(10.50 hodin)
(pokračuje Skopeček)

Takže tyto věci jsou velmi propojené, jsou to velmi spojené nádoby. Nelze o tom diskutovat a uvažovat odděleně, že prostě Česká národní banka získává nějakou jednu ohraničenou pravomoc. Není to pravda. Pokud bychom tuto novelu zákona schválili, tak vlastně tím zvyšujeme ta rizika, o kterých jsem hovořil, a já si myslím, že to není dobře, není to dobře. Je to obrovsky nebezpečný materiál, obrovsky nebezpečné nástroje, které podle mého názoru Česká národní banka mít nemá. A už vůbec - anebo respektive snažil jsem se to dostatečně zdůraznit - které Česká národní banka ani v dnešní ekonomické situaci nepotřebuje. Protože znovu musím připomenout, že český bankovní systém je naštěstí jeden vůbec z nejzdravějších bankovních sektorů v Evropské unii. Jeho ziskovost je, tuším, že druhá nejvyšší v rámci Evropské unie. Portfolio nesplácených úvěrů je velmi nízké. Jsme v tom opět premianty. Schopnost našich dlužníků splácet ať už podnikatelské úvěry, nebo hypoteční úvěry je velmi vysoká, mnohem vyšší než v celé řadě evropských zemí, které vůbec nemají pravomoci v tom rozsahu, které chce získat dneska Česká národní banka. A v té druhé větvi toho zákona, co se týče netradičních měnových nástrojů, tak my máme opravdu úplně opačný problém. Máme vyšší inflaci, než je cíl České národní banky, a potřebovali bychom úplně opačnou měnovou politiku, než kterou chce Česká národní banka získat v podobě možnosti kvantitativně uvolňovat.

A už vůbec nechci, aby česká vláda měla v ruce tu jistotu, že se bude (?) dál chovat rozpočtově odpovědně, že dál nebude řešit dlouhodobou stabilitu veřejných financí, což je prostě bohužel realitou této současné vlády. A nechci, aby tato vláda měla za zády strýčka, který vyřeší její neschopnost dlouhodobou udržitelnost veřejných financí zajistit, a ta vláda bude vědět, že tu bude Česká národní banka, která prostřednictvím komerčních bank bude skupovat vládní dluhopisy, které by si už třeba nikdo jiný nekoupil. Prosím, neberme tuto poslední brzdu, která brzdí jakékoliv vlády v tom, aby se bezhlavě zadlužovaly.

Takže to jsou mé čtyři pozměňovací návrhy, které reagují na tuto velmi problematickou, velmi špatnou, škodlivou, rizikovou materii, kterou dnes projednáváme a kterou se vláda snaží protlačit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: To byl pan poslanec Jan Skopeček, nyní pan poslanec Jan Řehounek, připraví se pan poslanec Tomáš Martínek. Pan kolega Řehounek není přítomen, dám ho na konec pořadí. Nyní Tomáš Martínek a připraví se Vojtěch Munzar. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Tomáš Martínek: Děkuji. Vážené dámy, vážení pánové, já bych chtěl využít příležitosti k tomu, abych se zeptal paní ministryně - protože jsem neměl možnost včera po druhé odpovědi paní ministryně se zeptat - co tím bylo přesně myšleno, co znamenala její odpověď. Já bych tedy tady citoval ze stenozáznamu: "A ještě mi dovolte jednu poslední poznámku. Včera jsme tu dlouho diskutovali o novele zákona o České národní bance. Zítra zase budeme ve třetím čtení. Vy jste zrovna jedni z těch, kteří podle mého soudu obstruují tuto novelu. A tam je třeba jedno velmi významné ustanovení, jehož účinnost skončí na konci roku 2021, takže prostě mandát této vlády anebo já jako ministryně financí mám zajištěnu účinnost tohoto ustanovení. A je to usnesení, které nám vlastně pomáhá udržovat nízké úroky za půjčování si na finančních trzích. Takže třeba i takto byste mohli pomoci této zemi do budoucna. To znamená pro příští vlády, pro příští ministry financí, ale hlavně pro lidi této země."

Já jsem se chtěl zeptat, jaké ustanovení je tedy myšleno tím, které končí v roce 2021 a které pomáhá této vládě udržovat nízké úroky za půjčování si na finančních trzích. Protože já jsem měl za to, že tam je pouze obchodování s podnikovými cennými papíry de facto, a tam je nám tvrzeno v tuhle chvíli, že to vůbec neprobíhá. Takže já bych si chtěl ujasnit tedy, jestli to je myšleno toto, a pokud ano, tak jestli tedy probíhá, nebo neprobíhá, a pokud probíhá, tak proč je nám tvrzeno, že neprobíhá. Následně jakým způsobem tedy o tom bude informována veřejnost, pokud to probíhá.

Dále bych chtěl načíst legislativně technické pozměňovací návrhy k pozměňovacím návrhům, které jsem předložil, předám tady zpravodaji. Konkrétně v mém pozměňovacím návrhu pod písmenem D1 SD 4432 v bodě D1.5 se slova "§ 45a odst. 5" nahrazují slovy "§ 45a odst. 1". To je legislativně technická změna, která už byla zmíněna na rozpočtovém výboru i od Ministerstva financí.

Druhou věcí by byl legislativně technický návrh k SD 7114. Chci se přihlásit ke své legislativně technické úpravě pod označením sněmovní dokument číslo 7736, který je načten k tisku 532 ve sněmovním systému a upravuje můj pozměňovací návrh, který je pod sněmovním dokumentem 7114. Připravil jsem legislativně technickou úpravu a jejím cílem je, aby tento pozměňovací návrh jednoznačně dělal to, co se píše v jeho odůvodnění, tedy aby byly informace zveřejňovány v obdobném rozsahu jako u Evropské centrální banky. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Tomáši Martínkovi. Nyní pan poslanec Vojtěch Munzar, připraví se Jan Lipavský. Faktická poznámka pana poslance Ferjenčíka. Naskočila sice ještě předtím, než začal pan kolega Munzar hovořit, ale dám vám šanci. Máte slovo.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane přesedající. Já jsem chtěl poprosit paní ministryni a pana guvernéra, aby se skutečně zaměřili na tu legislativně technickou úpravu, kterou navrhl kolega Martínek, a vyjádřili své stanovisko k tomuto pozměňovacímu návrhu. Pro nás to je velmi podstatná věc a prosím o nějakou reakci, ideálně na mikrofon. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní tedy pan poslanec Vojtěch Munzar a kolegu Lipavského jako následujícího jsem ohlásil. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Dobrý den, kolegyně a kolegové. No, mě mrzí, že pan guvernér zrovna odešel, protože úvod svého vystoupení jsem chtěl věnovat přímo jemu, takže se s tím nějak vypořádám. Doufám, že v průběhu mého vystoupení dorazí. Takže zatím navážu na to, co jsem tady říkal při tom, když jsem navrhoval, aby tento bod byl vyřazen z programu této schůze.

Já se skutečně opravdu divím vládě a vládní koalici - a chtěl bych znát upřímnou odpověď - proč, paní ministryně, tak trváte na tom, aby tento tisk byl přijat nyní, v době, kdy ještě platí novela zákona o České národní bance, která tady byla přijata v legislativní nouzi, která například umožnila to kvantitativní uvolňování do konce tohoto roku. Já skutečně tady vidím - děkuji panu guvernérovi, že dorazil - divím se, že to tady takhle tlačíte, a samozřejmě ostatní důležité zákony stojí, protože si skutečně myslím, že bychom se měli věnovat stávající ekonomické situaci, stávající pandemické situaci, a tuto debatu si nechat zejména na období, kdy dokážeme vyhodnotit a kdy nám centrální banka dokáže dát podklady k tomu, jakým způsobem s tou pravomocí naložila a nakládá.

Je to z mého pohledu taková trochu umanutost to tady stále protlačovat před ostatními body a mě velmi mrzí to, co už jsem tady říkal předevčírem, že paní ministryně i pan guvernér, že jim nestojí za to, aby nám tady k tomu něco řekli ve třetím čtení. Možná čekají jenom na závěrečné slovo, ale to je také z mého pohledu nefér, protože my ostatní, kteří tady klademe otázky a chceme o tom diskutovat - a můžeme mít skutečně rozdílné názory, ale základem parlamentní demokracie je diskuze - tak pak nemáme možnost reagovat.

Měli bychom umět spolu diskutovat. Ignorování poslanců a jejich dotazů znamená neúctu k Poslanecké sněmovně, nejenom k těm konkrétním poslancům, ale neúctu k Poslanecké sněmovně jako celku. Ale mě zejména na panu guvernérovi České národní banky toto velmi mrzí, protože bych nečekal, že tady ty otázky nechá bez nějakého vysvětlení a s námi nediskutuje. Skutečně mě to velmi mrzí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP