(18.10 hodin)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Tak jak jsme se dohodli, paní místopředsedkyně Jana Mračková Vildumetzová se stává současně i zpravodajkou a já jí za to děkuji. Materiál, který zmiňovala, což je stanovení strategických priorit vlády České republiky bude vytištěn a bude vám v průběhu jednání rozdán na vaše lavice, abyste ho měli i k dispozici.
A nyní se musím vypořádat s řadou přednostních práv, která ke mně dorazila, a potřebuji se domluvit, protože jsem byl požádán, zda by za vládu ještě předtím, než otevřu obecnou rozpravu, mohl vystoupit pan ministr vnitra Vít Rakušan.
Z těch přihlášek, které zde mám, ministr Ivan Bartoš se hlásí do obecné rozpravy, potom je přihlášen pan předseda Tomio Okamura a táži se, zda chcete vystoupit ještě před ministrem vnitra? Dobře, slovo vám dám, ale já si to ještě nejprve ověřím u ostatních. Poté tedy Radim Fiala, zda umožní, abych otevřel obecnou rozpravu, vystoupil pan ministr a potom Radim Fiala? Děkuji. Pak ministr Lipavský a další. To znamená, v tento moment bude následující postup: nyní dostane slovo pan předseda Tomio Okamura, před otevřením rozpravy je přihlášen s přednostním právem pan ministr Vít Rakušan, poté otevřu rozpravu a umožním vystoupit všem ostatním s přednostním právem tak, aby se případně mohli hlásit i další poslankyně a poslanci. Jestliže s tímto postupem nikdo nemá problém, nemá připomínku k němu, tak já tedy to beru jako postup, který akceptujete.
A nyní poprosím tedy pana předsedu Tomia Okamuru, aby vystoupil ještě před otevřením obecné rozpravy. Prosím, máte slovo.
Poslanec Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, konečně je tady zařazen po našem dvouměsíčním volání bod na téma Strategie zvládání uprchlické vlny, strategie vládní, ale musím tedy s hrůzou konstatovat, že to, co jste nám tady teď vytiskli, čtyři A4, toto je strategie zvládání uprchlické krize, kdy tady máme přes 300 000 uprchlíků z Ukrajiny? Tak vy tady máváte materiálem, proč jste nám ho tedy nevytiskli a nepředložili tak, abychom si ho mohli prostudovat v klidu? Ale já jsem se seznámil také s tím materiálem blíže.
A když už tedy jsme u toho, tak tady například píšete o opatřeních, která byla doporučena pro zrušení. A vy píšete, že chcete zrušit to, že by se měly zavádět povinné zdravotní prohlídky ukrajinských dětí před nástupem do základních, středních a vysokých škol, a zdůvodňujete to tím, že se ministr zdravotnictví zaměří na nějaké stanovení pravidel pro poskytování první lékařské prohlídky u poskytovaných zdravotních služeb. Ale oproti tomu, tak tomu tedy nerozumím, protože hygienici - oproti tomu je tady článek na serveru iDNES, kdy se hygienici bojí návratu dětské obrny. Hrozí její zavlečení z ciziny v souvislosti s migrací Ukrajinců do evropských zemí včetně České republiky, a cituji z toho článku: "Nemoc může vést u části nakažených k trvalé invaliditě nebo i k úmrtí." Informuje o tom iDNES. "Proto začali nově začali čeští hygienici nabírat vzorky vody ve Zlíně a v Olomouci, pokračovat se bude i v Jihlavě a Pardubicích," uvedla hlavní hygienička Pavla Svrčinová. Ačkoliv přenosná dětská obrna byla v České republice dávno vymýcena očkováním, které začalo v roce 1957 a pokračuje dosud, odborníci varují, že se tato infekce může kvůli statisícům ukrajinských migrantů, které přijala bez jakékoliv strategie vláda Petra Fialy z ODS, v naší zemi znovu objevit. Podle odborníků sice není důvod k panice, ale doporučují chránit ji očkováním. V souvislosti s ukrajinskými migranty vzbuzuje obavy také hojný výskyt tuberkulózy, HIV, spalniček a žloutenky na Ukrajině. A vy tedy ve světle těchto dnešních informací, vy v tom vašem materiálu, pane ministře vnitra Rakušane, navrhujete zrušit povinné zdravotní prohlídky ukrajinských dětí před nástupem do základních, středních a vysokých škol v České republice. Takže to je otázka číslo jedna, kterou na vás mám, protože občané nám masově píší a mají obavy o své děti. Takže jak to tedy bude? To je první otázka na pana ministra.
Druhá otázka, protože vím, že máte vystoupit po mně, proto já jsem chtěl vystoupit ihned, abychom se dostali ke konkrétním už odpovědím na tyto otázky. Občané se ptají, kde tedy budou konkrétní lokace pro umístění nepřizpůsobivých romských a ukrajinských uprchlíků. Pane ministře, jestli byste to mohl přestat tajit a říct jasně, v kterých městech a obcích se to plánuje, jestli byste je vyjmenoval ta města a obce. Zatím tedy, co uniklo do médií, jste říkal něco ve smyslu, že to mát být někde v Jihomoravském kraji a na Vysočině, přičemž v médiích se psalo, že je to až 1 500 osob. Ano, například Vyškov, to víme, že tam už si stěžuje starosta na to. To znamená, oni chtějí bydlet ve velké skupině, což já vůbec nechápu, proč tohleto řešíme? Já jsem myslel, že jsou to váleční uprchlíci v problémech, takže by měli být vděčni tedy za nějaké ubytování.
Takže já bych vás chtěl požádat v té druhé otázce: Řekněte prosím napřímo, kde budou ty lokace, protože občané se toho strašně bojí - aby bylo jasné, kam je chcete umístit. My za SPD říkáme, vyhostit například do Maďarska, když mají maďarské občanství. Vy jim hledáte ubytování a až teď jste říkal někde, že budete jednat s maďarským ministrem vnitra - opožděně, protože nemáte koncepci, tak už jsou tady, jo? A asi se všichni shodneme, že jsou to lidi, takže není nějaká pračka, lednička, kterou pak v rámci sběru vyhodíte na ulici, ale teď jste prostě zadělal celé České republice na problém, zadělala vaše vláda. Takže to je otázka číslo dvě.
Já mám ještě také otázku číslo tři, než to zhodnotím, řekl bych trošku v širším kontextu. Jak to bude, pane ministře, ve školách? To je moje otázka číslo tři, pane ministře, Víte Rakušane z hnutí STAN, protože dneska už je situace taková, že například ředitel Základní školy Chelčického v Praze 3, kam já jsem chodil shodou okolností na základní školu, už říká, že všem zájemcům o umístění do té základní školy - pane ministře, já vím, že máte hodně práce na mobilu, ale doufám, že mě slyšíte... (Ministr Rakušan sděluje, že si píše poznámky.) Dobře, píšete si poznámky, takže férově to tady opakuji, všem zájemcům nevyhověl, nedokázal ani vyhovět z toho důvodu, že - cituji: "Jinak bychom se velmi rychle stali školou s převahou žáků z odlišného jazykového prostředí. Už i tak jsme měli ve třídách kolem 25 % žáků, kteří se narodili v rodinách s odlišným mateřským jazykem." Takže vám to připadá v pořádku, se vás chci zeptat za prvé, že v Čechách budou vznikat třídy, kde většina je cizinců a menšina jsou žáci, kteří se narodili v rodinách, kde je český jazyk mateřským jazykem? Říká to ředitel Základní školy Chelčického v Praze 3, to je tady u Olšanského náměstí pod Florou. A jestli vám to připadá v pořádku tenhleten vývoj, co jste tady udělali, a jak to chcete řešit? Protože například starosta městské části Praha - Kolovraty říká, cituji: "Osobně se domnívám, že integrace do běžných tříd není ideální. Školy na jihovýchodě Prahy jsou přetížené." Další tady mám informaci, že ve školkách nebude dost míst pro mladší děti, pro mladší české děti například, protože ten problém kapacity mateřských škol existuje dlouhodobě a například v roce 2018 odmítly školy přijmout podle údajů školní inspekce každé třetí dítě, přičemž více než třetina z nich byla mladší tří let. Takže jak to chcete řešit, když už teď kapacity nejsou? Logicky, počet učitelů je dán, nebo těch vyučujících pedagogů, řekněme, tak jak to vlastně chcete řešit? To je třetí oblast. Jak? A znovu zdůrazňuji, že plnou odpovědnost za veškeré problémy spojené s tou vlnou nese vláda Petra Fialy. Nikdo jiný tady není, kdo nese odpovědnost za všechny ty problémy, jo? My jsme na to upozorňovali od začátku. To je třetí oblast mojí otázky. Jak to tedy bude s kvalitou vzdělání?
A budu pokračovat, ještě to rozvinu. Mě zajímá, jak to bude s kvalitou vzdělání pro české děti, protože nám píše obrovské množství občanů, a opravdu obrovské, takže já pokračuji v těch otázkách, pane ministře, protože logicky, když se zvýší počet dětí ve třídách a počet učitelů je plus minus stejný, plus minus je stejný, pár ukrajinských pedagogů to samozřejmě v uvozovkách nezachrání, protože ta vlna je tak masová, že to samozřejmě neřeší situaci, a logicky vzniká situace, že ve třídě bude více žáků na stejné množství učitelů nebo na jednoho učitele v průměru. Do toho stoupne počet žáků, kteří neumí česky. ***