(12.50 hodin)
(pokračuje Nacher)
Zároveň byly přijaty na hospodářském výboru, který o tom opakovaně jednal, pozměňovací návrhy, které se týkají zpřísnění a definice té zprostředkovatelské činnosti, to znamená to, co je, zároveň ale i upřesnění, co není, protože tady byla i obava, aby když třeba nějaký vnuk získá plnou moc od své babičky, aby to vyřídil jednorázově a tak, aby se nemusel registrovat na ERÚ, tak prosím pěkně, v § 3 odst. 8 je, že zprostředkovatelskou činností není jednorázové bezúplatné jednání zmocněnce.
Pokud jde o ty zprostředkovatele, my jsme tam jasně vymezili profesionální povinnost, který má hned na začátku při první schůze informovat spotřebitele o skutečnosti, že s ním jedná jako zprostředkovatel - to se doteď skutečně nejednalo - s tím, že se má prokázat osvědčením, sdělit svou totožnost, adresu sídla, identifikační číslo a přidělené registrační číslo. Pozor, je tam doplněn i důležitý bod c), zohlednit při své činnosti účinně práva a oprávněné zájmy spotřebitele a dávat jim přednost před zájmy vlastními. Tím se odvoláváme i na zákon o ochraně spotřebitele.
Jak jsem řekl, plná moc bude platit i nepřímou retroaktivitou, stejně tak tam najdeme v § 11 ujednání, že zprostředkovatelská smlouva je nepřiměřeným ujednáním v neprospěch spotřebitele v případě, kdy by zprostředkovatel tomu klientovi naúčtoval nějaké smluvní pokuty za porušení smlouvy, které jdou nad rámec přiměřené odměny. Jinými slovy, tam tímto způsobem hlídáme, aby zprostředkovatel nezneužil svoji situaci. Jak jsem řekl, nejvíce stížností od spotřebitelů se týká právě zprostředkovatelů, ať už je to zjištění dodavatele, samotní zprostředkovatelé a aukce, tak i změna dodavatele, případně fakturace.
Hospodářský výbor má před sebou - nebo vy budete mít před sebou - 18 hlasování, která se týkají některých dalších zpřesnění, která se zároveň týkají věcí týkajících se posunutí účinnosti ustanovení, stejně tak jako věcí, které přímo úplně nesouvisejí s tímto zákonem, jako je třeba rozšíření nabídky služeb uskladnění plynu a podobně. Myslím si, že hospodářský výbor se s tím popasoval dobře a je v souladu i s postojem předkladatele, tedy Ministerstva průmyslu a obchodu.
V této chvíli si dovolím - já jsem to i přes to zkrátil - si dovolím v této chvíli přečíst legislativně technické úpravy, kterými totiž to hlasování započneme, poté bychom hlasovali o návrzích F1, jenom pro vaši informaci, já vás potom - nebo vlastně k tomu já se vrátím při tom hlasování, abyste věděli, do té doby na to zapomenete. Tak v této chvíli si tedy dovolím v této rozpravě načíst legislativně technické úpravy.
První v novelizačním bodu číslo 59, návětí zní: § 20a odst. 5 a slova: "dosavadní odstavce 5 a 6 se označují za odstavce 6 a 7, se zrušují". To znamená, zrušuje se tato věta. To je první legislativně technická úprava, kterou jsme i hlasovali nad rámec procedury na hospodářském výboru.
Stejně tak v návaznosti na legislativně technické úpravy se z důvodu neaktuálnosti ustanovení zrušuje část čtvrtá, to zrušující - takzvaně zrušovací - ustanovení.
Stejně tak mi dovolte načíst poslední legislativně technickou úpravu, která souvisí s účinností. Jak jsem řekl, v tom zákoně je celá řada věcí, které se týkají přímo zprostředkovatelů, a pak jsou tam různé další věci, jako třeba dálkové měřidlo, což jsou také prospotřebitelské věci, a harmonizace se směrnicí, ale ty mají posun. Takže načtu to tak, jak to bude, protože nevím, jak dopadne hlasování o akumulaci, verze bez akumulace. Omlouvám se za ta čísla, ale takhle to údajně musím přečíst v rámci legislativního procesu.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna s výjimkou těchto ustanovení:
a) To jsou ta, která půjdou od 1. července 2022. To jsou části první, čl. 1 bodu 9, části bodu 17, pokud jde o § 11f až 11k, části bodu 28, pokud jde o § 17 odst. 7 písm. t) a v), bodu 106, 107, 110, 113, 114, 117, 118, 130. Dále části, pokud jde o § 91 odst. 11 písm. h) až k), 132, 133, části druhé a části třetí, která nabývají účinnosti dnem 1. července 2022.
b) Části první článek bodu 105, 132 a 134, které nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2027. To jsou ty odlišnosti.
Stejně mi dovolte načíst i verze s akumulací, pokud by prošla. Takže tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2022 s výjimkou ustanovení - takže ta první je posunuta na 1. červenec, o půl roku, a to jsou zase části první, čl. 1 bodu 9, části 17, pokud jde o § 11f až 11k, části bodu 28, pokud jde o § 17 odst. 7 písm. t) a v), bodu 106, 107, 110, 113, 114, 117, 118, 130. Pokud jde o § 91 odst. 11 písm. h) až k), 132, 133, části třetí a části čtvrté, které nabývají účinnosti dnem 1. července 2022. A za b), části první, čl. 1 bodu 105, 132 a 134, která nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2027.
Toto načítáme, protože nejsou aktuální ty odkazy na konkrétní odložené novelizační body, takže proto by bylo zapotřebí v souvislosti s přijatými pozměňovacími návrhy posunout to - ta základna je 1. leden 2022, účinnost toho zákona, ten první posun, odložená účinnost, je k 1. červenci 2022, kde se jedná o body, které korespondují s předloženou vládní verzí, to je to, co jsem přečetl, a ta druhá odložená účinnost je k 1. lednu 2027, tedy o pět let, a tam se jedná o změny obsažené v usnesení hospodářského výboru A35, A41 a A43. To je tedy zdůvodnění.
Jestli tohleto poslouchá někdo zvenku, tak si myslí, že jsme se tady úplně zbláznili, ale ta procedura bohužel v tomto musí být správná, aby to všechno fungovalo, když už přijímáme takovou věc. Zkrátka, kolegové, poprosím vás potom o podporu celého zákona ve znění, tak jak ho připravil hospodářský výbor, a troufám si říct, že tím velmi znatelně zameteme s energošmejdy v České republice a tito podomní prodejci nebo hochštapleři, kteří zejména seniory okrádali tím, že jim nabízeli rádoby levnější energii, tak s tím bude od 1. ledna 2022 konec. To je v zásadě v jedné větě to, o co se tady pokoušíme, a ty pozměňovací návrhy to jenom nějakým způsobem modifikují.
Já doufám, že jsem v rychlosti, tak abych to stihl, řekl, sdělil to zásadní včetně přečtení legislativně technické úpravy, a pokud se nikdo nepřihlásí do debaty, tak pak velmi podrobně, aby nikdo neměl pocit, že byl o to ochuzen, provedu celou Sněmovnu tím hlasováním a jednotlivými pozměňovacími návrhy, co je jejich obsahem, kam to směřuje, a tak dále, abyste neměli pocit, že jedeme příliš z rychlíku.
Já sám bych tady o tom teď mohl mluvit hodinu, ale to asi není účelem. Tak já vám děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane zpravodaji. Mám tady faktickou poznámku pana poslance Juchelky, ale ten tu není, tak předpokládám, že je to omyl. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Do rozpravy se nikdo nehlásí, rozpravu končím.
Zájem o závěrečná slova po rozpravě nemá ani pan ministr, ani pan zpravodaj.
Takže já v tuto chvíli přeruším projednávání tohoto bodu s tím, že jsme ho přerušili po ukončení rozpravy, po závěrečných slovech, a před námi, až se k tomu vrátíme, bude potom seznámení s procedurou, schválení procedury a potom hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přerušuji tedy projednávání tohoto bodu a současně končím dopolední jednání Poslanecké sněmovny. Členům organizačního výboru připomínám, že se sejdeme za pět minut na jednání výboru, a jednání Sněmovny bude pokračovat ve 14.30 hodin napevno zařazenými body.
(Jednání přerušeno ve 13.00 hodin.) ***