(18.30 hodin)
(pokračuje Renata Oulehlová)

Já chci jenom říct, že to, že se uprchlická krize zvládá, je opravdu, stojí to velké úsilí. Já bych si dovolila tady citovat pana ministra Rakušana, který řekl, že jdeme do Sněmovny s hlavou vztyčenou jako vláda, která zvládla migrační vlnu takových rozsahů, se kterými nikdo nikdy nepočítal. Ano, ta migrační vlna je opravdu velkého rozsahu, nikdy nikdo s ní nepočítal. Ale kdo by měl mít a právem tu hlavu vztyčenou, jsou hasiči, představitelé krajů, měst a obcí. Protože my jsme těm lidem opravdu pomohli rychle, pomohli jsme jim účinně, ale aspoň v těch prvních dnech to opravdu vláda nám nijak nezjednodušila. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, paní poslankyně. Další řádně přihlášený je pan poslanec Radovan Vích. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslanec Radovan Vích: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, dobrý podvečer. Já budu poměrně stručný, protože řadu z těch věcí řekli moji předřečníci z našeho poslaneckého klubu, případně poslanci našeho poslaneckého klubu s přednostním právem, takže já se opravdu jenom soustředím na to, co tady ještě dnes nezaznělo.

Vláda si přeje nechat tento nouzový stav prodloužit až do konce června. V poslaneckém klubu SPD jsme ale přesvědčeni, že už to není potřeba a Česká republika by se raději měla vrátit k normálnímu fungování bez nouzových stavů a případně mírnějším opatřením v rámci krizové legislativy. Již víc než dva roky neustálých nouzových stavů s různě dlouhými pauzami mezi nimi není nic, co bychom měli nadále chtít. Nouzový stav je situací zcela mimořádnou, určenou jen k rychlému vyřešení tak nezvladatelných problémů, že je nejde řešit jinak, běžně, za plného fungování státu a soukromého sektoru. Proto by s ním mělo být zacházeno jako s poslední možností, když už nejde jinak. Ale nyní už jsme v situaci, kdy lze postupovat jinak, a měli bychom to udělat. Vláda si na nouzový stav prostě zvykla a svým způsobem zpohodlněla.

Podle mého názoru současnou situaci lze řešit nástroji standardní krizové legislativy, tedy ubytování lze řešit s poskytovateli třeba dohodou, anebo stavem nebezpečí, který mohou vyhlásit hejtmani, kteří následně mohou koordinovat ubytování, anebo určit takzvané věcné prostředky, což jsou mimo jiné služby včetně služeb ubytovacích. A já jsem přesvědčen o tom, že to vláda i pan ministr vnitra vědí. Na druhou stranu chápu to, že kraje to v současné situaci za tohoto stavu převzít nechtějí, protože pokud se dozvídáme informace o tom, že je tady 340 000 ukrajinských uprchlíků, ve čtvrtek, a v neděli se dozvíme, že jich je tady 200 000, to znamená 120 000 se jich zřejmě vrátilo na Ukrajinu, je evidentní, že není přehled o tom, kolik vlastně ukrajinských uprchlíků tady je, v kterých krajích. V každém kraji je situace jiná a neznáme ani skladbu těch lidí, kteří tady na tom našem území zůstávají.

Současná vláda navíc již měla rovněž tři měsíce na to, aby problematiku s ubytovacími kapacitami pro migranty řešila a přijala k tomu příslušnou legislativu, to znamená takzvaný lex Ukrajina. Jaký je přitom důvod, proč vláda žádá o další prodloužení nouzového stavu? Jsou to dost podle mého názoru slabé argumenty. Premiér Petr Fiala k tomu pro média uvedl: Zatím si dokážeme s tou nebývalou vlnou uprchlíků dobře poradit, ale abychom v tom mohli pokračovat a situaci tak dobře zvládat dál, domluvili jsme se, že bude potřeba požádat Sněmovnu o prodloužení nouzového stavu o dalších třicet dní. Ministr vnitra Vít Rakušan k tomu dodal, že nouzový stav je potřeba především kvůli ubytovávání lidí mimo jiné v místech, kde by to běžné předpisy neumožňovaly. A dalším důvodem prý je snadnější proplácení nákladů na humanitární ubytování samosprávám.

Tak proplácení nákladů na ubytování samosprávám přece nemůže být hlavním důvodem, aby na celém území České republiky platil další měsíc nouzový stav. Má snad státní správa problém zaplatit náklady, které jsou řádně zdokladované a vyúčtované? kladu si tuto otázku. Pokud něco ve státní správě a samosprávě nebo v jejich spolupráci tak zásadně nefunguje, už bych očekával, že příslušná ministerstva představí již před měsícem zmiňovaný lex Ukrajina, který by toto všechno řešil, a Sněmovna by jej jistě ráda bez odkladu projednala.

Připomenu ještě sporné minulé prodloužení nouzového stavu o téměř dva měsíce. A v tomhle jsem rád, že vláda upustila od toho kontroverzního nápadu nechávat si schvalovat prodloužení nouzového stavu na dobu delší než jeden měsíc, což je nesporné, že vláda udělat může. Nicméně i tak si myslím, že bychom jí tentokrát vyhovět neměli. Jinak SPD proti nouzovému stavu hlasuje opakovaně. Těch důvodů pro prodlužování nouzového stavu není dostatek a jsou podle mého názoru velmi slabé. Naopak je spousta důvodů pro návrat k normálnímu životu české společnosti bez nouzových stavů. Vždyť přece u nás žádný válečný stav není.

Co mě také pobouřilo, je tvrzení vládních představitelů, že na rozdíl od nouzového stavu během epidemie koronaviru tentokrát nijak neomezuje české občany. Nepřímo je to samozřejmě omezuje, oni to přece celé zaplatí ze svých daní.

Tedy ohledně migračních pravidel pro tuto vlnu z Ukrajiny je toho vhodné ještě více promyslet a vyhodnotit, ale především je už zbytečné znovu prodlužovat nouzový stav. Situace je víceméně podle mého názoru stabilizovaná. Nemáme nějaké zásadní problémy, které by nebyly řešitelné v rámci běžných zákonů krizové legislativy. Pokud by někde přetrvával velký problém a nešlo by to řešit jinak, viz romští uprchlíci na Hlavním nádraží v Praze, někteří s nejasným občanstvím, zůstává k dispozici mírnější instrument krizového řízení. Tím je stav nebezpečí vyhlášený na území určitého kraje, nebo více krajů, anebo na území hlavního města Prahy. Podle mého názoru tedy nouzový stav už zkrátka v této situace nepotřebujeme, a proto nemohu podpořit další nouzový stav, o který žádá vláda na dalších 30 dní. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a další řádně přihlášený je pan poslanec Vladimír Zlínský. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslanec Vladimír Zlínský: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Vážené dámy a pánové, vážený pane ministře, vážení představitelé vlády, musím se přiznat, že skutečně se mi bude hovořit těžce, protože hodně věcí, které jsem si připravil, tady už padlo. Tak doufám, že můj pohled bude do určité míry aspoň trošku jiný. Omlouvám se, některé citace budu používat, které tady už byly proneseny.

Uznávám, že ukrajinská válka vám přinesla velké problémy, ale i příležitost maskovat příčiny a potřebu racionálních vládních řešení probíhající globální ekonomické recese či krize, která se jednoznačně začala projevovat už před tímto konfliktem. Chápu i to, že za konání takzvaného vyššího dobra lze skrýt neschopnost či nevůli zastavit nebývalou inflaci a neschopnost zajistit občanům České republiky levnější potraviny, plyn či pohonné hmoty, jak se to podařilo například v Maďarsku. Položme si na tomto základě tedy otázku: Co udělala vláda pro českého občana? V dnešní složité době, kdy potřebujeme spíše rozvážné diplomaty a mimořádné zdatné a odvážné ekonomy, a nikoliv politiky, kteří opakovaně prohlašují, že jsme ve válce, aniž bychom ji komukoli vyhlásili? Díkybohu.

Pro nouzový stav neexistuje dle mého názoru žádný zákonný důvod. Podle ústavního zákona 110 z roku 1998 o bezpečnosti České republiky - cituji: Nouzový stav se vyhlašuje, pokud je zde živelní pohroma, ekologická nebo průmyslová havárie, případně nehoda nebo jiné nebezpečí, které ve značném rozsahu ohrožuje životy, zdraví nebo majetkové hodnoty či vnitřní pořádek a bezpečnost. Konec citace. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP