(12.20 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)
A nyní rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu, přičemž si dovolím zagongovat, protože budeme za chvíli hlasovat.
Vidím, že je zájem o odhlášení, teď jsem odhlásil všechny, poprosím, abyste se opět všichni přihlásili, děkuji.
Já si mezitím dovolím přečíst návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 70, tak aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? Ukončuji hlasování.
Konstatuji, že přítomných bylo přihlášeno 136, pro bylo 135, proti nikdo. Výsledek hlasování - bylo přijato. A bylo to hlasování číslo 125. Návrh usnesení byl schválen.
Z tohoto důvodu tedy si dovoluji zahájit podrobnou rozpravu. Dívám se, do podrobné rozpravy nikdo není přihlášen. Táži se tedy, jestli někdo chce vystoupit v podrobné rozpravě: Není tomu tak. Potom tedy končím tímto podrobnou rozpravu.
A vzhledem k tomu, že jsme ukončili podrobnou rozpravu, můžeme přikročit k hlasování o celém návrhu zákona. Dovolím si opět zagongovat, ale vidím, že zde asi většina již je.
Přednesu tedy návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavě, a to ve znění pozdějších předpisů podle sněmovního tisku 70, ve znění schválených úprav."
Dovoluji si zahájit hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? Hlasování bylo ukončeno.
Konstatuji, že hlasování číslo 126, přihlášeno bylo 141, pro bylo 138, proti 0. Výsledek: přijato.
Konstatuji tedy, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas, a tím projednávání končím. Děkuji panu navrhovateli a děkuji panu zpravodaji. A ukončuji tedy tímto ještě jednou bod.
Dovolte, abych zahájil další bod, a tím je projednání
10.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 58/ - prvé čtení
Za navrhovatele vítám pana ministra dopravy Kupku a současně reflektuji to, že je zde žádost o změnu zpravodaje. Původně měl být pan Martin Kolovratník, v návrhu mám, že zpravodajkou by měla být paní Zuzana Ožanová, a protože o tom je třeba nechat hlasovat, jsme v prvém čtení, tak opět zagonguji.
Výborně. Dostal jsem upozornění, že bych nejdříve měl nechat vystoupit navrhovatele, a hned poté budeme hlasovat o paní zpravodajce, takže poprosím pana ministra dopravy Kupku o vystoupení. Děkuji.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládáme k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Hlavním cílem předkládaného návrhu zákonu je zajistit na zákonné úrovni implementaci celé řady předpisů EU. Především jde o předpisy, které tvoří součást takzvaného balíčku mobility.
Návrh zákona řeší několik okruhů právní úpravy. Za prvé je to provozování mezinárodní silniční dopravy a kabotáže vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti od 2,5 do 3,5 tun, určenými k přepravě zvířat nebo věcí, kdy návrh zákona zejména mění definici velkého vozidla a předmět koncesované živnosti spjaté se silniční motorovou dopravou nákladní.
Dále je to vysílání řidičů dopravci usazenými v jiných státech, kdy návrh zákona vymezuje případy, kdy se na řidiče vyslané na území ČR nepoužijí tuzemské pracovněprávní předpisy. Dále stanoví administrativní povinnosti zahraničních dopravců v souvislosti s vysláním řidiče na naše území a současně stanoví kompetence orgánů státní správy k výkonu kontroly a vynucování dodržování uvedených pravidel.
Návrh zákona upravuje rovněž výkon kontroly a státního odborného dozoru nad dodržováním požadavků na týdenní pracovní dobu, délku směny při práci v noci a přestávky na jídlo a oddech řidičů včetně potřebné výměny údajů. Předložený návrh zákona zakotvuje dále možnost dočasných výjimek z požadavků na dobu řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku a za požadavků na vedení záznamů o těchto skutečnostech, jež budou stanoveny časově a územně omezenými opatřeními obecné povahy vydanými Ministerstvem dopravy.
Návrh zákona se zabývá i přeshraniční spoluprací v oblasti kontroly usazení dopravců a v oblasti dodržování požadavků na dobu řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku a požadavků na vedení záznamů o těchto skutečnostech, přičemž Ministerstvo dopravy bude přijímat a vyřizovat žádosti jiných členských států a dopravní úřady budou provádět vyžadované kontroly.
Nově bude stanoven postih objednatelů přepravy v případě, že věděli nebo mohli vědět, že by provedení přepravy dopravce porušil některý z vybraných požadavků. V návrhu zákona se odráží i implementace dalších dílčích požadavků vyplývajících z předpisů EU, týkající se například prokazování finanční způsobilosti a rozšíření výčtu údajů vedených v rejstříku podnikatelů v silniční dopravě. Výkon státního odborného dozoru v silniční dopravě bude ve větším rozsahu vykonávat i Ministerstvo dopravy, přičemž se současně zcela vypouští ze zákona o silniční dopravě kompetence celních úřadů.
Návrh zákona cílí i na snižování administrativní zátěže adresátů právní úpravy tím, že například umožní podnikatelům, aby nemuseli hlásit permanentně změny údajů o jimi provozovaných vozidlech. V poslední řadě se do návrhu zákona zapracovávají další požadavky z aplikační praxe.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vás požádat o podporu předloženého návrhu zákona, kterým se mění zákon o silniční dopravě a další související předpisy. Děkuji mnohokrát za pozornost. ***