(Jednání pokračovalo ve 14.30 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeji vám pěkné odpoledne. Zahajujeme další bod našeho pořadu, kterým jsou

 

112.
Ústní interpelace

určené panu předsedovi vlády České republiky a poté i ostatním členům vlády. Dnes bylo za účasti ověřovatelů vylosováno následující pořadí poslanců, v němž budou vystupovat a podávat ústní interpelace poslanci nejprve na předsedu vlády pana Petra Fialu či na vládu České republiky, na pana premiéra v čase od 14.30 do 16 hodin a na ostatní členy vlády od 16 do 18 hodin. Seznamy podle vylosovaného pořadí vám byly rozdány do lavic. Upozorňuji tedy všechny poslance a interpelované členy vlády, že pokud budou vyčerpány interpelace na pana předsedu vlády, bude ihned zahájen blok interpelací na ostatní členy vlády.

Než přistoupíme k prvnímu vylosovanému, načtu došlé omluvy. Omlouvá se pan poslanec Václav Král dnes od 17 hodin do konce jednacího dne a zítra po celý jednací den z pracovních důvodů, dále Kamal Farhan dnes od 13 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů, pan ministr Vlastimil Válek dnes od 16 do 18 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Jan Kubík dnes mezi 16.15 a 21.15 ze zdravotních důvodů, pan poslanec Jan Lacina dnes mezi 19.30 a 21. hodinou do konce jednacího dne z pracovních důvodů a pan poslanec Jan Volný od 14.30 až do půlnoci, do konce jednacího dne, z pracovních důvodů. Tímto byly vypořádány zatím došlé omluvy.

My tedy můžeme přistoupit k interpelaci pana poslance Radka Vondráčka, který byl vylosován na prvním místě, aby přednesl ústní interpelaci na pana předsedu vlády České republiky Petra Fialu. Poté se připraví paní poslankyně Alena Schillerová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji. Pane premiére, stručně, rychle. Na jakém právním základu probíhá aktuálně boj s dezinformacemi, zejména blokování soukromých webů? Které státní instituce odpovídají za podklady a doporučení, na základě kterých aktuálně dochází k omezení svobody slova a blokování takzvaných proruských serverů? Za třetí, projednala tu problematiku za prvé a za druhé vláda? Pokud ano, z čí iniciativy, s jakým průběhem, s jakými závěry? Za čtvrté, pokud soudní přezkum blokace některých serverů bude konstatovat nezákonnost takového kroku, včetně spoluzodpovědnosti státu a jeho orgánů, kdo ponese politickou a právní odpovědnost? Za páté, kdo z členů vlády a který rezort nyní nese odpovědnost za problematiku takzvaného boje s dezinformacemi? Na jakém legislativním základě a na jakých legislativních návrzích se pracuje? Kdo stanovil zadání jejich obsahu a kdy budou tyto návrhy předloženy do legislativního procesu?

Právní stát může existovat pouze tam, kde názory, jakkoliv amorální nebo opovrženíhodné pro většinu společnosti, nejsou nijak postihovány. Pane premiére, jestli chcete být - a já věřím, že ano - premiérem právního státu, tak se k této situaci nemůžete promlčet, nemůžete tuto situaci odsedět a musíte se k tomu nějakým způsobem postavit. Všichni chápeme, že je informační válka a vypouštění dezinformací je součástí válečného konfliktu, můžeme být krátkodobě shovívaví. Ale já celý týden poslouchám, že se ta válka mění postupně v nějaký opotřebovací konflikt a ve zdlouhavou válku. A co čeští občané, také máme čekat, až se utaháme a opotřebíme?

Jsem přesvědčený, že si zasloužíme odpověď a že toto současné právní vakuum je to nejhorší řešení, které možná v Evropě ze všech máme. Děkuji za vaši odpověď.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za přednesení interpelace v rámci času. Nyní má slovo pan předseda vlády České republiky Petr Fiala, prosím.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Děkuji, vážená paní předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane poslanče Vondráčku, prostřednictvím paní předsedající, jednak vám blahopřeji, že jste byl vylosován jako první. Já jsem se osm let o to snažil z opozice a nikdy se mi to nepovedlo, tak gratuluji. Vaše otázky jsou určitě relevantní a důležité, já vám na ně rád odpovím a myslím, že i uspokojivě.

My tady vlastně - je to jedna z mála věcí, kde to jde a já jsem za to rád - navazujeme na činnost předcházející vlády a na její rozhodnutí. To si myslím, že je dobře, že právě v boji s dezinformacemi a hybridními hrozbami obecně tady existuje kontinuita a i kontinuita rozhodování. Takže já bych jenom připomenul, že vláda Andreje Babiše 22. listopadu roku 2021 přijala Akční plán k Národní strategii pro čelení hybridním hrozbám. Tento akční plán stanovuje konkrétní úkoly, odpovědnosti a časový rámec pro naplnění cílů stanovených v Národní strategii pro čelení hybridnímu působení, kterou předtím vláda České republiky schválila dne 19. dubna 2021. Na základě toho rozhodnutí předcházející vlády už probíhala řada procesů, na které my samozřejmě navazujeme, a je dobře, že tady ta kontinuita je.

Jenom připomenu některé věci, které v tom akčním plánu schváleném vládou Andreje Babiše jsou. Je tam patnáct úkolů, například posílit roli odborné pracovní skupiny pro hybridní hrozby, zpracovat a předložit návrh systému strategické komunikace státu. To my teď, myslím, velmi úspěšně začínáme realizovat. Dále vytvořit národní síť vybraných expertů v oblasti čelení hybridnímu působení z řad odborníků z různých sfér. Začlenit - ono je to docela zajímavé, takže bych to klidně i četl celé, ale není na to čas, takže jenom stručně - začlenit mediální vzdělávání do strategií. Předložit vládě rozšíření současného systému. Školení k posílení odolnosti proti vlivu cizích mocí, a to včetně školení pro pracovníky státu. Využít nástroje mapování zranitelnosti prováděných ve spolupráci s NATO a EU. Zpracovat analýzu odolnosti kritické infrastruktury vůči hybridnímu působení, tedy i vůči dezinformacím. Zapojovat problematiku hybridního působení do cvičení a tak dál a tak dál. Spolupracovat tedy s NATO a EU. Vytvořit koncept cvičení zaměřeného na čelení hybridnímu působení. Vytvořit sadu doporučení v oblasti prověřování zahraničních investic pro soukromý sektor. V rámci aktualizace ústředního plánu obrany státu zohlednit problematiku čelení hybridnímu působení. Zohlednit hybridní působení, identifikovat související hrozby. Vytvořit rámec indikátorů, které mohou přispět k odhalení hybridního působení v České republice. Vytvořit sadu možných reakcí na odhalení hybridního působení v ČR včetně možnosti atribuce.

A - a to je důležité - bod 15 akčního plánu schváleného vládou Andreje Babiše zní: Zpracovat a předložit vládě návrhy změn právní úpravy pro posílení možnosti České republiky čelit dezinformacím. To je důležité, na to se ptáte. Na tom samozřejmě pracujeme a není to na vodě. Je to na základě akčního plánu, který byl schválen předcházející vládou. Naše vláda má samozřejmě plný respekt ke svobodě slova, na tomto postoji se nic nemění.

To, kdy byl schvalován tento akční plán - a už tehdy vláda identifikovala hybridní hrozby, dezinformace, jako něco důležitého, čemu je potřeba čelit, čemu se musí Česká republika aktivně bránit, pro co je potřeba vytvořit předpoklady na různých úrovních státu - už tehdy to vláda Andreje Babiše identifikovala. Ale to se všechno násobně zesílilo tím, co se odehrává dnes, válkou na Ukrajině, ruskou agresí na Ukrajině a tím vším, čemu je Česká republika vystavena, včetně mnohem silnějších a intenzivnějších dezinformací, dezinformační kampaně, které se musíme bránit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP