(10.50 hodin)
(pokračuje Ladislav Okleštěk)
Toto všechno se podařilo v posledních letech změnit. Nikoliv rychle, protože ten proces probíhal šest let, nikoliv utajeně, ale velmi transparentně a otevřeně. Snad žádný jiný zákon neprošel takovým veřejným a odborným posouzením.
Změny, které přináší, se týkají pěti skupin subjektů: občana, úřadů, měst a obcí, investorů a státu. Co získá občan v každém případě? Jasná pravidla, protože úředníci budou muset pro povolování staveb používat jednotnou metodiku. Minimum razítek, zrušení přezkumu, omezený počet řízení, povolení stavby do 60 dnů, méně byrokracie a díky digitalizaci informaci, v jakém stavu se jeho žádost nachází. Proti čemu se v současné vládní koalici vymezují? Proti zjednodušení, transparentnosti, proti jasným podmínkám pro všechny, jasným pravidlům, tedy proti tomu, po čem všichni volají. Celý proces, jak je rekodifikací nastaven, bude transparentní, veřejný, on-line, s digitální stopou, s možností veřejné kontroly. To je zásadní moment v boji proti korupci v oblasti, která dosud kvetla, a stěžují si na to téměř všichni, jen s tím nic nedělali. A teď kritizují toho, kdo s tím chce něco udělat. To je skutečná digitalizace, nikoli elektronizace, o které hovoří pan Bartoš a nová vláda. Navíc bez systémové změny ve struktuře se žádná digitalizace fakticky nikdy nestane. Snížení korupčního potenciálu bude zajištěno díky profesionalizaci úředníků stavebních úřadů, s čímž by šlo ruku v ruce zvýšení jejich platů a odstranění platových nesrovnalostí v důsledku rozpočtových změn. Snížení korupčního potenciálu nastane také díky eliminaci rizik podjatosti a koncentraci posouzení veškerých aspektů staveb a dopadů záměrů v rámci jediného rozhodnutí připravovaného kompetentním týmem odborně způsobilých úředníků.
Měl bych k tomu ještě plno připomínek, nicméně jsem se rozhodl, že nebudu všechny uplatňovat, a obšťastním vás pouze tímto krátkým vystoupením. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí poslanec Robert Králíček, připraví se poslanec Jiří Mašek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Robert Králíček: Děkuji. Dobré dopoledne všem. Vážená paní předsedající, paní ministryně, pane ministře, kolegyně, kolegové. Mě k dnešnímu vystoupení trochu vyprovokovala včerejší diskuse s panem kolegou Michálkem, který řekl, že se v digitalizaci nic neudělalo. Tak jsem si říkal, že bychom si to mohli tak nějak zopakovat. Chtěl bych zase na druhou stranu ocenit dnešní vystoupení ministra Kupky. Líbil se mi a zapamatoval jsem si, jeho slib, že bude komunikovat i s opozicí. Mně to přišlo inspirativní i pro ostatní ministry a já pevně věřím, pevně věřím!, že ostatní ministři s námi také začnou komunikovat, třeba i více v oblasti digitalizace.
Tak abych tedy projel tu digitalizaci a nezdržoval. Přiznám se, že jsem si udělal pár drobných poznámek, neb mi je už více než 45 let a paměť mi tolik neslouží. Ale abych byl věcný. Co se týče digitalizace stavebního řízení - a chci být věcný, nikoliv dneska konfliktní, takže doufám, že nevyprovokuji pana ministra k nějakým dlouhým poznámkám. Jenom abych tedy začal. Co se týče digitalizace, v souladu se zákonem - omlouvám se, musím to číst, protože ta čísla si opravdu nepamatuji z hlavy - č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu ve znění pozdějších předpisů, zahájilo Ministerstvo pro místní rozvoj přípravu projektu, jehož cílem je vybudování digitálního systému, který usnadní proces stavebního řízení všem účastníkům řízení tím, že bude možné celý proces stavebního řízení včetně předkládání nezbytných dokumentů realizovat elektronicky. To znamená, že opravdu nebudeme muset obcházet úřady s lejstry, ale vše bude možné vyřídit prostřednictvím internetu tak, jak to bylo zmíněno i včera koalicí i opozicí. A to je to, že už v tom prvním bodě vidíte, že v minulém volebním období se opravdu některé věci - byť nebyly dokončeny, protože účinnosti nabudou až v tomto volebním období, nebo respektive nabyly - tak byly ale připraveny.
Základ projektu digitalizace stavebního řízení a územního plánování byl uveden novelou zákona o zeměměřictví a stavebního zákona, provedenou zákonem č. 47/2020 Sb., kde plné zakotvení digitalizace stavebního řízení do legislativy je realizováno prostřednictvím stavebního zákona, který byl schválen Poslaneckou sněmovnou v loňském roce. Cílem projektu digitalizace stavebního řízení a územního plánování je vybudování efektivního a funkčního digitálního systému, který usnadní, jak jsem zmínil, proces všem účastníkům stavebního řízení. Co je důležité říci, je, že většina předpokládaných finančních projektů digitalizace stavebního řízení a územního plánování bude financována z fondů Evropské unie, a to je důležité. Navazující implementace rekodifikace stavebního práva předpokládá financování z nového fondu Facility pro obnovu a odolnost.
Jaký je tedy stav? V současné době probíhají realizační práce v oblasti digitalizace stavebního řízení a územního plánování. Připravovalo se a věřím, že už je připraveno, možná i spuštěno několik veřejných zakázek na pořízení IT systému, jenž umožní v maximální míře digitalizovat celý proces stavebního řízení a územního plánování. Celkem se očekává, a teď mě možná pan ministr opraví nebo doplní, několik velkých IT zakázek. Tuším, že MMR pět veřejných zakázek a Český úřad zeměměřický a katastrální jednu veřejnou zakázku, která měla být vyhlášena tuším v loňském roce. Ale mohu se mýlit, jak říkám. Možná bude dobré, pokud pan ministr bude mít aktuální data, aby mě opravil.
Jak jsem říkal, rád bych tu digitalizaci zopakoval, aby bylo zřejmé, kdo a jak v minulém volebním období pracoval, že to nebyla jenom jedna politická strana, ale bylo jich více. Takže projekt digitalizace stavebního řízení a územního plánování se skládá z následujících informačních systémů: Integrační platforma stavebního řízení a Portál stavebníka, Informační systém evidence územních a stavebních řízení a jiných postupů, Informační systém evidence elektronických dokumentací, Národní geoportál územního plánování, Informační systém stavebního řízení a Informační systém digitální mapy veřejné správy. Ten je v gesci Českého úřadu zeměměřického a katastrálního. Některé části digitalizace stavebního řízení a územního plánování jsou již ve fázi realizace. Vše by se mělo realizovat tak, aby byl splněn termín, tuším že 1. července roku 2023, kdy má být systém digitalizace stavebního řízení připraven. ***