(11.50 hodin)
(pokračuje Olga Richterová)

Tímto tedy otevírám vládní návrh zákona o opatřeních v oblasti zaměstnanosti a oblasti sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, sněmovní tisk 171, je to náš dnešní bod 2 a je ve zkráceném jednání. Tento návrh uvede pan místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Prosím, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dobré skoro poledne, vážená paní předsedající, milé kolegyně, kolegové. Dovolím si také navázat na předchozí bod, který tady byl uváděn panem vicepremiérem Rakušanem, který se týkal především problematiky v gesci Ministerstva vnitra. Já tedy předkládám pracovně další část lex Ukrajina, který je v působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí, v situaci, která je naprosto bezprecedentní, v situaci, kdy tady za 82 let od skončení druhé světové války tato situace v Evropě, a troufnu si říct, vlastně ani ve světě v takovém rozsahu nebyla, kdy tady dochází k napadení Ukrajiny, napadení civilního obyvatelstva, žen, dětí. Vidíme bohužel v živém přenosu bombardování zdravotnických zařízení, domovů, sídlišť a podobně, a musíme se tedy potýkat i s tím, abychom dokázali jako lidé těmto lidem pomoci.

Dovolím si také říci, že jsme v situaci, kdy jsme součástí války, která se dotýká celé Evropy, protože tito muži tam bojují a bojovat budou za obranu své země před agresorem, před putinovskou armádou, a je potřeba, abychom se jako Česká republika i ostatní země dokázali postarat o jejich manželky, o jejich děti, o jejich rodiče, o ty, kteří utíkají z obavy o svůj život do bezpečí a potřebují alespoň zvládnout pokrytí základních životních potřeb v těchto dnech a ve dnech budoucích a také mít prostor sami sebe, své děti, své rodiny důstojně živit v rámci možností. Proto předkládáme tuto zákonnou úpravu, která teď akutně reaguje pro tuto situaci a pro ty příští týdny v několika oblastech na konkrétní potřeby, které tady jsou. Navazujeme na to, že pokud těm lidem bude udělena dočasná ochrana anebo uděleno speciální vízum za účelem strpění, tak jak tady o tom hovořil ten předchozí materiál, tak v těch případech budeme reagovat tak, abychom těm lidem mohli zpřístupnit trh práce, aby tito lidé poté, co získají přístřeší, ubytování v rodinách, ubytování v zařízeních, ubytování u organizací, zvládnou nějakým způsobem ty první dny nebo první týdny se zastabilizovat, tak aby dokázali také se rozhlédnout kolem sebe a hledali možnosti, kde pracovat.

Přístup na trh práce je nastaven tak, že k těm lidem budeme přistupovat v okamžiku, kdy budou mít to vízum, jako k občanům České republiky. Nebudou v situaci, že by museli chodit a žádat o nějaké další speciální pracovní povolení. Firmy, zaměstnavatelé nebudou muset prokazovat, jestli na tu pozici soutěžili nějaké občany České republiky, nějaké uchazeče o práci z České republiky. Prostě jim otevřeme legálně náš pracovní trh, aby tito lidé nemuseli být pod tlakem zprostředkovatelů, pod tlakem lidí, kteří je budou třeba držet v nějaké šedé ilegální zóně, pod tlakem lidí, kteří by je chtěli zneužívat i třeba v oblastech, jako je prostituce a podobně. Tady vysíláme jasný vzkaz, a je to velmi důležité pro lidi z Ukrajiny, kteří přicházejí, že prostě mají veškerou právní ochranu, aby na trhu mohli být legálně, za důstojných pracovních podmínek, aby byli odměňováni podle naší legislativy a aby je nikdo nemohl zneužívat a tlačit do nějaké tísně. Je to velmi důležité. My se to snažíme komunikovat, aby i oni věděli, že tuto ochranu jim poskytujeme. Není to jenom o tom, že můžou mít práci a výdělek, ale že kompletně jsou chráněni v rámci platné legislativy. Toto je součást této novely zákona.

Jenom podotknu, my se budeme i v příštích týdnech soustředit na to, že budeme dělat cílené kontroly. A tady jasně říkám a varuji, aby nezkoušeli někteří, nechci říct lidé, protože s lidskostí to nemá nic společného, ale prostě aby nezkoušely některé organizace a podobně zneužívat situace těchto lidí, aby je nezkoušeli dostat do nějaké šedé zóny a do nedůstojných pracovních podmínek. Budeme se na to zaměřovat. To tady avizuji.

Druhou oblastí, kde v této zákonné úpravě reagujeme, je problematika dětských skupin. My tady děláme logický krok, abychom dětem a maminkám, protože 80 % příchozích jsou maminky - většinou tam otcové nejsou, otcové jsou tam jenom v případě, že rodina měla více jak tři děti, tehdy Ukrajina umožňovala a umožňuje těmto lidem ještě opustit Ukrajinu, ti ostatní jsou voláni k branné a povolávací povinnosti - ale umožňujeme těmto dětem vstup do dětských skupin a umožňujeme zřizovatelům dětských skupin, aby je tam mohli mít. To znamená, upravujeme podmínky, že to nemusejí být děti zaměstnanců a podobně. Mají přístup do dětské skupiny a můžeme jim tam poskytnout tuto péči, aby právě maminky a rodiče mohli mít také prostor jít pracovat a o jejich děti bylo bezpečně postaráno. Děláme tam také úpravu, kdy umožňujeme potom ukrajinským obyvatelům, kteří budou na území České republiky a budou mít to vízum, aby mohli případně i v těch dětských skupinách pracovat. I toto tam je obsaženo. Myslím si, že i to je hodně důležité, protože budeme potřebovat posílit personální kapacity, protože i v této oblasti jsme se potýkali s nedostatkem vychovatelů, asistentů a podobně. Takže to je tato část.

Dále řešíme otázku ochrany dětí, to znamená nezbytná opatření na ochranu nezletilých ukrajinských dětí ze strany orgánů sociálně-právní ochrany dětí, abychom měli možnost nahrazení některých veřejných listin například čestným prohlášením vlády. I na to je potřeba pamatovat. I toto tam je vloženo.

Pak se také vypořádáváme s oblastí sociálních služeb, protože už dnes víme, že u starších lidí, především u těch starších, jsou situace, které budou vyžadovat podporu a péči sociálních služeb v České republice. Takže tam řešíme to, aby poskytovatelé sociálních služeb mohli tyto lidi vzít jako své klienty, aby o ně bylo postaráno. Máme tady i pozměňovací návrh, který bude načítat za některé i další poslance kolega Vít Kaňkovský, který řeší otázku toho, abychom i prověřovali majetkové a finanční poměry těch osob na území České republiky, zdali nemohou mít spoluúčast na péči, aby to nebylo automaticky bráno tak, že kdokoli přijde a poskytovatel řekne "mohu vás přijmout", tak že to bude stoprocentně hradit stát. Chceme pamatovat i na toto.

Samozřejmě máme dneska i nástroje, jakým způsobem garantovat, aby opravdu byla zajištěna i kvalitní péče pro občany České republiky. To znamená, tady platí smlouvy, které jsou uzavřené mezi klienty a poskytovateli. Ty nelze zrušit, nelze vypovědět, nelze udělat to, aby tady poskytovatelé třeba zkoušeli prioritizovat teď občany z Ukrajiny. To není možné. V případě například poskytovatelů, kteří nejsou dneska síti, ti privátní, tam budeme hledat cestu případně formou dotačního titulu, když se ukáže, že bude větší potřeba těch lidí, a my nebudeme stačit na to těmi stávajícími kapacitami, abychom tam případně vytvořili nějaký finanční prostor, abychom i těmto lidem, když jich bude opravdu hodně, tu péči dokázali poskytnout. Snažíme se k tomu přistupovat opravdu s jasným principem a důrazem. Nemůže se stát, že by nějaký občan České republiky se dostal do situace, že jemu by ta sociální služba nebyla poskytnuta a byla poskytnuta prioritně občanovi, který přichází z Ukrajiny. Toto tady chceme také jasně deklarovat a říci.

Pak je velmi důležitou oblastí ta tolik diskutovaná humanitární dávka v posledním řekněme týdnu. Chci tady jenom apelovat na jednu důležitou věc. Bylo to trošku i ne úplně dostatečně vysvětleno možná i z mé strany tento týden. Byť to vláda projednala, to neznamená, že se to tento týden dá vyplácet. Tady je potřeba dokončit legislativní proces, podpis pana prezidenta, vyjití ve Sbírce zákonů. Já reálně v praxi počítám s tím, že bychom mohli potom tuto humanitární dávku v praxi začít realizovat zhruba od 21. března, zhruba od pondělka. To si myslím, že by mohl být reálný stav, kdy do té doby bychom chtěli také dopracovat i ty technické věci. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP