Úterý 1. června 2021, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Filip)

7.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 134/2016 Sb.,
o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 908/2/ - zamítnutý Senátem

Usnesení k tisku 208/2, jímž Senát zamítl tento návrh zákona, vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 908/3. Vítám mezi nám za Senát paní senátorku Adélu Šípovou.

Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu o zamítnutí tohoto návrhu zákona vyjádřil pan poslanec Zdeněk Ondráček, případně někdo další z navrhovatelů. A ještě než vám dám slovo, požádám Sněmovnu o klid. Pokud máte jiné diskuse nežli tisk 908, prosím v předsálí. Ještě posečkám. (Prodleva - čekání na uklidnění v sále.) Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Ondráček: Děkuji, pane předsedající. Vážená paní senátorko, vážená paní ministryně, páni ministři, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych za skupinu předkladatelů, předsedy výboru pro bezpečnost a místopředsedu výboru pro bezpečnost znovu před vás předstoupil s poslaneckým návrhem zákona o novele zadávání veřejných zakázek. V podstatě to byla celkem jednoduchá novela, kdy jsme s ohledem na vývoj pandemie koronaviru a po dohodě se Správou státních hmotných rezerv předložili pozměňovací návrh tohoto zákona, kterým by se v případě ukončení nouzového stavu umožnilo Správě státních hmotných rezerv nakupovat mimo rámec zákona o zadávání veřejných zakázek ještě dalších šest měsíců. Reagovali jsme na situaci, která vznikla po jarní vlně koronaviru, kdy někteří ve velké euforii slavili, jak jsme to krásně zvládli, a na podzim jsme hleděli s otevřenými ústy na to, že zas nemáme ochranné pracovní prostředky a další věci důležité pro boj s touto pandemií. (Hluk v sále pokračuje.)

Vzhledem k tomu, že lze předpokládat, že to bude dlouhodobý proces, a teď jsme ve stadiu, kdy jsme sice ukončili nouzový stav, ale já a další kolegové, kteří jste, nebo kteří jsme zde v ústředním krizovém štábu -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane poslanče, já vás přeruším a znovu požádám sněmovnu o klid. Pokud diskutujete jiné téma, tak prosím v předsálí, děkuji. Pokračujte.

 

Poslanec Zdeněk Ondráček: Děkuji, pane předsedající. Takže můžeme říct, že teď, po ukončení nouzového stavu, Správa státních hmotných rezerv zase měla problémy s nakupováním antigenních testů pro žáky základních a středních škol, na testování pracovníků státní správy, ale celkově ty problémy jsou, protože po ukončení nouzového stavu přecházíme do standardního režimu zákona o zadávání veřejných zakázek.

Nebudu to dlouho prodlužovat, stejně rozhodneme hlasováním o tomto návrhu. Já bych jenom chtěl připomenout, že tento návrh, respektive tento pozměňovací návrh zákona, jsme hlasovali 29. ledna tohoto roku. V tu dobu jsme jeli v polovičním formátu, jeli jsme podle § 90 odst. 2, a z 90 přítomných 62 kolegyň a kolegů napříč celým politickým spektrem hlasovalo pro přijetí tohoto zákona hned v prvním čtení. Nikdo z kolegů a z kolegyň, kteří zde byli v sále, nehlasoval proti, pouze pár kolegyň a kolegů se zdrželo.

Já bych vás chtěl, kolegyně a kolegové, požádat, vy, kteří jste zde byli, nebo popřípadě i vy, kteří jste seznámeni s touto problematikou, abyste dokázali být konzistentní ve svých názorech a ve svých projevech hlasování a tento znovu podpořili, protože teď možná budeme slavit rozhodnutí soudu a otevřeli jsme v podstatě všechno, ale nerad bych se dočkal toho, že za dva nebo za tři měsíce budeme mít další problémy a Správa státních hmotných rezerv bude mít někde vzadu ve skladech dvě ušmudlané palety s ochrannými prostředky a pomůckami, a zase nebudeme schopni čelit problému, který je, a budeme vyhlašovat nový nouzový stav, abychom mohli tyto ochranné pracovní pomůcky, popřípadě další věci důležité pro jakýkoliv boj s jakoukoliv pandemii řešit.

Takže já, kolegyně a kolegové, nebudu dlouhý, končím a požádám vás, buďte konzistentní ve svých názorech, znovu podpořte tento návrh, který umožní Správě státních hmotných rezerv i teď, po ukončení nouzového stavu, předzásobit se v případě potřeby na další kolo pandemie. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Zdeňku Ondráčkovi. Nyní požádám, aby se slova ujala paní senátorka Adéla Šípová, a také předtím požádám Sněmovnu o klid. Prosím, ještě chvilku posečkejte, paní senátorko. Prosím, máte slovo.

 

Senátorka Adéla Šípová: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, vážení poslanci, dobrý den. Chtěla bych vám jenom přednést poselství ze Senátu. Vnímáme tento senátní tisk, který má rozšířit obecné výjimky ze zákona o zadávání o veřejných zakázek o případy, kdy zadavatel není povinen zadat veřejnou zakázku v zadávacím řízení, o případ, kdy jde o pořízení státních hmotných rezerv podle zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy hmotných rezerv, z důvodu ochrany bezpečnostních zájmů České republiky v souvislosti se šířením koronaviru SARS-CoV-2, pokud současně nelze učinit takové opatření, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo.

Já bych chtěla zdůraznit, že Senát tento návrh zamítl, a nyní bych vám ráda řekla, jaké byly důvody. Tato novela zákona se jeví jako zcela nadbytečná, jelikož v zákoně o zadávání veřejných zakázek existuje dostatek prostředků, jak zrychlit zadání zakázky v případě, že je to zapotřebí. Nyní jenom zdůrazňuji - opakuji, nemáme nouzový stav, pandemie se vyvíjí velice dobře a vláda se může dobře připravit na případnou další vlnu standardními postupy. Těmito standardními postupy, jak uvádí zákon o zadávání veřejných zakázek, je § 29 písm. a) zákona, který umožňuje zadavateli obecnou výjimku, kdy není povinen postupovat podle zákona. Zadavatel není povinen zadat veřejnou zakázku v zadávacím řízení, pokud by provedení zadávacího řízení ohrozilo ochranu základních bezpečnostních zájmů České republiky a současně nelze učinit takové opatření, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo. Toto je jeden z prostředků, které je možné využít, aniž bychom přijímali novelu zákona o zadávání veřejných zakázek. Dále je další obecnou výjimkou ze zákona o zadávání veřejných zakázek § 29 písm. c), který pokrývá případy, kdy jde o zadávání nebo plnění veřejné zakázky v rámci zvláštních bezpečnostních opatření stanovených jinými právními předpisy a současně nelze učinit takové opatření, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo. Dalším prostředkem v zákoně o zadávání veřejných zakázek je § 63 odst. 5, který umožňuje využít jednací řízení bez uveřejnění. Dalším paragrafem je § 198, kdy s ohledem na potřebu rychlého nákupu v krizové situaci, a já se domnívám, že to je případ, o kterém pan poslanec hovořil, je v zákoně uveden přímo v odst. 2 bodu a), kde je umožněno využít jednací řízení bez uveřejnění, pokud není možné z časových důvodů způsobených krizí zadat veřejnou zakázku v jiném druhu zadávacího řízení. Krizí se rozumí mimořádná situace včetně ozbrojených nebo válečných konfliktů v České republice, která již vznikla nebo bezprostředně hrozí její vznik a která vážně ohrožuje nebo omezuje životy, zdraví lidí nebo majetek anebo vyžaduje přijetí opatření k zajištění základních dodávek pro obyvatelstvo. Zde tedy máme konkrétní ustanovení, která by v případě potřeby bylo možné využít pro nákupy, o kterých pan poslanec hovořil.

Zásadním důvodem, proč jsme v Senátu tuto novelu odmítli, je zejména to, že otevírá dveře možné korupci a zakázky by takto mohly být zadávány nehospodárně, neúčelně, neefektivně, a zejména bez možnosti kontroly. Navíc bych chtěla poukázat na to, že od doby předložení návrhu uplynula určitá doba, nyní je ještě méně důvodů pro to, abychom tuto novelu přijímali. Dalším důvodem pro odmítnutí, zamítnutí je také problematický vztah k evropské legislativě, a zejména nepřiměřenost navrhované právní úpravy. Méně omezujících opatření při zadávání veřejných zakázek v kontextu ohrožení obyvatelstva dle doporučení Ministerstva pro místní rozvoj, ÚOHS a Evropské komise lze dosáhnout zejména zkrácením lhůt pro urychlení otevřených nebo užších řízení nebo organizací jednacího řízení bez uveřejnění. Toto jsou tedy další důvody pro zamítnutí tohoto zákona.

Navrhovaná úprava je nesystematickým řešením. Změna zákona o zadávání veřejných zakázek je činěna na půl roku, tedy nyní již na kratší dobu s výslovným uvedením jednoho typu viru, a tedy postrádá potřebnou obecnost. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní senátorce a ptám se, jestli se k usnesení Senátu chce vyjádřit zpravodaj garančního výboru, výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, pan poslanec Ondřej Profant? Nemá zájem. Otevírám v tom případě rozpravu, do které ale nemám žádnou přihlášku. Ptám se, kdo se hlásí z místa? Nikoho nevidím... No, nemohu dát jako faktickou poznámku, mohu přijmout jaksi přihlášku do rozpravy, pane kolego, protože to jenom reaguje na rozpravu, nikoliv... Pokud se hlásí kolega Kasal do rozpravy, samozřejmě mu rád udělím slovo. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec David Kasal: Děkuji za slovo. Já bych se chtěl tedy zeptat paní senátorky, když tady tak hezky řekla, jaké jsou možnosti, tak jestli Senát bral tu praxi... Nějakou dobu ta pandemie byla a neřešil to jenom stát, řešili to hejtmani, řešily to obce a další instituce, tak bych se chtěl zeptat, jestli jste si udělali nějaký průzkum, jakým způsobem to bylo řešeno a kdo tedy použil ty paragrafy, o kterých jste - a ty odstavce - o kterých jste hovořila, a jakým způsobem to tedy fungovalo. Protože tak, jak my jsme to tady zažívali, tak to určitě tak nebylo.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Samozřejmě paní senátorka nemusí odpovídat, ale pokud chce, tak samozřejmě může. Paní senátorka se chystá odpovědět. Prosím, máte slovo.

 

Senátorka Adéla Šípová: Já bych chtěla jenom zopakovat, že tato novela postrádá obecnost, zaměřuje se pouze na jeden typ nákupu, a jsem přesvědčena o tom, že i ostatní zadavatelé jsou schopni se krizovým situacím přizpůsobit a mají k tomu dostatek prostředků v zákoně o zadávání veřejných zakázek už nyní.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Pokud se nikdo další nehlásí, rozpravu končím. Ještě než budeme pokračovat, ptám se na závěrečná slova. Pan kolega Ondráček se hlásí, ale než vám udělím slovo, konstatuji došlou omluvu paní poslankyně Markéty Pekarové Adamové od 15.45 do konce jednacího dne, paní poslankyně Richterové od 15.40 z pracovních důvodů a pana poslance Bělobrádka od 16 do 17.30 z pracovních důvodů. Máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Ondráček: Děkuji, pane předsedající. Nechci paní kolegyni nějakým způsobem trápit. Ono nestačí pouze říct, co si myslíme, jestli to tak jde nebo nelze, ale my vycházíme i z praxe, kterou jsme zde zažili. Já jsem členem Ústředního krizového štábu od jara loňského roku, s ředitelem Správy státních hmotných rezerv jsme byli v kontaktu poměrně často a diskutovali jsme ty problémy, takže my vycházíme z konkrétní praxe a jednali jsme s Ministerstvem pro místní rozvoj.

Proto si myslím, že není fér, když zde, paní kolegyně senátorko, uvádíte o tom, že tady je nějaký rozpor s evropskou legislativou - není. Pokud byste byla přítomna na jednom ze tří výborů a jedné stálé komise v Senátu, tak byste slyšela zástupce MMR, který řekl, že rozpor s evropskou legislativou tam prostě není. To je prostě vyfabulované, to, co jste si připravili s kolegou Wagenknechtem v Senátu. Ale kolega, kolega z MMR, který na ta jednání se mnou chodil, řekl, že tam ten rozpor prostě není. Děkuji. (Potlesk z řad KSČM.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pokud není dál zájem, přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 3 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí usnesení zákona zamítnutého Senátem je zapotřebí nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy souhlasu 101 poslance. Ano, už je nastaven potřebný počet hlasů a já zagonguji. Těm, které jsem požádal, aby diskuse přenesli do předsálí, umožním, aby se usadili na svá místa.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 908/2."

Zahájil jsem hlasování číslo 205 a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 205, z přítomných 163 pro 29, proti 7. Návrh byl zamítnut.

 

Takže projednávání končí. (Z lavic se ozývají nesouhlasná stanoviska.) Končí tím bod číslo 7. Tak vidím, že je zájem o kontrolu hlasování... (Poslanci se dohadují o výsledku hlasování.) Já jsem na to upozorňoval, že musíme nastavit 101, že nešlo o vrácený Senátem, ale zamítnutý Senátem... A pan kolega Kubíček se hlásí.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Stává se mi to jednou maximálně za 10 let, hlasoval jsem pro, na sjetině mám "zdržel se". Zpochybňuji hlasování. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Já to respektuji, že je nesouhlas mezi elektronickým zápisem o výsledku hlasování a vůlí poslance.

 

hlasování číslo 206 dám hlasovat o návrhu na opakování tohoto hlasování.

Tedy kdo souhlasí s námitkou pana poslance Kubíčka? Zahájil jsem hlasování číslo 206. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 206, z přítomných 163 pro 145, proti nikdo. Námitka byla přijata.

 

Budeme tedy v hlasování číslo 207 hlasovat znovu a já znovu odcituji návrh usnesení; 101 máme nastaveno.

 

Návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 908/2."

Zahájil jsem hlasování číslo 207 a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 207, z přítomných 163 pro 87, proti 8. Návrh byl zamítnut. Návrh zákona nebyl přijat.

 

Děkuji panu poslanci zpravodaji, děkuji paní senátorce a končím bod číslo 7.

 

Dalším bodem našeho jednání je bod číslo 8. Jde o

Aktualizováno 28. 7. 2021 v 8:43.




Přihlásit/registrovat se do ISP