Středa 24. března 2021, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
Neautorizováno !
(pokračuje Petr Fiala)
11.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb.,
o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 911/ - druhé čtení
Jenom připomenu, že zde existuje dohoda poslaneckých klubů, která říká, že se tomuto bodu budeme věnovat i po 13. hodině, tak abychom jeho projednávání ve druhém čtení dokončili. A já teď prosím paní ministryni práce a sociálních věcí Janu Maláčovou, aby se ujala slova. Prosím, máte slovo. (V sále je hluk.) Dámy a pánové, prosím o klid.
Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Děkuji, pane předsedající. Dobrý den, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Cílem návrhu zákona je podpořit náhradní rodinnou péči v České republice. (Vystupující se odmlčela kvůli hluku.)
Místopředseda PSP Petr Fiala: Ještě jednou prosím o klid, ať nám paní ministryně může uvést tento zákon ve druhém čtení. Děkuji vám.
Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Asi nemusím připomínat, že startovní pozice dětí z ústavů je výrazně horší než u dětí, co vyrůstají v rodinách. Všechny ty další aspekty můžeme probrat v debatě. Realita je také taková, že počty pěstounů klesají. Protože jsme ve druhém čtení, tak pouze stručně zrekapituluji hlavní změny v novele.
Přechodní pěstouni mají v současnosti odměnu 20 000 korun hrubého. Odměny se jim daní a dostávají tuto odměnu bez ohledu na počet dětí, o které pečují. Jsou to pěstouni, kteří jsou připraveni převzít dítě do krátkodobé péče během 24 hodin. Je tedy pro ně v podstatě nemožné u pěstounství mít pravidelnou práci. V novele je navrženo navýšení odměny na částku 22 000 hrubého a nově jim bude přiznáván i jednorázový příspěvek při převzetí dítěte, 8 až 10 000 korun podle věku dítěte.
Nicméně myslím si, že by si pěstouni zasloužili i vyšší částku, než je těch 22 000, a myslím, že to bude předmětem debaty. Dlouhodobým pěstounům se navyšují odměny, jen když pečují o sourozence nebo o děti s postižením. Jak už jsem zmínila, navýšení jsou z mého pohledu nedostatečná. Co se týče doprovázejících organizací pro pěstounské rodiny, tak v novele je navýšení státního příspěvku na výkon pěstounské péče ze 48 na 54 000 korun ročně. Podporujeme také návrhy na navýšení, to znamená pozměňující návrhy, protože se zvyšují mzdy a náklady. Například pan poslanec Dolínek navrhuje 60 000 korun místo těch současných 48 000 korun. Nově se také zavádí povinnost vracet nevyčerpaný státní příspěvek, takže bude probíhat, pokud návrh projde, kontrola nad jeho čerpáním. (Trvalý hluk v sále.)
Co se týká zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, takzvaných ZDVOPů, tak jejich státní příspěvek navrhujeme navýšit ze současných 22 800 na 30 000 korun měsíčně na jedno dítě. ZDVOPy musí už několik let Ministerstvo práce a sociálních věcí každoročně dofinancovávat přes mimořádný dotační titul. To není systémové, je to spojeno s vysokou administrativní zátěží. Myslím si, že by bylo dobře, kdybychom diskutovali o jeho navýšení na takovou částku, aby mohl být zachován princip vyplácení příspěvku na dítě, tedy obsazené lůžko, a zároveň aby ZDVOPy měly dostatečný polštář na pokrytí pravidelných nákladů. Opět například pan poslanec Dolínek navrhuje navýšení příspěvku na 36 000 korun. (Ministryně se obrací k předsedajícímu s neverbální žádostí o zjednání klidu.)
Místopředseda PSP Petr Fiala: Dámy a pánové, ještě jednou prosím o klid. Počkáme chvíli, než budeme moci pokračovat v projednávání tohoto bodu. Děkuji vám. Prosím, paní ministryně.
Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Děkuji, pane předsedající. Co se týká kojeneckých ústavů, tak já osobně podporuji úplné zrušení kojeneckých ústavů. Logicky ale musí jít v synergii s jejich zrušením vyšší a intenzivnější podpora pěstounů. V novele alespoň v rámci gesce Ministerstva práce a sociálních věcí omezujeme možnost umístit ze sociálních důvodů děti do tří let věku do bývalých kojeneckých ústavů, dnes dětských center, ale ty jsou v gesci Ministerstva zdravotnictví. Asi nemusím připomínat, že je zde projednáván také poslanecký návrh pana poslance Juchelky, který jde právě cestou kompletního zrušení kojeneckých ústavů, které jsou v gesci Ministerstva zdravotnictví.
Co se týče zaopatřovacího příspěvku, ten je neposlední velkou změnou. Navrhujeme jeho vznik ve výši 15 000 korun měsíčně pro mladé dospělé, kteří skončí v ústavní nebo pěstounské péči a chtějí pokračovat ve studiu. Tyto děti se v podstatě ze dne na den ocitají bez finanční podpory a myslím si, že pokud se rozhodnou se dále vzdělávat, dále studovat, tak by měly mít nárok na tento zaopatřovací příspěvek, tak jako když normální děti, které jsou z běžných rodin, dostávají finanční prostředky od svých rodičů.
Závěrem chci uvést do kontextu, v jakých rozpočtových dopadech se v rámci této novely zákona pohybujeme. Aktuální dopady novely tohoto zákona jsou zhruba 180 milionů korun a ještě čekáme úsporu až 168 milionů korun, protože omezujeme umisťování dětí ze sociálních důvodů do kojeneckých ústavů. Tím pádem dojde k úspoře, takže reálné dopady této novely zákona jsou 12 milionů korun. Například pokud by byl podpořen návrh na navýšení odměny přechodným pěstounům z 22 000, což je navrženo v novele, na 30 400 korun, jak navrhuje pan poslanec Dolínek, dopad novely by byl 83 milionů korun ročně. Pohybujeme se tedy v relativně malých částkách, za které ale můžeme několikanásobně zvýšit kvalitu náhradní rodinné péče, a zejména pomoci dětem, které to nejvíce potřebují, protože se jedná o děti, které mají smůlu v životě už téměř od začátku svého života, a já si myslím, že pokud jim vytvoříme dobré prostředí náhradní rodinné péče, tak to za to stojí a koneckonců zlepšíme kvalitu naší společnosti obecně.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za pozornost a věřím, že tento návrh podpoříte. Velmi děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji paní ministryni. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Dále byl tisk přikázán ústavně-právnímu výboru. Usnesení výboru máme k dispozici jako sněmovní tisky 911/1 až 3. Zpravodajem výboru pro sociální politiku je pan poslanec Marek Novák. Prosím, aby nás informoval o jednání ve výboru. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená paní ministryně, já vás seznámím s usnesením výboru pro sociální politiku číslo 219 ze dne 17. února 2021. Je to usnesení k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb. - (Řečník napomíná hlasitě se bavící poslankyně.) Děvčata!!
Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, pane zpravodaji, máte pravdu. Prosím o klid. Děkuji.
Poslanec Marek Novák: ... o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk 911. Po odůvodnění náměstkyně ministryně práce a sociálních věcí paní Kateřiny Jirkové, zpravodajské zprávě poslance Marka Nováka a po rozpravě výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
1. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 369/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk 911, ve znění přijatých pozměňovacích návrhů, ohledně jejichž přesného znění si vás dovolím odkázat na sněmovní tisk 911/3, který vám byl elektronicky doručen, nebudu vám je tady tedy jeden po druhém přednášet;
2. zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.
Děkuji za vaši tichou pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji a nyní prosím zpravodaje ústavně-právního výboru pana poslance Marka Výborného, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru, popřípadě odůvodnil pozměňovací návrhy výboru. Prosím, máte slovo.
Poslanec Marek Výborný: Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil jako zpravodaj ústavně-právního výboru s usnesením číslo 256 ze dne 17. února 2021, kdy jsme se po jednom přerušení věnovali projednávání sněmovního tisku 911, a to usnesení zní takto:
Ústavně-právní výbor po vyjádření náměstkyně ministryně práce a sociálních věcí Mgr. Kateřiny Jirkové, zpravodaje poslance Marka Výborného a po rozpravě
1. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh schválila;
2. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala k tomuto návrhu zákona tyto změny a doplňky - jsou poměrně rozsáhlé, my jsme o nich diskutovali vlastně dvakrát na jednání ústavně-právního výboru. Já bych si tady dovolil, vážené kolegyně, vážení kolegové, vás odkázat, abych to nemusel předčítat, na sněmovní tisk číslo 911/2, kde jsou ty pozměňovací návrhy, které si ústavně-právní výbor vzal za své, součástí tohoto dokumentu a můžete se tam s nimi seznámit, mají celkem 18 bodů nebo 18 částí, kde navrhujeme úpravy v té vládní předloze, tak jak ji tady předložila a odůvodnila paní ministryně Maláčová.
3. Ústavně-právní výbor pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu.
4. Zmocňuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona na schůzi ústavně-právního výboru - což tímto činím.
5. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy. Z pozice ústavně-právního výboru nebyly zapotřebí.
Tolik tedy zpráva z jednání ústavně-právního výboru. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji a otevírám rozpravu. Do rozpravy je jako první přihlášena paní poslankyně Golasowská, připraví se paní poslankyně Šafránková. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Pavla Golasowská: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dovolte mi, abych stručně okomentovala svůj pozměňovací návrh, který se týká odměňování dlouhodobých i krátkodobých pěstounů. Jenom podotýkám, že směr v odměňování pěstounů byl nastaven novelou z roku 2013, kdy byla odměna dlouhodobých pěstounů ve výši minimální mzdy. V roce 2012 to bylo 8 000 korun. Dnes je minimální mzda 15 200 a odměna dlouhodobého pěstouna je hluboce pod minimální mzdou. Obdobné je to i u přechodných pěstounů, kdy odměna byla stanovena koeficientem 2,5 krát 8 000, to je 20 000 korun. Od roku 2012 se minimální mzda zvedá každý rok a odměna přechodného pěstouna je stále ve stejné výši. Finanční zajištění by mělo být natolik dostačující, aby se pěstouni mohli plně věnovat svým svěřeným dětem. Pro pěstounské rodiny je zapotřebí vytvořit dostatečnou síť podpůrných služeb a jen tímto způsobem se podaří snížit počet dětí v ústavní péči. Dle znění novely by dlouhodobý pěstoun pobíral o 10 000 korun méně než přechodný pěstoun, což považuji za nepřípustné. Systém odměňování pěstounů je nespravedlivý a nereflektuje dostatečně realitu.
A teď možná trošku čísel, to znamená, že navrhuji navýšení odměny dlouhodobých pěstounů v této výši: u jednoho dítěte je to 1,5násobek minimální mzdy. Jak už jsem říkala, ty odměny by byly navázány jako doteď na minimální mzdu a činilo by to 22 800 korun, u dvou dětí dvojnásobek, to znamená 30 400, u tří dětí nebo jednoho dítěte s hendikepem 2,5násobek, to se dostáváme na částku 38 000 korun, a za každé další dítě v pěstounské péči 0,45násobek minimální mzdy, což je 6 840 korun.
Bylo také upuštěno od postupného zvyšování odměny v závislosti na stupni hendikepu. Odměna tady bude náležet stejná pro první i čtvrtý stupeň závislosti, a to ve výši 38 000 korun. Výjimku tvoří ustanovení § 47j odst. 4, který zvyšuje odměnu o 9 000 místo 6 840 za každé další dítě svěřené do péče osoby pečující, jde-li o dítě, které je osobou závislou na pomoci jiné fyzické osoby ve třetím stupni, což je těžká závislost, nebo ve stupni čtyři, což je závislost úplná. Takže to bylo odměňování dlouhodobých pěstounů.
U přechodných pěstounů jsou ty odměny bez dítěte, protože víme, že přechodní pěstouni mohou být samozřejmě také bez dítěte, kdy je to čas, kdy čekají na dítě, které jim bude dáno do rodiny, to znamená bez dítěte 1,5násobek minimální mzdy, to je 27 360, u jednoho dítěte 2,25 koeficient krát minimální mzda 34 200, dvě až tři děti nebo dítě s hendikepem 38 000 a za každé další dítě v pěstounské péči 6 840.
Chtěla bych říct, že si velice vážím práce dlouhodobých i krátkodobých pěstounů, a ještě bych chtěla říct, už to tady zaznělo, zmiňovala to paní ministryně, že pokud nebudeme mít dostatek ať už krátkodobých, nebo dlouhodobých pěstounů, tak samozřejmě se můžeme snažit o to, aby děti nebyly v ústavní péči, ale pokud tedy ti pěstouni nebudou, tak to bude k ničemu. A také bych chtěla říct, že samozřejmě i finanční ocenění není tím jediným, pro které by si měli ti pěstouni ty děti brát, samozřejmě chtějí těm dětem dát domov a zázemí, nicméně také musí z něčeho žít, a myslím si, že to finanční ocenění, které tady navrhuji, je adekvátní, a prosím o podporu. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní vystoupí paní poslankyně Lucie Šafránková, připraví se pan poslanec Juchelka. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji vám za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vás jenom krátce seznámila s pozměňovacím návrhem, který podávám za SPD.
V první řadě jde o návrh na zvýšení odměn pěstounů, kterých je v současné době nedostatek a kteří se starají o ohrožené a opuštěné děti, což je nesmírně důležitá společenská úloha a záslužná práce, které si nesmírně vážíme. Navrhujeme tedy významné zvýšení měsíčních odměn jak u dlouhodobých pěstounů, tak zejména u náhradních krátkodobých pěstounů. Od roku 2013 byla několikrát navyšována minimální mzda, což vítáme a podporujeme, zatímco ovšem odměny pěstounů odpovídajícím způsobem navyšovány nebyly. V rozlišení odměn pěstounů nebyla ani adekvátním způsobem finančně zohledněna péče o dítě ze zdravotních důvodů, závislé na péči jiných osob, která je nesrovnatelně náročnější, nejen finančně, než standardní péče o zdravé dítě.
Při dlouhodobém zvyšování cen základních životních potřeb již mnohdy nemohou přechodní pěstouni pokrýt veškeré nutné náklady spojené s péčí o zdravotně handicapované děti a vedle výkonu tohoto typu pěstounské péče prakticky nelze ještě pracovat na hlavní ani vedlejší pracovní poměr, sama o sobě je to práce na plný úvazek, na 24 hodin denně.
V důsledku tohoto stavu počty pěstounů dlouhodobě klesají a klesá i počet nových zájemců o pěstounskou péči. Navíc každý takový pěstoun musí projít přísným posouzením a hodnocením, jakožto i následnou přípravou pro pěstounství, která se týká i členů v domácnosti potencionálního pěstouna na rozdíl od příbuzenských pěstounů, kteří touto přípravou neprocházejí a nejsou ani tak detailně prověřováni. I proto v našem návrhu definujeme okruh příbuzenských pěstounů, kterým odměna pěstouna péče o děti, které nejsou zdravotně postižené a závislé na péči jiných osob, náleží jen v případech hodných zvláštního zřetele, zejména s ohledem na jejich sociální a majetkové poměry. Pokud nyní razantně finančně nepodpoříme pěstounskou péči, do budoucna vzroste počet opuštěných a ohrožených dětí umístěných v ústavní péči, a tím pádem dojde i ke zvýšení veřejných výdajů ve formě zvýšení nákladů na tento typ péče, protože nebudeme mít jinou možnost, jak tuto péči adekvátně zajistit.
A také navrhujeme do zákona vložit automatický valorizační mechanismus, pomocí něhož by se odměny pěstounů pravidelně zvyšovaly na základě meziročního růstu reálné průměrné mzdy v národním hospodářství.
Ještě bych také ráda navrhla doprovodné usnesení k doprovázejícím organizacím z důvodu nejednotnosti nabízené podpory a služeb pro náhradní rodiny, se kterou se někteří pěstouni setkávají v praxi. Návrh usnesení zní: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky prostřednictvím vlády ukládá ministryni práce a sociálních věcí, aby do 31. 8. 2021 zpracovala a předložila Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky komplexní závaznou metodiku pro činnost doprovázejících organizací a dalších subjektů poskytujících služby odborné pomoci pěstounům." Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji paní poslankyni. Nyní vystoupí pan poslanec Aleš Juchelka, připraví se pan poslanec Dolínek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji moc, pane předsedající. Dobrý den. Já bych rád Poslanecké sněmovně v rychlosti, poněvadž už přetékáme, představil své tři pozměňovací návrhy.
Ten první je v souvislosti s umísťováním dětí do ZDVOPů, to znamená do zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, kde svým pozměňovacím návrhem upravuji to, aby zákonní zástupci či jiné osoby odpovědné za péči dítěte umísťovali děti dobrovolně na základě smlouvy.
Další pozměňovací návrh se týká kolizního opatrovnictví, kdy v tomto pozměňovacím návrhu upravuji dvě zásadní věci, a to je koukání - kdy se stane ospoďák kolizním opatrovníkem - do spisu třeba rodičů, kteří se rozvádějí, aby to nemohli používat u soudů při svých rozepřích. A to druhé, že upravuji věk, kdy může dítě nahlížet do spisu, od 15, ne od 18 let, kdy všichni víme, že v rámci svého pěstounství nebo osvojení dítě zhruba v pubertě hledá své kořeny, své biologické rodiče, tak aby toto jim bylo umožněno.
A třetí pozměňovací návrh s Petrem Dolínkem upravuje, tak jako u předchozích návrhů, parametry odměňování u příbuzenských pěstounů, u dlouhodobých a u přechodných pěstounů na základě koeficientů, kdy vlastně přechodní a dlouhodobí pěstouni jsou navázáni na minimální mzdu a příbuzenští na životní minimum. Je tam zohledněno samozřejmě postižení dítěte, je tam zohledněn počet dětí. Také zavádíme novou dávku, příspěvek při pěstounské péči, abychom případy zvláštního zřetele - protože 95 % příbuzenských pěstounů dostává dávku již v tuto chvíli, tak abychom je mohli úplně vyškrtnout, aby to dostávali všichni příbuzenští pěstouni, a tím pádem aby administrativa úředníků na úřadu práce byla maximálně omezena.
To je úplně v rychlosti, já se potom čísly samozřejmě přihlásím k těmto pozměňovacím návrhům v podrobné rozpravě. Moc děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Petr Dolínek, připraví se paní poslankyně Červíčková. Prosím, máte slovo.
Poslanec Petr Dolínek: Děkuji. Já jsem měl připraveno osmistránkové zdůvodnění, ale po dohodě s předkladatelkou, zástupcem vlády a s členy výboru podrobné zdůvodnění nechám na zasedání výboru, potažmo na třetí čtení, takže dneska to vezmu krátce. Mám řadu pozměňujících návrhů.
Jeden z nich řeší novou úpravu služebního průkazu zaměstnance orgánu sociálně-právní ochrany dětí a také řeší valorizační mechanismus a jeho rozšíření na zvýšení částky státního příspěvku pro zřizovatele zařízení pro děti využívající, jak už bylo zmíněno, okamžitou pomoc, nenárokové dotace k financování výdajů spojených s činností pověřených osob v oblasti sociálně-právní ochrany dětí. A také tam mám legislativně technické opravy a drobné nedostatky, které tam zpřesňuji.
Další pozměňující návrh se zabývá zavedením finanční podpory dětí svěřených do péče jiné osoby, než je rodič, dle § 953 občanského zákoníku, takzvané svěřenectví. Také tam řešíme případy, kdy nedosahují peníze pro děti adekvátní částky, které jsou potřeba na úhradu potřeb svěřených dětí, a řešíme tam právě vyrovnání se s nějakou nerovností v oblasti finanční a další.
Další pozměňovací návrh se zabývá úpravou financování zařízení pro děti vyžadujících tu okamžitou pomoc, které poskytují krizovou a dočasnou pomoc dětem ve stavu akutního ohrožení. Také tam předkládám pozměňovací návrh, kde zvyšujeme částku z 30 na 36 000 měsíčně. Řešíme také věci, které zjednoduší proces přezkoumání nároku na státní příspěvek.
Myslím si, že obecně v sociální politice by se mělo zjednodušovat a mělo by se to opravdu zefektivňovat. Když se to daří v jiných oblastech, tak i zde je tendence prostě zjednodušit a zefektivnit, protože opravdu v době, kdy digitalizujeme státní správu, tak je to naprosto namístě a kontrolovatelnost je tam jiným způsobem než tou složitostí procesu.
Další pozměňovací návrh se zabývá navýšením odměny pro přechodné pěstouny na 30 000 měsíčně. Je tam právě adekvátnost k těm nákladům a zohlednění - kvůli náročnosti se nezohledňuje počet dětí a tak dále. To je tam řešeno. Pozměňovací návrh bude reagovat případně na návrh, který máme s panem kolegou Juchelkou, že když bude nejprve schválen ten, tak potom tam uděláme jenom nějakou úpravu případně toho koeficientu na dvojnásobek minimální mzdy. Ale to je určitě věcí dohody na výboru.
Další pozměňovací návrh řeší státní příspěvek na výkon pěstounské péče. Už zde bylo hovořeno, že od roku 2013 nedošlo ke zvýšení, takže tam zvyšujeme ty částky.
Potom jsou tam další pozměňovací návrhy. Důležité, co chci říct, je - nevím, jestli to zaznělo v diskuzi - že jeden můj pozměňovací návrh řeší také to, aby se posunula účinnost zákona, a to na 1. leden 2022, protože se nedá předpokládat, že by to mohlo být rychleji spuštěno, a účinnost, která tam byla původně předpokládaná, byla na rok 2021. My to musíme posunout na 1. 1. 2022, aby ta účinnost byla v pořádku.
Dovolím si v zastoupení za paní kolegyni Gajdůškovou se také přihlásit k pozměňovacímu návrhu 7589. Tento paragraf je poměrně jednoduchý a řeší pouze přidělení právníka dítěti. To znamená, že aby i to dítě dostalo státem hrazenou právní ochranu, aby to nebyli jenom rodiče, ale i dítě. Také se k tomu dostaneme určitě ještě na výboru. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Petru Dolínkovi. Nyní paní poslankyně Červíčková. Požádám vždycky, když říkáte ten konkrétní tisk k podrobné rozpravě, abyste to řekli tak pomalu, aby to předsedající buď mohl zopakovat, nebo aby to stačil stenozáznam zachytit. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Monika Červíčková: Děkuji za slovo. Dobrý den vám všem. I já bude velmi stručná v představení dvou pozměňovacích návrhů, které předkládám společně se svojí kolegyní Janou Pastuchovou. Oba pozměňovací návrhy se týkají zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, takzvané ZDVOPy.
První z nich se týká možnosti rozšíření péče o svěřené osoby z počtu, který je přesně daný, čtyři na pět, a je to definováno pro konkrétní dané případy, které jsou z praxe. Hovoří se o tom právě v tom smyslu, že sourozenecké skupiny není žádoucí rozdělovat, a jsou situace, kdy právě po dobu nezbytnou by bylo vhodné tento počet čtyř dětí rozšířit na počet pěti. To je tedy podstata toho prvního pozměňovací návrhu.
Druhý pozměňovací návrh se týká navýšení státního příspěvku na financování. Navrhujeme částku 35 000, neboť navržená částka státního příspěvku v této hodnotě je navržena nikoliv na lůžko, zohledňuje nejen navýšení zaručených mezd, ale započítává nutně i navýšení cen nájmů, energií, potravin, léků, ošacení a dalších položek. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji paní poslankyni. Nyní s přednostním právem pan předseda Marian Jurečka. Prosím, máte slovo.
Poslanec Marian Jurečka: Děkuji, vážený pane předsedající. Paní ministryně, kolegyně, kolegové, já jsem k tomuto sněmovnímu tisku a k této novele si dovolil dát návrh dvou pozměňovací návrhů. Jelikož se tady u tohoto tisku mluví o tom, jak zlepšit ochranu dětí, podmínky pro jejich rozvoj, podporu jejich rozvoje v rodinách, tak jsem si tady dovolil dát dva pozměňovací návrhy, které se týkají jedné této části, a myslím si, že to je velmi dlouhodobý a palčivý problém. Je to otázka výše výživného a otázka, jakým způsobem se výživné valorizuje v podmínkách České republiky.
Když mluvíte s těmi samoživiteli, samoživitelkami, především maminkami, tak jsou ve velmi složité situaci, kdy sice je tady možnost jednou za dva roky požádat soud o to, aby bylo výživné přehodnoceno, aby reagovalo na inflaci, na růst mezd a podobně, ale mnoho z těchto samoživitelek do toho vlastně vůbec nejde, do té možnosti, protože je to otázka i dost často komplikovaných vztahů s předchozím partnerem, vyhrocení těch vztahů. Stojí je to prostě další týdny, měsíce, stresů a věci, které jsou velmi nepříjemné a s tím spojené. Mně přijde logické, když tady v tomto období jsme udělali X kroků, které vedly v minulém období například k valorizaci důchodů, zohledňování inflace a tak dále, tak si vlastně kladu otázku, proč za těch 30 let jsme to neudělali v případě výživného.
Takže já tady dávám dva návrhy, které by umožňovaly určitou automatickou valorizaci výživného v závislosti na inflaci, aby samoživitelky a samoživitelé nemuseli podstupovat to martyrium, potupné z mého pohledu, dávat žádost na soud, který to posoudí, přehodnotí. Tak prostě ať tyto věci v tom systému umíme nastavit automaticky. Jestliže inflace vzrostla, tak jsme schopni k 1. dubnu tyto věci udělat úpravou legislativní tak, aby tito rodiče nebyli ve štychu, protože ty částky, pokud nejsou několik let valorizovány, není zvyšováno výživné, tak vůči těm dětem, především vůči dětem, je to velká komplikace v tom, aby ti rodiče, kteří je mají v péči, dokázali zaplatit například i kroužky, hudebky a podobné věci.
Já se potom v podrobné rozpravě k těm tiskům přihlásím a velmi bych prosil, byť to dělám takto operativně, aby paní ministryně a sociální výbor zvážily i posouzení tohoto kroku. Hodně by to pomohlo především dětem, rodinám, samoživitelkám, samoživitelům, kteří nesou tu velkou zodpovědnost za dobrou výchovu, dobrou péči o děti a dost často jsou ve svízelné situaci, kdy na to nemají finanční prostředky.
Pojďme jim to v této situaci zlepšit, pojďme tady udělat předvídatelný, čitelný systém i v této oblasti. Děkuji za pozornost a za případnou podporu.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Paní poslankyně Karla Šlechtová, připraví se pan poslanec Mikuláš Ferjenčík. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Karla Šlechtová: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážená paní ministryně, já si dovoluji předložit pozměňovací návrh k předkládanému zákonu, který navrhuje možnost, aby dítě mohlo být svěřeno do společné pěstounské péče i jiným dvěma osobám, než jsou pouze manželé - v současnosti to lze jen výlučně u manželů - a to je typicky jiným dvěma osobám, ačkoliv spolu nežijí, například dva příbuzní nebo dvě jiné osoby blízké dítěti, a za druhé osobám žijícím v registrovaném partnerství osob stejného pohlaví nebo v nesezdaném soužití.
V tomto případě se nejedná o žádnou velkou revoluci, pouze přijímáme úpravu, kterou již občanský zákoník zná, a to v oblasti poručenství. Funkcí poručníka může soud jmenovat dvě osoby, kterými jsou zpravidla manželé. Abych zestručnila tento můj pozměňovací návrh, tak jen dodám, že to znamená, že u poručenství není vyloučeno, aby jimi byly i osoby nežijící v manželství, jestliže jsou schopni funkci poručníka řádně vykonávat a jestliže je takové řešení ku prospěchu samotného dítěte.
Z tohoto důvodu navrhuji tedy sjednocení úpravy v ustanovení § 964 odst. 1, občanského zákoníku, pro společné poručenství a pěstounskou péči. V zákoně o sociálně-právní ochraně dětí jsou poté provedeny jen dílčí změny u úprav pěstounské péče. Veškeré detaily obsahuje můj pozměňovací návrh. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji paní poslankyni a poslední přihlášený do obecné rozpravy je pan poslanec Mikuláš Ferjenčík. Prosím, máte slovo.
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych chtěl jenom velmi stručně využít toho, že tento zákon je sledován velmi intenzivně pěstouny, a chtěl jsem upozornit na to, že se nám podařilo prosadit do zákona o kompenzačním bonusu některé typy souběhu, především mezi dohodami, ze kterých se odvádělo pojistné, a pěstounskými příspěvky. Chtěl jsem upozornit na ta pravidla.
Bohužel, některé naše pozměňovací návrhy neprošly, takže bohužel asi někteří pěstouni budou zklamáni, kteří byli zasaženi krizí, ale alespoň někdo by mohl na tuto podporu dosáhnout, tak upozorňuji na tuto možnost. Může se to týkat i souběhu OSVČ a pěstounů a budou končit lhůty, tak na to upozorňuji. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Nikdo se nehlásí, obecnou rozpravu končím. Zájem o závěrečné slovo po obecné rozpravě má paní ministryně. Prosím, máte slovo.
Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Jedna věta. Velmi děkuji všem za vstřícný postoj k rychlému projednání tohoto zákona ve druhém čtení. Myslím si, že všichni, kterých se ten zákon týká, nebo ta novela týká, tak to velmi oceňují. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji a otevírám podrobnou rozpravu. Připomínám, že návrhy přednesené v podrobné rozpravě musejí být odůvodněny. Jako první je na řadě paní poslankyně Šafránková, připraví se pan poslanec Juchelka. Prosím.
Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji. Formálně se přihlašuji ke svému pozměňovacímu návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 7481 a také pro jistotu ještě formálně řeknu návrh doprovodného usnesení, které zní: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky prostřednictvím vlády ukládá ministryni práce a sociálních věcí, aby do 31. 8. 2021 zpracovala a předložila Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky komplexní závaznou metodiku pro činnost doprovázejících organizací a dalších subjektů poskytujících služby odborné pomoci pěstounům." Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní pan poslanec Juchelka, připraví se pan poslanec Dolínek. Prosím.
Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji. Chtěl bych se přihlásit k pozměňovacím návrhům sněmovních dokumentů čísel 7672, 7716, 7686. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Dolínek, připraví se paní poslankyně Červíčková. Prosím, máte slovo.
Poslanec Petr Dolínek: Já se tedy hlásím k návrhům, které byly v obecné diskuzi odůvodněny. Jsou to návrhy pod číslem sněmovních dokumentů 7589, 7687, 7688, 7689, 7690, 7691, 7692, 7693. U návrhu 7589 kromě paní Gajdůškové je tam také pan Juchelka a další spolupředkladatelé. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Paní poslankyně Červíčková, připraví se paní poslankyně Šlechtová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Monika Červíčková: Děkuji. Já bych se také ráda přihlásila ke dvěma pozměňovacím návrhům, které jsem zdůvodnila v obecné rozpravě a jsou uvedeny v systému pod čísly 7742 a 7744. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Paní poslankyně Šlechtová, připraví se paní poslankyně Richterová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Karla Šlechtová: Já se tímto přihlašuji k pozměňovacímu návrhu číslo 7763. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Paní poslankyně Richterová, připraví se paní poslankyně Golasowská. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Olga Richterová: Děkuji za slovo. Protože jsem nevystupovala v obecné rozpravě, abych neprodlužovala debatu, tak vždycky velice stručně k těm číslům řeknu velice stručné odůvodnění.
Hlásím se k pozměňovacímu návrhu 7838, který podáváme s řadou kolegů, kterým děkuji a který se týká zákazu umisťování dětí do tří let věku do ústavů. Odůvodněn je tím, že se jsme o těchto už jenom zhruba 220 dětí schopni postarat lépe, protože malé děti ústavní péče bohužel, byť by byla sebelepší, poškozuje.
Potom číslo 7797, to se týká domovů pro osoby se zdravotním postižením a kvality a standardů péče v něm, proto podávám tento návrh.
Číslo 7701 se týká registru pěstounů a evidence, která umožní rychlejší zprostředkování náhradní rodinné péče.
Pozměňovací návrh 7702 se týká podání žádosti, tam jsou zase podepsaní někteří kolegové. Jde o úpravu, která zachovává současný stav zákona, aby i děti mohly samy podat žádost o umístění do ZDVOPu. U větších dětí se to děje v počtu 40 dětí ročně, je velice důležité toto zachovat. Co se týče podání žádosti, tak ještě je k tomu návrh 7798. To je stejná věc jenom technicky navázaná na § 8 čili maličko jinak. Načítám oba.
Číslo 7704 je pozměňovací návrh týkající se § 50b.
Potom 7800, pozměňovací návrh týkající se zákona o zvláštních řízeních soudních a lhůty u předběžného opatření.
Potom 7799 je pozměňovací návrh týkající se § 47 - opět připodepsali kolegové - týkající se úpravy nepříbuzných pěstounů a 7707 příbuzenských pěstounů.
Tak toto jsou načtené pozměňovací návrhy. Vyzdvihla bych ten 7838, zákaz umisťování dětí do tří let věku, a potom skutečně lhůty u předběžných opatření, aby byla možnost rychlého předběžného opatření zachována. Děkuji všem také za to, že diskuze byla stručná.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Paní poslankyně Golasowská, připraví se pan poslanec Bauer. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Pavla Golasowská: Děkuji za slovo. Já bych se chtěla přihlásit k svému pozměňovacímu návrhu, který je pod číslem sněmovního dokumentu 7679 a který jsem zdůvodnila v obecné rozpravě. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Bauer a potom pan předseda Jurečka. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jan Bauer: Vážený pane místopředsedo, milé dámy a pánové, já bych se chtěl tímto přihlásit k svému pozměňovacímu návrhu, který je v systému veden pod číslem 7682. Jeho předmět je podrobně popsán v důvodové zprávě. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan předseda Marian Jurečka, poslední přihlášený do podrobné rozpravy. Prosím, máte slovo.
Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Já jsem v obecné rozpravě mluvil o smyslu pozměňovacích návrhů, v jejich odůvodnění je to také popsáno. Míří ke stejnému cíli, ale volí dva způsoby mechanismu, jakým způsobem tu valorizaci zajistit. Jsou to tedy pozměňovací návrhy pod sněmovními dokumenty číslo 7842 a 7843 a tady se tímto k nim hlásím. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do podrobné rozpravy? Do podrobné rozpravy se nikdo nehlásí, rozpravu končím. Zájem o závěrečná slova není, nezazněl žádný návrh, o kterém bychom měli hlasovat ve druhém čtení, takže končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji vám.
Jednání Poslanecké sněmovny bude pokračovat ve 14.30 hodin napevno zařazeným bodem 496.
(Jednání přerušeno ve 13.26 hodin.)
(Jednání pokračovalo ve 14.30 hodin.)
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak přeji hezké odpoledne. Budeme pokračovat v programu dnešní schůze Poslanecké sněmovny. Nejprve přečtu omluvu. O omluvení žádá ministr zahraničních věcí Tomáš Petříček od 14.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů.
Nyní tedy otevřu bod, kterým je
Aktualizováno 21. 4. 2021 v 9:01.