(17.00 hodin)
(pokračuje Munzar)

Co se právě týká hypoték, tak chci také upozornit stejně jako tady pan senátor, že český bankovní trh je konzervativní. Vlastní hodnocení rizik a bonity klientů samotnými bankami funguje. Sám pan senátor tady říkal, že je to vidět na tom, že se pohybujeme pod hranicí 1 %, co se týká nesplácených úvěrů na bydlení. Je tedy zcela nezpochybnitelným faktem, že předchozí forma doporučení byla dostatečná, notabene když se jí ve většině případů banky řídily, ale zůstal jim prostor pro odchýlení se, pro individuální posouzení každého jednotlivého případu. Návrh zvýšení těchto kompetencí v oblasti hypoték je takovým typickým příkladem legislativy, kdy se právě zužuje prostor pro individuální rozhodování, zužuje se prostor pro dohodu dvou svéprávných subjektů, v tomto případě banky - klientů. Proto se domnívám, že nepotřebujeme centralizaci rozhodování o podmínkách hypoték a současně centrálně stanovené výjimky a centrálně stanovené kvóty pro tyto výjimky. Tato centralizace významným způsobem posiluje roli centrální banky v oblasti bytové politiky, kterou bychom se primárně měli zabývat tady ve Sněmovně. Já jsem to tady říkal opakovaně, že vláda tím přesouvá rozhodování o dostupnosti vlastnického bydlení pro naše občany na centrální banku. A právě striktní využití těchto nástrojů centrální bankou může omezit významným způsobem přístup lidí k vlastnickému bydlení, a dokonce se může stát, že při nesprávném stanovení a nesprávném souběhu úvěrových ukazatelů mnoho rodin na hypotéku nedosáhne a budou tak držení v sektoru nájemního bydlení, ač by například faktická splátka hypotéky byla totožná s výší nájemného. I do takové paradoxní situace se můžeme dostat v případě, že centrální banka někdy v budoucnu o tom nebude rozhodovat správně. A znovu opakuji, my jako moc zákonodárná a naši pokračovatelé na to nebudeme mít žádný vliv.

Z tohoto důvodu kvůli oběma nástrojům novelu zákona o centrální bance nepodpořím. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Dobré odpoledne, vážené kolegyně, vážení kolegové. Dále se do rozpravy hlásí pan poslanec Skopeček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Skopeček: Děkuji pěkně za slovo, už velmi krátce. K tomuto zákonu jsem vystupoval asi nejdelší čas než k jakémukoli jinému. Ten zákon považuji za velmi špatný a považuji za špatnou jak jeho sněmovní verzi, tak jeho senátní verzi. Přestože senátoři alespoň o milimetr původní návrh zlepšili, ten zákon je špatný, škodlivý a nepotřebný pro Českou republiku a bylo by lépe, kdyby neplatila žádná verze toho zákona, ani senátní, ani sněmovní. Zákon chce dát České národní bance nástroje pro kvantitativní uvolňování. S tím dramaticky nesouhlasím, protože to není nic, co by Česká republika potřebovala a co by bylo dobré. Už dneska Česká národní banka má problémy udržet inflaci ve svém cílovém pásmu, předpovědi, jak se inflace bude vyvíjet, směřují spíše směrem nahoru. Obávám se, že podobnou cestu zažijí i další evropské ekonomiky, které rovněž kvantitativní uvolňování, respektive jejich evropská centrální banka využívala.

Nemyslím si ani, že Česká národní banka potřebovala další nástroje pro regulaci hypotečního trhu. Podle mého názoru se snaží Česká národní banka tímto hasit své vlastní požáry, (na) které extrémně uvolněnou měnovou politikou zadělala. Nemyslím si, že problém rostoucích cen bydlení je možné řešit měnově nebo finančními nástroji ze strany České národní banky. Hlavní problém je ve skutečnosti, že se v České republice málo staví, a dokud neupravíme stavební a územní regulaci, nevyřeší to Česká národní banka žádnou regulací hypoték.

Paní ministryně financí se na tuto normu těší proto, že umožní České národní bance snadněji skupovat státní dluhopisy a snižovat tak uměle cenu vládních dluhopisů. Tomu rozumím, zvlášť ve chvíli, kdy paní ministryně není schopna přijít s uvěřitelnou racionální konsolidací veřejných financí. Na tu neschopnost přijít s konsolidací veřejných financí reaguje už i finanční trh, který zvyšuje úroky našich desetiletých státních dluhopisů. Nicméně to je z důvodu toho, jak se vyvíjí naše schodky veřejných financí a jak vláda není schopna s tím cokoli udělat. Česká národní banka to určitě nepřetlačí, respektive přetlačí to možná na omezeně krátkou dobu, ale ten problém strukturální nerovnováhy, rozvratu veřejných financí, se vyjeví později, i když Česká národní banka bude nakupovat státní dluhopisy, co jí síly stačí.

Je to nebezpečný zákon, je špatně, pokud ho český Parlament schválí. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Já vám také děkuji a dívám se do sálu, jestli se někdo ještě hlásí do rozpravy. Pan poslanec Ferjenčík, zatím poslední přihlášený do rozpravy. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, máme za to, že pokud se takhle razantně rozšiřují pravomoci České národní banky - a z mého pohledu se rozšiřují až moc, a to v obou těch oblastech, jak v oblasti měnových nástrojů, tak v oblasti regulace hypotečního trhu - tak by také měla být adekvátně posílena kontrola té instituce. Proto jsme navrhovali zvýšení transparence České národní banky, a to jak na úrovni provozních výdajů, tak na úrovni transparence měnových operací. Bohužel, tyto návrhy nebyly přijaty a z toho důvodu tento návrh nemůžeme podpořit ani v sněmovní, ani v senátní verzi. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji, nikoho dalšího nevidím přihlášeného do rozpravy. Ještě jednou se podívám a rozpravu končím. (Gong.) Zeptám se, jestli je zájem o případná závěrečná slova ze strany paní ministryně nebo pana senátora? Ne.

Přistoupíme k hlasování podle paragrafu... Tak pardon, ještě pan senátor projevil zájem o závěrečné slovo. Já mu dávám slovo. Prosím.

 

Senátor Vladislav Vilímec: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Pouze upřesním jednu informaci, která tady zazněla z úst pana guvernéra Rusnoka, a to k navýšení nadlimitních úvěrů. On prohlásil, že když nebyl pro 8 % ve Sněmovně, tak není ani pro 7,5 %. Pro 8 % nemohl pan guvernér skutečně být, protože v Poslanecké sněmovně takový návrh nebyl načten. Byl načten návrh pana poslance Skopečka na 10 %, takže to jsem považoval za nutné, abych upřesnil, a těch 7,5 % je přesně v polovině navýšení, které navrhoval pan poslanec Skopeček. Považuji to za naprosto přiměřenou záležitost a věřím, že tento návrh Sněmovna podpoří. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Já vám děkuji a nyní přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.

 

Přednesu návrh na usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 532/5, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 532/6."

Zahájil jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 30, přihlášeno 176 poslanců, pro 5, proti 74. Návrh byl zamítnut.

 

Nyní tedy budeme hlasovat znovu, a to podle § 97 odst. 5 Jednacího řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí tohoto usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy souhlasu 101 poslance. Kvorum je nastaveno.

 

Přednesu návrh na usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 532/5."

Zahájil jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 31, přihlášeno 177 poslanců, pro 125, proti 44. Návrh byl přijat. Konstatuji, že jsme návrh zákona přijali.

 

Kontrola hlasování? (Probíhá kontrola hlasování.) Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP