(12.00 hodin)
(pokračuje Marian Jurečka)
Nám hodně záleží na tom a je to pro nás důležité z hlediska našich personálních kapacit, abychom to dokázali dělat v režimu on-line - jak náběr těch žádostí, tak i výplatu. Pracujeme na tom. Není jednoduché tyto věci tvořit v řádu dnů včetně i IT řešení a podobně, ale pro to, abychom to byli schopni zvládnout, tak to prostě musíme dokázat vymyslet, včetně i potom těch kapacit, kde bychom s těmi lidmi komunikovali, u těch, kteří to budou chtít řešit osobně, a kde bychom jim to dokázali vyplácet, protože stávající prostory úřadů práce jsou limitní a není možné prostě tam mít situaci, kdy tam budou dlouhé fronty, stovky osob, a připustit to, že by se zhoršila péče o občany České republiky. Takže i na tyto věci se snažíme teď i prakticky pamatovat.
Podstatou té humanitární dávky je to, že těm občanům, kteří přijdou, uprchlíkům, válečným uprchlíkům z Ukrajiny, jsme schopni nabídnout pomoc v té humanitární dávce ve výši 5 000 korun na osobu na měsíc. Platí to i pro celý měsíc březen. Musí mít ale to vízum, bez toho není možné jim vyhovět, a počítáme, že by tento institut trval nejdéle šest měsíců. Můžeme nařízením vlády ještě případně v budoucnu upravit výši této humanitární dávky. To je asi tolik k této oblasti.
Zmíním ještě pozměňovací návrhy, které tady také budou potom načteny a odůvodněny. Ten další pozměňovací návrh se ještě týká oblasti dětských skupin a týká se tady ještě jeden pozměňovací návrh oblasti toho solidárního příspěvku. Chci ho tady okomentovat. My jsme původně ten solidární příspěvek měli už i v návrhu toho zákona předtím, než jsme ho dávali na jednání vlády. Jelikož na jednání vlády byla debata i v návaznosti na nastavení té finanční podpory pro kraje, města, obce a pro ten sektor řekněme penzionů, hotelů, který také je dneska angažován, a vede se i intenzivní debata kolem financování této oblasti, zároveň s ohledem na to, že ještě také probíhá poměrně rozsáhlý průzkum, který monitoruje i přístup občanů České republiky, domácností z hlediska ochoty přijmout lidi pod své přístřeší a nabídnout jim i tu pomoc, to ubytování v rodinách, tak jsme se na konec rozhodli přistoupit k tomu tak i po debatě ještě během včerejška a dnešního rána, že podáme tedy pozměňovacím návrhem možnost zmocnění pro vládu, aby vláda připravila nejenom ty podmínky z hlediska výše tohoto solidárního příspěvku, ale i z hlediska například zastropování na počet lidí v té domácnosti a podobně. Takže toto bychom chtěli dopracovat během příštích dnů.
Je také hodně důležité to promyslet dobře, tak, aby se nevytvořil žádný další trh s chudobou, aby se předešlo zneužívání této dávky, protože primárně ta dávka nemá být o tom, že někdo v rodině poskytne přístřeší a ubytování těmto uprchlíkům proto, že za to má zaplaceno, ale má to být o tom, že ten člověk to poskytuje především proto, že chce pomoci, a my mu touto formou budeme chtít hledat cestu, jak ho podpořit s úhradou těch nákladů, které vzniknou z hlediska třeba topení, spotřeby plynu, teplé vody a podobně. Považuji za hodně důležité, abychom domácnosti v České republice podpořili.
Já si myslím, že každý, kdo to udělal do dnešních dnů, tak mu patří obrovské poděkování. Myslím si, že naprostá většina lidí to udělala ne proto, že za to něco čeká, ale proto, že se rozhodli tak jasně reagovat, ale pokud by ta situace měla být trvající delší čas, třeba několik týdnů nebo měsíců, tak vím ze svého okolí, blízkého okolí a od lidí, kteří takovéto kroky udělali, že to prostě nebudou schopni utáhnout. Často do toho šly i třeba mladé rodiny, které mají dneska řekněme ten rozpočet už tak napjatý, nebo do toho šli i lidé, kteří jsou už třeba sami, vdovy, vdovci, a prostě říkají, my to třeba měsíc dva vydržíme, ale budeme potřebovat tu pomoc. Takže tímto smyslem je motivována tato zvažovaná pomoc, kterou bychom mohli poskytnout. Rozhodně to není motivováno tím, abychom tady vypláceli peníze a vytvářeli motivaci, kdy ti lidé ubytují někoho pod svojí střechou jenom proto, že za to dostanou od státu peníze. Ne, ta motivace hlavně má být pořád o tom, že pomáháme, protože jsme lidé. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. A nyní mohu konstatovat, že výbor pro sociální politiku, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedkyně, jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 171/1. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro sociální politiku, pan poslanec Vít Kaňkovský, informoval nás o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Vít Kaňkovský: Dobré poledne, vážená paní místopředsedkyně, vážení členové vlády, milé kolegyně, kolegové. Jak už avizovala paní místopředsedkyně, včera ve večerních hodinách se sešel výbor pro sociální politiku tak, aby projednal - tak jak bylo požadováno, kdy tento tisk je navržen projednat ve zkráceném řízení - stanovisko ke sněmovnímu tisku 171. Já bych chtěl na úvod říci, že si velmi vážím toho, že v rámci výboru včera, přestože jsme se tady možná trošku škorpili ohledně státního rozpočtu, tak že na sociálním výboru proběhla velmi věcná diskuse. Byla tam celá řada podnětů už i z praxe, tak jak v tuto chvíli pomoc uprchlíkům z Ukrajiny probíhá, a já na tomto místě chci poděkovat jak koaličním, tak i opozičním poslancům za to, že ta diskuse opravdu byla velmi věcná, velmi podnětná, a jako předseda výboru si toho vážím.
Teď bych vás chtěl seznámit s usnesením, které přijal výbor pro sociální politiku, z 8. schůze ze dne 10. března 2022 k vládnímu návrhu zákona o opatřeních v oblasti zaměstnanosti a oblasti sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace. Je to sněmovní tisk 171.
Po úvodním slově náměstkyně ministra práce a sociálních věcí Dany Roučkové, zpravodajské zprávě poslance Víta Kaňkovského a po rozpravě výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
I. navrhuje Poslanecké sněmovně PČR, aby se konala obecná rozprava o návrhu zákona;
II. navrhuje Poslanecké sněmovně PČR, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona;
III. navrhuje Poslanecké sněmovně PČR, aby své jednání k tomuto návrhu zákona ukončila nejpozději do 19 hodin dne 11. března 2022;
IV. doporučuje Poslanecké sněmovně PČR, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona o opatřeních v oblasti zaměstnanosti a oblasti sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, sněmovní tisk 171;
V. zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.
Tolik znění usnesení výboru ze včerejšího večera. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji. Prosím, abyste zaujal své místo u stolku zpravodajů. A nyní budeme rozhodovat o tom, zda povedeme obecnou rozpravu. Já přivolám kolegy z předsálí. Také zde vidím a slyším žádost o odhlášení. Všechny jsem vás odhlásila. Prosím, abyste se opět přihlásili svými kartami. Chvilku vyčkáme, až se nám ustálí počet přihlášených.
A já jen zopakuji, že nyní budeme rozhodovat o tom, zda povedeme obecnou rozpravu. Počet přihlášených se nám ustálil, a můžeme tedy hlasovat.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 7 přihlášeno 102 poslanců a poslankyň, pro 101, proti nikdo. Návrh byl přijat a rozhodli jsme, že povedeme obecnou rozpravu. ***