, co jste slibovali před volbami, tedy že budete vládnout jinak a lépe než vláda předchozí, tedy bez nouzového stavu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A další řádně přihlášený je pan poslanec Oldřich Černý. Prosím.

 

Poslanec Oldřich Černý: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení přítomní členové vlády, byla to právě současná vládní pětikoalice, která před rokem mohutně protestovala proti prodlužování nouzového stavu. Minulý rok jste se tady u mikrofonu střídali jak na běžícím páse a mluvili jste o tom, jak je důležité jednat, používat stávající zákony a nouzový stav již neprodlužovat. Všichni téměř do jednoho jste tady pokaždé protestovali proti prodloužení nouzového stavu. Například na 83. schůzi Poslanecké sněmovny o prodloužení nouzového stavu ze dne 11. února 2021 se u mikrofonu s argumenty proti prodloužení nouzového stavu vystřídali poslankyně a poslanci z tehdejší opozice, kteří jsou nyní součástí vládní pětikoalice. Říkali jste, jak je nutné mít jiný plán, že nouzový stav je výjimečný a nelze ho jen tak stále prodlužovat atd.

Musím samozřejmě podotknout, že tehdejší pandemie koronaviru a současná uprchlická vlna jsou opravdu jiné. Pandemie totiž zasáhla naši zemi podstatně více než uprchlíci z Ukrajiny. Bylo zavřeno mnoho provozoven, firem, restaurací, hotelů, zastavil se prakticky celý život v naší společnosti. To ale nyní nenastává. To znamená, že vláda by nyní měla tohoto výjimečného nástroje, nouzového stavu, využívat o to méně. Ale bohužel se tak neděje. Tedy jak jsem již říkal, na 83. schůzi Poslanecké sněmovny v minulém volebním období jste nouzový stav nechtěli a kritizovali jste tehdejší vládu, že je neschopná.

Z argumentů ze stejného dne, tedy z toho 11. února 2021, budu citovat výběrem třeba současného premiéra Petra Fialu: "Dámy a pánové," cituji, "na této schůzi podle mého názoru nejde o to, kdo chce a kdo nechce nevyhnutelná opatření proti covidu, protože to chceme všichni, my všichni chceme opatření proti covidu. Na této schůzi nejde o to, kdo si uvědomuje a kdo si neuvědomuje vážnost situace. Většina z nás si to uvědomuje, možná až na dva, ale naprostá většina z nás si vážnost situace uvědomuje. Nejde o to, kdo chce například pomoci zdravotníkům, aby měli všechno, co potřebují. To chceme doufám všichni. Na této schůzi jde o to, jestli společně využijeme příležitost a zastavíme nouzový stav jako jedinou odpověď vlády. Prostě to udělejme, prostě s tím teď skoncujme a nahradíme tuto jedinou odpověď sérií rozumných opatření, takových, pro která, jak jsem říkal, tady existuje většina a která si přeje většina lidí. Já tedy navrhuji, abychom místo prodlužování nouzového stavu jako jediné odpovědi na všechny otázky, které tu jsou, začali společně všichni jednat o něčem jiném, o nahrazení nouzového stavu. Nahrazení nouzového stavu rozumnými a účinnými řešeními, která budou mít důvěru lidí, budou založena na faktech, budou se těšit širšímu konsenzu a budou skutečně fungovat. Dneska je čtvrtek, nouzový stav končí v neděli, můžeme jednat dál a máme možnost v příštích dnech toho spoustu udělat." Konec citace současného předsedy vlády Petra Fialy z 11. února 2021, kdy se tehdy zde ve Sněmovně projednávalo prodloužení nouzového stavu.

Dále uvedu příklad současného ministra pana Mariana Jurečky, který například ve svém protestu proti nouzovému stavu ve stejný den upozorňoval na to, že tehdejší vláda by měla používat jiný zákon, a to ten o veřejném zdraví, a ne nouzový stav. Cituji: "Jaké jsou konkrétní možnosti vlády od pondělí, když nepojedou v režimu vyhlášeného stavu nouze, ale pojedou podle zákona o ochraně veřejného zdraví či podle jiných zákonů? Dovolím si tady vzít přímo některé části tohoto zákona. Takže zákon o veřejném zdraví § 68 jasně dává kompetenci k tomu, aby se řešila otázka ochrany před zavlečením infekčních onemocnění ze zahraničí, a tady má vláda nástroje k tomu, aby vytvářela parametry, jaká opatření má vláda udělat při tom, když budou cestovat lidé ze zahraničí do České republiky. Takže v této oblasti neprodloužení stavu nouze nebude mít vůbec žádný vliv. Otázky vyčlenění lůžek, koordinace apod., která tady také zazněla z úst pana ministra Zaorálka, opět § 69 odst. 1, jasně hovoří o tom, že toto lze dělat mimo stav nouze. Nošení roušek, ochranných pomůcek je opět možné dělat podle tohoto zákona." Konec citace.

A vybírám poslední, třetí příklad. Současná předsedkyně Poslanecké sněmovny, paní Markéta Pekarová Adamová, také toho dne, tedy 11. února 2021, ve svém protestu proti nouzovému stavu zase například uvedla výčet toho, co lze udělat bez nouzového stavu. Cituji z jejího projevu z 83. schůze Poslanecké sněmovny v minulém volebním období: "A když už se tedy zaklínáme tím fetišismem, jak to bylo nazváno, nouzovým stavem, tak si pojďme říct, co lze i bez nouzového stavu. Občas se zase mystifikuje, používají se informace, které nejsou úplně pravdivé, a je potřeba si tedy uvést věci na pravou míru, co lze na základě naší platné legislativy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP