(15.20 hodin)
(pokračuje Ivan Adamec)
Já se vám všem omlouvám, že to tady předkládáme v § 90 odst. 2, protože nebývá to zvykem, že by poslanecké návrhy chodily tímto způsobem. Ale musím říct, že tady čas hraje proti nám, a pokud chceme pomoci všem, kteří v těchto oborech podnikají, a nechceme, aby tady byl kolaps v otázce výroby energií z biomasy po 30. 6. letošního roku, tak prosím je potřeba, aby tento návrh se schválil právě tímto způsobem, protože vlastně od 1. 7. letošního roku by pak nemohla být vyplácena podpora právě všem těm zainteresovaným osobám.
Dámy a pánové, věřím tomu, že chápete ten problém, který máme před sebou. Opravdu nerad překládám zákon, ač takto jednoduchý, poslaneckou novelou, a dokonce v prvním čtení. Nicméně protože pokud to tak neučiníme, tak si rovnou řekněme, že podporovat biomasu po 30. 6. letošního roku prostě nechceme. To si nemyslím, že je účelem a není to naším zájmem. Naším zájmem je to, aby ta podpora pokračovala, aby ten trh prostě byl spokojen, naplněn a nedocházelo ke kolapsům právě v této oblasti.
Dámy a pánové, děkuji vám, že jste mě vyslechli, a žádám vás, abyste tento návrh podpořili v prvním čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji panu poslanci Adamcovi, že za skupinu navrhovatelů předložený návrh uvedl, a nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, a sice pan poslanec Róbert Teleky. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Róbert Teleky: Vážený pane předsedající, dámy pánové, krátce doplním předsedu hospodářského výboru. Skupina poslanců napříč politickým spektrem předkládá sněmovní tisk 186. Je to domácí řešení složité situace, ve které se členské státy Evropské unie ocitly. Výroba elektřiny a tepla z biomasy dostává podporu. Udržitelnost se přitom dokládá čestným prohlášením. Evropská komise měla už před rokem vydat delegované akty stanovující kritéria pro udržitelnost biomasy, na jejichž základě by proběhla standardní oficiální verifikace, která by nahradila systém čestných prohlášení. Kritéria však dosud nejsou. Proto novela prodlužuje stávající systém do konce letošního roku.
Novelizujeme již novelizační předpis č. 382/2021 Sb. Dále se novelizuje zákon č. 165/2012 Sb. Dochází tam k úpravě § 47b, protože se rozšiřuje o osoby, které dovážejí, vyrábějí nebo dodávají palivo z biomasy, které je potom energeticky využíváno při výrobě biometanu, elektřiny nebo tepla. V novele zákona o POZE je s účinností od 1. 7. 2022 zavedena nová povinnost dokládat plnění kritérií udržitelnosti. Tato povinnost se týká provozovatelů zdrojů na biomasu s primárním příkonem vyšším než 20 MW a provozovatelů zdrojů na bioplyn s primárním příkonem vyšším než 2 MW. Dále se nové požadavky týkají všech výrobců a obchodníků s palivem, kteří dodávají těmto zdrojům palivo. Souhrnně se jedná o 760 až 1 000 subjektů, které mají být během krátké doby certifikovány.
Příprava prováděcích aktů a certifikačních schémat je na úrovni Evropské komise opožděna. Sama Komise doporučila členským státům vyžadování kritérií udržitelnosti odložit. Abychom neohrozili tyto podniky, navrhujeme posunout tuto povinnost o šest měsíců do konce letošního roku. Děkuji za pozornost a prosím o podporu.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji panu zpravodaji tohoto tisku, panu poslanci Telekymu, a otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první hlásí paní poslankyně Ožanová Zuzana. Eviduji tady, že přišel dopis paní předsedkyně vašeho klubu, že se stanoviskem klubu vystoupí pan Roman Kubíček. Takže prosím, pane poslanče, máte přednost před vaší kolegyní ze stejného politického klubu.
Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, vážení členové vlády, koho to nebude zajímat, může si skočit na oběd nebo na časnou večeři. Budu mluvit dlouze, ale k tématu, budu se dotýkat energetiky. Souhlasím tady s předřečníky, protože je to jednoznačně novela, která zachraňuje peníze těm, kteří vlastní tyto záležitosti.
Skupiny poslanců z ODS, SPD, ANO, TOP 09, STAN a KDU takzvaně průřezově navrhla tuto změnu ohledně dokazování podmínek udržitelnosti biomasy. Návrh počítá s tím, že splnění podmínek udržitelnosti a úspor emisí skleníkových plynů u biomasy by bylo možné dokládat až do konce letošního roku nejen příslušným dokladem podle evropského předpisu, ale také čestným prohlášením. Plnění kritérií by měli dokladovat také výrobci, dovozci a dodavatelé paliva z biomasy. Novela tak reaguje na situaci, kdy Evropská komise dosud nevydala delegované karty k ověřování kritérií udržitelnosti pro biomasu, přestože měly být vydány již v lednu loňského roku. Poslanecký návrh proto prodlužuje do konce letošního roku období, kdy je v České republice možné splnění kritérií udržitelnosti doložit čestným prohlášením namísto plnohodnotné verifikace, pro kterou stále nejsou vytvořeny legislativní předpoklady na úrovni Evropské unie. Bez nutného dostatečného přechodného období fakticky hrozí kolaps dodávek biomasy, která by naplňovala kritéria udržitelnosti, a tím i výroby energií z biomasy, což bude mít za následek neplnění závazného národního i evropského cíle v této oblasti.
Všechny nezbytné akty provádějící Evropské komise v současné době nejsou vydány a není vůbec jisté, kdy vydány budou. Navrhovatel navrhl Sněmovně projednávání návrhu zákona tak, aby Sněmovna s ním mohla vyslovit souhlas již v prvém čtení podle § 90 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů. Za hnutí ANO podotýkám, že toto nebudeme vetovat.
Vláda zaujala k tomuto návrhu souhlasné stanovisko. Zároveň však upozorňuje, že zvolená legislativní technika na zavedení, respektive prodloužení přechodného období, ve kterém lze plnění kritérií udržitelnosti dokládat čestným prohlášením, není podle jejího názoru vhodná. Přechodné ustanovení článku II bodu 18 zákona č. 382/2021 Sb. se totiž z povahy věci vztahuje jen na změny, které byly zavedeny uvedeným zákonem, a nedopadá tedy na výrobce, dovozce ani dodavatele paliv z biomasy. Má-li se v přechodném období dočasně umožnit výrobcům, dovozcům nebo dodavatelům paliv z biomasy prokazovat plnění kritérií udržitelnosti čestným prohlášením, mělo by přechodné ustanovení být obsaženo v části první nyní předloženého návrhu zákona jako samostatný článek číslo II. Pokud jde o stávající část druhou předloženého návrhu zákona, ta by se v závislosti na tom, jak byl formulován nový článek II části první, mohla buď omezit pouze na změnu data z 30. června 2022 na 31. prosince 2022, popřípadě bod 18 článku II zákona č. 382/201 Sb. by mohl být zrušen zcela. Nebo je ponechán ve stávajícím znění s ohledem na výkladové pravidlo lex posterior derogat legi priori.
Vláda se současně domnívá, že výše naznačené úpravy jsou toliko legislativně technické povahy, že by je tedy snad bylo možné v souladu s § 90 odst. 6 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny provést i v případě, kdy by Poslanecká sněmovna s návrhem zákona vyslovila souhlas již v prvém čtení. ***