(12.20 hodin)
(pokračuje Martin Kupka)
Je to věc, která je důležitá pro české firmy, protože tak jak ta dohoda ustavuje zapojení českých firem, podle jednoho z nejdůležitějších odstavců bude odpovídat právě zapojení Česka do celého toho projektu. Přímý dopad souhlasu s tou smlouvou tedy znamená, že i českým firmám, které se podílely na celém tom projektu ESA, bude příslušet podíl i na následném využívání. Je to oblast, ve které Česká republika je jednou z důležitých partnerů, je to jedna z věcí, která obrací pohled na Českou republiku od levné montovny směrem ke státům, kde vznikají inovace, kde se vytváří vysoká přidaná hodnota.
Proto se velmi přikláním k tomu a žádám o podporu toho návrhu. Pokud by nedošlo k přijetí nového prohlášení, mohly by ve fázi využívání těchto raket, tedy při jejich běžném provozu, být české firmy v dodavatelském řetězci nahrazeny zahraničními, které by prosadily státy s tradičně silným kosmickým průmyslem. Nové prohlášení zajišťuje, že zmíněné české firmy budou moci na komerční bázi dodávat komponenty pro nosné rakety Ariane a Vega po celou dobu jejich využívání či po dobu platnosti prohlášení. Děkuji za pozornost a za případnou podporu.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Teď poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, což je pan poslanec Jiří Horák. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jiří Horák: Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Jak zaznělo, účelem prohlášení z roku 2017 je prodloužení platnosti prohlášení z roku 2007 a zároveň aktualizace prohlášení z roku 2007 tak, aby odpovídalo aktuální situaci v oblasti nosných raket v Evropě.
Ještě jednou bych zopakoval, že účelem prohlášení z roku 2007 je vytvořit společný rámec pro využívání nosných raket Ariane, Vega a Sojuz z vesmírného střediska v Guyaně v Jižní Americe. Ještě bych snad také zdůraznil, že na rozdíl od roku 2007 se Česká republika už v současné době toho programu na vývoj nosných raket Ariane a Vega účastní.
Takže bych požádal o podporu tohoto programu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane zpravodaji za vaše vystoupení.
Dovolím si otevřít obecnou rozpravu. Ptám se, kdo se hlásí do obecné rozpravy? Nikoho neeviduji, obecnou rozpravu tedy končím. Zeptám se, zda je zájem o případná závěrečná slova ze strany navrhovatele či zpravodaje? Není tomu tak.
Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zahraničnímu výboru. Ptám se, jestli má někdo jiný návrh? Není tomu tak.
Budeme tedy hlasovat o tom, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh takového usnesení? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 146, bylo přihlášeno 166 poslanců, pro hlasovalo 137, proti nikdo. Návrh usnesení byl přijat.
A já konstatuji, že jsme tento vládní návrh přikázali k projednání zahraničnímu výboru.
Tím končím projednávání bodu 69, sněmovní tisk 90, prvé čtení.
Budeme pokračovat bodem
70.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu
s ratifikací Úmluva o mezinárodních Pravidlech pro zabránění srážkám na moři,
1972 (COLREG), ve znění pozdějších rezolucí
/sněmovní tisk 93/ - prvé čtení
Opětovně poprosím pana ministra dopravy, aby předložený vládní návrh přednesl. Pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, Úmluva o mezinárodních Pravidlech pro zabránění srážkám na moři z roku 1972 zvaná COLREG patří mezi vůbec nejvýznamnější mezinárodní úmluvy pro pohyb plavidel na moři. Je to v podstatě něco podobného, jako známe ze silničního provozu. Jsou to základní pravidla pro to, aby nedocházelo ke srážkám.
S ohledem na to, že v tuto chvíli lodní doprava na mořích přepravuje 80 až 90 % nákladů a stále roste, vytvoření takových jednotných pravidel představuje jednu z důležitých podmínek pro zajištění bezpečnosti. Přestože pod českou vlajkou se v tuto chvíli žádná námořní obchodní loď neplaví, České republiky se to týká, protože musí být součástí těch dohod, pod našimi vlajkami se plaví stovky jachet na světových mořích a samozřejmě že i je tato pravidla zavazují k tomu, aby se chovala správně.
Ratifikace úmluvy COLREG včetně příloh, ve znění pozměňovacích rezolucí, je nezbytná z důvodu zajištění právě obecné bezpečnosti námořní plavby a také z důvodu naplnění závazků České republiky, které jí plynou z členství v příslušné mezinárodní organizaci a zároveň z členství v Evropské unii v souvislosti s plněním požadavků jednotného prosazování práva v mezinárodní námořní dopravě. Prosím vás také o podporu souhlasu s touto mezinárodní úmluvou.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Nyní poprosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Jiří Strýček. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jiří Strýček: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové. Já bych vás chtěl požádat tímto o schválení této mezinárodní smlouvy, protože už jsme ji tady měli v minulém volebním období a neschválili jsme ji těsně v prvním čtení před hlasováním.
Jak už tady bylo uvedeno panem ministrem, tato úmluva COLREG z roku 1972 představuje vlastně jakási pravidla silničního provozu na moři. Je platná od roku 1977 a ve stejném roce k ní přistoupila i tehdejší ČSSR, ale pouze jako k vládní smlouvě. V kombinaci s rozdělením federace a vznikem České republiky je nyní potřeba úmluvu spolu s dalšími asi zhruba sedmi novelizacemi dodatečně ratifikovat a následně vyhlásit ve Sbírce mezinárodních smluv. Přestože v současné době nevyužívá žádná námořní obchodní loď nebo nevyužíváme žádnou námořní obchodní loď možnost registrace nebo plavby pod vlajkou ČR, je ratifikace této úmluvy významná pro plavbu námořních jachet zapsaných v námořních rejstříku ČR a rekreačních plavidel plujících na moři pod vlajkou ČR.
Ratifikace úmluvy je dále nezbytná z důvodu zajištění obecné bezpečnosti námořní plavby, které se v současné době účastní stále rostoucí počty českých, převážně rekreačních plavidel různého druhu. Pro zajímavost bych rád uvedl, že na základě uvedené úmluvy ministerstvo vydalo již přibližně 10 000 průkazů způsobilosti k vedení námořní jachty. Plnohodnotně ratifikovaná úmluva je tak i v našem prostředí velmi významná. Dále je ratifikace nezbytná mimo jiné i z důvodu naplnění závazků České republiky z členství v Evropské unii a vyhovění požadavkům pravidelného auditu Mezinárodní námořní organizace.
V podstatě ještě pro doplnění. Každý český občan má právo dohledat mezinárodní úmluvu, kterou je Česká republika vázána, nejen v anglickém jazyce, ale také v jazyce českém. Ministerstvo dopravy, jak už jsem řekl, má v evidenci zhruba 10 000 osob, kterým bylo vydáno na základě prokázání odborné způsobilosti k vedení námořní jachty mezinárodní kvalifikační doklad, takzvaný průkaz způsobnosti k vedení námořní jachty. Seznámení s plnohodnotným platným textem úmluvy COLREG je při zkouškách, zejména pak pro následnou praxi na moři, naprosto významný.
Závěrem ještě uvádím pro zajímavost, že chorvatská strana uznala jednostranně průkazy vydávané Ministerstvem dopravy pro půjčování námořních rekreačních plavidel pro plavbu na moři v Chorvatsku a právě i z toho důvodu je velmi významné, aby jachtaři, kterým vydalo Ministerstvo dopravy mezinárodní kvalifikační doklady, měli možnost detailního seznámení se s textem v českém jazyce, zvlášť když je Česká republika smluvní stranou takovéto úmluvy.
Já vás tedy ještě jednou žádám touto cestou, abychom přistoupili k schválení této mezinárodní smlouvy. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane zpravodaji, za vaše uvedení tisku.
Otvírám obecnou rozpravu. Ptám se, zda je někdo, kdo se do obecné rozpravy hlásí? Nikoho nevidím, neeviduji, končím tedy obecnou rozpravu.
Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova ze strany navrhovatele či zpravodaje? Není tomu tak. ***