Pátek 23. dubna 2021, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Pikal)

532.
Informace vlády o podmínkách vstupu do škol

Nyní by se tedy podle běžného zvyku měl ujmout slova zástupce vlády a přednést její stanovisko. Nicméně žádný zástupce vlády, který by byl schopen přednést stanovisko, zde není, takže dám v souladu s jednacím řádem nyní slovo navrhovatelce, jíž je poslankyně Tereza Hyťhová, která se zároveň stane zpravodajkou, pokud bude souhlasit. Prosím.

 

Poslankyně Tereza Hyťhová: Děkuji. Chtěla bych poprosit Sněmovnu nejdřív o klid, bylo by to možné? (Obrací se k předsedajícímu.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Ano. Já s vámi souhlasím a také žádám vaše kolegy a kolegyně o klid. Již jednáme, prosím, usaďte se ve svých lavicích, přerušte své rozpravy, které nesouvisí se současným bodem. Zejména kolegy v pravé části sálu bych poprosil, aby se usadili a přerušili...

 

Poslankyně Tereza Hyťhová: Děkuji. Tak, dobrý den. Děkuji za slovo. Já jsem tento bod... Já jsem tento bod zařadila, protože si myslím - a poprosím ještě o klid, jestli můžu ještě požádat...

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já vám rozumím, a požádám tedy Sněmovnu znovu o klid. Opravdu již jednáme, máme několik bodů, které se Sněmovna rozhodla zařadit na tento čas, a myslím si, že zde vůle je projednat, tak prosím, nekomplikujte to.

 

Poslankyně Tereza Hyťhová: Děkuji za... Dovolím si tedy představit tento bod. Jedná se o podmínky vstupu do škol. Určitě máte všichni stejně jako já plné e-maily stížností, dotazů od rodičů, učitelů, ředitelů, žáků a tak dále a tak dále. Proto jsem tento bod zařadila. Velice mě mrzí bojkotování ze strany ANO, kteří si schválně vzali 10 minut pauzu. Ale dobře, do 13.30 hodin vám alespoň sdělíme, co jsme tímto bodem chtěli tady ve Sněmovně říci. Také mě mrzí, že tu není pan ministr Plaga, který už včera avizoval, že nepřijde, že má asi na práci něco jiného nebo že bude omluven. Zkrátka tu není, což považuji za naprosté opovrhování Poslaneckou sněmovnou.

Co se lidem vlastně nelíbí na podmínkách vstupu do škol? No, nelíbí se jim to, že jejich děti musí být dvakrát týdně testovány, nelíbí se jim, že musí nosit roušky. Když si vezmu tu logiku věci, dítě ráno přijde do školy, je otestováno, má negativní výsledek antigenního testu, o kterém ještě dobře víme, že není vůbec stoprocentní. Testy jsou nekvalitní, a dokonce tyto testy ani nebyly certifikovány. Rodiče ani nevědí, z čeho ty testy jsou vyrobeny, co obsahují a tak dále. Dobře, dítě přijde do školy, je otestováno, je negativní.

Teď je otázka, proč to dítě musí celý den sedět v té roušce nebo respirátoru nebo s ochranou úst? Celý den, i přesto, že ráno je negativní? Vždyť to nedává smysl. Vezměme v potaz, že školní výuka je až do konce června, ve školách nejsou klimatizace. Tady máte klimatizaci v Poslanecké sněmovně. Školy nejsou klimatizovány, třídy nejsou klimatizovány na žádné škole. Takže opravdu i v těch teplech, vedrech v červnu, květnu, kdy bývá hezky, opravdu budeme nutit děti, aby seděly celý den v rouškách? Myslím si, že to není úplně to správné.

Jsou země v Evropě, které mají úplně jiný přístup. Například v Belgii, abych řekla nějaký příklad, na prvním stupni žádné roušky nenosí, mají akorát obědy ve třídách, zvýšená hygienická opatření, větrání. To je jeden z mnoha příkladů. V České republice sice můžeme větrat, máme ale dvakrát týdně také děti ve školách testovat.

Mnozí rodiče své děti do školy ani neposílají, protože když už tedy chcete testovat, ani jim neumožníte, aby se testovaly doma, což některé školy umožnily v tuto chvíli, ale mají za to sankce, je jim vyhrožováno, někteří byli odvoláni. Mluvím teď o panu řediteli ze Semil, kterého si velmi vážím. Také jsem mu zaslala svoji podporu, protože nechápu, za co byl tento člověk ze své funkce odvolán. Vezmeme-li si Listinu základních práv a svobod, je zde článek 33 - každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon. Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních, středních školách podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách. Zkrátka každý má právo na vzdělání a já si myslím, že by do škol měly být puštěny i děti, jejichž rodiče odmítají děti testovat.

Zažila jsem případ jedné paní, která mi řekla, že její dítě není puštěno k přijímacím zkouškám na střední školu, protože odmítá svoje dítě testovat. Proto mu není dovoleno dále se vzdělávat? Zvláštní otázka, když tedy prosazujeme v demokratické zemi vzdělání pro všechny, jak je možné, že není umožněno tomuto dítěti jít k přijímacím zkouškám na střední školu? Jak je to možné? Jak je možné, že si rodič v demokratické zemi nemůže rozhodnout sám, jestli chce své dítě testovat, a za těchto podmínek ho poslat do školy či nikoliv, protože některé školy ani neumožňují distanční výuku těm dětem, jejichž rodiče chtějí, aby za těchto podmínek jejich dítě do školy nešlo?

Mně to připadá naprosto nesmyslné a z tohoto důvodu jsem chtěla slyšet i stanovisko pana ministra. Měla jsem tady připravené delší vystoupení, ale chci ještě, aby tady vystoupila moje kolegyně, se kterou zde máme společné usnesení. Jedno usnesení, které vám tady představí moje kolegyně, je pro bezpodmínečný vstup do škol. Pokud by to prošlo, tak by to bylo výborné. Myslím si, že rodiče by byli nadšeni a svět by byl zase normální. Pak tady máme ještě jedno usnesení, to je kompromisní. To usnesení bych vám představila až po vystoupení mé kolegyně, protože opravdu nás tlačí čas. Takže zatím děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní je s přednostním právem přihlášen poslanec Rozvoral, poté poslankyně Majerová. Prosím.

 

Poslanec Radek Rozvoral: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi krátce vystoupit k projednávanému bodu Podmínky vstupu dětí do škol. Hnutí SPD v této otázce zastává jasné stanovisko, které má tuto podobu: všichni žáci a studenti se musí vrátit do škol bez jakýchkoli dalších podmínek. Apeluji tím na všechny přítomné poslance, na naši vládu a na premiéra této republiky Andreje Babiše. Otevřete našim dětem znovu školy. Je ostudné, pokud se rozvolňují opatření, otvírají obchody, ale většina škol zůstává zavřených.

V porovnání s ostatními evropskými zeměmi, které též musely čelit a ještě se stále vypořádávají s následky koronavirové pandemie, má Česká republika nejdéle zavřené školy. Za poslední rok byly školy plně otevřené pouze 10 týdnů a například vysoké školy se neotevřely vůbec. Výuka dětí tak byla realizována pouze on-line formou, což pro většinu žáků nebylo přínosné. Pro žáky všech typů středních škol a učilišť nebyla v této době zajištěna adekvátní praktická výuka, která je pro výkon jejich budoucí profese velmi důležitá. Distanční výuka na většině vysokých škol neobsahovala potřebnou kvalitu, a studenti tak absolvovali celé dva semestry, tedy celý akademický rok 2020 až 2021 on-line výukou, a to včetně zkoušek a zápočtů. Vysoké školy tak pevně doufají, že už obhajoby bakalářských a diplomových prací, které jsou plánovány od května, a následné závěrečné zkoušky proběhnou ve standardním režimu, pouze za dodržení hygienických opatření.

Absence sociálních kontaktů se také negativně projevuje na psychice dětí, které jsou zavřené doma u počítačů v kruhu svých nejbližších a se svými kamarády udržují komunikaci pouze formou počítačů a mobilních telefonů. Velkou psychickou zátěž tato situace znamenala i pro ty rodiče, kteří museli zůstat se svými dětmi doma.

Celý tento výjimečný stav provázený beznadějí a bezmocí byl navíc negativně umocněn opatřeními prezentovanými jednotlivými ministry, kteří na základě vyhodnocení pandemické situace vždy stanovili další postup, který se v krátké době několikrát změnil. V rámci Ministerstva školství jsme celou řadu takovýchto rozhodnutí slyšeli i od ministra Roberta Plagy. Jak se v té době asi cítili ředitelé a provozovatelé všech typů školských zařízení, kteří se snažili vždy mít vše připravené na to, aby mohli vzdělávací instituce otevřít, a nakonec k tomu nedošlo? V poslední době řešený problém zajištění testování žáků i ostatních pracovníků, zabezpečujících chod těchto institucí, výsledky testování poukázaly na skutečnost, že školy jsou mnohem menším rizikem než pracoviště.

Zmíním výstupy z testování na školách, které byly zapojeny do pilotní studie. Jednalo se o školy na Praze 6, 7 a 9 s PCR testy, kde se počet nakažených dětí pohyboval okolo promile z celkového počtu. Výstupy pilotní studie potvrdily, že s PCR testovanými jsou školy bezpečnější, výsledky přesné a testy ze slin pro děti pohodlné. Uvedu další výstupy z testování dětí na školách. Praha hlásila 15 pozitivních testů z více jak 35 000 testovaných žáků. Středočeský kraj 23 pozitivních testů z téměř 57 000 testovaných žáků, Moravskoslezský kraj 15 pozitivních testů z téměř 35 000 testovaných žáků.

Všechny typy testů v průměru v celé republice odhalily jen promile nakažených dětí. Na základě těchto dat se potvrdila naše domněnka, že bylo zbytečné školy na více než šest měsíců zavírat. Proto požadujeme, aby se všichni žáci a studenti vrátili co nejdříve do škol, a to po nezbytné přípravě škol pro jejich úplně otevření, a to bez jakýchkoliv dalších podmínek, bez roušek a testování dětí provádět pouze na bázi dobrovolnosti za použití neinvazivních testů.

Další připomínku mám k tomu, co s návratem dětí do škol souvisí. Jako hnutí SPD požadujeme spolu s otevřením všech škol také otevření všech sportovišť pro děti. Jedná se o sportoviště vnitřní i venkovní, kde by bylo umožněno sportování dětem i ve větších skupinách za dodržování potřebné hygieny. Děti si to po tak dlouhé době zaslouží. Závěrem tedy zopakuji, že já stejně jako všichni poslanci za hnutí SPD požadujeme návrat všech dětí do škol a na sportoviště.

A teď mi dovolte ještě načíst za SPD usnesení, které zní: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyzývá vládu České republiky, aby zabezpečila co nejrychlejší návrat všech žáků a studentů do škol a na sportoviště bez jakýchkoliv dalších podmínek."

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Předejte, prosím, návrh usnesení zpravodajce a také předsedům ostatních klubů tak, abychom mohli potom podrobnou rozpravu případně probrat rychleji. A nyní prosím paní poslankyni Majerovou a připraví se další. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Majerová Zahradníková: Hezké dobré poledne. Nezbývá mi moc času, nicméně si neodpustím komentář, byť chápu a respektuji nějaké zvykovosti ve Sněmovně. Ale tedy dnešní den, kdy se tady mělo jednat o otevření maloobchodu, které bylo zabojkotováno zástupci z ANO - chápu, mají na to legitimní právo - a posléze bod, který Trikolóra jako jediná opakovaně navrhuje a stále bude navrhovat, a to otevření, bezpodmínečné otevření škol pro děti, si kolegové s přednostním právem nechají pro svou exhibici za SPD. Tohle jsem si odpustit nemohla.

A teď se dostávám tedy k bodu, kterým vám tady chci přečíst, protože to jsou fakta, žádné dojmy. Mám takový pocit, že nemám šanci to dočíst do konce, protože náš bod byl zařazen pouze na dobu omezenou, nicméně předřadím to usnesení, které je zásadní a které chceme přijmout, a posléze se pustím do textu samotného a do rozsudku, naprosto průlomového rozsudku výmarského soudu v Německu na základě největších, naprosto pevných dat a analýz, co se týká nakaženosti dětí a tak dále. Takže usnesení Trikolóry, o kterém bych ráda, aby se hlasovalo, je:

"I. Zrušit požadavek na provádění testů žáků českých škol jakožto podmínku pro přítomnost na prezenční výuce.

II. Zrušit požadavek na nošení roušek či respirátorů ve veškerých prostorách školských zařízení.

III. Umožnit všem žákům českých mateřských, základních, středních i vysokých škol okamžitě se vrátit k prezenční výuce. Všem a bez podmínek."

A teď začnu tím, čím jsem chtěla začít. Vážené dámy a pánové, my, poslanci Trikolóry, opakovaně apelujeme, že podmínka negativního testu dvakrát týdně a podmínka nošení roušky po celou dobu přítomnosti dítěte ve škole je nejen naprosto zbytečná, nýbrž závažně poškozuje zdraví našich dětí. Po vydání rozsudku Okresního soudu ve Výmaru je výrok, který jsem právě vyřkla - a tady ten rozsudek držím a mohu komukoli kdykoli poskytnout - už nikoli pouze kvalifikovaným názorem, ale naprosto jasným, nezvratným faktem, potvrzeným znaleckými posudky předních německých lékařů a epidemiologů.

Držím tady německý originál - i český překlad - Prof. Dr. Christofa Kuhbandnera, o nějž se výmarský rozsudek opírá. Všechna má následující tvrzení jsou v tomto posudku prokazatelně uvedena a tvrdými daty, kterými u nás nikdo nedisponuje, jednoznačně prokázána. Pokud o tom má kdokoli pochybnosti, ráda mu poskytnu celé toto znění, aby si to mohl ověřit, buď vytištěné, či formou mailu.

Pokud chcete dál trvat na podmínce testů a nošení roušek pro naše děti, pak je tedy férové říct jejich rodičům, že z randomizovaných kontrolovaných studií pro to dosud nevyplývají absolutně žádné důkazy, že by roušky či respirátory zabránily šíření infekce. Výsledky randomizovaných testů varují před používáním látkových roušek či respirátorů. Dosud jediná rozsáhlá randomizovaná kontrolní studie spíše naznačuje, že respirátory ba naopak mohou zvýšit riziko infekce. Zvýšené riziko infekce způsobené nesprávným zacházením s rouškami u dětí převažuje nad přínosy, které jsou dle randomizovaných kontrolovaných studií nízké až neexistující.

Infekce jsou ve školách poměrně vzácné. Je tomu tak jednoduše proto, že rozsáhlá metaanalýza ukazuje, že zejména u dětí mladších 12 let je méně pravděpodobné, že se nakazí a budou šířit virus, méně často než dospělí. Pravděpodobnost infekce u asymptomatické osoby, což je sekundární míra napadení, je prokázána na 0,7 %. Ve skutečnosti mnoho údajů potvrzuje, že ve školách téměř nejsou žádné infikované děti nebo nákazy. Aktuální čísla z Rakouska jsou obzvlášť zajímavá, pokud jde o nošení roušek či respirátorů, protože na základních školách se nenosí ochranné pomůcky dýchacích cest a zároveň se nyní testuje třikrát týdne rychlotesty. Z těchto důvodů je relativně snadné odhadnout počet infikovaných žáků.

V týdnu od 22. do 28. února - je to nejnovější mimo jiné dostupný soubor veškerých údajů - bylo pozitivních pouze 0,08 % rychlotestů na základních školách. Pravděpodobnost, že by nakažený žák bez roušek či respirátorů ve školách blízkým kontaktem někoho nakazil, je tak malá a podle rozsáhlých studií sledování kontaktů je v řádu 0,5 % - 100 000 žáků základních škol by tudíž muselo roušku či respirátor nosit, aby se zabránilo jedné jediné infekci denně, 100 000 žáků na jednu infekci.

Během jednoho týdne bylo hlášeno více případů dětí a dospívajících s fyzickými onemocněními souvisejícími s nošením roušek a respirátorů než celkový počet případů dětí a dospívajících s pozitivními výsledky testů SARS-CoV-2. Současně je také třeba jasně říci, že dlouhodobé nošení roušky způsobuje u dětí tyto závažné a prokázané komplikace a rizika: za prvé akumulace virů a bakterií na roušce či respirátoru, viry, bakterie a plísně se mohou hromadit na rouškách či respirátorech a být stále dokola vdechovány.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Paní poslankyně, já vás budu muset přerušit. Dokončete větu případně, prosím, a budeme se muset věnovat jinému bodu.

 

Poslankyně Zuzana Majerová Zahradníková: Já tady mám ještě, protože mám kompletní, jenom zestručněný překlad, takže já to dokončím tím - a já to tady přečtu, protože ten bod budeme navrhovat stále - že bych byla ráda, aby naše usnesení bylo zaevidováno a aby o něm bylo hlasováno. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Tomu rozumím. Myslím, že usnesení zaevidováno bylo. Jestli se k hlasování dostaneme, to je jiná otázka. Nyní vás však musím přerušit. Než dám dalším slovo, konstatuji, že k faktické poznámce je přihlášena paní poslankyně Hyťhová, byla přerušena paní poslankyně Majerová a přihlášeny jsou paní poslankyně Nevludová a pan poslanec Nacher. Nyní tento bod musím přerušit a měli bychom se dostat k jinému bodu, nicméně vidím, že se hlásí pan poslanec Rozvoral s přednostním právem, takže mu dám slovo.

 

Poslanec Radek Rozvoral: Děkuji za slovo. Chtěl bych se ohradit, prostřednictvím vás, pane předsedající, na předřečnici s tím, že jsem tady exhiboval. Nebyla to exhibice, ale pouze vystoupení poslance podle jednacího řádu. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní tedy v souladu s tím, jak jsme si schválili pořad, otevírám bod

Aktualizováno 16. 6. 2021 v 15:27.




Přihlásit/registrovat se do ISP