(15.30 hodin)
(pokračuje Karel Rais)

Třetí věc, která tady byla už diskutována, to je ta doba ředitelského volna. Já osobně, kdyby to byl normální zákon, tak tam dám pozměňovací návrh, protože jsem nepřítel konkrétních čísel v zákonech, protože ta čísla se mění, ať je to třeba výše přidávání platů, jak jsme to viděli u zákona o pedagogických pracovnících, tak také jsem byl proti tomu a domnívám se, že by bylo lepší, než tam uvádět deset dní, tak tam uvést, že konkrétní ředitelské volno určí zase pan ministr vyhláškou, což je záležitost několika, já nevím, maximálně hodin a nemusí tam být natvrdo těch deset dní. Těch deset dní, na to jsme se ptali, proč ne šest, proč ne dvanáct, tak na to nám bylo odpovězeno panem náměstkem Plagou, že v podstatě jde vlastně o jakýsi modul, kdy lidi jdou do pětidenní karantény, takže to je ten důvod.

Tak to si myslím, kdyby to bylo v normálním režimu, tak dám tyhle pozměňovací návrhy. Tady to beru jako námět směrem k panu ministrovi, aby prostě na to zareagovali. Já si myslím, že až bude delší dobu - se omlouvám - v té funkci, tak že bude v podstatě ty vyhlášky a směrnice, metodická doporučení používat častěji. A tady si myslím, že by to zrovna bylo namístě. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji panu poslanci. Vážené paní poslankyně, páni poslanci, přebírám v tuto chvíli řízení schůze. Vidím, že se hlásí paní předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO Alena Schillerová.

Než jí předám slovo, tak si ještě dovolím přečíst dvě omluvy, a to je omluva pana poslance Ing. Vojtěcha Munzara z dnešního jednání, a to z osobních důvodů, a dále omluva Richarda Brabce z dnešního jednání, a to ze zdravotních důvodů.

Takže, paní předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Zaznamenala jsem tady během rozpravy několikrát dotaz směrem k panu ministru zdravotnictví. Nechci si brát pauzu, abych to neprotahovala, ale slyšela jsem, že stojí tady někde v předsálí, tak jsem chtěla poprosit jeho kolegy, jestli by ho nepřizvali dovnitř, protože ten zákon určitě souvisí s problémy ve zdravotnictví, dotazovali se někteří poslanci, takže mám velkou prosbu, abych si nebrala pauzu, nechci to natahovat, aby byl sem přizván. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Takže je tady prosba - asi někdo z členů vlády upozorní pana ministra zdravotnictví. Než tomu tak bude, pokračujeme v obecné rozpravě, do které je řádně přihlášena paní Marie Pošarová, a já si dovolím v tuto chvíli jí předat slovo, aby přišla sem k pultu. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi vyslovit se za hnutí SPD k vládnímu návrhu zákona o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem pro období epidemie onemocnění COVID-19 a o změně zákona 520/2021 Sb., o dalších úpravách poskytování ošetřovného v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii onemocnění COVID-19. Ani školství pandemie koronaviru neušetřila. Klasické vyučování vzalo zasvé a přesunulo se ze školních lavic domů. Školy ale s on-line výukou neměly příliš velké zkušenosti. Zareagovat navíc musely bezprostředně.

Naše hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) podporuje vládní návrh zákona, kterým se navýší ředitelské volno o deset dní a umožní školám v případě potřeby přejít na distanční vzdělávání, pokud bude učitelský sbor zasažen covidem-19...

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Paní poslankyně, já vás přeruším. Poprosila bych o klid v jednacím sále. Pokud si potřebujete něco vyřídit, prosím, běžte do předsálí.

A omlouvám se, že jsem vám do toho musela takto vstoupit.

 

Poslankyně Marie Pošarová: V pořádku. Navrhovaný zákon by neměl platit jen pro současnou situaci, kdy přibývá nakažených koronavirovou variantou omikron. Je to obecný zákon, který může být v budoucnu uplatněn kdykoliv, když bude vyhlášena pandemická pohotovost a ředitelé usoudí, že situace nastala. Školský zákon v současnosti umožňuje ředitelům vyhlásit pět volných dnů za rok, a to ze závažných důvodů, zejména organizačních a technických. Většina jich podle ministerstva tento počet dnů v aktuálním školním roce již využila nebo si to naplánovala. Hygienická stanice může o uzavření školy rozhodnout při velkém počtu nakažených žáků.

Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádné výuce na dálku by měla ředitelům pomoct řešit situace, kdy se v karanténě ocitne větší počet pedagogů. Návrh umožňuje dávat řediteli školy pravomoc v krajních případech vyhlásit mimořádné ředitelské volno nebo mimořádné vzdělávání distančním způsobem v rozsahu až deset dnů v období školního vyučovacího roku v případě, kdy nelze z důvodu karantény, izolace nebo jiných omezení plynoucích z nákazy covid-19 na straně pedagogických pracovníků školy zajistit vzdělávání podle školského zákona. Tento institut dává samozřejmě řediteli možnost mimořádného ředitelského volna a mimořádného distančního vzdělávání a umožňuje flexibilně reagovat na nepříznivou situaci vyvolanou epidemií v krátkém časovém úseku. Jelikož je omezen účel, pro který je možné mimořádné dny volna, respektive mimořádné dny distanční výuky využít, a také rozsah na až deset dní, je tím zajištěno, že se tento institut bude využívat pouze cíleně, a nebude tak docházet k nadměrnému omezování výuky. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji paní poslankyni. Jsme pořád v obecné rozpravě. Nikdo se nepřihlásil s faktickou poznámkou a v tuto chvíli se do obecné rozpravy hlásí Jan Lacina.

Než mu předám slovo, tak bych ještě chtěla konstatovat, že pan poslanec Karel Smetana dnes bude hlasovat s náhradní kartou 35.

Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Lacina: Děkuji za slovo. Já bych zde jenom rád reagoval krátce na slova svých kolegů z výboru školského, pana předsedy Vondráka, u nějž jsem velmi rád, jak konsenzuálně vede tento výbor, a doufám, že ho i konsenzuálně povede dál. Všechno tomu nasvědčuje.

Padla tady slova o tom, že to přichází pozdě, tento návrh nebo tato novela. S tím souhlasím, mohlo to přijít klidně před rokem. Určitě bychom byli v tuto chvíli v mnohem komfortnější pozici, než jsme.

Já jsem ještě udělal jednu věc, protože jsem poměrně dlouho působil jako místostarosta pro školství ve stotisícové městské části, a těch školských zařízení máme hodně, tak jsem kontaktoval některé naše ředitele právě s otázkou na to magické číslo deset, a oni mi dali jednoduchou odpověď, totiž že číslo deset jim stačí. Já vím, jsem si vědom toho, že jsou to vysoce kvalitní manažeři, to prokázali za poslední dva roky, kdy ta tíže, která na ně dopadala, byla často až neuvěřitelná. Všechno to zvládli, takže jsem absolutně přesvědčen, že s tímto nástrojem budou nakládat uvážlivě.

A dovolte, abych tedy před všemi řediteli základních a dalších škol - teď pomyslně - smekl klobouk. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Také děkuji. Takže to byl pan poslanec Jan Lacina a další do obecné rozpravy je přihlášen Zdeněk Kettner, takže bych ho v tuto chvíli poprosila, aby přišel k řečnickému pultu. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Kettner: Paní předsedající, děkuji za slovo. Rozhodně chválím možnost zvýšit pravomoci ředitelů, bohužel tentokrát jenom v jednom konkrétním případě. Pravomoci ředitelů by rozhodně měly být větší. Později se dostanu k tomu, co mě k tomuto názoru vede.

Musím ale říct, že těch deset dní - jsou to vlastně dva pracovní týdny. Je v tomto směru skvělé, že ředitel má šanci, protože obecně všechny ředitele považuji za vysokoškolsky vzdělané a samostatně myslící lidi, kteří jsou na svém místě, a oni v tu chvíli musí - toto je obecný problém systémový v našem školství, na bedra našich ředitelů se neustále valí další a další požadavky, další a další věci, které oni musejí splnit, opravdu, ten ředitel v některých chvílích aby v té škole spal. To znamená, že kromě zvýšení pravomocí ředitele v tomto konkrétním případu bychom se obecně i měli zamyslet, co s tím, aby ředitel nebyl otrokem své práce. Mě zaujalo, protože administrativa je neuvěřitelná, že se to má řešit tím, že má být jakýsi kurz, kde se ředitelé naučí delegovat zátěž na někoho jiného. To jsem si musel přečíst několikrát, abych uvěřil vlastním očím. My tady pořád mluvíme o tom, že přebujelou administrativu a tak dále nějakým způsobem omezíme, a my to chceme řešit tím, že my ji neomezíme, možná ji ještě navýšíme, a aby na toho pana ředitele toho nebylo moc, tak aby to na někoho, jak se lidově říká, hodil. A mě by zajímalo, na koho to ten pan ředitel má hodit, jestli na paní uklízečku nebo na paní kuchařku? Protože co si budeme povídat, když vezmu posloupnost velení, kdo přichází další do úvahy, jsou zástupci ředitele. Ti ale zase nemají až tak výrazně omezené úvazky, mají svoji přímou vyučovací činnost, takže ti z toho asi také nebudou dvakrát nadšení.

Druhá věc je, co ti ředitelé vlastně musejí řešit. A bohužel, ředitel v dnešní době - my pořád vycházíme z toho, že v pozici ředitelů jsou vystudovaní učitelé, kteří mají za sebou určitou pedagogickou praxi - problém je v tom, že my na pozici ředitele po nich chceme úplně něco jiného. Dalo by se říct, já už začínám míst pocit, že by snad u pedagogických fakult měl být samostatný studijní obor s názvem ředitel, protože on musí řešit ekonomické otázky, on musí řešit legislativní otázky, teď musí přejímat práci krajských hygienických stanic, aby se to nepletlo. A my vlastně ty ředitele házíme přes palubu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP