(4.10 hodin)
Poslanec Oldřich Černý: Dobré ráno, děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážení občané České republiky, žádám vás tímto o zařazení mimořádného bodu na program dnešní schůze, a to vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů, takzvaný veterinární zákon, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk č. 72. Tento návrh byl již dříve v minulém volebním období projednáván jako sněmovní tisk č. 1148 a nestihl se projednat. Proto jej zařazuji jako mimořádný bod na dnešní schůzi a dovolím si zdůvodnit.
Jednou z nejdůležitějších součástí veterinární péče, a tedy i jedním ze stěžejních bodů předmětu úpravy tohoto veterinárního zákona je péče o zdraví zvířat, předcházení vzniku a šíření nákaz a jiných onemocnění zvířat a jejich tlumení, ochrana zdraví lidí před nemocemi přenosnými ze zvířat na člověka, ochrana území České republiky před zavlečením nákaz a nemocí přenosných ze zvířat na člověka a před dovozem zdravotně závadných živočišných produktů a krmiv. Pro vstup České republiky do Evropské unie je důležitou součástí předmětu úpravy veterinárního zákona také oblast obchodování resp. přemisťování zvířat, živočišných produktů a dalšího veterinárního zboží mezi členskými státy, dovoz a tranzit uvedených komodit ze třetích zemí na území Evropské unie.
Právní úprava výše popsané oblasti tvoří v současné době veterinární zákon, především jeho hlava 2, v části první a navazující kompetenční a sankční ustanovení a řada prováděcích právních předpisů k veterinárnímu zákonu. Patří tam vyhláška č. 299/2003 Sb., o opatřeních pro předcházení a zdolávání nákaz a nemocí přenosných ze zvířat na člověka, ve znění pozdějších předpisů. Dále tam patří vyhláška č. 379/2003 Sb., o veterinárních požadavcích na obchodování s živočišnými produkty, na které se nevztahují zvláštní právní předpisy, a o veterinárních podmínkách jejich dovozu ze třetích zemí, ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška č. 380/2003 Sb., o veterinárních požadavcích na obchodování se spermatem, vaječnými buňkami a embryi a o veterinárních podmínkách jejich dovozu ze třetích zemí, ve znění pozdějších předpisů. Dále je to vyhláška č. 382/2003 Sb., o veterinárních požadavcích na obchodování se zvířaty a o veterinárních podmínkách jejich dovozu ze třetích zemí, ve znění pozdějších předpisů. Dále vyhláška č. 202/2004 Sb., o opatřeních pro předcházení a zdolávání afrického moru prasat. Dále bych chtěl zmínit vyhlášku č. 389/2004 Sb., o opatřeních pro tlumení slintavky a kulhavky a k jejímu předcházení a o změně vyhlášky č. 299/2003 Sb., o opatřeních pro předcházení a zdolávání nákaz a nemocí přenosných ze zvířat na člověka, ve znění vyhlášky č. 356/2004 Sb., ve znění vyhlášky č. 192/2015 Sb. Dále bych chtěl vypíchnout vyhlášku č. 36/2007 Sb., o opatřeních pro tlumení aviární influenzy a o změně vyhlášky č. 299/2003 Sb., o opatřeních pro předcházení a zdolávání nákaz a nemocí přenosných ze zvířat na člověka, ve znění pozdějších předpisů, ve znění vyhlášky č. 13/2016 Sb. Další vyhláškou je vyhláška č. 290/2008 Sb., o veterinárních požadavcích na živočichy pocházející z akvakultury a na produkty akvakultury, o opatřeních o předcházení a zdolávání některých nákaz vodních živočichů, ve znění pozdějších předpisů.
Celá tato právní úprava oblasti zdraví zvířat a jeho ochrany a oblast prevence nákaz a jejich tlumení včetně právní úpravy podmínek obchodování a dovozu resp. tranzitu zvířat, živočišných produktů a dalšího veterinárního zboží, dále jen oblast zdraví zvířat, je od roku 2004 úpravou transpoziční, která převzala do právního řádu České republiky rozsáhlý komplex směrnic, rozhodnutí a nařízení. Právní oblasti v oblasti zdraví zvířat byly v roce 2016 aktualizovány přijetím nařízení 2016/429 ze dne 9. března 2016, o nákazách zvířat a o změně a zrušení některých aktů v oblasti zdraví zvířat, v platném znění. Nařízení vstoupilo v platnost 20. dubna 2016 a použije se od 21. dubna 2021, jak bylo v návrhu. Nařízení zrušilo a nahradilo přibližně čtyřicet základních právních aktů. Vyžaduje však také přijetí mnoha nařízení v přenesené pravomoci a prováděcích nařízení Komise, kterými se zruší a nahradí přibližně 400 aktů Komise, jež existovaly v oblasti zdraví zvířat před novou právní úpravou vytvořenou tímto právním rámcem pro zdraví zvířat. Teprve přijetím tohoto nařízení v přenesené pravomoci a prováděcích nařízení Komise bude tedy obecní právní rámec naplněn konkrétním obsahem, který již bude možné implementovat do našeho právního řádu České republiky.
Obecně lze k obsahu nové úpravy oblasti zdraví zvířat uvést, že se nejedná o novou oblast právní regulace. Veterinární požadavky a podmínky, včetně odpovídajících kompetencí příslušných orgánů v tomto novém právním rámci pro zdraví zvířat, navazují na již dosavadní úpravu, přičemž v některých oblastech přímo kopírují dosavadní pravidla. V některých ohledech pak dosavadní úpravu aktualizují s cílem zohlednit zkušenosti z její praktické aplikace a přehledně navázat na ten nový právní rámec. Zásadní změnou z formálního hlediska je hlavně přechod ze směrnic na přímo použitelné nové předpisy, jemuž je nutné přizpůsobit veterinární zákon a jeho prováděcí právní předpisy provedením implementace tohoto nařízení, která zakotví kompetence příslušných orgánů, stanoví odpovídající sankce, využije v řadě případů možností, které nařízení členským státům poskytují, a v neposlední řadě, jak je z předchozího popisu asi patrno, zahrne z velké části implementaci negativní, spočívající ve zrušení dosavadní transpoziční právní úpravy. ***