(13.40 hodin)
(pokračuje Válková)
Ale na druhé straně si myslím, že musíme využít tu svoji možnost, svůj mandát. Odpovídám tímto od toho řečnického pultíku i na žádost zhruba 40 000 maturantů, kteří nás oslovili prostřednictvím petičního výboru, abychom do 19. dubna tohoto roku přednostně jejich záležitost projednali. Nestalo se tak. Začali jsme, zatím jsme to nedokončili. Tohle je, pokud se nám to podaří prohlasovat, pozitivní odpověď. My se tím sice budeme zabývat na schůzi petičního výboru v úterý 27. dubna, ale mnohem významnější je, pokud se nám podaří přijmout usnesení, kterým se zavážeme do 28. dubna, což je tedy velmi krátká doba, ale potřebná pro přípravu a pro tu jistotu, která tady zatím chybí, a s tím souhlasím, s panem poslancem Jurečkou, vaším prostřednictvím, pane místopředsedo, pro maturanty, jak to vlastně letos přesně bude.
Takže se jinak vzdávám svého dalšího slova. Měla jsem připravený projev. Snažme se propracovat časově k hlasování toho usnesení nebo jiného usnesení, ale úkolů, které odstraní současnou nejistotu. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a prosím pana poslance Nachera, který nyní dostane slovo ke své řeči. Prosím.
Poslanec Patrik Nacher: Dámy a pánové, pěkné odpoledne. Já měl taky připravený delší příspěvek i s některými citacemi těch mailů od studentů. Já to velmi zkrátím, abychom to stihli, ale musím tady říct nějaké věci, které tu byly, aby to nezůstalo ve vzduchu.
Mám pocit, že někdy ze strany opozice je to kritika za každou cenu, abych tak řekl, že prošli tím školením kritik za každou cenu - začátečník a jdou do druhé etapy - pokročilý, protože včera jsme totéž slyšeli od jednoho kolegy, který se tu rozčiloval, že jsme tady dali bod Zpráva o činnosti rady, který tady chtěla opozice. V této chvíli je zase kritizováno, že zrovna poslanci hnutí ANO a ČSSD připraví usnesení směřující na ministra školství. Kdybychom takové usnesení nepřipravili nebo nepodpořili a připravila ho opozice, tak bychom byli kritizováni taky, proč to nepodporujeme. To znamená, že by mě docela zajímal ten ideální stav, jak by se tedy vládní poslanec měl chovat. Když nepodporuje opoziční aktivity, je to špatně, když jdeme svojí vlastní cestou, tak je to kritizováno také. Já si myslím, že to je naopak dobře. Naší snahou je jednak, aby se děti vrátily co nejdřív a bezpečně, to byl ten předchozí bod, a potom aby se konečně definitivně vyřešilo, jak to bude s maturitami.
To téma tady otevřel asi před měsícem a půl premiér Andrej Babiš, od té doby se o tom ve veřejném prostoru mluvilo, do té doby ne. Já mám z toho pocit, jak řekl sir Humphrey v seriálu Jistě, pane ministře, že se opozice a někteří kritici soustředili na hráče, ne na míč, to je ne na ten obsah, ale na to, kdo s tím podnětem přišel. Jsem skoro přesvědčen, že kdyby s tím přišel někdo jiný, nějaký lídr z opozice, a teď to neberte, prosím, útočně, tak si myslím, že by to byla legitimní otázka a legitimně bychom se tady bavili o úřední maturitě. Stejně tak nesouhlasím s tím, co jsem zaznamenal, že reakce na ty stovky mailů od těch studentů, mám tady pár - dvacet - tak že to je populismus, protože jsme tady zažili jiné situace, kdy nám sem chodí spousta mailů, a když se na ty maily reaguje a někdo tady vystoupí a řekne, že reaguje na zpětnou vazbu od těch voličů, tak naslouchá lidem. V tomhle případě, když člověk reaguje na ty reálné příběhy, tak je to populismus. Za mě je to takový dvojí metr o tom, že mimochodem úřední maturita už druhý rok bude teď fungovat na Slovensku, tak to tady uvádím pod čarou, abych tady připomněl situaci například s teritorialitou, kdy nám někdo dával příklad Slovenska.
Podporuji to usnesení, které tady přečetl Karel Rais. Myslím si, že ty body jsou jasné. Předpokládám, že to je namnožené a předložené i předsedům ostatních klubů. V zásadě řeší všechny ty body, které se týkají jak možnosti úřední maturity, tak aktuální situace dálkových studentů. Já vás prosím o podporu. Děkuji. Zkrátil jsem to na maximum.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. S přednostním právem se přihlásil pan poslanec Jurečka, poté paní poslankyně Gajdůšková.
Poslanec Marian Jurečka: Děkuji, vážený pane předsedající. Přiznám se, že mě udivila zmínka pana poslance Nachera, který tady mluvil o tom, že se máme soustředit na ten míč. Tak já tady mohu uvést desítky příkladů za poslední rok, kdy přicházely návrhy z opozice, které jsou soustředěné na míč, na ty konkrétní problémy. Bavili jsme se tady o přístupu k ošetřovnému, k izolačce, dávali jsme tady konkrétní legislativní návrhy, a to byl ten míč, který jste vy neviděli, kopali jste ho do autu, tvářili jste se, že ten problém prostě není. Za měsíc, za dva, za tři přišel návrh této vlády, totožný text v návrhu legislativním, a najednou to bylo na penaltu a vládní koalice stála a říkala: My jsme to dokázali. Tak to mně vadí. Tak o tom potom, prostřednictvím pana předsedajícího, pane poslanče Nachere, nemluvte v takových konotacích, protože teď se vám to hodí, ale když ten míč šel správným směrem a dělali jsme pro výhru domácích maximum, tak jste to sabotovali. Já se nebavím o tom obsahu, který tady leží, ten obsah klidně schvalme, ale mně vadí ty argumenty, které tady k tomu teď používáte.
Logika věci je, že tyhle záležitosti si umí koalice vydiskutovat se svým ministrem, vůbec to sem nemá tahat. Není to tak zásadní věc, aby to musela projednávat Sněmovna. Před dvěma měsíci jste si to měli vyříkat. Předpokládám, že hnutí ANO i sociální demokracie má svoje experty v rámci školství, takové komise u nás v KDU pracují celou dobu, a že si tyto komise umí sednout s ministry a tyto věci projednat. To, že se to tady zachraňuje na poslední chvíli 23. dubna, je ostuda vaše, vaší koalice a toho, že jste nebyli schopni si tyto věci nastavit a vykomunikovat. Takže se tady jenom obracím a ohrazuji proti tomu, používat teď argumenty, že my jako opozice nesledujeme míč a soustředíme se na hru. Ne, je to koaliční vláda, která opakovaně konkrétní konstruktivní návrhy nás, opozice, vykopala do autu, nepodpořila a pak zpětně přicházela s tím řešením sama. (Důrazně.)
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní prosím paní poslankyni Gajdůškovou, která je dále přihlášena ve všeobecné rozpravě. (V sále je velký hluk.) Prosím. Poprosím o klid v sále a případně, abychom řešili právě ty věci, která máme na stole, a nikoliv něco kolem. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Alena Gajdůšková: Páni poslanci, paní poslankyně, já bych teď hodně ráda reagovala na pana kolegu Jurečku a připomněla bych mu, jak se také jednalo i v Poslanecké sněmovně. Neudělám to. Jde mi o to, abychom doprojednali tento bod, abychom usnesení schválili, protože je to hodně odpracované. Děkuji Kateřině Valachové, děkuji všem, kteří se na tom podíleli, panu Raisovi, všem dalším, školskému výboru, že skutečně se na věc podívali z praxe, z toho, jak to běží.
Já k tomu jenom dodám ještě dva pohledy opět z praxe a velice rychle. To jedno je na začátku před těmi maturitami, to jsou přijímací zkoušky na střední školy. Já už jsem o tom zde mluvila. Tam, kde si školy dělají samy přijímací zkoušky, a je to v pořádku, by měly ale dát studentům možnost se připravit a vyhlásit dopředu typové příklady, typové otázky právě pro ty přijímací zkoušky. To je také jeden z mailů a z toho, jak se na mě obrací studenti. ***