(18.30 hodin)
(pokračuje Karel Haas)
A třetí dotaz, který na mě směřoval, byl dotaz, kde si tedy ten Haas představuje přesnou číselnou hranici, onu limitu, kdy už vyhlášení stavu nebo prodloužení stavu, nouzového stavu, bude přes čáru, přes onu limitu vyplývající z článku 9 odst. 2 ústavy, to znamená narušení podstatných náležitostí demokratického právního státu? Tak teď z té otázky taky neuteču, ale odpovím vám následně. Já nevím, kde ta číslovka je. Nevím ji dneska. Jenom jsem tady vyslovil názor a uvedl jsem tady několik příkladů, že číslovka 58 dnů, ona je vyjádřena v žádosti vlády datem 31. května do 23.59, tu limitu nepřekračuje, jsem vyjádřil názor, a vyjádřil jsem tady druhé nějaké hraniční hodnoty roku, dvou nebo podobné hodnoty, které by i podle mého názoru tu hranici překračovaly. Ale za co budu tady v té své odpovědi bojovat, ať proboha nikdo nevoláme po kazuistickém právu, které v každém jednotlivém ustanovení musí mít absolutní číselnou hodnotu. Pohybujeme se v oblasti ústavního práva a věřím, že zase většina kolegů potvrdí, že zrovna třeba česká ústava i celá řada dalších ústavních zákonů, které dohromady ústavní pořádek tvoří, přece nepracuje s kazuistickými, explicitně vyjádřenými časovými úseky, ať se jedná o dobu, nebo o lhůtu.
Toť ode mě už dnes naprosto vše. Děkuji mnohokrát.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já také děkuji. Přeji vám hezký večer, paní kolegyně, páni kolegové. Nyní je přihlášen pan poslanec Vondráček. Prosím, máte slovo.
Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené poslankyně, vážení poslanci, každý poslanec může v tomto režimu § 109m vystoupit dvakrát. Já bych chtěl využít toho druhého vystoupení, abych poděkoval koalici, že neomezila řečnickou dobu na pět minut. Trochu ten můj čistý pocit vděku kalí to, že máte možná špatné svědomí, že navrhujete 58 dní a tak trošku se pohybujete za hranou zákona, ale i tak vám děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Tak děkuji taktéž a nyní ještě s přihláškou s přednostním právem pan předseda klubu Pirátů Michálek. Snažím se tady zjistit, jestli nevyužívá už příliš, ale nevyužívá, může ještě hovořit. Tak prosím, máte slovo.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, když jsem tady stál před několika lety ke covidu, tak ten problém skutečně byl, že ta situace se měnila ze dne na den, a všichni víme, kolik lidí tehdy padlo za oběť a jaký to byl problém a proč to Poslanecká sněmovna musela řešit, a musela to řešit velmi pravidelně a vždycky po těch cirka 30 dnech, zatímco teď ta situace je pod kontrolou. Myslím si, že vláda odvádí velmi dobrou práci, má to nějaký plán, dostáváme tady pravidelné reporty, není to chaos. Takže pokud budeme myslet na ty policisty, hasiče, starosty a řadu dalších, kteří potřebují přesný, aspoň nějaký odhad toho, v jakém režimu budou fungovat následující dny, tak si myslím, že bychom jim to měli dát k dispozici. Nechceme přece, aby se rozmýšleli, že za týden nebudou vědět, co bude dál, a budou čekat, jak se tady v Poslanecké sněmovně zase dohádáme.
Ten nouzový stav potřebujeme, aby vláda mohla akčně jednat, a teď dokonce máme i odhad, kolik času na to potřebuje, a myslím si, že by bylo rozumné vládě vyhovět. Pokud bude jakýkoli problém, pokud bude docházet k jakémukoli selhání, tak kdokoli má možnost vyvolat jednání na půdě Poslanecké sněmovny ohledně zrušení nouzového stavu.
Pokud jde o ten právní výklad, který tady zazněl, ten je opravdu - i od pana profesora Kysely - ten výklad, pokud se držíme čistě v mantinelech ústavního práva, nikoli v mantinelech politiky, tak ten je extenzivní, velmi extenzivní. Máme napsáno v zákoně o bezpečnosti, že nouzový stav se může vyhlásit nejdéle na dobu 30 dnů, uvedená doba se může prodloužit jen po předchozím souhlasu Poslanecké sněmovny. Takže je jasné, že ústavodárce počítal s tím, že ta doba se může prodloužit nad 30 dnů. Tam v podstatě z hlediska jazykových není žádných pochyb, a pokud by si někdo přál, aby to bylo napsáno jinak, tak je to legitimní, nicméně je to v rovině politické, už to není v rovině právní. Pokud samozřejmě se budou vydávat tyto interpretace, tyto subjektivní výklady, za nějakou závaznou interpretaci, tak se dostaneme do situace, že pak budou ústavní právníci natahovat a natahovat ten výklad, tak už to nebude důvěryhodné. Takže prosím, nesměšujme tu diskusi, co je legální a co je vhodné. Já zcela respektuji ten názor, který tady zazněl, že někteří kolegové by chtěli, aby ta doba byla kratší, to je naprosto v pořádku, ale myslím si, že z toho právního hlediska tam žádný problém není.
Jenom bych chtěl říct pro kolegy, kteří zde nebyli v Poslanecké sněmovně v minulém volebním období, že skutečně to nebylo ústavní zvyklostí, že bychom to vnímali jako ústavní zvyklost, že nouzový stav lze prodloužit jenom na 30 dnů. Situace byla taková, že vláda nezvládala, situace se pořád měnila, ale zejména tady byla komunistická strana, která podporovala menšinovou vládu a která neměla žádné zastání ve vládě, a ti komunisté zkrátka chtěli být důležití, užívali si svoji důležitost, a tudíž vlastně chtěli, aby se to vždycky vrátilo k nim sem do Poslanecké sněmovny, aby si nad tím ponechali kontrolu, protože tehdy na komunistickou stranu samozřejmě doléhal ten negativní sentiment, který s tím byl spojen, s těmi omezeními, kdy se nedalo vycházet, kdy byla spousta různých zákazů a podobně, s tím pandemickým nouzovým stavem. Nicméně to není tento případ, je to úplně jiná situace a podle toho bychom k ní měli přistupovat. Samozřejmě kdyby ústavodárce věděl, jaký je přesný limit, jak je možné prodlužovat nouzový stav, tak by to do toho zákona o bezpečnosti napsal. Ale vzhledem k tomu, že to nenapsal ani ústavodárce, ale že počítal s tím, že se bude posuzovat každá situace ad hoc, tak si myslím, že není úplně fér po nás tady chtít nějaký výklad, který ve výsledku by stejně musel poskytovat až Ústavní soud v případě, kdyby k nějakému sporu došlo.
Takže já tady navážu na pana předřečníka. Myslíme si, že to prodloužení té doby, jak je navrhla vláda, je zcela v mantinelech toho, co ústavní zákon o bezpečnosti umožňuje. Rozhodně to nevybočuje z hranic právního státu. Samozřejmě pokud by nějaká vláda dostala nápad, že to bude prodlužovat donekonečna, tak to může být velmi negativní a přistupovali bychom k tomu jinak, ale tento návrh je rozumný a je pořád v těch mantinelech, které jsou ústavně přípustné. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já také děkuji. Nyní nevidím žádného dalšího přihlášeného do rozpravy. A tak už ano, pana předsedu Výborného. Prosím, pane předsedo.
Poslanec Marek Výborný: Děkuji, paní předsedkyně. Pěkný podvečer. Vážená vládo, kolegyně, kolegové, já bych si dovolil načíst jenom usnesení k dnešnímu bodu programu mimořádné schůze v tomto znění: Poslanecká sněmovna vyslovuje na základě usnesení vlády České republiky ze dne 23. března 2022 číslo 233 souhlas s prodloužením doby nouzového stavu do 31. května 2022 23.59, vyhlášeného usnesením vlády ze dne 2. března 2022 číslo 147 o vyhlášení nouzového stavu pro území České republiky z důvodu nutnosti reagovat na migrační vlnu velkého rozsahu na území České republiky, které bylo vyhlášeno pod číslem 43/2022 Sb. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já také děkuji a poprosím, pane předsedo, abyste toto usnesení předal i zpravodaji a abychom je měli k dispozici i tady na řídicím pultu. Nyní se hlásila s přednostním právem paní předsedkyně Schillerová a pak eviduji dalšího přihlášeného. Prosím, paní předsedkyně, máte slovo.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Nebudu tady už dlouho. Já nebudu reagovat na pana předsedu Michálka, protože on tu nebyl celý den, a kdyby tu byl, tak by věděl, že jsme tady vedli velmi konstruktivní a velmi kvalifikovanou debatu s panem poslancem Haasem, paní profesorkou Válkovou a tak dále. To znamená ty argumenty tady všechny zaznívaly, takže to bychom se zase posunuli o několik hodin zpátky. Možná příště je dobré tu být, pane předsedo, prostřednictvím paní předsedkyně.
Já mám protinávrh. Myslím si, že to je logické, že se to očekává v návaznosti na to, co všechno tady ze strany poslanců hnutí ANO bylo řečeno. My se domníváme, že tak citlivá věc, jako je nouzový stav, by neměla být postavena na vůbec už tak rozdílných právních výkladech. Řekli jsme si tady, že to je stejně politická věc. A tedy dovolím si přednést protinávrh k tomu návrhu, který tady přednesl pan předseda Výborný: Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s prodloužením doby nouzového stavu o 30 dnů. A prosím, aby o něm bylo hlasováno. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji a také vás poprosíme, abyste panu zpravodaji tento návrh předala. Nyní je přihlášen pan předkladatel, ministr vnitra Rakušan. Prosím.***