(Jednání pokračovalo v 10.21 hodin.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, budeme pokračovat, přestávka na poradu poslaneckého klubu skončila. Děkuji, že u stolku zpravodajů máme jak paní vicepremiérku a ministryni financí Alenu Schillerovou, tak zpravodajku. Vítám ještě jednou pana guvernéra České národní banky. Budeme pokračovat v přerušeném jednání. Ještě než zahájíme přerušenou rozpravu ve třetím čtení, tak mi dovolte konstatovat došlou omluvu ministra zdravotnictví Jana Blatného z dnešního jednacího dne z pracovních důvodů.
Jestli mám správnou poznámku, tak nejsou zatím žádné přihlášky s přednostním právem a na řadě bude pan kolega Jan Skopeček. Než mu udělím slovo, požádám Sněmovnu o klid. Vážené paní kolegyně, páni kolegové, prosím, usaďte se na svá místa a případné diskuze o jiném tématu, než je tisk 532 ve třetím čtení, přeneste do předsálí. Ještě chviličku, pane poslanče. (Prodleva - hluk v sále.) Děkuji. Máte slovo. (Problém s ozvučením u řečnického pultu.) Máte zapnuto. (Beze změny.) Já to zkusím ještě vypnout - zapnout, ale já mám rozsvícené červené světýlko, že byste měl být slyšet. (Stále beze změny.) Pravda je, že ani v odposlechu vás neslyšíme. Můžu požádat servis Sněmovny, aby zkontrolovali zapnutí mikrofonu u řečnického pultu? (Poznámky z pléna.)
Poslanec Jan Skopeček: To není součást obstrukce...
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Už je to v pořádku.
Poslanec Jan Skopeček: Bezvadné. Děkuji pěkně za slovo. Dobré dopoledne, dámy a pánové, já bych rád navázal na své středeční vystoupení, ve kterém jsem avizoval, že po nějakém obecném vysvětlení svého postoje k novele zákona o České národní bance vystoupím ještě podrobněji k jednotlivým pozměňovacím návrhům, které jsem podal, tak mi dovolte je vysvětlit. Nebudu v tuhletu chvíli hovořit o zákonu jako celku, byť ještě z diskuze z té středy samozřejmě vyplynula celá řada dotazů a argumentů, ale to bych udělal na závěr diskuze k tomuto návrhu.
Já jsem podal několik pozměňovacích návrhů. Jedním z nich je vypuštění několika těch úvěrových ukazatelů. Je to pozměňovací návrh, který by zachovával... (Hluk v sále, pan poslanec vyčkává.) Já bych poprosil, pane předsedající, jestli přece jenom by tady...
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Tak ještě jednou, vážené kolegyně, kolegové, diskuze na jiné téma prosím v zásadě v předsálí. Prosím, pokračujte.
Poslanec Jan Skopeček: Děkuji pěkně za zjednání pořádku. Čili první pozměňovací návrh je veden tím směrem, aby z těch tří ukazatelů, které by regulovaly komerční banky poskytování hypotečních úvěrů, zůstal úvěrový ukazatel jenom jeden, a to LTV. Podle mého názoru navrhované znění, kde jsou ty ukazatele tři, staví Českou národní banku de facto do role vedoucího řízení rizik hypotečních úvěrů komerčních bank v České republice. Já si nemyslím, že by Česká národní banka měla alternovat risk managementy jednotlivých komerčních bank, zvlášť ve chvíli, kdy má dostatečné jiné nástroje regulatorního charakteru a kdy vlastně i schvaluje managementy komerčních bank v oblasti jejich představitelů, které se této oblasti věnují.
Navíc není ani v Evropské unii běžné, že by centrální banky využívaly všechny ty tři úvěrové ukazatele - LTV, DSTI a DTI. Běžná praxe z Evropských zemí je, že centrální banky regulují jeden nebo dva ukazatele, které jsou dneska vepsány v naší novele zákona o České národní bance, a to přesto, že v celé řadě evropských zemí je skutečně situace v oblasti hypotečních úvěrů mnohem horší, než je tomu v České republice. Znovu musím zmínit, že bankovní systém České republiky je velmi zdravý, velmi stabilní, bezesporu za to vděčíme i dohledové činnosti České národní banky, ale když projednáváme tuto novelu, tak se nám zdá nelogické, nedůvodné, aby Česká národní banka regulovala tyto tři ukazatele, když se tak děje, pokud mám správné informace, pouze asi ve třech zemích Evropské unie, jako je Slovensko nebo Norsko. Ale znovu říkám, tyto země mají výrazně horší parametry, co se týče finančního zdraví, podíl nesplácených hypotečních úvěrů v České republice je jeden z nejnižších vůbec v Evropské unii. Obecně portfolio českých bank je neskonale zdravější než portfolio bank v Evropské unii a my naopak nelogicky chceme ještě větší míru nebo větší prostor pro regulace, přestože jsme na tom, co se týče hypotečního trhu, jeho zdraví, neskonale lépe, než je tomu v Evropské unii.
Navíc podíl nesplácených úvěrů v České republice setrvale i v posledních letech klesal - zatímco v roce 2014 to bylo ještě kolem 4 % celkového portfolia u nesplácených úvěrů, tak to kleslo už pod 2 %. Čili vidíme tu trajektorii, že se vyvíjí pozitivním směrem. Jsme premianty v oblasti zdraví bank a v oblasti hypoték v Evropské unii, a přesto chce Česká národní banka dramaticky větší pravomoce v této oblasti, než je tomu obvyklé v jiných zemích.
Další pozměňovací návrh je veden snahou, abychom plošnou regulaci - kterou Česká národní banka chce, protože je třeba zdůraznit, že u těch úvěrových ukazatelů nebudou platit žádné výjimky, respektive je v zákoně o ČNB navrženo malé procento případů, kdy se komerční banky budou moci odchýlit od té regulace. Ale tady je potřeba připomenout, že každý žadatel o hypoteční úvěr, každý hypoteční úvěr, každý ten bankovní případ je jiného charakteru, protože prostě žadatelé se navzájem liší. Liší se svojí majetkovou situací, liší se věkem, kdy o úvěr žádají, liší se příjmovou situací, liší se samozřejmě i rizikovostí toho, jestli budou schopni ty úvěry splácet, nebo nikoliv. A tak, jak jsou ty úvěrové ukazatelé navrženy v zákoně o České národní bance, nejvíce negativně dopadnou právě na skupinu nejmladších osob, které se logicky nejčastěji chtějí kvůli vlastnímu bydlení zadlužit. ***