(14.00 hodin)

 

Předsedající Radek Vondráček: Děkuji. Mám zde jednu faktickou poznámku, paní poslankyně Ožanová.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Vážení pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové. Nevím, jestli jsem se nepřeslechla, ale porozuměla jsem, že jsou dva koaliční kluby? Ale Sněmovna jich platí víc. Vy jste se zmínil, že postupujete jako koaliční klub SPOLU. Tak kolik tedy Sněmovna platí těch klubů? Tak vy akceptujete doslovný výklad § 77 jednacího řádu? Promiňte mi, ale toto jste opravdu řekl. Jinak já se ohrazuji, protože budu jeden z vystupujících, abyste mi sděloval, o čem mám nebo nemám mluvit. Já se s prominutím rozhodnu, o čem sama budu chtít mluvit. (Potlesk poslanců klubu ANO.)

 

Předsedající Radek Vondráček: Děkuji. Pan předseda Jakob s faktickou.

 

Poslanec Jan Jakob: Děkuji, pane předsedající. Nikomu nedoporučuji, o čem má mluvit. Já jsem se jenom snažil zaapelovat. Co se týká těch klubů, tak už jste to tady zažili už před čtyřmi lety. Při ustavující schůzi se můžou pro vyjednávání o složení orgánů Poslanecké sněmovny kluby sdružovat. Před čtyřmi roky to byl demokratický blok, nyní jsou to kluby v rámci těch dvou koalic, tedy koalice SPOLU a koalice Pirátů a Starostů. Je to celkem jednoznačná věc. Děkuji.

 

Předsedající Radek Vondráček: Děkuji. To je pro tuto chvíli vše z faktických poznámek a dostáváme se k řádně přihlášeným. Jako první je přihlášen pan poslanec Feranec.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Vážení členové vlády, dámy a pánové. Já bych se ve svém krátkém vystoupení vrátil k té právní podstatě věci. Myslím, že o tom bude ta dnešní debata. Než tak učiním, jenom malá výtka, teď nevím, jestli k volební komisi, nebo k administrativě Sněmovny. Když dostaneme usnesení volební komise, kde je napsáno, že přílohou usnesení je stanovisko výboru, tak buď ať to tam je přílohou, anebo to tam nepište. Ale to je technická, já jsem si přečetl, to je jenom technická připomínka, když už to usnesení takhle máme formulováno.

Teď k podstatě vystoupení. Skutečně se chci zaměřit na tu právní podstatu. My jsme dostali stanovisko legislativně právního odboru, kde konstatuje, že pan Havlíček je nevolitelný, nemůže se zúčastnit volby. Uznávám, že to je možné stanovisko, možný výklad, ale zdaleka není jediný výklad toho paragrafu. A budu se bavit o ústavě, čl. 32 ústavy.

Další možné výklady jsou, že to v podstatě je neslučitelná funkce tak, jak je to v čl. 22 ústavy - funkce soudce, prezidenta - a že jeho zvolení by mělo za následek zánik funkce. Už to tady zmínila paní ministryně Schillerová, tento názor - někde jsem se dočetl - zastává i ústavní právník pan Kysela a toho asi nelze úplně podezírat, že by nám nějak moc fandil.

Myslím si, že existuje i další výklad, že jeho eventuálním zvolením - pana Havlíčka - nebude možné tuto funkci vykonávat, pokud sedí na dvou židlích. To je právě to: aby neseděl na dvou židlích. No, co by se asi tak stalo? Stalo by se to, že schůze by asi musela být přerušena na dobu, kde by splnil tu podmínku, to znamená, že by přestal býti ministrem. Což víme, že se stane eventuálně přijetím rezignace.

Takže opakuji znovu, bavíme se minimálně z mého pohledu o třech možných výkladech čl. 32 ústavy. Legislativní odbor zvolil jeden výklad, podle mě extrémní - to je to, že je vůbec nevolitelný, že se nesmí zúčastnit volby, i když ústavní právníci - už to bylo tady zmíněno - si to nemyslí. Co nasvědčuje tomuto výkladu? Ano, může někdo říkat, že v čl. 32 je napsáno, že poslanec nebo senátor, který je členem vlády, nemůže být předsedou, místopředsedou a tak dále. Nemůže, slovíčko nemůže. Ale to samé slovíčko máme v čl. 21 ústavy. Tam je napsáno: Nikdo nemůže být současně členem obou komor Parlamentu. Ale nikdo nikdy nezabránil senátorovi nebo poslanci kandidovat. A přece si pamatujeme z minulého volebního období případ - nebo to bylo předminulé, teď už se omlouvám - kdy senátor kandidoval ve sněmovních volbách, byl zvolený, a jaký do mělo účinek? No, zanikla mu ta předchozí funkce. Takže to by napovídalo tomu druhému výkladu - neslučitelnost funkcí.

Můžeme se podívat i na třetí možnost. To znamená, že nemůže vykonávat. Kolik tady bylo v minulosti poslanců, kteří byli ve výborech a následně se stali ministry? Moc. Já si pamatuji minimálně na pana Vojtěcha. Jmenováním ministrů zanikla jim funkce ve výborech? Nezanikla. Oni asi nemohli ji potom vykonávat. Proto se všichni následně vzdávali, rezignovali na členství ve výborech.

Takže já jenom opakuji - a skutečně jenom čistě právně, čistě právně: existují minimálně tři možné výklady čl. 32. A ať zvolíme kterýkoliv výklad, ale vždycky bychom se měli držet čl. 5 ústavy a ta říká: "Politický systém je založen na svobodném a dobrovolném vzniku a volné soutěži politických stran, respektujících základní demokratické principy" a tak dále.

Soutěž politických stran. No, kde probíhá soutěž politických stran? Soutěž politických stran probíhá ve volbách, probíhá na jednání Sněmovny, ale probíhá i při volbě orgánů Sněmovny a tak dále. Kde jinde by měla probíhat? Vždycky bychom měli vykládat všechny možné výklady v duchu tohoto článku. Je jasné, že Sněmovna je suverén, ona může rozhodnout. Ale pokud začneme tím, že dáme přednost soutěži v tajné volbě postupu, že vyřadíme kandidáta, ač pro to podle mě nejsou stoprocentní důvody, tak se posouváme podle mě někam jinam. Pokud si pamatuji, ne tak dávno jsme furt řešili Bělorusko, jak Lukašenko nejdřív všechny vyřadil a potom slavně vyhrál. Já to nechci srovnávat, jenom taková připomínka.

Takže opakuji: To je ten politický rozměr toho našeho rozhodnutí, ať si říkáme, co chceme. Takže já jenom opakuji: z hlediska právního jsou možné různé výklady, a pokud jsou možné různé výklady, měli bychom zvolit ten výklad, který nejvíc respektuje například čl. 5 ústavy, který jsem přečetl. Děkuji. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)

 

Předsedající Radek Vondráček: Děkuji. Jako další je přihlášen pan poslanec Miloslav Janulík.

 

Poslanec Miloslav Janulík: Děkuji za slovo, pane předsedo. Dámy a pánové, samozřejmě jako právní laik tady poslouchám ty různé výklady a vždycky mně z toho vyjde to, čemu tady Patrik říká dvojí metr, a já tomu říkám dvojí kilometr. Tak jenom tak na osvěžení: samozřejmě jsem také zaregistroval, že čtyři pirátští poslanci vytvořili poslanecký klub. Je nám jasné, co jsme tady dlouho, že existence toho klubu je významná pro tu stranu v podstatě existenciálně - má právo na finanční podporu z rozpočtu Sněmovny, tedy ze státních peněz, to aby voliči věděli, proč je to tak důležité. Je to vlastně další zdroj faktického financování té strany. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP