(17.00 hodin)
(pokračuje Jiří Kobza)
Ale já bych spíš tady v té situaci na to, co se děje v Kanadě, kde Kanaďanům, kteří jsou obvykle rozvážní a trpěliví, došly nervy, došla trpělivost a došlo tam k obrovským protestům, které šly tak daleko, že i sám premiér Justin Trudeau s celou rodinou byl uklizen na nějaké tajné místo. Politici dostali doporučení, aby nevycházeli ven, aby náhodou si pro ně demonstrující nepřišli. A dochází k tomu, že Trudeau, který chtěl nasadit policii, tak policie se vzepřela, že nepůjde proti těm protestujícím, tak uvažoval o tom, že tam pošle armádu, ale nevím, jak s tím dopadl. Ještě nejsou žádné zprávy o tom.
Vážení přátelé z pětikoalice, nenechte se opít pocitem vlastní moci. Ti lidi na ulicích vám to spočítají. A můžete si být jisti, že si budou pamatovat, kdo byl za tím, kdo protlačil přes veškerý odpor opozice tento zákon, kdo protlačil legislativní nouzi. Voliči se totiž emancipují a doby ovčanů už jsou minulostí. V dnešní době drahota, inflace, problémy s energiemi je tlačí tak, že mají skutečně problémy vyžít. Ten počet lidí stále narůstá. Takže otázkou je, jak dlouho potrvá, než i jim dojde trpělivost a zahrají vám, nám Kanadu tady. Takže já bych vás chtěl poprosit, uvědomte si i tyto okolnosti okolo toho zákona, o kterém se bavíme, protože to je zákon, který přímo zasáhne obrovskou spoustu lidí, který přímo omezí jejich svobody, omezí jejich práci, omezí jejich rodinný život, sociální život, a už to je po dvou letech. Já žiju v oblastech na venkově, kde lidi mají omezený příjem a při rostoucích cenách skutečně mají problém. Takže já vás chci vyzvat, zrušme legislativní nouzi, odvolejme ji, řešme ten zákon ve standardním procesu, s diskusemi, probereme ho, protože tam je spousta věcí, které je zapotřebí zlepšit, o tom mluvil náš předseda pan Okamura, a netrapme naše lidi! Děkuju vám.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji panu poslanci za dodržení času. Vaše vystoupení vyvolalo jednu faktickou poznámku, takže poprosím, aby k faktické poznámce přišel k řečnickému pultu pan poslanec Vít Vomáčka. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Vít Vomáčka: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, pane poslanče Kobzo, prostřednictvím paní předsedající, nevyhrožujte nám, že nám někdo něco spočítá. Říkejte si tady své názory, komentujte je, ale nevyhrožujte! Děkuju. (Potlesk zprava.)
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Mám tady přihlášku k další faktické poznámce. Z místa se hlásí pan poslanec Jiří Kobza, takže poprosím, aby přišel k řečnickému pultu.
Poslanec Jiří Kobza: Děkuji. Pane kolego, já nevyhrožuji. Já varuji. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji. A v tuto chvíli tady mám přihlášeného s přednostním právem prvního místopředsedu poslaneckého klubu SPD pana poslance Radka Rozvorala, takže poprosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Radek Rozvoral: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, dovolte mi se vyjádřit, proč nesouhlasíme projednat návrh pandemického zákona v legislativní nouzi.
Na úvod zmíním hlavní důvod, proč se celá vládní pětikoalice, složená z množiny politických subjektů tvořící ODS, TOP 09, KDU-ČSL, STAN a Piráti, čili dvou koalic Spolu a PirSTAN, snaží tento vládní návrh zákona označovaný jako pandemický zákon, narychlo zpracovaný a předložený ministrem zdravotnictví, tak rychle protlačit, aby začal co nejdříve platit. Poslancům byl tento návrh zaslán dne 20. ledna tohoto roku. V návrhu zákona je v části čtvrté pod názvem účinnost v čl. V uvedeno: Tento zákon nabývá účinnosti dnem následujícím po jeho vyhlášení. Vláda tak chce mít k dispozici platný zákon, na jehož základě si bude neomezeně prosazovat svá rozhodnutí. Současně platná právní úprava má pozbýt platnosti uplynutím dne 28. února tohoto roku, a proto se navrhuje, aby tento návrh novely začal platit co nejdříve, a proto stav legislativní nouze.
Tato narychlo předložená novela zákona k projednání je pro hnutí SPD zcela nepřijatelná, neboť ve skutečnosti se jen jedná o rozšíření nouzového stavu a z něj vyplývajících opatření, která budou moci nadále realizovat vládní představitelé zastoupení v čele vybraných ministerstev. Konkrétně se jedná o Ministerstvo zdravotnictví, krajské hygienické stanice nebo Hygienickou stanici hlavního města Prahy, Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo vnitra. Těm budou dány ještě větší kompetence, pomocí kterých bude moci například ministr zdravotnictví omezovat plošně ústavní práva všech občanů, a to jen na základě běžného zákona, aniž by byly splněny podmínky nouzového stavu v České republice. To se nám jeví jako protiústavní a silně to připomíná totalitní manýry.
Hnutí SPD bylo jediné ze všech poslaneckých klubů zastoupených v minulé Poslanecké sněmovně, které hlasovalo proti přijetí pandemického zákona, jejž v té době prosadila minulá vláda Andreje Babiše z hnutí ANO. Současná vláda pod vedením premiéra Petra Fialy v projednávané novele takzvaného pandemického zákona rozsah omezení občanů ještě rozšiřuje, navrhuje jeho prodloužení na neurčito, a navíc například zvýšila sankce pro případ jeho porušení. Důvodů, proč všichni naši poslanci takto navržený takzvaný pandemický zákon nepodpoří, natožpak v legislativní nouzi, je celá spousta. Nelíbí se nám například, že zavádí na našem území dlouhodobě, tedy bez jakékoliv revize v čase, stav pandemické pohotovosti na rozdíl od nouzového stavu, který stanovuje povinnost jeho revidování pro jeho výjimečnost každý měsíc v Poslanecké sněmovně. Tím si vrcholní představitelé výše zmíněných subjektů - Ministerstvo zdravotnictví, krajské hygienické stanice nebo Hygienická stanice hlavního města Prahy, Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo vnitra - mohou do praxe zavést ironicky řečeno vše, co je napadne. Například stav pandemické pohotovosti, pro který mimochodem nejsou stanoveny žádné podmínky, například počty nemocných či hospitalizovaných, by za platnosti daného zákona na našem území trvale byl, i kdyby už de facto nebyl. Proto nechceme připustit, aby byl přijat jakýkoliv nouzový stav bez určených podmínek, bez revize v určitých časových úsecích, a už vůbec ne přímo zákonem. Ten by měl stanovovat jen podmínky, za kterých je možné jej vyhlásit.
Za zamyšlení stojí i ten fakt, že v České republice máme mnoho nefunkčních zákonů, které pouze přináší rozporné právní výklady a nejednotnost v jejich určení. Nově navrhovaný pandemický zákon se zařadí mezi ty, které vnáší do dané oblasti, kterou upravuje, takový chaos, že s jeho pochopením a především aplikací mají problém i zkušení právníci. Dlouhodobě prosazujeme, že danou oblast má upravovat stále platný zákon č. 258/ 2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, a ne právní norma, která se jednou aplikuje přímo, jindy se na zákon o veřejném zdraví odkazuje a k tomu ještě mění mnoho dalších zákonných norem, předpisů a vyhlášek. ***