(13.20 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

Pokud vy chcete jít cestou integrace na úrovni ORP, tak to je věc, které rozumíme. To je věc, nad kterou si s vámi rádi ke stolu sedneme, můžeme to dotáhnout a můžeme to dopracovat. A pak přece je zbytečná práce pana ministra, jeho úředníků, zbytečné trávení našeho času tady, ať tedy nad odkládací novelou, anebo nad tou věcnou, která už teď budí ohromné kontroverze. A rychle to ocituji, rychle se na to podívám. My bychom z toho možná mohli mít radost, že, i politicky, uvnitř koalice Piráti a STAN, Starostové a nezávislí, co budí takové rozpory, ale nemáme tu radost. Budeme přece moc rádi, když spíš tu shodu najdeme. Můžeme ale říci, že to je vaše věc politická, u vás, že nám to je jedno.

Ale podívejte se, co tady čtu, myslím, že to je ze včerejších médií: Nová verze stavebního zákona, kterou se svým týmem připravil pan ministr Ivan Bartoš, prošla mezirezortním připomínkovým řízením, v jehož rámci se do pondělí půlnoci mohla vyjádřit ministerstva, a tak dále, a tak dále. Setkala se ze strany krajů i obcí s tvrdou kritikou. K jeho podobě nakonec podaly stovky zásadních připomínek, další přidala ministerstva a svazy a o tom samozřejmě teď ministerstvo bude jednat. No a vidíte, slyšeli jsme tady hezká, věřím, že dobře míněná slova o tom, že je potřeba najít shodu, myslím, že pan ministr Martin Kupka ta slova říkal, shodu co největší, celospolečenskou, celopolitickou, ale pak si kolegové, prosím, sami přečtěte a podívejte se, jak už, ani to ještě do Sněmovny nepřišlo, a jak už ohromnou kontroverzi máte nad tím návrhem, kterému teď v pondělí skončil mezirezort. Připomínky, komentáře uplatnilo všech čtrnáct krajů. Kritizují úpravu územního plánování, kritizují standardizace územněplánovací dokumentace, což je mimochodem obsahem mého pozměňovacího návrhu, o kterém chci ještě na závěr, jestli to stihnu, nebo pak, až budeme příště pokračovat, vám ho zkusit vysvětlit a požádat o podporu. Suše v úvodním slově dneska bylo konstatováno předkladatelem a zpravodajkou, že výbor dal k tomuto návrhu negativní stanovisko - ale omlouvám se, to bylo politické hlasování na počet lidí, en bloc nechceme, nesouhlasíme. Přitom je tady takhle ohromná připomínka, zdůvodněný pozměňovací návrh, proč potřebují, zvlášť ta velká města, výjimky, například výjimky u standardizace, proč by se od nich měla mít šanci odchýlit. Přesto je to v uvozovkách smeteno se stolu.

A nezlobte se na mě, já to nemyslím útočně, ale přece tohle není žádná shoda, vždyť opět jdete hlavou proti zdi a tu shodu zkrátka nedosáhnete. A vracím se tím oslím můstkem: shoda přece je nad tím, že máme tady platný zákon. Už jsme několikrát opakovali, já jsem to tady říkal v prvním čtení, věci, které se v uvozovkách nedotáhly před rokem, byly to například čtyři městské artikuly, bylo to územní plánování obcí a krajů v samostatné působnosti, bylo to lepší postavení stavebníka v procesu případném následném odvolacím, bylo to lepší procesní postavení v obcích u investičních záměrů, které se dějí na jejich území. A znovu opakuji, a tu ruku jako autor komplexního pozměňovacího návrhu podávám, může to být právě debata k navrácení se k integraci na úrovni obcí s rozšířenou působností a na tom se dohodneme. Ale pak přece není potřeba trávit čas náš, trávit čas krajů a velkých měst nad způsobem nebo nad formou, kterou jste zvolili.

Díval jsem se do materiálu, neměl jsem čas si ho pročíst úplně do detailu, připomínek hlavního města Prahy, tuším, že jich tam bylo něco přes sedmdesát, kolem sedmdesáti dvou, a z toho zhruba, přátelé, padesát pět zásadních, vážných, jenom Praha má takhle vážné připomínky. A nezlobte se na mě, a to jde, pane ministře, i za vámi a za vaším týmem, když vidím tu komunikaci, ať v médiích, nebo v těch připomínkách, nebo i ve vypořádání k mému pozměňovacímu návrhu, kde ministerstvo, ministerští úředníci říkají: My si myslíme, že pro Prahu a pro statutární města je lepší mít jednotné standardy v územních plánech, protože to pro ně bude levnější. Ale ta města říkají: My to nechceme, pro nás to bude dražší, nám to způsobí větší náklady! Ale ve zdůvodnění, proč odmítnout můj pozměňovací návrh, je názor ministerských úředníků: My si myslíme, že pro ta města to bude lepší. Tak podívejte se, v jakém jsme ohromném rozporu

A teď se hodně obracím na kolegy ze STANu, na starosty. Když jsme se tady hádali, když jsme bojovali o stavební zákon loni, váš velmi silný argument nebo protiargument proti naší cestě byla subsidiarita, to, že ten výkon, rozhodování má být co nejblíže lidem. Nedělejte tu centrální správu, má to být co nejblíže u lidí. O. K., byl to relevantní argument a přiznám se vám, sám jsem o něm hodně přemýšlel. I já jsem zastupitelem neuvolněným v Pardubicích na městě, jsem krajským zastupitelem, takže velmi vážně jsem o tom přemýšlel, jestli nemáte pravdu, jestli nejdeme špatnou cestou. Ale pak, o rok později, tady v argumentaci proti pozměňovacímu návrhu čteme názor, že ministerští úředníci si myslí, že je pro obce něco lepší nebo levnější, když ty obce samy to vidí jinak. Zamyslete se nad tím, prosím, v tomhle si přece protiřečí.

Já už z těch médií, bohužel to nestihneme, číst dál nebudu, jenom budu avizovat, až v rozpravě budeme pokračovat dále, že tam mám připravený pozměňovací návrh, a byť byl výborem odmítnut, tak vám ho tady zkusím vyargumentovat, ještě se k němu vrátím. Opravdu, snaží se napravit ty největší chyby, za prvé nekompatibilitu mezi odložením, které asi si nakonec prohlasujete, a vazbou do změnových zákonů, a za druhé snaží se pomoct městům a obcím třeba právě v těch územních plánech. Vím asi, jak pan ministr bude odpovídat - bude říkat, že to chce vyřešit až v té věcné novele, myslím, že to jsem někde zaznamenal. Ale možná je to zbytečné, možná, máme to připravené, máme to vymyšlené, tak by se to mohlo třeba povést už teď.

Takže tolik ode mě, ještě jsou přihlášeni další mluvčí, takže zatím. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. S faktickou se hlásí pan ministr Bartoš.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já to uzavřu humorně. Pane Kolovratníku, prostřednictvím pana předsedajícího, jestli vy jste autorem toho komplexního pozměňovacího návrhu, tak já jsem Mickey Mouse. Ten návrh je recyklace toho návrhu, který tam byl původně, který psali právníci Ministerstva vnitra. Druhá věc, když se vypořádáváme s těmi připomínkami, tak to není "nějací úředníci ministerstva si myslí", ale ministerstvo do toho vstupuje jako celek.

Když jste hovořil o počtu připomínek, četl jste poměrně tendenční nadpis. Tak když vy říkáte, jsou tam stovky připomínek, a já jsem řekl, že je jich tam asi 800, z toho že asi třetina je závažných, tak původní návrh vlády nebo Ministerstva pro místní rozvoj ještě za paní Dostálové jich měl přes 8 000 a způsobil zděšení, protože tam přistál úplně odnikud, napsaný na zakázku ministerstva. Tak já bych jenom prosil: my předkládáme jako ministerstvo zákon, váš pozměňovací návrh, který tam hovořil: A všem statutárům dáme vlastní stavební předpisy, tak ten rozhodně není žádoucí ani u všech statutárů. Tady poslanec za hnutí ANO vystupuje s tím, jak je důležitá standardizace, strašně, aby to všude bylo stejné, pak vystupujete s tím, že vlastně to nemá být všude stejné, že mají být vlastní stavební předpisy. A prosím vás, jenom to, že se vede debata nad úrovní integrace a že i oerpéčka, byl to původní návrh, to my jsme si v koalici vyřešili. Takže já bych na tom neilustroval nějaký rozkol, prostě přišli jsme s nějakým návrhem a i teď, v rámci vypořádání připomínkového řízení, a to jsem řekl na začátku, pokud jsou nějaké relevantní argumenty, pokud je v tom zákoně něco řešeno třeba ne tak úplně dobře nebo když se tam něco ještě přidělá, tak to bude fungovat lépe. To je přece proces vypořádání. Proces vypořádání není automaticky zamítnut, proces vypořádání není automaticky přijat a proces je takový, že se hledá konsenzus, který v předchozím volebním období nalezen nebyl, pak rámcově byl u hybridního návrhu vlády a pak byl smeten poslaneckým návrhem, který jste předkládal vy, jehož si troufnu říct, jste autorem nebyl. Já jsem také fyzicky nepsal každý paragraf toho komplexního pozměňovacího návrhu, aspoň jsme přiznali, kdo ho s námi tvořil. A ten věcný, který budeme probírat, připravilo Ministerstvo vnitra jako celek.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: (Vrací se k mikrofonu:) Ministerstvo pro místní rozvoj! Pardon. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP