Středa 14. července 2021, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Petr Fiala)

339.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb.,
o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích
a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 799/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček a zpravodaj garančního výboru, což byl hospodářský výbor, poslanec Patrik Nacher - už u stolku je. (V sále je velmi hlučno.)

Tak než budeme pokračovat, to je k hlasování, pane...? Prosím, s přednostním právem.

 

Poslanec Jan Richter: Dobrý den po poledni, dámy a pánové. Já bych se rád vrátil k hlasování, které zpochybnil kolega Výborný. Rád bych z tohoto místa chtěl upozornit na to, když já jsem tady tenkrát zpochybnil hlasování, tak jsem byl tou stranou napadán a byly tady řečeny pohádky ovčí babičky, že přišel předseda klubu, nějakým způsobem mě dohejkal a já hlasování zpochybnil. Na to konto vystoupil pan Kalousek a chtěl kamerový záznam. A já dneska žádám, aby ten kamerový záznam byl směrem k této straně na hlasování, zda opravdu pan Výborný hlasoval pro, anebo se spletl, anebo jestli ten záznam byl špatně. Děkuju. (Důrazně. Potlesk z řad poslanců ANO.)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Budeme pokračovat v projednávání tohoto bodu. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 799/3, který byl doručen 28. května 2021. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 799/4.

Než se pustíme dál do projednávání tohoto bodu, pan předseda Marian Jurečka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuju. Já jen chci říct, že včera jsme tady měli jednání, u kterých bylo zpochybňováno hlasování. Je to bohužel věc, která se tady ve Sněmovně stává i v průběhu hlasování ve třetím čtení. Já jsem nikdy nesouhlasil s tím, že by tady měl být nějaký kamerový záznam o tom, jak kdo hlasoval. Je to zodpovědnost a svědomí každého poslance. (Výkřiky z levé části sálu.) Počkejte, nekřičte na mě, když tak prostřednictvím pana předsedajícího. A co je klíčové, o té námitce hlasuje Sněmovna. Pokud ji přijme, tak je to většinové rozhodnutí Sněmovny. O každém zpochybnění hlasování rozhodují všichni poslanci a poslankyně v tomto sále, takže to si musíme uvědomit. (Neklid v sále.)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Dámy a pánové, prosím o klid, ať se slyšíme. Pan předseda Válek s přednostním právem. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vlastimil Válek: Já bych si jenom chtěl ujasnit ty dotazy a ty požadavky. Pokud si vzpomínám, Miroslav Kalousek tehdy chtěl kamerový záznam proto, že se domníval, že pan poslanec nebyl v sále. Tak jestli máte pocit, že pan poslanec Výborný, prostřednictvím pana předsedajícího, nebyl v sále, chápu, že chcete kamerový záznam. V sále byl, seděl za mnou. Ale dobře, nemusíte nám věřit. Pokud máte pocit, že předtím hlasoval jinak a teď hlasoval jinak, tak všichni v této Sněmovně, co umí číst, což chápu, že nemusí být všichni, si můžou vzít sjetinu a tam najdou, jestli je tam ano, nebo ne. Porovnají si sjetiny těch dvou hlasování a vidí výsledek. Moc mi není jasné pro ty, co umí číst, kde je problém. (Potlesk z pravé části sálu.)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: (Poslanec Richter chce vystoupit.) Já vám teď nemohu dát slovo, protože je zde přítomen předseda klubu. (Poslanec Faltýnek odchází ze sálu. Veselost v sále.) A to bychom porušili úplně všechna pravidla hry. (Výkřiky v pravé části sálu.)

 

Poslanec Jan Richter: Já tady předsedu klubu nevidím, takže přednostní právo mám stejně jako vy ostatní, když vaši předsedové klubů odcházejí taky.

Děkuji za slovo, pane předsedající. Nezpochybňuji to, že pan Výborný nebyl v sále. (Výkřik poslance Benešíka.) Zpochybňuji to, že pan Výborný hlasoval pro a pak řekl, že se zdržel. (Poslanec Benešík se domáhá vystoupení s tím, že je místopředseda klubu.)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan místopředseda klubu Benešík s přednostním právem.

 

Poslanec Ondřej Benešík: Tak my tady děláme nějaké nové zvyky. Když tato situace nastala v našem případě, tak vy z ANO jste tady hulákali, že předseda klubu odešel účelově. Teď se to prostě stalo. To se prostě nedělá. Odešel účelově a váš místopředseda účelově dostal slovo. Proč neměříte všem stejným metrem? (Velmi důrazně. Potlesk zprava.)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Pokud jsme vyčerpali přednostní práva, můžeme pokračovat v projednávání bodu 339. Ptám se zástupce navrhovatele, který tu musí být, abychom mohli projednávat tento bod, je tady pan ministr, zda si přeje vystoupit před otevřením rozpravy. Pan ministr si přeje vystoupit před otevřením rozpravy, takže dostane slovo. (Neklid v sále. Předsedající zvoní zvoncem.) Prosím o klid, ať se můžeme věnovat tomuto bodu. Prosím, pan ministr.

 

Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, nebudu zdržovat. Tento zákon byl několikrát projednáván v prvním a ve druhém čtení, pouze ho uvedu tím, že máme historickou příležitost vyrovnat se definitivně s energošmejdy. Děkuji za to, že jsme se dostali až do třetího čtení, a myslím si, že je velká šance, abychom ten zákon schválili. Děkuji všem.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Otevírám rozpravu. Do rozpravy není přihlášen nikdo a hlásí se pan zpravodaj, pan poslanec Nacher. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji za slovo. Já to vezmu fakt stručně, pak musím načíst i legislativně technické úpravy, abychom mohli hlasovat, a pak vás seznámím i s procedurou hlasování. Jinak jak bylo řečeno, tento zákon, na který tady rok čekáme, vyřeší ty energošmejdy, zavádí nově zprostředkovatele registrace na ERÚ, limituje dobu určitou na 36 měsíců, plnou moc na 12 měsíců. (Hluk v sále neutichá. Velmi špatná slyšitelnost.)

Jsou tam už přijaté některé pozměňovací návrhy hospodářským výborem, jako je třeba zpřísnění pozice zprostředkovatele, plná moc i zpětně, aby se to týkalo i současných smluv, stejně tak jako možnost obcí si ten podomní prodej na svém území zakázat. To už jsme všechno přijali. Pak je tam celá řada dalších pozměňovacích návrhů, se kterými se v 18 hlasováních popasujeme.

Já se to teď snažím vzít skutečně velmi stručně, abychom to stihli, protože je na to 15 minut a tady to skutečně leží rok. Mohl bych o tom mluvit hodinu. Takže v této chvíli jsem to vzal velmi, velmi stručně. ERÚ uvádí, že 56 % podnětů se právě týká těch, kteří zprostředkovávají energie našim klientům, to znamená, je to skutečně téma, které je aktuální, a s covidem je to ještě horší, protože chodí podomní prodejci a nabízejí, že lidé ušetří peníze, takže teď je nejvyšší čas tohle schválit.

Já bych to v této chvíli tedy takhle přerušil, měl jsem to původně připravené asi na 15 minut, a pak se přihlásím s těmi legislativně technickými úpravami, které musí zaznít, protože tady vidím zvednutou ruku předsedy poslaneckého klubu ODS, takže se možná dozvíme, jaký bude další postup, takže když tak pak bych šel do většího detailu. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, rozumím. Pan předseda Stanjura je přihlášen do rozpravy. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuju za slovo. Pro pana předkladatele dobrá zpráva, my jsme připraveni ten zákon ve finálním hlasování podpořit, to znamená hlasovat pro. Nicméně si myslím, že i ten zákon, i pozměňovací návrhy potřebují dostatečný prostor. Stejně bychom chtěli podrobné zdůvodnění jednotlivých pozměňovacích návrhů a reálně to nejsme schopni stihnout. My jsme tu debatu nijak neprodlužovali, zařadili jsme tam body, které mohly být klidně odpoledne, nepatřily do bloku třetích čtení, my jsme ten bod nepodpořili.

Mám jednoduchý návrh. Buď nám to pan zpravodaj přednese teď podrobně, což bych přivítal, a v pátek bychom mohli rovnou hlasovat. Pokud ne, stejně to nejsme schopni dokončit. Myslím si, že je nepříjemné přerušovat zákon. Myslím, že by se tím klidně v pátek mohlo začít, pokud dneska ukončíme rozpravu po podrobnějším vystoupení pana zpravodaje. To bychom za náš klub přivítali. Podotýkám, že jsme v pátek připraveni hlasovat pro, nejedná se o žádné zdržování. Je to tady dlouho, ale ty dva dny vzhledem k tomu, kdy bude o prázdninách zasedat Senát, není žádný problém. Myslím si, že v pátek to můžeme, pokud dneska uzavřeme rozpravu, mít jako první bod. Pokud to tady načteme, můžeme to rychle uzavřít a pak jít na další pevně zařazené body, protože už by proběhla rozprava a proběhlo by těch 18 hlasování, což je zhruba dvacet, dvaadvacet minut. Děkuji za případnou vstřícnost pana předkladatele.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan zpravodaj, pan poslanec Nacher, se hlásí do rozpravy. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji za tu vstřícnost. To znamená, já teď můžu ve větším detailu představit to, co se všechno schválilo, čeho se to týká, včetně načtení legislativně technických úprav tak, abychom v pátek začali rovnou hlasováním.

Jak bylo řečeno, tato novela se týká v zásadě dvou věcí. Jednak na základě upozornění Evropské komise na nesoulad s transpozicí třetího energetického balíčku, o tom mluvil pan ministr ve druhém čtení, tak zejména boj s energošmejdy. Jak jsem řekl, ve vládním návrhu jsou limity doby určité, která činila problémy, 36 měsíců, plná moc na 12 měsíců. My jsme tam načetli některé pozměňováky, které jsou velmi užitečné pro současné klienty, protože spoustu plných mocí mají ti zprostředkovatelé teď. To znamená, že limit 12 měsíců na plnou moc se bude týkat i smluv, které už dneska existují, a to 12 měsíců ode dne účinnosti této novely.

Zároveň byly přijaty na hospodářském výboru, který o tom opakovaně jednal, pozměňovací návrhy, které se týkají zpřísnění a definice té zprostředkovatelské činnosti, to znamená to, co je, zároveň ale i upřesnění, co není, protože tady byla i obava, aby když třeba nějaký vnuk získá plnou moc od své babičky, aby to vyřídil jednorázově a tak, aby se nemusel registrovat na ERÚ, tak prosím pěkně, v § 3 odst. 8 je, že zprostředkovatelskou činností není jednorázové bezúplatné jednání zmocněnce.

Pokud jde o ty zprostředkovatele, my jsme tam jasně vymezili profesionální povinnost, který má hned na začátku při první schůze informovat spotřebitele o skutečnosti, že s ním jedná jako zprostředkovatel - to se doteď skutečně nejednalo - s tím, že se má prokázat osvědčením, sdělit svou totožnost, adresu sídla, identifikační číslo a přidělené registrační číslo. Pozor, je tam doplněn i důležitý bod c), zohlednit při své činnosti účinně práva a oprávněné zájmy spotřebitele a dávat jim přednost před zájmy vlastními. Tím se odvoláváme i na zákon o ochraně spotřebitele.

Jak jsem řekl, plná moc bude platit i nepřímou retroaktivitou, stejně tak tam najdeme v § 11 ujednání, že zprostředkovatelská smlouva je nepřiměřeným ujednáním v neprospěch spotřebitele v případě, kdy by zprostředkovatel tomu klientovi naúčtoval nějaké smluvní pokuty za porušení smlouvy, které jdou nad rámec přiměřené odměny. Jinými slovy, tam tímto způsobem hlídáme, aby zprostředkovatel nezneužil svoji situaci. Jak jsem řekl, nejvíce stížností od spotřebitelů se týká právě zprostředkovatelů, ať už je to zjištění dodavatele, samotní zprostředkovatelé a aukce, tak i změna dodavatele, případně fakturace.

Hospodářský výbor má před sebou - nebo vy budete mít před sebou - 18 hlasování, která se týkají některých dalších zpřesnění, která se zároveň týkají věcí týkajících se posunutí účinnosti ustanovení, stejně tak jako věcí, které přímo úplně nesouvisejí s tímto zákonem, jako je třeba rozšíření nabídky služeb uskladnění plynu a podobně. Myslím si, že hospodářský výbor se s tím popasoval dobře a je v souladu i s postojem předkladatele, tedy Ministerstva průmyslu a obchodu.

V této chvíli si dovolím - já jsem to i přes to zkrátil - si dovolím v této chvíli přečíst legislativně technické úpravy, kterými totiž to hlasování započneme, poté bychom hlasovali o návrzích F1, jenom pro vaši informaci, já vás potom - nebo vlastně k tomu já se vrátím při tom hlasování, abyste věděli, do té doby na to zapomenete. Tak v této chvíli si tedy dovolím v této rozpravě načíst legislativně technické úpravy.

První v novelizačním bodu číslo 59, návětí zní: § 20a odst. 5 a slova: "dosavadní odstavce 5 a 6 se označují za odstavce 6 a 7, se zrušují". To znamená, zrušuje se tato věta. To je první legislativně technická úprava, kterou jsme i hlasovali nad rámec procedury na hospodářském výboru.

Stejně tak v návaznosti na legislativně technické úpravy se z důvodu neaktuálnosti ustanovení zrušuje část čtvrtá, to zrušující - takzvaně zrušovací - ustanovení.

Stejně tak mi dovolte načíst poslední legislativně technickou úpravu, která souvisí s účinností. Jak jsem řekl, v tom zákoně je celá řada věcí, které se týkají přímo zprostředkovatelů, a pak jsou tam různé další věci, jako třeba dálkové měřidlo, což jsou také prospotřebitelské věci, a harmonizace se směrnicí, ale ty mají posun. Takže načtu to tak, jak to bude, protože nevím, jak dopadne hlasování o akumulaci, verze bez akumulace. Omlouvám se za ta čísla, ale takhle to údajně musím přečíst v rámci legislativního procesu.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna s výjimkou těchto ustanovení:

a) To jsou ta, která půjdou od 1. července 2022. To jsou části první, čl. 1 bodu 9, části bodu 17, pokud jde o § 11f až 11k, části bodu 28, pokud jde o § 17 odst. 7 písm. t) a v), bodu 106, 107, 110, 113, 114, 117, 118, 130. Dále části, pokud jde o § 91 odst. 11 písm. h) až k), 132, 133, části druhé a části třetí, která nabývají účinnosti dnem 1. července 2022.

b) Části první článek bodu 105, 132 a 134, které nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2027. To jsou ty odlišnosti.

Stejně mi dovolte načíst i verze s akumulací, pokud by prošla. Takže tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2022 s výjimkou ustanovení - takže ta první je posunuta na 1. červenec, o půl roku, a to jsou zase části první, čl. 1 bodu 9, části 17, pokud jde o § 11f až 11k, části bodu 28, pokud jde o § 17 odst. 7 písm. t) a v), bodu 106, 107, 110, 113, 114, 117, 118, 130. Pokud jde o § 91 odst. 11 písm. h) až k), 132, 133, části třetí a části čtvrté, které nabývají účinnosti dnem 1. července 2022. A za b), části první, čl. 1 bodu 105, 132 a 134, která nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2027.

Toto načítáme, protože nejsou aktuální ty odkazy na konkrétní odložené novelizační body, takže proto by bylo zapotřebí v souvislosti s přijatými pozměňovacími návrhy posunout to - ta základna je 1. leden 2022, účinnost toho zákona, ten první posun, odložená účinnost, je k 1. červenci 2022, kde se jedná o body, které korespondují s předloženou vládní verzí, to je to, co jsem přečetl, a ta druhá odložená účinnost je k 1. lednu 2027, tedy o pět let, a tam se jedná o změny obsažené v usnesení hospodářského výboru A35, A41 a A43. To je tedy zdůvodnění.

Jestli tohleto poslouchá někdo zvenku, tak si myslí, že jsme se tady úplně zbláznili, ale ta procedura bohužel v tomto musí být správná, aby to všechno fungovalo, když už přijímáme takovou věc. Zkrátka, kolegové, poprosím vás potom o podporu celého zákona ve znění, tak jak ho připravil hospodářský výbor, a troufám si říct, že tím velmi znatelně zameteme s energošmejdy v České republice a tito podomní prodejci nebo hochštapleři, kteří zejména seniory okrádali tím, že jim nabízeli rádoby levnější energii, tak s tím bude od 1. ledna 2022 konec. To je v zásadě v jedné větě to, o co se tady pokoušíme, a ty pozměňovací návrhy to jenom nějakým způsobem modifikují.

Já doufám, že jsem v rychlosti, tak abych to stihl, řekl, sdělil to zásadní včetně přečtení legislativně technické úpravy, a pokud se nikdo nepřihlásí do debaty, tak pak velmi podrobně, aby nikdo neměl pocit, že byl o to ochuzen, provedu celou Sněmovnu tím hlasováním a jednotlivými pozměňovacími návrhy, co je jejich obsahem, kam to směřuje, a tak dále, abyste neměli pocit, že jedeme příliš z rychlíku.

Já sám bych tady o tom teď mohl mluvit hodinu, ale to asi není účelem. Tak já vám děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane zpravodaji. Mám tady faktickou poznámku pana poslance Juchelky, ale ten tu není, tak předpokládám, že je to omyl. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Do rozpravy se nikdo nehlásí, rozpravu končím.

Zájem o závěrečná slova po rozpravě nemá ani pan ministr, ani pan zpravodaj.

Takže já v tuto chvíli přeruším projednávání tohoto bodu s tím, že jsme ho přerušili po ukončení rozpravy, po závěrečných slovech, a před námi, až se k tomu vrátíme, bude potom seznámení s procedurou, schválení procedury a potom hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přerušuji tedy projednávání tohoto bodu a současně končím dopolední jednání Poslanecké sněmovny. Členům organizačního výboru připomínám, že se sejdeme za pět minut na jednání výboru, a jednání Sněmovny bude pokračovat ve 14.30 hodin napevno zařazenými body.

 

(Jednání přerušeno ve 13.00 hodin.)

(Jednání pokračovalo ve 14.30 hodin.)

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Máme 14.30, já tedy zahájím odpolední program schůze Poslanecké sněmovny.

Přečtu omluvu. Omlouvá se pan poslanec Petr Třešňák od 14.30 do 15.30 z pracovních důvodů, omlouvá se pan poslanec Karel Schwarzenberg mezi 14.30 a 18. hodinou z pracovních důvodů a omlouvá se na celý odpolední blok ze zdravotních důvodů pan poslanec Ondřej Profant.

 

Budeme pokračovat bodem, který jsme přerušili. Jedná se o

 

Následující část projednávání bodu pořadu schůze

Aktualizováno 7. 11. 2021 v 15:55.




Přihlásit/registrovat se do ISP