(15.40 hodin)
(pokračuje Baxa)

Problém je v tom, že průměrné platy českých učitelů - a to je dlouhodobý problém českého školství - ve srovnání s jinými skupinami vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců zaostávají. Dokonce jsme v tom vlastně v rámci zemí OECD v jedné z těch posledních skupin - když porovnáte, jaké jsou průměrné platy učitelů a jaký je průměrný plat zaměstnanců s vysokoškolským vzděláním, pohybuje se ten rozdíl někde okolo 70 až 75 %. A bezpochyby tento návrh, o kterém tady teď jednáme, tedy těch 130 % průměrné mzdy, by, zdůrazňuji, postupně napomohl tomu, aby se tento rozdíl vyrovnal.

Mluvíme-li o tom, koho vlastně chceme podpořit, k čemu směřuje návrh na 130 % platu, tak nemluvíme tady o pár tisících učitelů, jak tady říkal jeden z mých předřečníků, ale fakticky se jedná o více, než 150 000 zaměstnanců regionálního školství, o velmi početnou skupinu zaměstnanců, kteří jsou placeni ze státního rozpočtu. Ale především, dámy a pánové, přece mluvíme o těch, kteří se starají o všechny děti v naší zemi, kde je povinná školní docházka. Prostě učitelé vzdělávají v rámci povinné školní docházky miliony a miliony našich dětí, takže mluvíme tady přece o tom, že chceme v tomto případě, tímto návrhem 130 % průměrné mzdy v nějakém čase, podpořit lidi, kteří mají zásadní roli na tom, jak vypadá vzdělávací systém v naší zemi.

Závěrem chci jenom říci, že mluví-li tady někdo o tom, co je vládní prioritou nebo zda je vzdělávání vládní prioritou, tak teď je, dámy a pánové, příležitost to jasně ukázat na tomto konkrétním návrhu zákona, milí kolegové z vládních stran, z ANO, KSČM, ze sociální demokracie. Tady ukažte, jestli opravdu považujete vzdělávání za svou prioritu, jestli ta opatření, o kterých jsem hovořil, i zakotvení 130 % průměrné mzdy učitele považujete za signál toho, že vzdělávání v České republice je pro vás stejně důležité jako pro ty z nás, z koalice - v tomto případě koalice SPOLU - kteří tento návrh podporujeme, budeme pro něj hlasovat, protože jsme přesvědčeni, že vzdělávání je zárukou budoucí prosperity naší země. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Hezké odpoledne ještě jednou, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. To byl pan poslanec Baxa se svým vystoupením. Nyní se slova ujme pan poslanec Pavel Jelínek, který je řádně přihlášen do rozpravy, zatím poslední přihlášený do rozpravy ve třetím čtení. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Jelínek: Děkuji za slovo. Já jen krátce. Na pořadu jednání máme vratku ze Senátu vládního návrhu zákona o pedagogických pracovnících. SPD má školství jako jednu z hlavních priorit volebního programu. Zvýšení prestiže učitelského povolání je důležité a vzhledem k vývoji situace ve společnosti i nezbytné. Jak senátní, tak i vládní, návrh zákona tuto podmínku splňuje. Jsme také za to, aby systémově byly zařazeny další podpůrné pedagogické profese, jako jsou asistent pedagoga, psycholog, logoped, speciální pedagogové a tak dále.

Dále i doplnění odměn třídních učitelů a zavedení funkce uváděcího učitele a adaptačního období je pro české školství velmi důležité, protože české školství potřebuje hlavně stabilitu. Ne neustálé legislativní přehazování, jiné neustálé sliby o zvedání platů. Nedávno jsem se bavil s jednou učitelkou a ta říkala: Kdybychom dostali vše, co nám bylo slíbeno, tak budeme mít velice velké platy, nicméně na té pásce se zatím nikdy nic neukázalo. Samozřejmě bylo zvýšení personálních nákladů, ale to si nesmíme plést s tím, co uvidí učitel na výplatní pásce. To není to samé.

SPD podpoří jak senátní návrh, byť to u nás nebývá zvykem, ale opravdu jsou tam některé věci, které zpřesňují jak právě tyto doplňkové pedagogické profese, tak i co se týká těch tarifů a podobně. Za mne osobně: Jsem velmi řekl bych ne rozladěn, ale vadí mi, že vzhledem k tomu, že to je vládní návrh, tak prostředky na jeho realizaci by měly být zajištěny dostatečně dopředu, a taková opatření, že kvůli tomu, že když tento zákon projde, tak se prostě zmrazí platy hasičů a dalších důležitých profesí, které mají za sebou koronavirovou krizi, se mi zdá být hodně nefér.

Takže my za SPD podpoříme jak senátní návrh, tak i případné hlasování o vládním návrhu tak, jak byl ze Sněmovny navrhnut. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Pavlu Jelínkovi. To byl poslední přihlášený do rozpravy. Vidím, že nejdřív se hlásí pan senátor Drahoš, potom vidím kolegu Ferjenčíka. Prosím, pane senátore, máte slovo.

 

Senátor Jiří Drahoš: Děkuji, vážený pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já jsem si tady dělal pár poznámek alespoň k té věcné části diskuse, která tady zaznívala. Musím se přiznat, že - a nechám teď stranou komentář ke způsobu projednávání novely zákona o pedagogických pracovnících, k tomu bych se vrátil kdyžtak úplně na závěr - ale poslouchal jsem paní ministryni financí, paní vicepremiérku, a musím říci, že s jejími argumenty silně nesouhlasím.

To, že tato vláda zaplať pánbůh začala navyšovat a navyšuje učitelské platy, to je samozřejmě velmi dobré. Grafy, směrnice těch křivek a tak dále, to je věc, která se dá velmi dobře upravit formou takového grafu. My samozřejmě všichni tady víme, že navyšování učitelských platů je jen doháněním dluhů, které byly způsobeny, ano, předchozími vládami. Pokud opravdu chceme, aby naše děti vzdělávali jen ti nejlepší, pak jim musíme poskytnout adekvátní finance a tím zajistit, aby neodcházeli ze škol jenom proto, že si jinde vydělají více.

Ano, platy učitelů, jak tady padlo, rostly aktuálně poměrně vysokým tempem, ale řekněme si, že rostly z velmi nízkého základu. Takže tohleto zdánlivě rapidní navyšování bylo nezbytným dorovnáváním konkurenceschopnosti učitelských platů. Nástupní plat učitele je dnes 30 000 plus, 32 000 korun a je to asi tak na průměrné výši platu vysokoškolského absolventa. Už tady padlo číslo 44 nebo 45 000 - (Silný hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane senátore, já vás na chvilku přeruším a požádám Sněmovnu o klid. Prosím, slovo bylo uděleno senátorovi Jiřímu Drahošovi, který je zpravodajem Senátu pro tento tisk vrácený Poslanecký sněmovně. Tak ho nechte hovořit v důstojném prostředí, nebo vyhlásím přestávku. Nenuťte mě, abych jednotlivé kolegy a kolegyně jmenoval, a to i před řečnickým pultem. Ještě chvilku, pane senátore. Prosím, pokračujte.

 

Senátor Jiří Drahoš: Ano, ano. Děkuji, pane předsedající. Já jsem začal mluvit o tom čísle, které se tady často skloňuje - 44 nebo 45 000 hrubého - jako průměrný plat učitele. Ale vím z konzultací v terénu, že na tuto částku zdaleka nedosáhne ani učitel nebo často nedosáhne ani učitel, který má 25 let praxe. Uváděný průměrný plat učitele obsahuje totiž nejenom platy učitelů, ředitelů. Jsou v tom mnohdy započteny i další platy nebo platy dalších školních funkcionářů, kteří mají poměrně vyšší platy. Ale v průměrném učitelském platu jsou zahrnuty také osobní příplatky, odměny a ty, věřte mi, nepobírají zdaleka všichni, a rozhodně ne všichni ve stejné výši. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP