(18.20 hodin)
(pokračuje Jan Hrnčíř)

Hodnocení dopadu se dále zaměřuje na následující oblasti: zavedení možnosti, aby odesílatel v rámci dálkového prodeje využil daňového zástupce, a zrušení možnosti, aby příslušný orgán členského státu určení daňového zástupce vyžadoval, společné řešení, pokud jde o přirozené částečné ztráty během přepravy, automatizace vydávání osvědčení o osvobození od daně a nakládání s ním v případě přepravy vybraných výrobků příjemcům, kteří jsou od spotřební daně osvobozeni, zproštění povinnosti poskytnout zajištění pro energetické produkty přepravované potrubím. Na těchto hlavních bodech se zakládá směrnice o obecné úpravě spotřebních daní, která je přepracovaným zněním směrnice z roku 2008 pod číslem 118.

V návaznosti na přijetí směrnice o obecné úpravě spotřebních daní a závazky vyplývajícími z členství České republiky v Evropské unii je nutné provést transpozici této směrnice, tedy do konce roku 2021, ale to už se v tuto chvíli nestihne, stejně tak jako účinnost transpozičních ustanovení ustavená na 13. února 2023, kdy dojde k celoevropskému spuštění elektronického systému pro sledování vybraných výrobků ve volném daňovém oběhu mezi členskými státy. V mezidobí Evropská komise ve spolupráci s členskými státy vypracuje technické a funkční specifikace pro rozšíření stávajícího elektronického systému EMCS pro sledování pohybu vybraných výrobků v režimu podmíněného osvobození od daně o volný daňový oběh. Dále pak přijme nové prováděcí předpisy ke směrnici o obecné úpravě spotřebních daní.

Jednotlivé okruhy změn ve směrnici o obecné úpravě spotřebních daní a podrobnější popis jejich dopadu jsou dále vysvětleny i v důvodové zprávě v kapitole 2. Takže tolik z mé strany ke shrnutí tohoto projednávaného tisku. Jak jsem říkal, nepodpoříme zkrácení, podpoříme řádné projednání. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Táži se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy? Žádnou přihlášku nevidím, v tom případě obecnou rozpravu končím.

Ptám se, zda si pan ministr chce vzít závěrečné slovo? Pan zpravodaj? Také ne.

V tom případě přistoupíme k hlasování. Přivolám kolegy a kolegyně z předsálí.

Mezitím přečtu omluvu. Dnes od 18.30 do konce jednacího dne se z rodinných důvodů omlouvá pan poslanec Roman Bělor.

Eviduji žádost o vaše odhlášení. Já vás tedy všechny odhlásím a požádám vás, abyste se přihlásili vašimi kartami.

A nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.

 

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako výboru garančnímu? Žádný návrh neeviduji, dám hlasovat.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 21, přihlášeno je 160 poslankyň a poslanců, pro 160, proti nikdo. S návrhem byl vysloven souhlas a tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalším výborům a táži se, zda jsou další návrhy k projednání v jiných výborech nebo výboru? Žádný návrh nevidím, v tom případě přistoupíme k hlasování o zkrácení lhůty na projednání.

 

V obecné rozpravě zazněl návrh na zkrácení o 30 dnů, tedy na 30 dnů.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 22, přihlášeno je 162 poslankyň a poslanců, pro návrh 160. Konstatuji, že s návrhem byl vysloven souhlas a lhůta na projednání byla zkrácena na 30 dnů.

 

Otevírám další bod dnešního jednání, a tím je

 

4.
Vládní návrh zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek
a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o službách platforem
pro sdílení videonahrávek)
/sněmovní tisk 30/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr kultury Martin Baxa. Prosím, pane ministře, je to vaše, ujměte se slova.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, členové vlády, dovolte mi, abych ve stručnosti uvedl návrh zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek, který přináší zcela novou právní úpravu a kterým se mění i některé další související zákony.

Výlučným, a to chci zdůraznit, cílem návrhu zákona je implementace právní úpravy revidované směrnice o audiovizuálních mediálních službách do právního řádu naší země. Uvedená směrnice, platná již od roku 2007, byla v roce 2018 revidována, a to s ohledem na měnící se situaci na trhu audiovizuálních mediálních služeb, to jest televizního vysílání a takzvaných služeb na vyžádání.

Podstatné je zdůraznit, že implementace směrnice do českého právního řádu je navrhována v minimalistickém rozsahu, to jest, navrhují se převzít pouze obligatorní povinné požadavky nové evropské úpravy, aniž bychom stanovovali přísnější pravidla.

Návrh zákona lze rozdělit na dvě části. První část - samotný zákon o službách platforem pro sdílení videonahrávek - obsahuje novou úpravu, a to povinnosti poskytovatelů služeb těchto platforem. Jenom si dovolím definovat ty platformy nebo uvést, co jsou ony platformy. Jsou to on-line služby, jejichž hlavním účelem nebo zásadní funkcí je zpřístupnění pořadů nebo videonahrávek, které vytvořili a na platformu nahráli sami její uživatelé. Typickým příkladem je třeba YouTube. Nový zákon nijak nereguluje, to je podstatné, co lze na platformu nahrát. Nezavádí tedy cenzuru, ale upravuje některé povinnosti provozovatelů platformy zavedením funkcionalit pro uživatele, které mají napomoci k ochraně veřejnosti před násilnými nebo nenávistnými projevy. (Hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane ministře, já vás poprosím - a stejně tak poprosím kolegyně a kolegy o ztišení. Prosím, pokračujte.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji. Zavedením funkcionalit pro uživatele, které mají napomoci k ochraně veřejnosti před násilnými nebo nenávistnými projevy, před podněcováním ke spáchání teroristického trestného činu, k ochraně nezletilých osob před obsahem, který by mohl narušit jejich vývoj. Proto se například zavádí povinnost provozovatele platformy umožnit uživatelům označit nebo nahlásit závadný obsah videonahrávek. Upravují se také povinnosti ohledně používání obchodních sdělení v rámci těchto služeb. Jde především o to, aby uživatelé platformy byli informováni o přítomnosti reklamy a sponzorství a videonahrávkách.

Druhou částí návrhu zákona jsou změny platného zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání a zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání. Evropská směrnice totiž v některých ohledech mění již dlouholetou regulaci televizního vysílání a takzvaných služeb na vyžádání: Voyo, Netflix, HBO Max. Změny v těchto zákonech je třeba provést například v označování pořadů z pohledu jejich závazného obsahu pro nezletilé, zpřístupňování pořadů pro osoby se sluchovým nebo zrakovým postižením nebo v úpravě obchodních sdělení.

Důležitá změna s ohledem na aktuální situaci se týká rovněž pravidel pro řešení jurisdikčních sporů členských států EU. Má vazbu na možnost pozastavení vysílání některých programů, které představují ohrožení národní bezpečnosti. Změna musí být na základě požadavku směrnice provedena rovněž v posílení nezávislosti a činnosti Rady pro rozhlasové a televizní vysílání jako takzvaného nezávislého regulačního orgánu pro oblast audiovizuálních mediálních služeb a platforem pro sdílení videonahrávek. Evropská regulace vyžaduje naprostou nezávislost tohoto orgánu, nezávislost na vládě, stejně jako zajištění jeho kontinuální existence bez možnosti odvolání všech jeho členů. Proto se navrhuje zvýšení rady, myšleno tedy té takzvané velké mediální rady jako celku, z důvodu zajištění kontinuity její správní činnosti. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP