(1.40 hodin)
(pokračuje Jaroslav Bašta)

Kdybychom se podívali na tu druhou stranu, tak tam byli lidé z Haliče, lidé, kteří měli přímou návaznost na ukrajinskou povstaleckou armádu, kteří měli mezi svými předky partyzány, kteří bojovali proti sovětům až do počátku šedesátých let. A také procházeli touto bojovou přípravou na všech konfliktech, které byly na hranicích Ruské federace po rozpadu, nebo na bývalých hranicích Sovětského svazu po rozpadu, tak jak se rozeběhly.

A co bylo nejhorší, tak tam se začaly stahovat a existují tam i nadále lidé, kteří si chtějí zopakovat minulé války, takže tam bojovali na ruské straně Srbové ze Srbské Krajiny, na ukrajinské straně Chorvati. Mluvil o tom, nedávno to prozradil, že tam jsou někteří ještě, zrovna ukrajinský prezident. A byli tam také Čečenci na ukrajinské straně, ti, kteří patřili k Dudajevovi, Basajevovi a k těm dalším, a na té ruské byli lidé, které tam poslal Kadyrov. A jsou tam pořád.

Takže do takového kotle posílat zbraně je nezodpovědnost. Jen tak. Protože asi těžko budeme vědět, kdo všechno je bude mít, kdo je použije a k čemu, protože tam na té ukrajinské straně, a není jenom armáda, ale také ty dobrovolnické jednotky, včetně mezinárodních dobrovolnických jednotek, které mají velmi podivné pozadí. A já jsem se úplně na závěr chtěl zeptat ještě na jednu věc, protože dodávat zbraně do země, ve které je občanská válka, bývá - OSN to nepovažuje za příliš moudré.

A občas se i u nás ozývají takové hlasy, jestli to není třeba podněcování útočné války podle § 407 trestního zákoníku. Tak jsem se díval na ta společná ustanovení, která říkají, že přípravou a podněcováním útočné války není jednání související a) s vyhlášením válečného stavu, hrozí-li, že bude Česká republika napadena, anebo je-li třeba plnit mezinárodní smluvní závazky o společné obraně proti napadení, b) s účastí České republiky v obranných systémech mezinárodní organizace, jíž je Česká republika členem, c) to zatím nenastalo, s vysláním ozbrojených sil České republiky mimo území České republiky nebo pobytem ozbrojených sil jiných států na území České republiky, se kterými vyslovuje souhlas Parlament České republiky nebo vláda České republiky. Takže možná by ta informace měla být doplněna i na základě, jestli spojenecké smlouvy, které s Ukrajinou nemáme, nebo s účastí v obranných systémech, o které zatím, že by byla třeba vyhlášena nějaká taková reakce buď OSN, nebo NATO, taky nic nevím. Takže děkuji pak za informaci.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji panu poslanci Jaroslavu Baštovi za přednesení návrhu. A další, kdo se hlásí k návrhu pořadu 8. schůze, je paní poslankyně Karla Maříková. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já bych chtěla navrhnout nový bod, a to epidemiologická situace a odolnost obyvatelstva vůči další vlně. Tento bod navrhuji z toho důvodu, že tady nebyla zodpovězena řada otázek, které by nám pan ministr zdravotnictví určitě měl zodpovědět. Krásně to zhodnocuje například pan Mgr. Libor Hlavsa. Já vás s tím teď seznámím.

Ministerstvo zdravotnictví předložilo 23. ledna 2022 vládě České republiky novelu zákona, která rozšiřuje pravomoci Ministerstva zdravotnictví a zakládá pravomoci Ministerstva vnitra a Ministerstva obrany bez nutnosti kontroly či souhlasu hlavního hygienika. Kontrola ze strany vlády České republiky je jen vějičkou, která nezákonnosti nemůže být zárukou. Všichni vidíme, co se dnes děje, a vláda České republiky se podílí svými usneseními na diskriminaci části obyvatelstva. Nelze jistě odhlédnout od vyjádření pana Rakušana, ministra vnitra, které učinil 29. ledna, o zkoumání loajality příslušníků Policie České republiky, prozatím tedy anonymně. Proč tak asi činí? Co se tak náhle změnilo, jelikož toho nebylo třeba ani v předchozím čtyřletém období minulé vlády? Loajální příslušníci Policie České republiky se snadněji podvolí mimořádnému opatření vydanému ze strany Ministerstva vnitra. V případě absence loajality by se tento fakt měl odhalit prostřednictvím správného mimořádného opatření. Možnosti, jak zajistit nápravu, by novela zákona s rozšířenou pravomocí exekutivy konkretizovala. Vyvstávají zde oprávněné obavy z neadekvátních sankcí či perzekucí. Vzpomeňte si na období po únoru 48.

Ministr vnitra Vít Rakušan za STAN zvažuje možnost, že prověří důvody policistů odmítajících vakcinaci proti nemoci covid-19, což odporuje základním zásadám služebního poměru. Chtěl by dosáhnout proočkovanosti sboru na úrovni zdravotnických zařízení. Z toho důvodu uvažuje o rozeslání neanonymizovaných dotazníků. Impulsem bylo prohlášení stávajícího policejního prezidenta o tom, že v případě povinného očkování, povinné vakcinace, by opustilo službu deset tisíc aktivních příslušníků. Vypadá to, jako bychom se vrátili v čase o několik desítek let zpět a na demokratické zásady se pozapomnělo. Něco jako kádrování s následným vyvozením důsledků za neplnění.

Citace Ministerstva vnitra, Víta Rakušana: "Díky dotazníku chci poznat motivy policistů. Já nechci vědět jen to, jestli se nechají, nebo nenechají naočkovat. Budu se snažit zjistit, jestli nevěří vakcíně, nebo naopak důvěřují jenom protilátkám. Chci vědět, jak na policisty působí dezinformace ve veřejném prostoru," sdělil Aktualne.cz ministr vnitra Vít Rakušan. Protilátky Ministerstvo zdravotnictví neuznává. Bude je tedy pan ministr vnitra uznávat ve svém rezortu? Je velmi pravděpodobné, že takové úvahy mohou panovat i na Ministerstvu obrany. Dosud nejsou ale veřejně publikovány. Celá situace by u mnohých občanů mohla evokovat vzpomínky na historické události z února 48, kdy se silové složky tehdejšího Československa otřásaly stranickou ideologií oproti současné ideologii zdravotnické a správného myšlení.

Pokud má býti nejednoznačný a práva odstraňující pandemický zákon prostřednictvím své novely účinným prostředkem proti neposlušnému obyvatelstvu, pak je to prostředek velmi výhodný a bravurně vykládaný jako připravenost na další vlnu covidu-19, kterou se zaklínají předkladatelé novely zákona. K čemu je však tato připravenost, když máme vakcíny mRNA, máme tady Novavax, lék Molnupiravir a v brzké době i vakcínu Valneva zabírající i na variantu omikron, a dále zcela jistě již poměrně slušnou promořenost obyvatelstva? Tedy opakování žádného černého scénáře s velkou pravděpodobností nehrozí, zvláště za fungování systému epidemiologické bdělosti a programů na zlepšení zdraví obyvatelstva.***




Přihlásit/registrovat se do ISP