(12.00 hodin)
(pokračuje Vymazal)
Proceduru pak za předpokladu schválení legislativně technických úprav navrhuji upravit následovně - to už je jen takové avízo, já to potom ještě zopakuji. Budou-li schváleny legislativně technické změny, stanou se návrhy F9 a F10 hlasovatelnými i při přijetí návrhu A. Navrhuji tedy v bodech 2, 3 a 4 vypustit tvrzení jejich nehlasovatelnosti a dále o nich hlasovat, jak je navrženo. Budou-li schváleny legislativně technické změny, návrh B22 se stane hlasovatelným i při přijetí návrhu F9 nebo F10, a tedy navrhuji tvrzení jeho nehlasovatelnosti vypustit z bodů 3, 4 a 6. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Přeji hezké poledne. Nyní vystoupí pan poslanec Patrik Nacher, připraví se pan poslanec Radek Holomčík.
Poslanec Patrik Nacher: Vážený pane ministře, dámy a pánové, kolegyně, kolegové, já si dovolím vystoupit dvakrát, abych to odlišil.
Jeden je pozměňovací návrh, který jsme dávali dohromady s ještě tedy poslancem Adamem Vojtěchem, zkráceně distanční výdej léků na předpis. Rozumím tomu, že to pravděpodobně v Poslanecké sněmovně v této chvíli neprojde, jak byla debata, jak to probíhalo na zdravotním výboru, nicméně i přesto si dovolím k tomu říct pár slov. Ten motiv toho byl, aby byla možnost - dneska volně prodejné léky lze posílat a lze si je objednávat na dálku, nicméně u léků na předpis to možné není. Zejména pro lidi s hendikepem je tak tedy problém, že musí fyzicky chodit do lékárny. Vtip je v tom, a ta iniciativa vzešla z Národní rady osob se zdravotním postižením - že prostě ti lidé se zdravotním postižením tam reálně nechodí. To znamená, ten argument, že tam je ten osobní kontakt, tam není, protože tam posílají asistenty, musí je platit a podobně. Ruku na srdce, kdo z nás někomu vyzvedl lék, nebo komu z nás někdo z rodiny vyzvedl lék, děje se to prostě běžně.
Nicméně my jsme akceptovali někdy až vyhrocenou debatu a já bych vám jenom chtěl říct, že i ten pozměňovací návrh jsme pozměnili, zjemnili a změkčili tak, abychom všechna rizika, která zde zazněla, rozptýlili. Jednak místo původního počtu 400 zpracovaných receptů v pozměňováku, o kterém se bude hlasovat, je 200 receptů, což je taková ta prevence, aby někdo neměl pocit, že se to tam bude střílet jako Baťa cvičky. Potom jsme zavedli takzvanou teritorialitu, to znamená, že povinnost zasílat léky by byla pouze v tom stejném okrese, což je zase prevence, aby trh neovládli ti velcí odněkud, třeba z Prahy. Stejně tak je tam zavedena povinnost, aby lékárna měla otevřeno osm hodin denně, to znamená, že nepůjde o nějaký e-shop, který se bude kamuflovat jak lékárna, ale půjde o skutečnou lékárnu plus povinnost, protože ta lékárna, která bude moct vydávat ty léky distančně, bude standardní lékárnou, která funguje minimálně pět let. To znamená zase prevence před tím, aby se teď narychlo nezřizovaly kvazi lékárny. Stejně tak i ta obava, že ten lék pak bude někde ponechán, třeba na poště, tak bude možné zásilku si pozdě zase vyzvednout zpátky v lékárně v případě, že pacient nebude dostižen.
Tolik stručně, jak jsme se to snažili přizpůsobit. Opakuji, že to funguje asi v 10 nebo ve 12 zemích Evropy, respektive Evropské unie. Respektuji vůli Sněmovny, která to pravděpodobně neschválí. Jsem ochoten se s někým z vás vsadit, protože si myslím, že dřív nebo později na to stejně dojde, takže v příštím volebním období tady něco takového nakonec schválíme, protože se digitalizaci při všech těch bezpečnostních prvcích, o kterých jsem mluvil, nevyhneme. Já vám pro tuto chvíli děkuji za pozornost a pak se přihlásím k tomu samopěstování konopí. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení pana poslance Radka Holomčíka a připraví se pan poslanec Tomáš Vymazal. Prosím.
Poslanec Radek Holomčík: Děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, já bych vás zde v krátkosti požádal o podporu pozměňovacích návrhů, které už přijal za své zemědělský výbor. Týkají se technického, tedy neomamného konopí.
Když se podíváme na budoucnost českého zemědělství, českého venkova, české krajiny, tak jedna z dějových příběhových linek, kterou musíme brát v potaz, je znovuobjevování zapomenutého, toho, co tady dřív bylo a my jsme to z nějakých důvodů zapomněli. Moje babička, která byla ročník 1913, celý život nebo většinu života pracovala v zemědělství. Bohužel tady s námi už není, ale mnohokrát mi vyprávěla, jak u nás na jihu Moravy v těch řekněme padesátých, částečně šedesátých letech bývalo technické konopí úplně běžné. Pěstovalo se ve velkém, pěstovalo se ve velké míře, protože lidi tehdy věděli, jaký je potenciál té rostliny, na co všechno se dá použít.
Naše návrhy, které jsme přijali v zemědělském výboru, v podstatě říkají jednu jednoduchou věc: přestaňme ze zemědělců, kteří se nedopustí ničeho špatného, dělat kriminálníky. Ten systém je teď nastavený tak, že můžete pěstovat konopí do 0,3 % THC. Řada odrůd tohle splňuje, ale bavíme se o přírodě. Prostě někdy se může stát, že vám zaprší, vyjde sluníčko, zaprší, vyjde sluníčko nebo přijde nějaký podobný extrém a prostě tu toleranci překročíte, ani nevíte jak. A co se stane? Zemědělec použil legální osivo, pěstoval to v souladu se všemi postupy, ničeho špatného se nedopustil, ale vlivem klimatických podmínek, které nemá možnost ovlivnit, je z něho kriminálník. Tohle je prostě špatně, tohle je špatně. Já si myslím, že obzvlášť teď, v této pocovidové době, kdy budeme potřebovat, abychom se nadechli, aby se zemědělství, hospodářství nadechlo, musíme hledat cesty, jak tomu jít naproti.
My jsme tady dva roky zpátky měli velký seminář, který se týkal ekonomického potenciálu konopí. Zazněly tam příspěvky lidí, kteří se věnují jeho využití ve stavebnictví, v potravinářství, v textilní výrobě a v řadě dalších odvětví, a tam jasně zaznělo, že pokud začneme přistupovat k technickému konopí trošku racionálně, trošku jako normální lidi, tak ekonomický potenciál, který je s tím spjatý - jsou to peníze pro české zemědělce, pro české zpracovatele, pro český venkov, pro Českou republiku a samozřejmě i pro českou státní kasu, je zbytečné si zavírat takovýmto hloupým způsobem dveře. V podstatě navrhujeme jednak to, aby se ten limit posunul na 1 % a aby zemědělci, pokud pěstují odrůdy z takzvaného katalogu schválených evropských odrůd, v podstatě prokázali, že to je tohleto osivo a už nebudou vystaveni žádné další buzeraci.
Když jsme to probírali na výboru, tak tam zaznívalo, že by to mohlo být zneužito rekreačním způsobem. Je to nesmysl. Tady u těchhle koncentrací prostě neexistuje způsob, jak to použít rekreačně, jak se říká. A i ekonomicky to prostě nedává smysl. To je rostlina, kterou můžeme používat v potravinářství, můžeme používat v technice, ve stavebnictví a v dalších odvětvích, tam má velký potenciál, ale zneužití je naprosto vyloučené. A když tady pan ministr hovořil o tom, že jdeme proti úmluvě: opět kdo byl na tom zemědělském výboru, tak ví, že to je absolutní nesmysl. I zástupce ministerstva, který tam hovořil, vlastně v závěru debaty připustil, že stát v intencích úmluvy má možnost ty věci, které se týkají konopí a dalších látek, regulovat v nějakých mantinelech. Zaznělo to tam a my se přesně v těchhle mantinelech držíme, takže v tomhle případě argumentovat Jednotnou úmluvou OSN o návykových látkách je prostě nesmysl. Já se obávám, že tady vidíme v přímém přenosu důsledek těžkého tlaku lobby. Nelíbí se mi to, protože to skutečně této zemi škodí.
Takže jsem vás chtěl poprosit o podporu našich návrhů, které přijal zemědělský výbor, a děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí opět pan poslanec Tomáš Vymazal. Ale teď jedna faktická poznámka, takže pan ministr. Aha? A ještě pan zpravodaj, já jsem vás přes ten fascikl neviděl, takže pan ministr i pan zpravodaj - pan ministr tedy na faktickou a potom se hlásí pan poslanec Rostislav Vyzula. Prosím. ***