(12.00 hodin)

 

Poslankyně Margita Balaštíková: Pane kolego, já nemám na vás složku. Já mám složku na zákon o významné tržní síle. Ale jestli chcete, já si na vás složku zavedu. Růžovou. (Ozývá se smích i potlesk poslanců ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Poprosím - znovu bych upozornila, pokud oslovujete poslance, tak byste je měli oslovovat prostřednictvím paní předsedající. Další, kdo se hlásí s faktickou poznámkou, je pan poslanec Jaroslav Faltýnek.

 

Poslanec Jaroslav Faltýnek: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Poměrně bedlivě tuto debatu celou poslouchám a na závěr bych také řekl pár slov, až kolegové skončí. Ale protože to podrobně poslouchám, tak opravdu kolegyně Balaštíková hovořila o složce, která se týká historie projednávání tohoto zákona, a já tu složku mám v hlavě, takže na závěr mi potom dovolte pár slov nějaké krátké reminiscence, jak se tento zákon v průběhu posledních patnácti let postupně vyvíjel a projednával. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za dodržení času. Nikdo další... A vidím, že se ještě přihlásil s faktickou poznámkou pan poslanec Jan Bureš. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Bureš: Děkuji. Já se přiznám, paní předsedající, že si chvilkama připadám jako v absurdním románu, protože složka se jménem Bureš už určitě existuje. (Ozývá se smích a potlesk zprava.) Zakládat další, nevím, jestli je ten správný postup. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za dodržení času. Neavizuji další faktickou poznámku, avizuji, že jsme v obecné rozpravě, a další, kdo je přihlášen, je pan poslanec Oldřich Černý. Poprosím, aby přišel k řečnickému pultu. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Oldřich Černý: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážená vládo, opět se krátce vyjádřím za poslanecký klub SPD a v kostce uvedu, o co se v tomto zákoně jedná.

Zákon o významné tržní síle reguluje zneužití významné tržní síly v souvislosti s nákupem potravin za účelem jejich dalšího prodeje na území České republiky nebo službami s prodejem potravin souvisejícími. Rovněž se tak podle tohoto zákona posuzuje i zneužití významné tržní síly, které bylo uskutečněno v cizině, pokud jeho účinky nastaly nebo mohou nastat na území České republiky.

Významná tržní síla je takové postavení odběratele, v jehož důsledku si odběratel může vynutit bez spravedlivého důvodu výhodu vůči dodavatelům v souvislosti s nákupem potravin nebo přijímáním nebo poskytováním služeb s nákupem nebo prodejem potravin souvisejících. Významnou tržní sílu má každý odběratel, jehož obrat za prodej potravin a souvisejících služeb přesáhne 5 miliard za poslední ukončené období v délce dvanácti měsíců.

Zákon o významné tržní síle zneužití významné tržní síly obecně zakazuje a dále upravuje náležitosti smlouvy mezi dodavatelem a odběratelem s touto významnou tržní silou. Cílem směrnice je sice sblížení právních předpisů členských států týkajících se nekalých obchodních praktik v zemědělském a potravinovém řetězci, jejich vymezení, sjednocení a způsob jejich omezení, ale nesmíme především zapomínat na české dodavatele. Hlavním cílem předloženého návrhu zákona je úplná transpozice směrnice o nekalých obchodních praktikách mezi podniky v zemědělském a potravinovém řetězci. Změny je třeba provést zejména v pojetí takzvané významné tržní síly a seznamu nekalých obchodních praktik při prodeji zemědělských produktů a potravinářských výrobků. V případě úpravy týkající se obchodních smluv a některých nekalých obchodních praktik sice vzešlo předkládané znění této novely zákona, i z podnětů dozorových orgánů a profesních sdružení, ale klub SPD souhlasí s předřečníkem s vrácením zákona k přepracování. A pokud k tomuto vrácení k přepracování nedojde, budeme podávat pozměňovací návrh navýšení podílu českých dodavatelů a firem a zvýšení jejich ochrany. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Rovněž vás všechny zdravím tímto a poprosil bych o dalšího, kdo je přihlášený, a to je paní poslankyně Balaštíková. Máte slovo, paní poslankyně.

 

Poslankyně Margita Balaštíková: Tak ještě jednou, kolegyně a kolegové. Já jsem se přihlásila dvakrát, aby jedna část, která je pro mě hodně důležitá a byla důležitá především pro lidi, kterých se tento zákon týkal, nezapadla v tom projevu, a to, že při projednávání zákona o významné tržní síle by se měly napravit i marže v potravinové vertikále a vlastně nepřímo by se mohl novelizovat i zákon o cenách. A já bych si jenom trochu dovolila to objasnit.

Jistě, každý má právo podnikat, pracovat na obchodním trhu, podílet se na vlastní realizaci, ale pokud však některá skupina je uměle zvýhodňována a uzurpuje si zvýhodněné postavení na úkor druhých, ničí samozřejmě hospodářství a potažmo potom i obchodní vztahy. A já myslím, že bychom měli zasáhnout, samozřejmě my poslanci a i vláda. A dovolila bych si dát takový malý, velmi malý příklad. Na výrobě potravin se samozřejmě podílí úplně dole prvovýrobce. Ten má nějaké náklady a minimálně, a to jen v málo případech, by měl prodávat za cenu nákladů. Měl by vždycky k té nákladové ceně mít i nějakou minimální marži. Tato marže nám potom samozřejmě slouží k tomu, že se část této marže odvádí jako daň z příjmu fyzických nebo právnických osob. A pokud budeme prodávat za rovné náklady a marže tam nebude, samozřejmě do státní pokladny nám přijde nula. Pak tam máme zpracovatele. Ten také má nějaké náklady a měl by tam mít minimální marži. A z té marže stejně jako u prvovýrobce nám přijdou nějaké finance. Pokud nám tam ale znovu přijde nula, tak to už je druhá nula ve státním rozpočtu. Tak ještě štěstí, že nula se tak nemnoží, a máme tam sice dvě nuly, ale pořád je to jedna nula. No a obchod, ten má samozřejmě taky své náklady, dá si marži, on tu marži dá nejvyšší ze všech zúčastněných. Z toho sice státu odvede, může to být nakonec možná i více, než bychom dostali od těch pod ním, ale co se děje? On si samozřejmě, předpokládám, uměle sníží daňový základ, aby odvedl státu co nejméně, ale stane se to, že vlastně v té výrobní potravinové vertikále zničí všechny pod sebou.

A já se chci zeptat nás všech, jestli tohle chceme, jestli by úprava marží v té výrobní vertikále neměla být součástí projednávání tohoto zákona a neměli bychom upravovat i jiné příslušné zákony a zkusit zrovnoměrnit tento stav. Všichni, kdo se tohoto procesu účastní, by měli mít minimálně uhrazeny náklady a měli by mít možnost realizovat rozumnou marži. Něco by odevzdali prostřednictvím daní státu a mělo by jim hlavně taky zůstat něco na inovace, opravy a vývoj. A když se to neděje a my nebudeme nic řešit a budeme se tvářit, že je všechno v pořádku, tak se asi nemůžeme divit, že na nás ze státní pokladny bude koukat pořád jedna velká nula. A po tady této úpravě volali zástupci prvovýrobců, zpracovatelů i obchodníci dávno. Neumí se domluvit a já to tady dávám jako návrh, zda bychom se k tomuto nemohli opravdu sejít a pracovat na tom, aby se upravil tento zákon. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji paní poslankyni. Dalším a zatím posledním přihlášeným je pan poslanec Kott. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Milé kolegyně, vážení kolegové, pane ministře, já jsem si svoje vystoupení rozdělil do takových dvou částí. První část se týká transpozice vládního návrhu zákona jako takového a v té druhé části se vám pokusím vysvětlit a přiblížit vám, proč se ta ochrana nebude týkat některých dodavatelů potravin do obchodních řetězců a jaké nekalé praktiky tím vlastně vymažeme. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP