(14.50 hodin)
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní rozhodneme hlasováním, zda povedeme obecnou rozpravu. Já zase zagonguji...
Takže zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 287, přihlášeno 87 poslanců, pro 83, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Nyní tedy otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Petr Třešňák. Žádnou jinou přihlášku zatím nemám. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Petr Třešňák: Pěkné odpoledne, vážené kolegyně, vážení kolegové, dnes se nám na stůl dostal zákon, který možná svým rozsahem, tak jak je předložen, je malý, ale o to je podstatnější, přesně tak, jak řekl pan ministr, protože financování zdravotnictví ovlivňuje život nás všech, životy našich prarodičů, rodičů našich dětí. Tímto zákonem si vláda slibuje, že dostane do zdravotnických zařízení dostatek peněz. Samozřejmě bez nich by hrozilo, že nebudou mít zdravotnická zařízení dostatek finančních prostředků, a celkově tak bude ohrožena i dostupnost zdravotnické péče.
Běžné financování zdravotnictví nám totiž covid překazil a naprosto zničil i elektivní péči, které se nám už v současné době přestává dostávat. Je to tak mimořádná situace, kdy se ukazuje, jak robustní systém zdravotnictví vlastně máme a jak jsou obětaví i samotní zdravotníci. I přes tu mimořádnou situaci musím pozvednout hlavu a začít se dívat dál než jen na konec dubna, protože dle prohlášení pana ministra se do konce roku vyčerpají rezervy zdravotních pojišťoven, přes léto se nám navíc vyčerpají i zdravotníci na poskytování elektivní péče, kterou jsme několik měsíců neprováděli, a praktičtí lékaři budou převážně řešit své pacienty s různými postcovidovými problémy. Je pak otázkou, zda budou mít dostatek času například na preventivní prohlídky.
Proto mi dovolte položit několik otázek směrem k panu ministrovi.
Jak následně budeme řešit financování zdravotnictví v roce 2022? I vzhledem k rychlosti nárůstu dluhu nám hrozí, že narazíme na dluhovou brzdu už v roce 2024. A jak pak nadále budeme schopni ufinancovat zdravotnictví, když možná budeme muset omezit platby za státní pojištěnce?
Jaký máte plán na elektivní péči v letošním roce a co navrhujete pro pacienty s dlouhou léčbou covidu? Tady možná zopakuji svůj apel ze včerejška, z výboru zdravotnictví, zda by nebylo vhodné tyto pacienty poslat do lázní dřív, ještě než se nám v létě naplní, protože rekonvalescence určitě bude trvat delší dobu, a domnívám se, že bychom jako Sněmovna mohli podpořit lázeňskou léčbu a pomoci v rekonvalescenci pacientům po covidu. Například - mám to pak zmíněno v doprovodném usnesení, které chci načíst v podrobné rozpravě - tak, aby Ministerstvo zdravotnictví povolilo poskytování lázeňské rehabilitační péče bez ohledu na způsob její úhrady a rozšířilo její možnosti.
Já si dovolím citovat z plánu Ministerstva zdravotnictví pojmenovaného Zdraví 2030: "Zajištění dlouhodobě udržitelného financování zdravotnictví je zásadním úkolem, který podmiňuje dostupnost, kvalitu i výsledky zdravotnictví a zdravotně-sociální péče pro všechny občany České republiky."
Ale zpět k tomu samotnému zákonu, který zde máme a který řeší část financování letošního roku. Dnes vlastně po nás vláda chce, abychom schválili bianko šek. Já si dovolím citovat například paragraf ze zákona, je to § 1 odst. 3: "Poskytovatel a zdravotní pojišťovna se mohou do 30. dubna 2022 dohodnout ohledně způsobu kompenzace odlišně od vyhlášky podle odst. 2." Tato věta při vědomí toho, v jakém střetu zájmu je například sám pan premiér a jeho impérium zahrnující i zdravotnická zařízení, byť tedy v jakémsi svěřeneckém fondu, ve mně rozhodně nebudí důvěru. Nebude se pak vedení pojišťovny snáze domlouvat například s vedením fondu Hartenberg na mimořádných platbách nebo něco podobného?
Dále uvádíte v důvodové zprávě, že jde cca o 3,2 miliardy měsíčně. To pak bude 38 miliard za rok. Pro VZP by to dělalo jenom 23 až 26 miliard ročně, protože VZP tvoří zhruba 60 % objemu zdravotního pojištění. Pokud tedy Všeobecná zdravotní pojišťovna nevyplatí za odloženou a nerealizovanou péči, pak je jistě správné je použít na kompenzace poskytovatelům zdravotních služeb. Pokud by kompenzace měla být vyšší, není pak zřejmé, kde na to Všeobecná zdravotní pojišťovna vezme.
Takže další otázka je, zda jste zvažovali kompenzaci limitovat vůči poskytovateli zdravotních služeb maximálně v rozsahu plánovaných výdajů, a pokud by kompenzace přesáhla zdroje z odložené a nerealizované péče, pak by měl existovat závazek státu na kompenzaci vůči zdravotním pojišťovnám za takovouto nadlimitní kompenzaci, protože nemůžeme přece systém financování zadlužit i na příští volební období, aby pak nebylo ani na standardní zdravotní péči. Až se společnost z covidu jednou vyléčí, nikoho pak už nebude zajímat, že systém na něco nemá peníze, protože zde byl covid.
Celkově bych zde chtěl ještě zmínit další alternativní myšlenku. My jsme ji představili společně s hnutím STAN v plánu Za pět minut dvanáct, a ten jsme navrhovali vládě i panu ministrovi, aby byl přesně z tohoto důvodu vytvořen jakýsi covid fond, ze kterého by se hradila většina vícenákladů ve zdravotnictví právě vzniklých v souvislosti s pandemií COVID-19, respektive aby se z toho například platily testy, mimořádné odměny zdravotníkům, kompenzace a další položky. Tyto peníze by totiž nebyly postiženy resortismem, bylo by jasné, kolik jich je a kam přesně půjdou. Nezatížily by systém veřejného zdravotního pojištění, kterým si vlastně vláda tak trochu pomáhá krýt náklady na pandemii, bohužel za cenu likvidace systému zdravotního pojištění.
Děkuji, pane ministře, pokud na ty otázky pak odpovíte, já si to ještě tedy dovolím znovu shrnout. Jak budeme řešit financování v roce 2022 i vzhledem k nárůstu rychlosti dluhu a nárazu na dluhovou brzdu v roce 2024? Jaký je plán na naplnění elektivní péče v letošním roce? A co navrhujete pro pacienty pro léčení postcovidových stavů?
A na závěr ještě zmíním - nebo k tomu se pak vrátím až v podrobné rozpravě - doprovodné usnesení týkající se lázeňství. Ono se úplně netýká úhrad a kompenzací, nicméně s tou projednávanou materií úzce souvisí. Možná ještě teď, jestli to bude procedurálně správně, na základě toho, co jsem teď řekl, si myslím, že skutečně, pokud máme o tomto hlasovat, a navíc v legislativní nouzi, bude určitě dobré, pokud zde tu samotnou související vyhlášku budeme mít na stole, tak dávám procedurální návrh na přerušení projednávání tohoto zákona do doby předložení paragrafového znění kompenzační vyhlášky a následně bych v podrobné rozpravě ještě načrtl doprovodné usnesení. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: To je procedurální návrh ovšem, když navrhujete... Prosím? Ještě jednou.
Poslanec Petr Třešňák: Já to tedy upřesním. Já bych nechal procedurálně hlasovat až po odpovědi pana ministra, třeba se k tomu i vyjádřím.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Po odpovědi pana ministra budeme hlasovat o přerušení. Já jsem si to nestačil poznamenat, celý ten důvod, ale to když tak ještě upřesníme. Takže teď se tedy ptám, jestli pan ministr chce vystoupit v obecné rozpravě. Ano, máte zájem, prosím. Pan ministr přednostně, paní poslankyně Aulická. Prosím.
Ministr zdravotnictví ČR Jan Blatný Děkuji, pane předsedající. Já jenom bych chtěl varovat, s dovolením, před nějakým zásadním nepochopením toho zákona, kdyby k němu náhodou docházelo. Ten zákon je rámcem pro to, aby mohla být péče kompenzována, a jakékoli jeho zdržení je v podstatě krokem proti zájmům poskytovatelů zdravotní péče, to si prosím uvědomme. Tento zákon neříká, jak bude ta vyhláška vypadat, vyhláška bude v připomínkovém řízení, bude tak jako minulý rok nejspíše provedena po dohodě se všemi zainteresovanými, jednání nyní probíhají. ***