(9.20 hodin)
(pokračuje Metnar)

V současné uzavřené nebo připravované víceleté smlouvě na ten výcvik byla také uzavřena smlouva, která byla se státním podnikem LOM a Ministerstvem obrany prodloužena. Pro účely konečného ověření ceny byla společnost Aero Vodochody oslovena k potvrzení této ceny a vyjednaných parametrů kontraktu, avšak počátkem března letošního roku LOM obdržel oficiální informaci, že nabídka od Aero Vodochody již neplatí a byla značným způsobem modifikována. Společnost Aero Vodochody informovala zejména o navýšení ceny a změně platebních podmínek.

V reakci na obdržené informace se nové vedení - protože jsem s některými kroky, což by přímo nesouviselo s tímto kontraktem, ale změnil jsem vedení ve státním podniku LOM - uskutečnilo další jednání se zástupci Aero Vodochody a po několika vzájemných jednáních, které vedly k dohodě o společném postupu nejen v oblasti vývoje a následného zavádění L39 NG do výcviku do toho zmiňovaného Centra leteckého výcviku v Pardubicích, došli k závěru, kdy ten závěr je, že se pokračuje v tomto vyjednávání. Dokonce je teď před podpisem uzavření s Aero Vodochody a LOM strategického memoranda, nebo respektive memoranda o strategické spolupráci a poskytnutí zdrojů ze strany LOM a Aero Vodochody. Takže došlo opravdu ke změně této spolupráce mezi těmito dvěma subjekty a to nejenom, řekněme, na té odborné úrovni, ale i na té vzájemné spolupráci.

Došlo k narovnání i z hlediska, co se týče spolupráce oprava podílu domácího průmyslu, který v oblasti opravy motorů a dalších komponentů s Aero Vodochody bude spolupracovat s LOM, kdy tato činnost se děla v minulosti v zahraničí.

Takže ze mě tak, jak jsme se domluvili s tím podnikem, respektive LOM jak se domluvil s podnikem Aero Vodochody. Tato zakázka pokračuje po dokončení opravdu těch certifikačních věcí. Ministerstvo obrany má zájem pořídit tyto čtyři nové výcvikové letouny pro zajištění výcviku pilotů Armády České republiky a dalších, samozřejmě dalších pilotů ze zahraničí tak, jak to bylo.

Ještě bych tedy uvedl, že co se týče nákupu a zajištění servisu tak, jak to bylo v interpelaci k pořízení systému H1 Bell. Ministerstvo počítá s deklarovaným zapojením českého průmyslu do tohoto přezbrojení, nevyjímaje ani státní podnik LOM, jak v oblasti výcviku, tak i v oblasti zajištění komplexní podpory životního cyklu vrtulníků toho systému, jak jsem v minulosti informoval, H1 Venom a Viper.

Aktuálně jsou činěny ze strany Ministerstva obrany kroky ke státnímu podniku a státní podnik připravuje s jednotlivými útvary Ministerstva obrany vybudování střediska pro letecký simulovaný výcvik, kde bude LOM následně provozovat s předpokládaným následným spuštěním první čtvrtletí roku 2023. Současně probíhá i příprava k vybudování servisního střediska pro vyšší stupeň údržby zmiňovaných vrtulníků, které budou provozovány Armádou České republiky včetně logistické základny. Obě střediska budou podle plánu vybudována na letecké základně v Náměšti nad Oslavou.

Zároveň bych se ještě vyjádřil k informaci, že resort obrany neplatí zálohy jenom do zahraničí tak, jak to bylo zmiňováno. Za mého působení bylo do letošního března vyplaceno českým firmám více jak 7,8 miliard korun, a to konkrétně u 29 zakázek. V porovnání to, co jde do zahraničí, tak do zahraničí bylo vyplaceno pouze u 22 zakázek, takže daleko méně než českým firmám.

Je třeba zdůraznit: nelze vyplatit zálohu, ať už je to zahraniční, nebo český subjekt, český dodavatel, pokud podle pravidel a zákona není zajištěna ekonomická výhodnost. Takže opět neplatí to, že by Ministerstvo obrany neposkytovalo zálohy subjektům českého obranného průmyslu, a je to lehce dohledatelné, protože vše je v registru smluv, které Ministerstvo obrany uzavírá. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Do rozpravy je přihlášena paní místopředsedkyně Jana Černochová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Černochová: Děkuji, pane předsedo. Vážení páni ministři, dámy a pánové, já bych měla v této souvislosti dvě otázky na pana ministra Metnara. Jednak víme, že ty zmiňované helikoptéry Venom a Viper stály - nebo budou stát - více než 17,5 miliardy korun. Když nepočítám tu půlmiliardovou pokutu, kterou kvůli neschopnosti některých úředníků, zejména pana náměstka Říhy, musí zaplatit resort Ministerstva obrany, Ministerstvo financí potažmo, do státního rozpočtu - byť pan ministr tvrdí, že se budou soudit - tak je to ale půl miliardy, které budou sakra v rozpočtu Ministerstva obrany a armády chybět.

Tak se chci zeptat, co tedy z nákupu těchto helikoptér má český průmysl? Takto jsem chápala i otázku pana místopředsedy Filipa, protože na tu jste neodpověděl. Kolik procent z této zakázky zůstane v České republice? Vždycky v těch tabulkách, které nám předkládáte na výboru pro obranu, tuto informaci dostáváme, tady ji nemáme. Vy jste zmiňoval, že tady bude probíhat servis, že tady bude probíhat výcvik. Tak by mě zajímal ten objem, objem finančních prostředků z této akvizice, z kterých bude profitovat český průmysl.

Zároveň tím chci říct, že absolutně nezpochybňuji nákup amerických vrtulníků. Jsem ráda, že ustupujeme od sovětské techniky, protože vnímáme i geopolitické souvislosti dnešní doby. Na druhou stranu vždycky to byli ministři v rezortu obrany, kteří říkali, že chtějí podporovat český průmysl. Tak se chci zeptat konkrétně, jak v tomhle případě budete podporovat český průmysl?

K těm NG. Pane ministře, můžete nám tedy sdělit, kdy bude definitivně dokončena certifikace? Zajímá mě datum, protože to, že probíhá certifikace, a nemá tedy konce kraje, to tady slýcháme už několik měsíců. Já chci tedy znát konkrétní datum, kdy bude jasné, jestli tento letoun splňuje certifikaci tak, aby tyto letouny mohla používat Armáda České republiky, aby se tedy ta akvizice dala dokončit.

Není možné - a určitě ty změny, které se týkají nějakého nacenění, souvisí s prodlevami, kdy cena některých dílů, technologií, byla nějaká, teď je jiná. Vnímáme i to, že v době covidové a postcovidové éry se spousta materiálů bude zásadním způsobem zdražovat, takže všechny ty zakázky se budou prodražovat. Proto při této příležitosti vám pokládám ještě třetí otázku. Včera jsme se dozvěděli, že se opět odsouvá nákup bojových vozidel pěchoty. Odsouvá se to už tedy definitivně za funkční období, jak pevně věřím, této Sněmovny, možná i této vlády. Budu doufat, že se nová vláda po volbách konstituuje co nejrychleji. Chci se vás tedy zeptat, co s těmi BVP bude dál? Co bude s finančními prostředky v rozpočtu, které na nákup bojových vozidel pěchoty pro rok 2021 máte? A jsou to finanční prostředky, které jsme krvavě vybojovávali, ať už jako poslanci výboru pro obranu, nebo i na tomto plénu Sněmovny. Určitě i vaší zásluhou se finanční prostředky do rozpočtu vrátily, to nijak nezpochybňuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP