(15.10 hodin)
(pokračuje Okamura)

Zároveň bych chtěl upozornit, že teď za chvíli budeme hlasovat o tom, zdali bude Poslanecká sněmovna souhlasit, že tento zákon má být projednán v takzvané legislativní nouzi. Jenom bych to rád krátce dovysvětlil. V případě, že tady neodhlasujeme legislativní nouzi, tak projednávání tohoto zákona končí. Ano, dnes to tím pádem končí. To je cíl, to chceme my jako SPD, protože ten zákon prostě není připraven tak, aby byl pro nás, pro SPD, přijatelný.

V případě, že si ale prohlasujete takzvanou legislativní nouzi, tak budeme dnes pokračovat v jednání o tomto zákonu. A tady bych vás chtěl, vážení kolegové, jenom upozornit, poslanecký klub SPD a všichni naši poslanci, i kdybyste zkrátili jednání na dvakrát 15 minut - proti naší vůli, protože my budeme hlasovat proti omezení řečnické doby v takovém případě - tak celý poslanecký klub vystoupí. Celý poslanecký klub je připraven a jen toto je vystoupení na nějakých sedm až osm hodin, plus já a Radim Fiala máme přednostní práva. Plus dle dohody - a doufám, že poté, co se tady stalo minule, kdyby o tom snad někdo chtěl diskutovat, tak si vezmeme i tu dvouhodinovou pauzu. A důrazně varuji před tím, kdyby snad někdo chtěl to právo zpochybňovat, protože si to zapamatujeme i v dalším volebním období, samozřejmě. Takže dohromady to bude nějakých 12 hodin, 12 až 15 hodin odhadem. Jenom to říkám předem, že v okamžiku, kdy to prohlasujeme, že si prohlasujete takzvanou legislativní nouzi - my budeme proti, my jsme pro to, abychom to ukončili dneska, už tímto okamžikem, to projednávání -, tak automaticky si přidejte k tomu času minimálně 12 až 15 hodin. Až do rána. Je to tak, až do devíti hodin do rána, kdy začíná nové jednání. A my jsem na to plně připraveni všichni, co tady sedíme.

Takže já jsem vás chtěl požádat, i vás ostatní, z ostatních poslaneckých klubů, pojďte do toho všichni ostatní s námi a odmítněme tento narychlo připravený zákon, který omezuje zásadně práva a svobody občanů, značné části občanů České republiky, a řekl bych konkrétně, že je to několik milionů občanů České republiky, zcela reálně, a pojďte do toho s námi a hlasujme proti, proti jednání v legislativní nouzi, a tím pádem by tento zákon dneska byl neprojednatelný a ukončili bychom to. To je postoj SPD. V opačném případě, už jsem říkal, co z naší strany bude následovat, protože si myslíme, že tím pádem bychom to museli dobře dovysvětlit. Museli bychom tady diskutovat, proč tedy se nám to nelíbí a proč z našeho pohledu je ten zákon špatně připraven.

Jinak si myslím, že tu situaci lze řešit i jinak přece... Proč nějaký plošný covid pas? Vždyť lze to řešit bilaterálními dohodami, aby lidé mohli normálně cestovat. Proč nějaký covid pas, plošný další covid pas EU? Jako by tady nebyly jiné infekční choroby, jako kdyby tady nebyla jiná onemocnění. To přece je úplně jasné. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců SPD.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Tomio Okamurovi. S přednostním právem před rozpravou ještě Radim Fiala - vzdává, tak v tom případě ministr zdravotnictví Adam Vojtěch s přednostním právem předtím, než budeme rozhodovat jak o legislativní nouzi, tak o programu schůze. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr zdravotnictví ČR Adam Vojtěch Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych vám předtím, než tedy budete hlasovat, vůbec řekl, o čem ten zákon je, protože mám pocit, že to, co jsem tady slyšel a co slýchám v posledních dnech a možná co slýchají i ti lidé, co jsou na demonstraci před Poslaneckou sněmovnou, tak zkrátka nejsou pravdivé informace. Jsou to zkreslené informace, jsou to pokroucené informace, které mají vyvolat možná nějakou obavu, nějaký strach z omezení práv, ale prostě to není pravda.

Ten zákon, tak jak je připraven, skutečně je čistě technická norma. Ano, souhlasím s tím, že tady byla předtím jiná verze zákona za mého předchůdce. Když jsem přišel do funkce ministra zdravotnictví, jasně jsem řekl, že ten zákon musí být takzvaně očesán na kost, to znamená, nejsou tam žádné informace o tom, že by člověk, který má covid pas, byl nějak omezen na svých právech. Nenajdete tam jednu takovou informaci o tom, že by covid pas mohl omezit člověka na jeho právech někam vstupovat nebo něco podobného.

Ta právní norma, novela zákona o ochraně veřejného zdraví, řeší pouze a jedině to, že je tady nějaký certifikát, který dnes posvětili i poslanci Evropského parlamentu drtivou většinou hlasů, kde určitě jsou i vaši kolegové zastoupení v těchto hlasech, které ho podpořily, a tento certifikát má nějakou strukturu. Je samozřejmě vydáván člověku, který je očkován, který je testován nebo prodělal onemocnění - to tady také můj předchozí řečník zapomněl zmínit, že to jsou tři způsoby - jednak očkování, jednak testování, jednak prodělání onemocnění - a na základě ztotožnění toho člověka tento člověk dostane o tom to potvrzení, a dostane ho buď skrze elektronickou formu, elektronickou identitu, nebo u poskytovatele zdravotních služeb na základě vytištění listinného certifikátu.

A to je vše. To je vše, co tento zákon obsahuje. Neříká o tom, kde ten certifikát bude použitelný, nebude použitelný, co na základě něj je možné dělat, co není možné dělat. Takže toto je skutečně naprostý základ toho, že tady je tento certifikát, který potvrzuje, vlastně autentizuje to, že ten člověk buď je očkovaný, prodělal onemocnění, nebo je testovaný. A samozřejmě primárně to děláme proto, abychom umožnili lidem cestovat v rámci celé Evropské unie.

Ano, pan místopředseda Okamura prostřednictvím pana místopředsedy říká to, že vlastně to můžeme vyjednat bilaterálně. Takže budeme jednat se sedmadvaceti zeměmi Evropské unie, což samozřejmě je naprosto nereálné. My jsme jednali bilaterálně se sedmi zeměmi, ale není možné vyjednat samozřejmě všechny podmínky se všemi zeměmi. Proto právě Evropa přistoupila k tomu, že tady bude jednotný systém, jednotné ověření, tak aby skutečně lidé mohli svobodně se pohybovat po celé Evropské unii, a to si myslím, že je něco, co lidé očekávají. Nastávají prázdniny, nastávají dovolené, chtějí jet do Španělska, do Itálie, do všech těchto zemí k moři, a prostě toto je něco, co umožňuje, aby se prokázali, že skutečně jsou bezinfekční, to znamená splnili některou z těchto podmínek.

Ano, můžeme tady se bavit o tom, že covid neexistuje a něco podobného, ale zkrátka stále čelíme pandemii, která tady prostě je, existuje, máme tady import mutací ze zahraničí a podobně, takže myslím si, že je naprosto legitimní, aby tady bylo nějaké ověření toho, že člověk je bezinfekční, že to skutečně není nějaká hrozba pro ochranu veřejného zdraví. A to je něco, co ten certifikát osvědčuje, a nic víc, a je skutečně plně kompatibilní s nařízením, které dnes prošlo Evropským parlamentem.

Někdy jsou tady argumenty o tom, že to nařízení vlastně stačí, že není potřeba už ta národní úprava. Já jsem si schválně nechal vyjet i stav třeba v jiných zemích. Zatím jsem nenašel zemi, která by nedělala změnu národní legislativy na základě toho, že tady máme to nařízení Evropské unie. Prostě ty státy musí přizpůsobit své systémy na základě toho nařízení, protože to nařízení říká pouze, že tady je nějaký covid pas, že ho všechny státy musí uznávat a že je tady nějaká interoperabilita v rámci toho systému, ale nikoliv, jak se člověk k němu dostane, jak je ztotožněn, že se využívají nějaká data, že zkrátka ta data jsou nějak sbírána a podobně. To je něco, co musí obsahovat zákon, jsem o tom bytostně přesvědčen.

Dneska aktuálně ten stav je takový, že to řešíme na základě mimořádného opatření, že data o tom, že člověk je očkován nebo testován, jsou sbírána na základě mimořádného opatření. Není to v zákoně, to bylo poměrně vehementně kritizováno. Já se divím tomu, že vlastně dneska lidé říkají, někteří vaši kolegové, že nemusíme to dávat do zákona. Přitom přesně to se kritizovalo celou dobu, že to není nikde v zákoně, že to je jenom na základě oněch mimořádných opatření. Takže my to chceme jasně zakotvit do zákona, ostatně toto opakovaně požadoval i Úřad pro ochranu osobních údajů, aby to nebylo pouze někde jenom v mimořádných opatřeních, ale v zákoně. To je něco, co zkrátka si myslím, že je zcela legitimní, tento požadavek, a my ho tímto splňujeme. A to je všechno, o čem ten zákon je.

Takže já skutečně nerozumím té debatě, nerozumím vlastně tomu odporu. Nehledě na to, že samozřejmě jsme s některými kolegy z opozičních stran minulý týden jednali, měli nějaké stanovisko, teď mají zdá se jiné. Já to respektuji, taková je politika. Ale skutečně, pokud ten zákon nebude přijat a nebude přijat samozřejmě v legislativní nouzi, protože ten čas je velmi, velmi napjatý, tak se může stát, že za prvé bude problém vůbec mít ta data k dispozici, kdo je očkovaný, kdo je testovaný, protože to jsou data, která jsou dneska sbírána pouze a jedině na základě mimořádného opatření. Pokud kdokoliv toto napadne u soudu a soud to mimořádné opatření zruší, tak nemáme dneska žádný pouvoir na to sbírat data o tom, kdo je očkovaný a kdo je testovaný, a na základě toho vydávat to potvrzení. Takže to je skutečně podle mě právní problém. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP